"מכרז מחופף": זעם על הניסיון למסור ניהול חוף בעתלית למוש בן ארי

מעקב זמן ישראל לטענות על ניסוחים תמוהים במכרז להפעלת חוף המבצר בעתלית, ועל חלקים ה"תפורים" למידותיו של הזמר מוש בן ארי, הצטרפו כעת תלונות על נקמנות מצד המועצה האזורית ● יזם שיצא נגד מסלול ההתקשרות עם מוש קיבל הודעת פינוי לעסק שלו ● המועצה: "תנאי המכרז נוסחו באופן שיאפשר השתתפות של מרב הגורמים" ● ומה אומר בן ארי עצמו בתגובה? "עוד לא הגעתי למכרז. יש קורונה בחוץ, אין שום דבר בכלל"

  • מוש בן ארי, ארכיון (צילום: פלאש 90)
    פלאש 90
  • אנשים מטיילים סמוך לחוף המבצר בעתלית (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
    Yossi Zamir/Flash90
  • ראש המועצה אסיף איזק ומוש בן ארי (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל)
    מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל
  • חוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)
    Hadas Parush/Flash90

בימים האחרונים שיגרה דוברות המועצה האזורית חוף הכרמל מכתב לחברי המליאה, בניסיון להסביר את מניעיה להסדרת חוף המבצר המבודד מצפון לעתלית, באמצעות מה שמצטייר לכאורה כמחטף, כפי שנחשף בזמן ישראל.

"מדובר בתהליך ארוך ומסודר שיתבצע בפיקוח כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, ולא כפי שמשתמע מהכתבה כאילו 'החוף נמסר' לגורם מפעיל", כתבה דוברות המועצה לחברי המליאה, בהתייחס לתחקיר זמן ישראל, שפרסומו גרר עשרות תגובות נסערות ברשתות החברתיות ובקבוצות השיח של היישוב.

המכתב בא על רקע הצטברות של תלונות וטענות מצד תושבים, פעילי סביבה ויזמים, היוצאים נגד הליך המכרז ואופן ניהולו בידי המועצה. בין השאר, נשמעו טענות של ניסוחים עמומים או תמוהים במכרז, העלולים לפגוע בעקרון השוויון, ועל חלקים העלולים להיראות "תפורים" למידותיו של הזמר מוש בן ארי. זאת, לאחר שבן ארי גויס לפרויקט ללא הליך תחרותי כלשהו.

כבר בספטמבר הודיע ראש המועצה על "התגייסותו" של בן ארי, הבעלים הטרי של חברת הנכסים "בלה ואיתן השקעות ונכסים בע"מ" והמפעיל של "החוף של מוש" באילת, לצורך "בניית כלכלה מקיימת בחופים שלנו".

אחד היזמים אף התלונן כי המועצה מנסה להתנקם בו ובעסק שהוא מפעיל, כאמצעי ענישה על כך שהעז לצאת נגד מסלול ההתקשרות עם בן ארי כספק יחיד.

אנשים מטיילים סמוך לחוף המבצר בעתלית (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
אנשים מטיילים סמוך לחוף המבצר בעתלית (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

חברים בוועדת איכות הסביבה של המועצה, הופתעו לגלות כי בכוונת המועצה למסור את ניהול החוף הבתולי לידיו של בן ארי, וזאת ללא מכרז או דיון ציבורי ממצה, באמצעות הליך של "ספק יחיד".

רק לאחר פנייה של יזמים אחרים, בטענה על העדר הליך תחרותי, שינתה המועצה את ההליך, ויצאה בשבועות האחרונים בהליך של מכרז משולש: הפעלת משאיות מזון בחוף, תכנון עתידי של החוף, והפעלה עתידית של החוף לאחר קבלת הרישיונות. על המכרז הזה נמחתה ביקורת נוקבת, בשל הוויתור של המועצה על העצמאות בתכנון החוף המוכרז, לפני מסירתו להפעלה של יזמים.

רק לאחר פנייה של יזמים אחרים, בטענה על העדר הליך תחרותי, שינתה המועצה את ההליך, ויצאה בשבועות האחרונים במכרז משולש: הפעלת משאיות מזון, תכנון עתידי של החוף, והפעלה עתידית של החוף

במכתב מתפלמסת המועצה עם הטענות על אי-שוויון בהליך המכרז, וטוענת בתוקף כי התהליך נועד "לעודד תחרות מקסימלית אשר תביא לתוצאה הטובה ביותר עבור הציבור". המועצה מאשרת כי התכוונה תחילה להתקשר עם "זכיין אחד", ללא הליך תחרותי: "לאחר חיפוש אינטנסיבי ברחבי המדינה נמצא רק זכיין אחד בעל ניסיון מתאים, אשר מפעיל חוף במתכונת דומה בעיר אילת".

לא ברור כיצד הצהרה זו מתיישבת עם המשפט הבא במכתב: "לאחר שהתקבלו פניות מ-3 גורמים הטוענים כי יש להם ניסיון ואמצעים מתאימים לביצוע כל העבודה (קידום תכנית מתאר, הכרזת חוף וכו'), פרסמה המועצה מכרז פומבי".

הדוברות מציינת במכתבה לחברי המליאה כי "כל המהלכים נעשים בשקיפות מלאה", ואף מצטטת את יו"ר צוות חופים של הוועדה לאיכות הסביבה שטוען כי "כחלק מפעילותנו, עסקנו בנושא חוף המבצר והעברנו הערות, שזכו להתייחסות".

עם זאת, לידינו הגיעו לפחות ארבע עדויות של חברי ועדת החופים המבהירים כי סוגיית בן ארי לא עלתה לדיון ממצה, וכי הופתעו מהודעתו של ראש המועצה ומההליך המזורז, שנעשה לטענתם ללא התחשבות בהערות חברי הוועדה.

כך, למשל, דיווחה לוועדה פעילת הסביבה, רותי בנין, בזמן אמת: "לפני כמה חודשים, דקה לפני שנכנסתי לישיבה במועצה, עלה בפייסבוק פוסט שבו אסיף (ראש המועצה) מצולם עם מוש בן ארי שמבשר לנו על מיזם משותף בחוף המבצר. אשכרה נדהמתי, נכנסתי נסערת לישיבה… חברים אני מבקשת תעצרו רגע וחשבו מסלול מחדש. האם אנחנו נחוצים? אולי אנחנו רק משמשים פרוטוקול".

ראש המועצה אסיף איזק ומוש בן-ארי (צילום: (מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל))
ראש המועצה אסיף איזק ומוש בן ארי (צילום: (מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל)

היזם התלונן וחטף צו פינוי

גרסה פתלתולה נוספת שמספקת המועצה לחברי המליאה נוגעת למגעים שקיימה המועצה עם יזמים נוספים, אשר מחו על הניסיון למסור את ניהול החוף לידי בן ארי בהליך מזורז ולא תחרותי.

המועצה טוענת כי טענות על אופיו של המכרז שפורסם לא הגיעו מהמתמודדים על המכרז עצמם: "נדגיש כי איש מבין הגורמים שהביעו עניין במכרז לא העלה טענות כלשהן בפני המועצה כנגד תנאי המכרז".

עם זאת, שניים מהיזמים שהביעו עניין להתמודד על ניהול החוף, ושוחחו עם זמן ישראל, הביעו תמיהה על כך שלמרות ה"חיפוש האינטנסיבי" עליו מצהירה המועצה, לא פנו נציגיה לגורמים המפעילים עסקים ויזמויות באזור עתלית.

השניים גם הביעו חשש מפני העדר שוויוניות של התהליך, ותמיהה על ההכרזה המוקדמת על ספק יחיד ובלבדי, שרק אחריו מגיע מכרז "שוויוני" כביכול.

אחד היזמים הללו הוא רוני לוריאן, המפעיל זה 22 שנים מועדון גלישה בחוף נווה ים הסמוך לחוף המבצר בעתלית. לוריאן פנה למנהל מחלקת איכות הסביבה במועצה (הממונה על החופים) בפברואר האחרון, וקבל נגד ההליך של מכרז יחיד.

במכתבו מפרט לוריאן שני יזמים, את עצמו ויזם נוסף מהעיר נשר: "הנני מתכבד להודיעך כי קיימים יזמים נוספים, בתוכם גם תושבי חוף הכרמל, היכולים ומעוניינים לקדם תכניות קיימות בחוף המבצר. על כן אבקשך לכלול ספקים אלו, במכרז זה ולהימנע בשלב זה מפניה לספק יחיד", כתב שם.

למכתב זה לא קיבל לדבריו שום תגובה, אך פחות מחודש לאחר מכן קיבל צו פינוי למועדון הגלישה שברשותו, תוך דרישה לבצע את הפינוי תוך עשרה ימים. לוריאן טוען כי מדובר על פניו נראה כצעד נקמני של המועצה, שנולד בעקבות מכתבו.

לדברי לוריאן, "במשך שנים שכרנו מקום מנווה ים, כאשר הקיבוץ היה אחראי לחוף. מאז שהחופים עברו לרשות המועצה אני וגם הבעלים של המועדון השכן בשיחות הסדרה מתמשכות עם המועצה כיוון שהפעילות נחשבת 'שימוש חורג' על פי רשות המקרקעין. היו לנו עשרות פגישות עם בכירי המועצה, ובהם גם חוף המבצר הוזכר. כך שהטענה שלהם כאילו 'אינם מכירים' יזמים שהיו יכולים ומעוניינים לשאת בעול התפעול של החוף היא היתממות במקרה הטוב".

"היו לנו עשרות פגישות עם בכירי המועצה, ובהם גם חוף המבצר הוזכר. כך שהטענה שלהם כאילו 'אינם מכירים' יזמים שהיו יכולים ומעוניינים לשאת בעול התפעול של החוף היא היתממות במקרה הטוב"

לדבריו, "הסכמנו כבר לפני חודשים רבים לתשלום אגרה בגובה של 18 אלף שקלים בשנה, אך נותר ויכוח לגבי התקופה הקודמת. מועדוני הגלישה מספקים שירות חשוב לקהילה, ועל כך יש הסכמה גם של בכירי המועצה.

"מוזר מאד שדווקא אחרי שאני פונה במכתב בעניין המכרז ממהרים להוציא לעסק שלי דרישת פינוי בתוך עשרה ימים, ואפילו לא מוכנים לשמוע על דחייה, בזמן שאני בבית בבידוד בעקבות התפרצות הקורונה, ושהמועצה נמצאת בחופשה. הם גם לא עונים כמובן לפניות שלי. נראה לי שזוהי הרתעה או התתנכלות נגדי, בעקבות המכתב שלי שפגע ביכולת שלהם להמשיך בהליך של ספק יחיד".

"מוזר מאד שדווקא אחרי שאני פונה במכתב בעניין המכרז ממהרים להוציא לעסק שלי דרישת פינוי בתוך עשרה ימים, ואפילו לא מוכנים לשמוע על דחייה, בזמן שאני בבית בעקבות הקורונה, וכשהמועצה בחופשה"

מדוברות המועצה נמסר בתגובה: "מועדון הגלישה פועל במקום ללא רישיון עסק. הדרישה להסדרת עסקים ברישיון אינה דרישה אישית או נקמנית כלפי מר לוריאן ולא כלפי אף אדם אחר – כל בעל ובעלת עסק במועצה נדרשים להסדיר לעסק שלהם רישיון עסק. מטרת רישוי העסקים היא להבטיח את בריאות הציבור ואת שלומו בכל עת, ואין לכך כל קשר למצב נגיף הקורונה בישראל".

מהמועצה לא נמסרה התייחסות לדיוני ההסדרה המתמשכים מול מועדוני הגלישה שפעלו לצד הקיבוצים.

חוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)
חוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)

דרוש: אמן שמפעיל חוף

גם הניסוחים במכרז סופגים ביקורת קשה. 50% מהניקוד במכרז אמור להינתן על מה שמכונה "התקופה השנייה" של המכרז – הפעלת החוף במשך 5 שנים לאחר שיאושרו על ידי ועדות התכנון ומשרד הפנים התכניות לפיתוח החוף שיגיש היזם הזוכה. אולם הדרישות לתקופה זו הועתקו כמעט אחד לאחד מהנימוקים שניתנו בהצעה לספק יחיד, והן עמומות וסתמיות, ללא פירוט כמותי או מהותי.

כך, למשל, כולל המכרז "מאפיינים" שפורטו כחלק מההתרשמות של בכירי המועצה מההתקשרות המתוכננת עם בן ארי, ובהם "חיבור לקהילה ודיאלוג עם התושבים", "חוויה רגועה בלב סערת החיים", "בית לצעירי המועצה", "מקום של הקהילה, עבור הקהילה ובאמצעותה" ו"מקום שנעים לשהות בו, לחזור אליו".

המכרז לא מפרט על פי אילו קריטריונים יינתן הניקוד לזוכים בסעיפים אלו (כאמור, 50% מהמכרז), וכיצד ייקבע כי זכיין מסוים יוכל להבטיח, למשל, "מקום שהוא בית", או אפילו למה הכוונה באמירה רוחנית שכזאת.

סתירות ותמיהות קיימות גם בדרישות הסף של הניגשים למכרז. כך, למשל, נדרש מגיש ההצעה להיות בעל "ניסיון מוכר בחמש השנים האחרונות ברציפות בהפעלת חוף רחצה מוכרז במדינת ישראל". דרישה זו נחשבת חריגה, מכיוון שלאורך קו החוף של מדינת ישראל לא קיימים, בהגדרה, חופים המופעלים על ידי יזמים פרטיים, וכאלה מצויים רק בחוף אילת ובחופי הכנרת.

בנוסף נדרש המציע לניסיון של 5 שנים "בהפעלת מיזמים קהילתיים בתחומי האמנות, המשלבים אמנים מקומיים, אירועי סדנאות, רעיונות חברתיים ויצירה". דרישה זו מתנגשת לכאורה עם הדרישה לחוף אקולוגי, השומר על "חוויה רגועה".

האם יורשה לזכיין להשמיע מוזיקה בחוף ולקיים מופעים פומביים?

המכרז לא מפרט בנקודה זו, אך נזכיר שבן ארי הוא אחד היזמים הבודדים בישראל – אולי אף היחיד – שגם עונה להגדרה "פעיל מיזמים קהילתיים בתחומי האמנות", וגם "מפעיל חוף רחצה מוכרז".

מדוברות המועצה לא נמסרה התייחסות פרטנית לטענות על הניסוחים וההגדרות הפגומות, לכאורה, במכרז, על אף בקשתנו.

חוף המבצר בעתלית (צילום: Doron Horowitz/Flash90)
חוף המבצר בעתלית (צילום: Doron Horowitz/Flash90)

המכרז לא תפור, הוא מחופף

למרות הפנייה של המועצה לחברי המליאה בימים האחרונים, לא בטוח שכל חבריה השתכנעו. חבר המועצה שי גלבוע מפקפק ביעילות המהלך, ובמסירת תכנון החוף והסביבה לידי יזמים פרטיים, במקום לשמר אותו בידיים ציבוריות.

"אני מאוכזב. הרעיון היה לעשות תכנון כוללני של כל המתחם הצפוני של עתלית שכולל הרבה אתרי תיירות כמו נחל אורן, מחנה המעפילים, חורשת אהרונסון ועוד, כולל חוף הים והמבצר", אמר גלבוע לזמן ישראל. "זה אזור מקסים ונטוש. האינטרס שלנו היה להיכנס לתכנון גדול ברמה בינלאומית כדי שתוך עשר שנים המתחם יהפוך לנכס עבור עתלית וחוף הכרמל, בהובלת המועצה.

"ההתעסקות הנפרדת בחוף המבצר היא נחמה פורתא, כשברקע חיל הים ממשיך לבנות על שטחים בחוף עליהם השתלט לפני 40 שנה. זה אומר שאנחנו ממשיכים במחטפים על פני מחטפים, בלי יכולת להגיב.

"עתלית היא ישוב חלש שהמדינה מפוצצת ביחידות דיור. ראש המועצה רצה לשחרר משהו מהחוף, שמשמש כמזבלה, והגישה חיובית, אבל המועצה לא עברה דרך הועד המקומי של עתלית ולא סופרת אותו. ממשיכים להתעלם מעתלית".

"ההתעסקות הנפרדת בחוף המבצר היא נחמה פורתא, כשברקע חיל הים ממשיך לבנות על שטחים בחוף עליהם השתלט לפני 40 שנה. זה אומר שאנחנו ממשיכים במחטפים על פני מחטפים, בלי יכולת להגיב"

איך אתה מסביר את הפער בין תכנית כוללנית מרהיבה לשימור אתרים ציבורי, לבין הליך מזורז של ספק יחיד לחוף?

"אני שמח שהחברים בוועדת החופים הצליחו להניע את המועצה לתקן את המכרז. אבל למועצה הזאת אין חברה כלכלית שמתמחה בדברים האלה, וזאת התוצאה של החובבנות הזאת. המועצה מלאה בכוונות טובות אבל הליך כזה דורש תכנון מסודר, ואין למועצה את הכלים המתאימים לכך.

"החוף הזה מזוהם, מלא בקרוונים, עולה למועצה המון כסף ועשו שם הרבה טעויות. אני לא רואה איך יזם בודד יצליח לשמור בעצמו על חוף נקי כל כך, כשעם ישראל ינהר בהמוניו ובאוטובוסיו. אני לא חושב שהמכרז תפור. אבל הוא מחופף".

"עוד לא הגעתי למכרז"

בינתיים נראה שבן ארי עצמו, שהיה אמור להיות ספק יחיד על פי הצהרות המועצה, טרם ניגש לדבריו למכרז הפתוח, ואף משמיע קולות הסתייגות ממנו.

"עוד לא הגעתי למכרז, לא הייתי שם כמה חודשים. אני יכול לעזור בלבנות שם גוף כזה של מקומיים שבונים תרבות סביב גלישה. מעבר לזה אין לי מה לומר. יש קורונה בחוץ, אין שום דבר בכלל", אמר לי הזמר.

באשר לכוונותיו המוקדמות, בן ארי הוסיף: "עשיתי (בזמנו) פגישה שקופה עם כל הגופים הירוקים והלא-ירוקים והתייעצו איתי. יש לי את החוף הכי מצליח והאקולוגי הראשון בישראל. חוף שמביא תרבות. אסיף (ראש המועצה) לא היה קשור לשום דבר שאמרתם, הוא רק קרא לי לבוא לתת ייעוץ לרעיונות לחופים. הוא מחפש דרך להסדיר את זה. הוא לא אדם רע, הוא לטובתכם".

אז תיגש למכרז או לא?

"אגש אם תהיה התגבשות של משהו יצוק שקשור לתרבות. יש לי כבר חוף ולא צריך יותר מזה. אם אני אוכל לבנות קונספט עם עוד קבוצה מקומית של גולשים אז אולי זה יהיה מעניין. אבל אם זה רק לבוא למכור נקניקיות על החוף או וואטאבר, זה ממש לא מעניין".

המועצה: "ביצענו חיפוש אינטנסיבי"

מדוברות המועצה נמסר בתגובה: "הטענות השונות נגד המכרז נובעות מטעמים שונים, ובמקרים רבים מחוסר בקיאות בנושא. ההליך המכרזי בעיצומו. המועצה האזורית חוף הכרמל רואה בחופי הים משאב לאומי בעל חשיבות רבה לציבור ולדורות הבאים. לאור זאת פועלת המועצה בנחרצות כדי להגן על החופים לרווחת המתרחצים והסביבה.

"חוף המבצר הוא חוף פתוח שאינו מוכרז לרחצה, אך אלפי מבקרים פוקדים אותו מדי שבוע וזקוקים לשירות מתאים. על מנת לשפר את השירות לתושבים ולמבקרים בחוף המבצר, החליטה המועצה לפתח את חוף המבצר כחוף סביבתי-אקולוגי, אשר יתפקד כחוף מוכרז ובמקביל יספק למבקרים חוויית אירוח ייחודית, שונה מהקיים בחופים האחרים.

"לצורך כך נדרש לקדם תכנית מתאר חדשה לחוף מול מוסדות התכנון, לאשר את הכרזת החוף מול משרד הפנים, לבצע עבודות בינוי והנגשה ולאחר מכן להפעיל את החוף כחוף מוכרז. מדובר בתהליך ארוך ומסודר שיתבצע בפיקוח כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, ולא כפי שמשתמע מהכתבה כאילו 'החוף נמסר' לגורם מפעיל.

"לאחר חיפוש אינטנסיבי ברחבי המדינה נמצא רק זכיין אחד בעל ניסיון מתאים, אשר מפעיל חוף במתכונת דומה בעיר אילת. במטרה להבטיח שקיפות, פרסמה המועצה ברבים את כוונתה להתקשר עם הזכיין, ואף הזמינה את הציבור להפנות אליה זכיינים רלוונטיים אחרים במידה ויש כאלה.

"לאחר שהתקבלו במועצה פניות משלושה גורמים הטוענים כי יש גם להם ניסיון ואמצעים מתאימים לבצע את כל העבודה (קידום תכנית מתאר, הכרזת חוף וכן הלאה), פרסמה המועצה מכרז פומבי על מנת לבחור בין כל הגורמים הרלוונטיים באופן שוויוני והוגן. תנאי המכרז נוסחו באופן שיאפשר השתתפות של מרב הגורמים, לרבות אפשרות להגשת הצעה משותפת של שני גורמים שיש להם ביחד את הניסיון הנדרש, וזאת במטרה לעודד תחרות מקסימלית אשר תביא לתוצאה הטובה ביותר עבור הציבור.

"איש מבין הגורמים שהביעו עניין במכרז לא העלה טענות כלשהן בפני המועצה כנגד תנאי המכרז, כפי שנטען בכתבה. ככל הנראה הטענות מועלות על ידי 'בעלי עניין' המסתירים את המניעים האמיתיים שלהם. כל הטענות המועלות בכתבה נגד תנאי המכרז חסרות בסיס ונובעות ככל הנראה מחוסר הבנה או חוסר בקיאות. עלות הקמת חוף מוכרז, על פי הנחיות משרד הפנים, נאמדת בכ-1.2 מיליון שקל שמרביתם ממומנים על ידי המדינה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לגבי מועדוני הגלישה, דובר המועצה, לפחות אינו יודע ואינו מדייק: מועדון גלישה בחוף הכרמל אינו צריך רשיון עסק ופועל במקום עשרות שנים בהסדרים של מיקום ובתמיכת גורמים במועצה. (רשיון עסק יוצ... המשך קריאה

לגבי מועדוני הגלישה, דובר המועצה, לפחות אינו יודע ואינו מדייק:
מועדון גלישה בחוף הכרמל אינו צריך רשיון עסק ופועל במקום עשרות שנים בהסדרים של מיקום ובתמיכת גורמים במועצה. (רשיון עסק יוצא רק לתקופת הקייטנות בקיץ והמועדון מקבל אותו מזה שנים תוך עמידה בכל הדרישות)
על כן משונה שדווקא לאחר התנגדות לספק יחיד נדרש פינוי? אם לא זה המצב, מן הראוי שהמועצה תכריז על תמיכה במפעל חברתי כמו מועדוני הגלישה, ותבהיר שמחפשים פתרון לפעילות הגלישה תוך שמירה על הקיים.

עוד 2,083 מילים ו-1 תגובות
סגירה