עצרת בשכם לציון יום האסירים הפלסטינים. אפריל 2019 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90

ההזדמנות של יחיא סנוואר: עסקת חילופי שבויים עם ישראל תחזק את חמאס

בשלב ראשון דורשים בחמאס לשחרר אסירים מבוגרים, חולים, ילדים ונשים בתמורה למידע על הנעדרים הישראלים ● כל עסקת שבויים תשפיע מידית על הפוליטיקה הפנים-פלסטינית ● "אסטרטגיית המו"מ של הרשות הפלסטינית כשלה, חמאס הוא זה שמצליח לקבל דברים מישראל", אומר לזמן ישראל פעיל במועדון האסיר הפלסטיני ● פרשנות

"כל משפחה פלסטינית שאחד מבניה אסיר בכלא בישראל מתחילה לחשוב אם הוא ייכלל ברשימת האסירים המשוחררים. העיסוק בשחרור אסירים יוצר ציפייה מוחשית בקרב משפחות האסירים, שהפעם יש עסקה רצינית שעובדים עליה, ושיש רצון משותף גם בחמאס וגם בישראל ללכת איתה קדימה". כך אומר לזמן ישראל אמג'ד אבו עסב, פעיל במועדון האסיר הפלסטיני.

"ישראל צריכה להבין שהגיע הזמן לשלם את המחיר, וככל שתעשה זאת מוקדם יותר, כך יהיה טוב יותר לכולם. חבל לבזבז עוד זמן, כפי שקרה בעסקת שליט. אז משכו את המגעים כמה שנים והתעקשו, ומה בסוף קרה? כולם חזרו לנקודת ההתחלה: ישראל התגמשה לפי התנאים של חמאס ונכנעה ללחץ של הציבור הישראלי, ולבסוף הבינה שעליה לשחרר אסירים, כי אין דרך אחרת, זה המחיר".

לשאלה אם בעצם קורה עכשיו דבר הפוך, כך שמשפחות האסירים הן אלה שמפעילות לחץ על הנהגת חמאס, כדי לקדם עסקה, מבהיר אמג'ד: "מי שאשם בזה שהאסירים שלנו נמצאים בבתי הכלא שלכם זאת ישראל, ואת כל הטענות שלנו אנחנו מפנים אליה, ורק אליה".

"העיסוק בשחרור אסירים יוצר ציפייה מוחשית בקרב משפחות האסירים, שהפעם יש עסקה רצינית שעובדים עליה, ושיש רצון משותף גם בחמאס וגם בישראל ללכת איתה קדימה"

פעיל חברתי פלסטיני ואסיר לשעבר (השם שמור במערכת) מחזק את דבריו ואומר: "מדי פעם צצות הפגנות לשחרור אסירים. אבל כשהציבור הפלסטיני יוצא להפגין בדרישה לשחרור אסירים, הקריאות הן תמיד נגד ישראל. התושבים לא מפנים את הלחץ והביקורת כלפי ההנהגה הפלסטינית".

בפועל, הפגנות המוניות הקוראות לשחרור אסירים לא שוטפות את הרחוב הפלסטיני כבעבר, ותכיפותן פחתה. אבל זה לא אומר שהסוגיה נשכחה ושהציבור הפלסטיני נטש את אסיריו, אלא רק מעיד על כך שבמידה רבה המחאה עברה לרשתות החברתיות, וששם הפלסטינים שופכים את לבם ומוצאים פורקן.

הצעה פומבית לעסקת חילופי שבויים

אין צורך בלחץ ציבורי גלוי והמוני, כדי לגרום למנהיג חמאס בעזה, יחיא סנוואר, לנקוט פעולה. די לו בזיהוי האווירה שהתפתחה ברצועה בשנתיים האחרונות, כדי להבין שהוא חייב לעשות משהו ולפייס לא מעט עזתים שמרגישים אבודים.

האכזבה ברחוב הפלסטיני מהתוצאות החלקיות של תהלוכות השיבה על גבול הרצועה, האדישות של העולם כלפי הסוגיה הפלסטינית שבאה אחר כך, ההישגים האטיים והמקוטעים שקיבל חמאס מישראל, המצב הכללי הקשה בעזה ומשבר הקורונה, מפגישים את סנוואר עם ציבור מדוכדך.

בהופעה טלוויזיונית בשבוע שעבר בערוץ אלאקסא של חמאס, ערך סנוואר שיח אינטראקטיבי עם תושבי רצועת עזה, ונופף בחוברת עבת כרס שסקרה את התכנים והמסרים שעלו בטוויטר ובפייסבוק באותו היום.

בשלב המענה לשאלות הציבור, נאלץ סינואר להתפתל, כשהתבקש להשיב לאמהותיהן של אסירים פלסטינים מתי הם ייצאו מהכלא הישראלי.

יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
יחיא סנוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

ההתנסויות שהיו לישראל עם סנוואר בשנים האחרונות מלמדות כי יש לו חושים טובים, וכי הוא יודע לזהות בכישרון רב מתי האדמה מתחילה לרעוד מתחת לרגליו. כשזה קורה, הוא בדרך כלל מגיב במהירות ויוזם מהלכים, ולא מחכה שהבעיות יתפוצצו לו מול הפרצוף. זה בדיוק מה שהביא את סנוואר להניח הצעה פומבית בעניין עסקה אפשרית לחילופי שבויים בין ישראל לעזה: הוא מנצל את המומנטום הכללי שנוצר בחסות הקורונה, כדי להציל את עזה מעצמה, ואת מנהיגותו מפני השינויים הלא רצויים שהתחוללו בדעת הקהל ברצועה.

סנוואר אמנם פופולרי מאוד בקרב הציבור העזתי, אך כמו כל מנהיג שנשען על לגיטימציה עממית, גם הוא דואג לתדמיתו, ומבין שעליו לעשות מעשה.

מי יודע מתי תבוא עוד הזדמנות נדירה שכזאת. ומה יכול להיות יותר סמלי מאסיר משוחרר, שגדל להיות מנהיג ולמשחרר האסירים.

"לשני הצדדים נוצרו נסיבות נוחות לגיבוש עסקה. בעדיפות ראשונה לשחרור מהכלא נמצאים אסירים שהם ילדים ונשים, אבל גם שאר משפחות האסירים ומבינות שאם זה יקרה, זה אומר שהרכבת עלתה על המסילה, ושגם יקיריהן ישוחרר בהמשך", אומר לזמן ישראל קדורה פארס, ראש מועדון האסיר הפלסטיני.

הפגנה בעזה לציון יום האסירים הפלסטינים. אפריל 2019 (צילום: Hassan Jedi/Flash90)
הפגנה בעזה לציון יום האסירים הפלסטינים. אפריל 2019 (צילום: Hassan Jedi/Flash90)

180 אסירים מתחת לגיל 18

לפי המתווה המוצע, בשלב ראשון דורשים בחמאס את שחרורם של אסירים מבוגרים, חולים, ילדים ונשים בתמורה למידע על הנעדרים הישראלים.

לפי הנתונים שמציגים הפלסטינים, בישראל מוחזקים 180 קטינים ו-41 נשים. כ-70-100 מהאסירים הם מעל גיל 60, ומספר החולים הכרוניים מוערך ב-130.

"המצב הפוליטי בישראל מאפשר התקדמות. נראה שאין איום ממשי להליכה לבחירות רביעיות, ושאם הישראלים יתגברו על המכשולים וירכיבו ממשלה תהיה תמיכה בעסקה. ישראל קיבלה הרבה זמן להחזיר את השבויים שלה ולא הצליחה, וגם בחמאס מעוניינים לסגור עניין. נשארה דרך אחת לעשות זאת והיא החלפת שבויים, ויש לזה מחירים. כל שחרור אסירים הוא הישג גדול", אומר פארס.

"אסור לזלזל בהזדמנות שנוצרה. כל סחבת תגרום לבזבוז זמן. סנוואר הודיע על מוכנות, ולישראל אסור להתמהמה. זו לא העסקה הראשונה בין הצדדים. כולם מבינים מה צריך להיות כדי שהיא תושלם. שום דבר לא בחינם", אומר אבו עסב.

לעסקה אפשרית עשויות להיות השלכות בפוליטיקה הפנים-פלסטינית, שיביאו להתחזקות חמאס. "אסטרטגיית המו"מ של הרשות הפלסטינית כשלה. חמאס הוא זה שמצליח לקבל דברים מישראל. אבו מאזן הלך בדרך של השיחות, ולא הביא הישגים גדולים. אם חמאס יצליח לשחרר אסירים, אני חושב שזה בכלל לא משנה כמה אסירים ייכללו בעסקה. עצם השחרור ייחשב להישג שיירשם בהיסטוריה של יחיא סנוואר. הוא ידאג לכולם, לא רק לשחרור של אסירי חמאס, אלא לשחרור אסירים מכל הפלגים", אומר פעיל חברתי ואסיר משוחרר.

"אבו מאזן הלך בדרך של השיחות ולא הביא הישגים גדולים. אם חמאס יצליח לשחרר אסירים, אני חושב שזה בכלל לא משנה כמה אסירים ייכללו בעסקה. עצם השחרור ייחשב להישג שיירשם בהיסטוריה של יחיא סנוואר"

מחמוד עבאס (צילום: FLASH90)
מחמוד עבאס (צילום: FLASH90)

מנגד, יש אחרים שמגלים פחות נחרצות, ואומרים כי התחזקותו הפוליטית העתידית של חמאס תלויה בתוכן העסקה, בהנחה שתתממש, ובכלל זה מספר האסירים וזהותם. "בחמאס מבינים שזה לא יביא להם כרגע נמל תעופה, אבל מצד שני זה הישג חשוב. זה יועיל לחמאס בדעת הקהל הפלסטינית, כל עוד העסקה תכלול הרבה אסירים. תלוי גם אם ישתחררו כאלה שנחשבים סמליים, כמו עבדאללה ברגותי, כרים יונס ואחרים", אומר גורם ברמאללה.

האיתותים מצד סנוואר מעידים על הרצון לשמר את הבנות התהדיאה עם ישראל, לצד ניסיונו לקדם עסקה אפשרית לחילופי שבויים. ייתכנו כמובן גלים של מתיחות והסלמות, שאין לדעת לאן יובילו ומה יהיו תוצאותיהם, אך נראה כי הכיוון הכללי של סנוואר מצביע על השאיפה לייצר מסגרת ארוכת טווח של רגיעה עם ישראל.

עוד 899 מילים
סגירה