בג"ץ דחה את העתירה נגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו

אבל במערכת הפוליטית בעקבות מותו של הרב הראשי לשעבר בקשי דורון ממחלת הקורונה ● דיווח: ליברמן הפר את הנחיות משרד הבריאות בליל הסדר ● הליכוד וכחול לבן: החלטנו על עוצר ראיונות במטרה לקדם את המו"מ ● בלוק הימין לריבלין: העבר את המנדט לנתניהו ● ריבלין דחה את בקשת גנץ להארכת המנדט שניתן לו להרכבת ממשלה ● ימינה לגנץ: ותר על המשפטים ועל מינוי שופטים

בנימין נתניהו ובני גנץ, נובמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
בנימין נתניהו ובני גנץ, נובמבר 2019
07:11 עריכה

החל מהשעה 07:00 בבוקר חלה חובה לעטות מסכות פנים במרחב הציבורי – כך נקבע בצו שפרסם משרד הבריאות. החובה אינה חלה על ילדים בני פחות משש.

07:31 עריכה

ועדת השרים המיוחדת, שדנה בעניין הגדרת אזורים מוגבלים, אישרה הלילה שארבעה מבין שבעת הרבעים בירושלים יוגדרו כאזורים מוגבלים.

רובע 1 – שכונת נווה יעקב, ללא עוטף ירושלים כפר עקב, אזור התעשייה עטרות, בית חנינא, פסגת זאב ועוטף ירושלים שכונת שלום.

רובע 2 – רמות, רמת שלמה ורוממה, ללא אזור התעשייה הר חוצבים, פארק עמק הארזים ופארק עמק מוצא.

רובע 3 – שכונת הר נוף, ללא אזור התעשייה גבעת שאול, בית הכרם, מינהל מוסדי הר הרצל, יובלים, גנים, רמת דניה והמרכז הרפואי הדסה עין כרם.

רובע 5 – מאה שערים, שכונת הבוכרים ומקור ברוך, ללא מינהל מוסדי קריית הלאום ובית דוד.

מהשעה 12:00 היום ועד יום רביעי הקרוב תוגבל התנועה בארבעה רבעים אלה. היציאה מאזורים אלה תיאסר למעט מקרים חריגים, ובהם נסיעה לעבודה.

07:47 עריכה

בוטלו הבדיקות המדגמיות, שתוכננו להיערך היום ל-1,500 תושבים בבני ברק, על רקע חילוקי דעות בשאלה מי ינהל את המדגם.

07:54 עריכה

יושב ראש כחול לבן, בני גנץ, פנה אמש לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בבקשה שיאריך בשבועיים את המנדט שניתן לו להרכבת ממשלה. המנדט של גנץ עתיד לפקוע בחצות, בלילה שבין יום שני ליום שלישי. בפנייתו לנשיא כתב גנץ שהוא סבור שהליכוד וכחול לבן קרובים לחתימה על הסכם קואליציוני.

מאז הטיל ריבלין על גנץ להקים ממשלה, התפרקה כחול לבן לשתי סיעות, האחת כוללת את חוסן לישראל והשנייה את יש עתיד ותל"ם.

08:25 עריכה

ועדת הרבנים לענייני תקשורת חסמה לטלפונים כשרים את קו המידע הטלפוני לנושא קורונה שמיועד לציבור החרדי – כך דיווח יאיר שרקי מחדשות 12.

בתגובה הודיע משרד התקשורת שהוא פנה אל ועדת הרבנים לענייני תקשורת על מנת לוודא כי לא מתבצעות חסימות מצידם לקווי המידע של קמפיין משרד הבריאות. המשרד רואה בחומרה מניעת מידע חיוני מהציבור המגיע ממשרדי הממשלה.

08:52 עריכה

הורים לילדים מעדכנים שמענק הסיוע מהביטוח הלאומי, שהובטח להם, הופקד הבוקר בחשבונותיהם.

09:17 עריכה

משרד הבריאות התייחס הבוקר לדחיית בדיקות הקורונה, שאמורות היו להיערך בבבני ברק: "אופן ביצוע בדיקות הסקר לא סוכם באופן סופי, ולכן המדגם נדחה. עם סיכום הדברים, המדגם ייצא לפועל בזמן הקרוב".

09:52 עריכה

כתובות גרפיטי "ליצמן רוצח" רוססו הלילה בעשרות מוקדים בירושלים.

09:55 עריכה

החלה ישיבת הממשלה שבה צפויים השרים להחליט שכל מי שישוב ארצה יידרש להיכנס לבידוד בן שבועיים במלונית.

10:12 עריכה

בכותל המערבי נערכת הבוקר תפילת הכוהנים במתכונת מצומצמת. בין המשתתפים בתפילה – שגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן. האחרון לוקח חלק בתפילה בניגוד לתקנות, שלפיהן מי שישתתף בתפילה הם מי שגרים בקרבת מקום. כך דיווח יקי אדמקר מ"וואלה! ניוז".

10:49 עריכה

שר הבריאות יעקב ליצמן קרא בישיבת הממשלה להפסיק את השיח המגזרי. לדבריו, הגבלת תנועה באזורים חרדיים בלבד מוטעית ומכפישה ציבור שלם. השר אמר שיש לקבוע קריטריונים שווים לכל האזורים בישראל, ללא קשר לאופי האוכלוסייה.

11:01 עריכה

משרדי האוצר והבריאות והמטה לביטחון לאומי דורשים לבטל לגמרי את החופש הגדול. משרד החינוך, מנגד, מציע שביולי יתקיימו לימודים, ובאוגוסט תהיה חופשת קיץ.

11:38 עריכה

הממשלה קבעה כי כל מי שיגיע לישראל יידרש להיכנס לבידוד במלונית. בדיון שקיימה הממשלה קרא מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לעצור כניסה של כל אדם לישראל, אך עמדה זו לא התקבלה.

12:07 עריכה

נכנסו לתוקפן ההנחיות המגבילות את התנועה בירושלים. לפי החלטה של ועדת שרים מיוחדת לנושא, נאסרה העניסה והיציאה לרובעים 1, 2, 3 ו-5, לבד ממקרים חריגים.

12:14 עריכה

ראש המוסד לשעבר דני יתום מציע עצמו כמתווך בין נתניהו לגנץ.

12:19 עריכה

יושבת ראש גשר, אורלי לוי-אבקסיס, קוראת שלא להאריך את המנדט שניתן לגנץ ולהעבירו לנתניהו.

מצב חדש- מסקנה ריאלית.פנייתו של גנץ לנשיא המדינה להארכת המנדט היא הודאה בחוסר יכולתו להרכיב ממשלה. היא נועדה להרוויח…

פורסם על ידי ‏אורלי לוי-אבקסיס‏ ב- יום ראשון, 12 באפריל 2020

12:27 עריכה

אחרי שקראה לנשיא ריבלין להטיל את המנדט על נתניהו, בירך ראש הממשלה את יושבת ראש גשר, אורלי לוי-אבקסיס.

 

12:33 עריכה

יושבת ראש סיעת מרצ, תמר זנדברג, תקפה את אורלי לוי-אבקסיס, שהודיעה על תמיכתה בנתניהו.

12:44 עריכה

יושב ראש מרצ, ניצן הורוביץ, קרא לחשוף את ההסכם שישנו בין בנימין נתניהו לאורלי לוי-אבקסיס. "לוי-אבקסיס לא מייצגת ולו בוחר אחד מתוך 267,480 שהצביעו לרשימה שלנו. המהלך הבזוי שלה הוא בפועל גנבת קולות שמאל להשגת טובות הנאה אישיות. על הנשיא להתעלם מהמלצתה ולא לתת יד לרמייה פוליטית ולהמשך רמיסת האמון בין הציבור לנבחריו".

12:47 עריכה

בכירים בכחול לבן אומרים שראש הממשלה נתניהו החליט לסגת מההסכם להקמת ממשלת אחדות – כך דיווח יובל קרני ב-ynet.

12:51 עריכה

יושב ראש סיעת הליכוד, מיקי זוהר, הצטרף לעמיתיו לסיעה, יובל שטייניץ וישראל כ"ץ, וקורא שלא להאריך את המנדט שניתן לבני גנץ.

12:56 עריכה

חבר הכנסת יועז הנדל אמר לפעילים של כחול לבן, כי התנהלות נתניהו מטרידה. מעשיו, לדברי הנדל, מעוררים חשד כבד שוויתר על ממשלת אחדות – כך דיווח ספי עובדיה בחדשות 13.

13:21 עריכה

הליכוד הגיב לפרסומים שלפיהם בכחול לבן טוענים שהם לא מעוניינים באחדות.

התדרוכים והדיווחים ביחס למשא ומתן הם פייק ספין של כחול לבן. ראש המממשלה נתניהו התקשר אמש, ופעם נוספת גם היום, לחבר הכנסת בני גנץ וחזר על הצעתו לפעול להקמת ממשלת אחדות ולשבת יחד, ביניהם ובין צוותי המשא ומתן, לטובת הקמת ממשלה – עד שיצא עשן לבן.

13:27 עריכה

מקורבים לראש הממשלה נתניהו אומרים שהוא לא בטוח שהוא מעוניין בהסכם שגובש עם כחול לבן – כך דיווח מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן.

13:45 עריכה

14:01 עריכה

הנשיא ראובן (רובי) ריבלין דחה את בקשת יושב ראש כחול לבן, בני גנץ, להאריך בשבועיים את המנדט שניתן לו להרכבת הממשלה. בפנייתו לנשיא כתב גנץ כי הוא קרוב להשיג הסכם עם הליכוד. ריבלין אמר ליושב ראש כחול לבן, ששוחח עם נתניהו וזה הכחיש את הדברים.

14:12 עריכה

כחול לבן: מאמצי ההגעה לאחדות נמשכים.

14:29 עריכה

שלושה תרחישים אפשריים, לאחר שריבלין הודיע שלא יאריך את המנדט שניתן לגנץ –

(1) אם עד חצות בלילה שבין יום שני לשלישי לא יחול שינוי, המנדט יועבר לכנסת למשך 21 ימים, וכל חבר כנסת יוכל לנסות לגייס 61 תומכים כדי להקים ממשלה. אם איש מבין חברי הכנסת לא יצליח במשך 21 ימים אלה להשיג רוב להקמת ממשלה, תתפזר הכנסת, וייערכו בתוך כשלושה חודשים, הבחירות לכנסת ה-24.

(2) נתניהו יודיע לריבלין שישנה התקדמות לקראת הקמת ממשלה, כפי שאמר גנץ לנשיא. דבר זה עשוי להביא את הנשיא להאריך את המנדט שניתן לגנץ בשבועיים.

(3) נתניהו יצליח לגייס 61 ממליצים. כרגע – עם ההמלצות של הליכוד, ש"ס, ימינה, יהדות התורה וגשר – יש לו 59 תומכים. אם יגייס 61 ממליצים, ריבלין ייתן לנתניהו מנדט להקים ממשלה.

ויש גם אפשרות רביעית – שתקום ממשלה.

15:08 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' מגבה את החלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. "היועץ בעניין הזה לא גרם לשום מגבלה לא לכאן ולא לכאן. ההחלטות הן החלטות שלנו".

15:09 עריכה

בליכוד שבים ומבקשים מהנשיא ריבלין להעביר את המנדט לראש הממשלה בנימין נתניהו, "בדיוק כפי שהעביר את המנדט מראש הממשלה נתניהו לח"כ גנץ כשהיו לו רק 54 מנדטים".

15:12 עריכה

117 אנשי ציבור, ביטחון ואקדמיה המיוצגים ע"י עו"ד דפנה הולץ-לכנר עתרו לבג"ץ נגד החלטת הנשיא לא להאריך את המנדט של גנץ והטלתו על נתניהו. בפעם הקודמת שקבוצה זו עתרה, שופטי בג"ץ טענו כי העתירה מוקדמת מדי, אולם שיפוטית. בין העותרים: כרמי גילון, עמי איילון, אביהו בן נון ועוזי ארד.

לעתירה המלאה

15:19 עריכה

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) בפנייה ליו"ר כחול לבן בני גנץ: "עכשיו כשגם לך ברור שנתניהו מורח אותך, זה הזמן לחזור אחורה, אל הכנסת: אתה יו"ר הכנסת, כנס את המליאה ובשלושת השבועות האלה קדם במרץ את החוקים נגד השחיתות".

15:58 עריכה

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת: "ממשלת חירום במובן שחייבים ברמת החירום לשנות את הרכבת הוועדה לבחירת השופטים". דבריו מגיעים על רקע החלטת ריבלין להעביר את המנדט מגנץ לנתניהו.

16:01 עריכה

יו"ר סיעת הליכוד מיקי זוהר משיב לח"כ תמר זנדברג: "ברור שאם נלך לבחירות רביעיות מיותרות, ראש הממשלה יוכל להתמודד לכנסת, ואם בעזרת השם יהיו לנו 61 מנדטים, נוכל לבטל את כל החוקים האנטי דמוקרטים שאתם מייחלים להם".

16:02 עריכה

ּדיווח בחדשות 12: חודשו המגעים בין כחול לבן לליכוד

16:04 עריכה

בימינה קוראים ליו"ר כחול לבן בני גנץ "לוותר על תיק המשפטים ועל הוועדה למינוי שופטים, ולאפשר את החלת הריבונות על כלל ההתיישבות באופן מיידי".

"גנץ – זו לא בושה לוותר. כמי שעומד בראשות סיעה של 17 מנדטים מול גוש של 59 מנדטים, דרישותיך לא הגיוניות ולא לגיטימיות לפי שום היגיון דמוקרטי", נמסר מימינה.

16:24 עריכה

הודעה משותפת מטעם ראשי מפלגות וסיעות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, ימינה וגשר:

"אנו, ראשי הסיעות והמפלגות, קוראים לך, נשיא המדינה ראובן ריבלין, להעביר את המנדט לראש הממשלה בנימין נתניהו שיש לו 59 ממליצים – בדיוק כפי שלאחר הבחירות הקודמות בספטמבר העברת את המנדט לידיו של ח"כ בני גנץ כשהיו לו 54 ממליצים בלבד".

16:53 עריכה

יו"ר הכנסת בני גנץ פנה לכלל חברי הכנסת והדגיש כי הכנסת אינה מצויה בפגרה כבשנים קודמות בחול המועד והיא תמשיך לתפקד בכל סוגיה חיונית ודחופה.

"אנו נמצאים בשעת חירום רפואית, כלכלית וחברתית", כתב גנץ. "ועדות הכנסת תוכלנה לפעול בכל נושא חיוני ודחוף ובייחוד בנושאי הקורונה בתיאום עם יו"ר הכנסת ובהודעה למזכירות הכנסת. מליאת הכנסת תתכנס לצורך העברת הצעות חוק הנוגעות לקורונה וככל שיהיו נושאים דחופים נוספים בתיאום לאחר שיינתן אישור לכך מהועדה המסדרת לבקשת יו"ר הכנסת", הוסיף.

17:35 עריכה

ח"כ עפר שלח (יש עתיד) על בני גנץ: "זו מעולם לא הייתה ממשלת אחדות אלא זחילה לנתניהו. הוא כשל ועכשיו הוא מתחנן לרחמים. גורלו נתון לחלוטין בידי בנימין נתניהו שברצותו יגרור אותנו לבחירות רביעיות. לא הקורונה הניעה את גנץ, אלא קריסה תחת הלחץ".

17:47 עריכה

השר יריב לוין, ראש צוות המו"מ של הליכוד, תקף בראיון בגל"צ את החלטת הנשיא ריבלין להחזיר לכנסת את המנדט להרכבת הממשלה ולא להטילו על בנימין נתניהו.

"לא מסוגל להבין את החלטת ריבלין, כי לנתניהו יש את הסיכוי הגדול ביותר להרכיב ממשלה. זה מנוגד לחוק", אמר לוין, והוסיף כי מי שחזרה בה מההסכמים זו דווקא מפלגת כחול לבן. "תיק המשפטים יהיה בידיהם. הסיכום היה שחילי טרופר יהיה השר, אבל כחול לבן חזרה בה מההסכם".

17:59 עריכה

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, הודיע בגל"צ כי מפלגתו לא תמליץ שוב להטיל על בני גנץ את מלאכת הרכבת הממשלה.

18:14 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הפר את הנחיות משרד הבריאות בליל הסדר – כך פורסם בחדשות 12. אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין, כעת מתברר שליברמן אירח בליל הסדר את בנו למרות ההנחייה הברורה שהונחתה על אזרחי ישראל.

לפי הדיווח, ליברמן סירב להתייחס לנושא בצורה עניינית ובחר לתקוף את ראש הממשלה ושר הבריאות: "ההחלטה של נתניהו וליצמן על סגר כללי על כלל האזרחים בערב חג הפסח, כפתרון למחדל הבדיקות המתמשך מצד אחד ובתקווה לרצות את החרדים מצד שני, היא שערורייה. המסקנה הברורה מליל הסדר בבלפור היא שנתניהו בעצמו לא מאמין בשיטות שבהן הוא נוקט".

18:16 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הממשלה כי ההחלטה על "תוכנית היציאה", שתחזיר את ישראל לשגרה בשלבים, תתקבל רק לקראת סוף השבוע.

על דיווח של ynet, שרים שנכחו בישיבה התרשמו שיש עיכוב והססנות בגיבוש אסטרטגיית היציאה, אולי עקב החשש שטרם הייתה התייצבות בהתפשטות הקורונה בישראל וכי ישנם מוקדים לא מטופלים.

18:58 עריכה

הליכוד וכחול לבן הכריזו בהודעה משותפת על עוצר ראיונות, זאת במטרה לקדם את המשא ומתן להקמת ממשלת חירום לאומית.

18:59 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט הודיע כי מטוס מטען עם 60 טונות של ציוד מיגון לצוותים הרפואיים עושה את דרכו כעת מסין לישראל.

19:10 עריכה

ח"כ עאידה תומא סלימאן ועדאלה עתרו לבג"ץ נגד צו שעת חירום שמאפשר הוצאת נשים בהריון לחופשה ללא תשלום מבלי היתר, כשהם מציינים שהמשמעות היא פיטורי אלפי נשים. כמו כן הם ציינו שאין מקום לתקנות שעות חירום בזמן שהכנסת מתפקדת.

19:26 עריכה

סקר מנדטים של Direct Polls מראה כי אילו הבחירות היו מתקיימות היום הליכוד הייתה מקבלת 38 מנדטים, חוסן לישראל-העבודה 16, הרשימה המשותפת 15, יש עתיד 14, ש"ס 9, יהדות התורה 8, ישראל ביתנו 8, ימינה 7, מרצ 5. דרך ארץ, גשר ועוצמה יהודית לא היו עוברות את אחוז החסימה.

כמו כן, נתון נוסף שמראה הסקר הוא שמרבית הציבור, כ-73% מאמינים שנתניהו מנהל את משבר הקורונה באופן אחראי וענייני.

19:37 עריכה

השרה גילה גמליאל מהליכוד קוראת להקמת "ממשלת חירום במהירות האפשרית". גמליאל הוסיפה: "קוראת לנשיא המדינה להעניק את המנדט לראש הממשלה נתניהו אם לא תורכב ממשלה עד תום המנדט של גנץ. מהלך זה יגדיל את הסיכוי להקמת ממשלה במצב החירום בו אנו נמצאים".

19:39 עריכה

בעקבות דיווח על כך שיועצו הכלכלי של נתניהו אמר כי התוכנית של האוצר להחזיר את גני הילדים והחינוך המיוחד ביום ראשון היא בעלת סיכויי ביצוע נמוכים, אמר יו"ר מרצ ניצן הורוביץ: "זו התעללות בציבור. לא יתכן שבמשבר כזה שרים ופקידים סותרים אחד את השני ומטריפים את העם…צריך גורם אחד שיודיע באופן מוסמך ולהפסיק את הבלגן".

19:53 עריכה

הליכוד דורש להוסיף להסכם הקואליציוני עם כחול לבן סעיף שימנע מבג"ץ לסיים את כהונת ראש הממשלה נתניהו – כך על פי דיווח בחדשות 13.

כמו כן, דווח כי מדובר בסעיף שימנע מצב שבו מיד אחרי ההסכם גנץ מקבל את ראשות הממשלה לשלוש שנים. בכחול לבן מסרבים.

20:35 עריכה

בג"ץ דחה את העתירה שביקשה מבית המשפט להצהיר שחבר כנסת המואשם בעבירות שיש עימו קלון לא יכול לקבל את המנדט להרכבת הממשלה.

21:16 עריכה

ח"כ איילת שקד: "טוב עשה השופט שטיין שדחה את העתירה על הסף. אך כדאי להזכיר – בית המשפט לא יכול להתערב בשיקול דעתו של נשיא המדינה".

21:39 עריכה

הכתב הפוליטי של כאן 11, מיכאל שמש, מדווח כי בטיוטת ההסכם בין ליכוד לכחול לבן נכתב שבמקרה שבו בג"ץ ימנע מנתניהו להרכיב ממשלה, גנץ לא ייכנס לתפקיד ראש הממשלה ונתניהו ימשיך לכהן.

22:00 עריכה

ח"כ פנינה תמנו שטה (כחול לבן) פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה למנות יותר נשים בצוות המומחים לטיפול במשבר הקורונה שהקים המל"ל.

"לא חסר נשים מומחיות בתחומי הבריאות, כלכלה ועוד, שיכולות לתרום רבות סביב שולחן קבלת ההחלטות בטיפול במשבר, השלכותיו, דרכי הטיפול הנוכחיים והעתידיים", כתבה תמנו שטה.

23:31 עריכה

יו"ר ש"ס אריה דרעי היה הראשון בזירה הפוליטית להביע את תנחומיו על מותו של הרב הראשי לשעבר, אליהו בקשי דורון – אשר נפטר הלילה ממחלת הקורונה בבית החולים "שערי צדק בירושלים". בקשי דורון היה בן 79 במותו.

23:44 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט הגיב למותו של הראשון לציון, הרב אליהו בקשי דורון:

"הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון הלך כעת לעולמו בתום מאבק עיקש בנגיף הקורונה. הרב היה איש חסד ונתינה, שפעל רבות לקירוב לבבות בעם ישראל. מוסדות בנין אב ודבי אליהו שהקים מסמלים את מורשתו, מורשת של אהבת העם והתורה. בשמי ובשם מערכת הביטחון, אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחה בשעה קשה זו. עם ישראל כולו מחבק אתכם. יהיה זכרו ברוך".

תגובות נוספות במערכת הפוליטית:

00:27 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא הודעה בעקבות פטירתו של הראשון לציון, הרב אליהו בקשי-דורון:

"אני דואב עמוקות – עם עַם ישראל כולו – על פטירתו של הראשון לציון, הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי-דורון זצ"ל. תנחומיי העמוקים מסורים למשפחתו הנכבדה ולתלמידיו הרבים.

הרב בקשי-דורון היה חוליה חשובה בשרשרת מסירת התורה של חכמי ספרד. בקיאותו המופלגת במקורות ישראל התמזגה עם מידותיו הנאצלות. הוא ניחן בנועם הליכות וקיבל במאור פנים כל אדם.

הרב בקשי-דורון שימש כמורה דרך לכלל קהילות ישראל, בארץ ובעולם. פגשתי בו פעמים רבות ותמיד התרשמתי מאישיותו החמה. בעבורו תורת ישראל נחשבה כתורת חיים. תמצית דרכו הייתה תבונה, סובלנות ואהבת העם והמדינה.

לדאבון הלב, הרב בקשי-דורון נדבק בנגיף הקורונה ומאמצי הרופאים להצילו לא צלחו. חבל על דאבדין. זכרו יוסיף להיות חקוק בלב עמנו".

סגירה