נתניהו החליט על שורת הקלות בסגר החל משבוע הבא

יעלון: גנץ לא יכול להיות ראש ממשלה ● גנץ: הכנסת תחזור לפעילות מלאה בשבוע הבא‏ ● הליכוד וכחול לבן: החלת פגישת צוותי המשא ומתן ● בני ברק תישאר "אזור מוגבל" עם הקלות; בירושלים יימשך הסגר בשכונות ● מנכ"ל בית הנשיא: סירבנו להעביר את המנדט לנתניהו כי אין לו כעת סיכוי להרכיב ממשלה

סגר בערב פסח 2020 בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
סגר ערב פסח 2020 בירושלים
07:04 עריכה

בוקר טוב! המנדט של בני גנץ להרכבת ממשלה הסתיים הלילה ועובר לכנסת. בהודעה משותפת לליכוד וכחול-לבן אתמול לקראת 3:00, נאמר כי הסתיימה פגישת צוותי המו"מ. סוכם כי הצוותים ימשיכו להידבר מחר במטרה להגיע להסכמה להקמת ממשלת חירום לאומית.

שלום ירושלמי כותב הבוקר בזמן ישראל, כי המו"מ מתמקד בניסיון להתגבר על בג"צ ולהבטיח את כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה או ממלא מקומו אף שהוא עומד לדין פלילי. המו"מ התפוצץ לאחר שהצוותים לא הצליחו להגיע להגיע לפתרון בשאלה מה יקרה אם וכאשר נתניהו ייפסל על ידי בג"צ.

במשך 21 ימים הכנסת תוכל לנסות לסכם על מועמד להרכבת ממשלה ואם לא יימצא כזה, היא תתפזר ב-7 במאי ובהמשך יתקיימו בחירות רביעיות.

בג"צ ידון היום בעתירה נגד התקנות שהסמיכו את שב"כ לאכן טלפונים ואת המשטרה לקבל מיקומים של מבודדי בית.

הממשלה תדון היום בפעם הראשונה באסטרטגיית יציאה ממשבר קורונה, והאוצר יבקש לשחרר את המשק בהדרגה. במשרד הבריאות היו רוצים לחזור לשגרה כאשר מספר הנשאים החדשים ירד לעשרות ביום. מספר מתי קורונה עלה אמש ל-131.

07:23 עריכה

משה יעלון אומר הבוקר שלאחר פיצוץ המו"מ בין כחול-לבן והליכוד, "נשארנו עם נאשם שנאחז בכסא רה"מ כדי להמלט מספסל הנאשמים". יעלון (תלם) נשאר עם יאיר לפיד ואנשי יש עתיד מחוץ למגעים הקואליציוניים.

בראיון שיתפרסם מחר במעריב, יעלון אומר שהבין שגנץ "חצה את הרוביקון" ופירק את כחול-לבן, תוך הפרת ההתחייבות לשותפיו, כאשר ביקש להתמנות ליו"ר הכנסת. "בני אני פונה אליך ברגע האחרון … אתה מלבין את השחיתות שלו … אתה שותף לדבר עבירה … עוד לא מאוחר. תעצור, בני".

07:42 עריכה

ליברמן דורש הבוקר מגנץ לאפשר לישראל ביתנו להניח על שולחן הכנסת את 5 הצעות החוק שלה ולפעול להקמת ועדה מיוחדת שתעסוק בקידומן. "שלושה שבועות הם די והותר על מנת להעביר את 5 החוקים בשלוש קריאות".

מדובר בחוק שיגביל כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות וימנע כהונה של שר או רה"מ שהוגש נגדו כתב אישום. בנוסף, ליברמן רוצה חוק סיפוח של הבקעה וחוק שישנה את המצב ששורר כיום, (21 יום לכנסת לסכם על מועמד) ובמקום זאת תכהן ממשלת מעבר במשך חצי שנה ואם לא תוקם עד אז ממשלה הנשיא יהיה רשאי למנות ממשלת מומחים של 18 שרים בלבד.

לאחר הפיאסקו שליווה אותנו בימים האחרונים, שהסתיים ללא הקמת ממשלה (בינתיים), אני דורש מבני גנץ לאפשר להניח על שולחן הכנסת…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום רביעי, 15 באפריל 2020

08:19 עריכה

סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, מתייחסת בראיון לכאן ב' לתמותה הגבוהה של קשישים בבתי אבות מקורונה.

לדבריה, לא מדובר ב"מחדל", שכן קשה לבודד קשישים שנמצאים במוסד גריאטרי, והמוסדות האלה ממילא סובלים מבעיות שונות, "זה לא מצב אידאלי גם בשגרה".

"אני רוצה לנסות ולמנוע את זה כמה שיותר, איך זו השאלה הגדולה, האם אפשר לעשות את זה הרמטית – לא. האם אפשר לעשות עוד ועוד זה האתגר הגדול ואת המשימה הזו לקח פרופ' גמזו … האם המצב משביע רצון? בוודאי שלא".

בראש ובראשונה, הגברת ההיגיינה במוסדות. בוודאי שגם הגברת הבדיקות. מצד אחד הבדיקות מטרתן לגלות מוקדם ולנסות לבודד אבל יש פה מגבלות יכולת, מראש היינו רוצים לבודד … אתה לא יכול להשאיר את בתי האבות בלי מטפלים אבל אתה יכול לעבוד חזק מאוד על היגיינה … אתה לא יכול לעשות הכל בצורה הרמטית".

מיה איידן מחדשות 13 מתעקשת שכן מדובר במחדל, בגלל שלא היה ציוד מיגון למטפלים, לא נבדקו מוסדות עם חולים ולא גובשה תכנית חירום.

08:30 עריכה

הנשיא מודיע באופן רשמי שלא יאריך את המנדט של גנץ ומעביר אותו לכנסת. בהודעתו ליו"ר הכנסת, (גנץ), כתב ריבלין כך:

"אנו מצויים במערכת בחירות, הנערכת זו הפעם השלישית, בתקופה של כשנה, ברצף, בלא שעלה בידי מי מנבחרי הציבור להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת. כנשיא המדינה מוטלת עלי החובה על פי חוק יסוד: הממשלה לפעול להביא להרכבת ממשלה בישראל, מהר ככל הניתן, ובהתאם לכך הפעלתי את סמכותי במערכת הבחירות לכנסת ה- 23.

(…) נוכח תמונת המצב שהתבררה בפני, במערכת בחירות שלישית זו, לפיה לאף אחד מן המועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת, באופן המאפשר להם לקבל את אמון הכנסת ולהרכיב ממשלה, גם לא בדרך של ממשלת אחדות, ומתוך מחויבות לתכליתו של חוק היסוד, להביא להרכבתה של ממשלה שתיהנה מאמון הכנסת, מהר ככל הניתן, אני מודיע לך כי אינני רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, ואני מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת, שרשאית לפעול לפי סעיף 10(א) לחוק היסוד. אני תקוה כי יעלה בידי חברי הכנסת לגבש רוב, באופן שיאפשר להביא להרכבת ממשלה מהר ככל הניתן, ולהימנע ממערכת בחירות רביעית".

08:32 עריכה

לאחר שטראמפ הודיע על קיצוץ המימון של ארה"ב לארגון הבריאות העולמי, הפרופ' יובל נוח הררי מודיע שיתרום בעצמו מיליון דולר לארגון.

08:59 עריכה

מספר המתים מקורונה עולה ל-140 לאחר שהלילה גבר בשנות ה-80 לחייו מת בבית חולים לניאדו שבנתניה, ובמקביל מתו בנות 71 ו-90 בבית חולים שערי צדק. מספר נשאי קורונה עומד על 12,591, מהם 174 במצב קשה.

09:22 עריכה

שי באב"ד, מנכ"ל האוצר, התייחס הבוקר בגלי צה"ל ליציאת המשק מההסגר. "כרגע אין סכנה של קריסת מערכת הבריאות וצריך מודל מסודר עם מדדים מסודרים ושקופים לפתיחת המשק", הוא אמר.

בתשובה לשאלה האם לא היתה הערכת יתר של הסיכון, השיב כך:

"אף אחד לא ידע מה תהיה כמות המונשמים, ננקטו צעדים מחמירים בישראל שמנעו את ההתפשטות והביאו את ישראל מדינות הטובות ביותר בהתמודדות עם המחלה … כל גישה שתהיה דרסטית מסוכנת, אני אומר את הדבר הבא: עד היום לא היה מודל מסודר שאמר מה תהיה אסטרטגיית הסגירה ומה תהיה אסטרטגיית היציאה".

לדבריו, חייב להיות מודל שמייצר וודאות למשק ומבהיר על סמך מה מקבלים החלטות ומכווין את ההתנהגות של הציבור ומקבלי ההחלטות. "אם לא נשחרר את המשק ונשמור על הכללים, המשק עלול לקרוס ואז המחיר הבריאותי עלול להיות הרבה יותר גרוע מזה של הקורונה".

09:31 עריכה

"חייבים להתחיל לפתוח את המשק ביום ראשון כי הוודאות היא שלא בטוח שהניתוח יצליח אבל אם נמשיך ככה החולה ימות", אומר ח"כ עופר שלח בראיון לגלי צה"ל.

לדבריו, חייבים לקחת סיכון ולהתחיל לשחרר את המשק כי ההגבלות שהטילה הממשלה על חיי האזרחים ומיעוט הכלים להתמודדות מיצו את עצמם.

כיו"ר ועדת קורונה אומר שלח שאין מטה תפעולי שבראשו אדם אחד עם ניסיון בניהול מערכות גדולות, בדומה למטה הכללי במלחמה. המטה הזה אמור לעבוד עם מודל אחד ולקבל החלטות שיש בהן סיכון מסוים.

האם יש עתיד וכחול-לבן צריכים להתאחד?

"אני קורא לגנץ ואנשיו לשוב לעשתונותיהם … לא הולכים כל כך מהר לבחירות, אם יהיו בחירות הם יהיו בתוך כמה חודשים … ברגע האמת בני גנץ קרס … 96 שעות לפני שזה קרה ישבתי עם גנץ וניסיתי לשכנע אותו שזה לא יקרה ואני מודה, טעיתי".

10:17 עריכה

הח"כ לשעבר מוסי רז אומר כי "נערי הגבעות מפרקים את המדינה כולה", לאחר שקבוצה של מתנחלים צעירים פירקו את מתחם האוהלים שהוקם עבורם במצוקי דרגות ונמלטו עם הציוד. כרגע מתקיים חיפוש אחר עקבותיהם.

10:28 עריכה

במגזר הערבי מודאגים מכך שעם בוא חודש הרמדאן, המוסלמים עלולים להתקהל במשפחות המורחבות.

סאמיר מחמיד, ראש עיריית אום אל פאחם אמר לגלי צה"ל כי הוא חושש מכך "שאנחנו בשלב של ריפיון בצל הדיבור על יציאה מהסגר וזה צמוד לחודש רמדאן וזה עלול להיות חרב פיפיות מבחינתנו, אנחנו מקווים להצליח להעביר את המסר שהשנה לא מתקהלים".

ח"כית היבא יזבק (משותפת) התראיינה יחד איתו במקביל. בתשובה לשאלתה של קרן מרציאנו, האם הקיצוניות של הרשימה המשותפת, לכאורה, ואמירותיה של יזבק עצמה בקשר לטרוריסטים פלסטיניים, לא סיכלה את הקמת ממשלת מיעוט, השיבה יזבק כך:

"מה שהכי מעסיק אותנו בימים אלה זה לשמור על החיים של כלל הציבור, אנחנו לא מתעסקים בדה-לגיטימציה וההסתה נגדנו … עכשיו אנחנו רוצים מודל של איך לדאוג לכלל הציבור … אין שום קיצוניים ברשימה המשותפת, אצלנו יש אנשים שמעוניינים בשלום ודמוקרטיה, הגיע הזמן לשים את הדברים במקום הברור שלהם, מתקיים כאן ניסיון לרצח אופי … יש לי אחריות של קידום צדק, שלום ושוויון במדינה הזו ואני אמשיך בכך … היתה החלטת בג"צ ברורה בעניין ואתם יכולים לחזור אליה".

11:04 עריכה

ועדת הקורונה בכנסת מקיימת כעת דיון שכותרתו "קשיים ביישום התכנית הכלכלית", בהשתתפות אסף וסרצוג, סגן הממונה על התקציבים, איתן מדמון, מנכ"ל איגוד הבנקים, עו"ד רועי כהן, נשיא להב, דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים ושחר תורג'מן, יו"ר קבוצת בריל.

תורג'מן אמר כעת דברים בוטים ביחס לקרן ההלוואות של המדינה לעסקים. לדבריו, הערבות המדינתית היא לא 85% אלא רק 15% וממילא עד כה מעט מאוד מהבקשות אושרו:

"זה עבודה בעיניים, ככל שהדם לא יזרום לנמק יכרתו את האיבר או שהחולה ימות, זה לעג לרש. אני ממליץ שיציגו בפני ועדת הקורונה מה גודל הקרן, כמה בקשות הוגשו וכמה כסף הוזרם. אם לא יציגו את הנתון הזה לא נראה את התכנית במלוא ערוותה כי אף אחד לא מסוגל לקבל את הכסף. זה תהליך ארוך ובירוקרטי שנכון לשגרה ולא לחירום. עכשיו צריך לשחרר מהר מענקים אפילו שחלק מהכסף ירד לטמיון".

11:22 עריכה

נציג האוצר בוועדת הקורונה לא הצליח לספק את הנוכחים בוועדת הקורונה שתהו מה קורה עם קרן ההלוואות הממשלתית לסיוע לעסקים במשבר.

עו"ד רועי כהן דיבר בשם העסקים הקטנים ותקף את האוצר בבוטות: "יש עשרות אלפי עסקים שלא אושרו, אנשים יושבים, מגישים בקשה ומקבלים סירוב כי משרד הבריאות אומר שאין להם סיכוי לחזור לעבודה. מה קורה פה? זה ועדה של הריבון! תנו תשובות!".

אסף וסרצוג ממשרד האוצר: "הסוגיה של ענפים ספציפיים ידועה לנו, אנחנו מנסים לגבש מספר פתרונות … מבינים שיש ענפים שיצטרכו לקבל טיפול חירום".

עופר שלח סיכם את הדיון: "אנחנו צריכים לשפר את תזרים הנתונים, לא יכולים להגיע לדיונים כעיוורים באפילה, הערנו על זה גם ביחס למערכת הבריאות אבל אנחנו מתקשים לכל האורך לקבל נתונים מכמה מכונות הנשמה יש ועד גובה הריבית על ההלוואות. מסעדנות, תיירות, רואים גם מדינות אחרות שהתחילו לפתוח את המשק, ראינו באוסטריה, שלא יודעים מתי ייפתחו בתי מלון וצריך טיפול אחר … כסף מוקדם יציל כסף מאוחר".

11:30 עריכה

עאידה תומא סולימאן מנהלת כעת דיון בוועדת הרווחה על בריאות הנפש. נציגי הרווחה אמרו בדיון שאין איסור על ביקורים אך בפועל הם לא מתקיימים. בנוסף, נציג חטיבת הפסיכולוגים אומר שההסברה של משרד הבריאות לא מתייחסת לבעיות הנפשיות של המשבר ו"תכנית בריאות הנפש שפורסמה היא לעג לרש, היא מעבירה את האחריות לעמותות במקום המערכת הציבורית, צריך להכפיל את התקנים בשירות הפסיכולוגיה הציבורית".

11:39 עריכה

משרד הבריאות מפרסם את נתוני התחלואה לפי יישובים. בני ברק עם 2,150 נשאים, אלעד 301, בית"ר עלית 207, ירושלים 2,418, בית שמש 272 ובתל אביב 483.

11:42 עריכה

החשב הכללי לא הגיע לשיחת זום בעניין ערבות מדינה להלוואות לעסקים קטנים וחבר הכנסת פורר הפסיק את הדיון.

12:00 עריכה

הדיון בעתירת האגודה לזכויות האזרח ואחרים נגד איכון טלפונים בידי שב"כ מתקיים בשידור חי כאשר הנוכחים חובשים מסיכות על הפנים.

12:34 עריכה

שר החינוך רפי פרץ זועם על כך שאינו מעורב מספיק בקבלת ההחלטות בנוגע לחידוש הלימודים בכל המסגרות.

לפי דיווח בכאן ב', פרץ אמר בדיון פנימי ש"למשרד הבריאות יש דעה והיא לגיטימית אבל הוא לא קובע לגבי מערכת החינוך … אני אחראי על החינוך, משרד הבריאות לא מודעים לבעיות ולהשלכות על החינוך המיוחד, ראש הממשלה הוא זה שיכריע, כל פרסום לא אחראי וגורם לבלבול ונזק לציבור וזה גם משדר כאוס. אני מתואם עם ראש המל"ל וברגע שתתקבל החלטה נפרסם אותה".

באמצע השבוע הבא אמורים להתחדש הלימודים בחינוך המיוחד וביום ראשון תתחיל הלמידה מרחוק, כולל בדיקת נוכחות בזום.

12:40 עריכה

נפתלי בנט רוצה להעניק אות מלחמה ללוחמי צה"ל ששירתו בלבנון. במאי הקרוב ישראל מציינת 20 שנה ליציאה מרצועת הבטחון בדרום לבנון.

12:55 עריכה

מערכת פורבס הודיעה היום שהדירוג שהחמיא לישראל כמי שמדורגת בראש המדינות הבטוחות מקורונה, ושצוטט בין היתר על ידי N12 ובנימין נתניהו, הוא מחקר חיצוני שאינו מהווה דירוג של עורכי וכתבי פורבס. המאמר עלה בפלטפורמת הבלוגים של האתר ואינה תוכן מערכתי.

13:12 עריכה

מחאת הדגלים השחורים מגיעה הערב לככר הבימה בתל אביב והמארגנים טוענים שהמשטרה מערימה עליהם קשיים. כך למשל, המפגינים מתבקשים להתחלק לקבוצות של 10 עם מרחק של 10 מטר בין הקבוצות השונות. מבחינתם, הדרישות האלה הם חלק מ"רוח המפקד שמורה לחסל את הדמוקרטיה הישראלית".

13:17 עריכה

נתניהו התקשר לגנץ והזמין אותו לפגישה הערב. השניים סיכמו שצוותי המו"מ ייפגשו קודם לכן. אתמול בערב פקע המנדט של גנץ להרכבת ממשלה, והבוקר הנשיא ריבלין העביר את המנדט לכנסת. כעת נותרו לבית המחוקקים 21 יום לסכם על מועמד להרכבת הממשלה, ואם לא, היא תתפזר ב-7 במאי.

13:32 עריכה

עופר כסיף אומר היום בוועדת הכספים שהדרישה להתייעלות (פיטורים) באל על בתמורה לסיוע היא נבזית.

14:03 עריכה

עאידה תומא סולימאן מנהלת את הדיון על מעונות היום והגנים בוועדת הרווחה המיוחדת של הכנסת. לדבריה, המדינה מסירה את אחריותה מהגנים הפרטיים ולא מפצה אותם. "אם תוכלו לבנות עד סיום הקורונה גנים ציבוריים לכולם – מצויין. אבל אתם לא יכולים".

הדרישה היא לכלול את הגנים הפרטיים באותו סל סיוע למעונות המפוקחים אך נציג האוצר אומר בדיון שהפיצוי של המדינה ניתן להורים ולא למעונות. נציגי ויצ"ו בדיון אומרים שיש למצוא פתרונות למאות עובדות שלא יוכלו לחזור לעבודה בגלל היותם בקבוצת סיכון.

14:24 עריכה

שר הבטחון נפתלי בנט הודיע בשעה האחרונה שמכשיר הנשמה שפותח בצה"ל אושר לשימוש על ידי משרד הבריאות וש-250 מכשירים כאלה כבר ב"פס הייצור".

14:46 עריכה

מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ' הודיע על החרגת הוועדות כך שמעתה תותר שהייה של 15 ח"כים בדיון בו זמנית.

14:55 עריכה

מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, הסביר במכתב ששלח לנציגי הליכוד, ישראל כ"ץ ויריב לוין, מדוע לא הטיל הנשיא ריבלין את המנדט להרכבת הממשלה על נתניהו אלא החזירו לכנסת: "נוכח תמונת המצב לפיה בשלב זה לאף אחד מהמועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת, הנשיא אינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה, ולפיכך הוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת".

15:21 עריכה

גורם בליכוד בתגובה להודעת הנשיא: "אין שום סיבה הגיונית מדוע הנשיא סירב להעביר את המנדט לראש הממשלה נתניהו, ראש המפלגה הגדולה בכנסת ועם 59 ממליצים – בדיוק כפי שנהג הנשיא לאחרי הבחירות הקודמות כאשר היו לבני גנץ רק 54 ממליצים" – כך דווח בחדשות 12.

15:35 עריכה

ח"כ איילת שקד (ימינה) על סוגיית מבקשי המקלט: "אין שום סיבה לשחרר את כספי הפיקדון של המסתנננים, הפיקדון נועד לזרז את עזיבתם ולא לקבע אותם כתושבים. נראה שההחלטה התקבלה, במקום להפנות אותם למקומות בהם חסרות ידיים עובדות. גם סתימת הפיות של תושבי דרום תל אביב שחיים יום יום את המסתננים, לא תשנה את העובדה הזאת".

16:15 עריכה

‏פגישת צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול צפוייה להתחיל בשעה 17:00. בהמשך הערב צפויים להיפגש גם ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ.

16:17 עריכה

ועדת השרים אישרה כי העיר בני ברק תמשיך להיות מוכרזת כ"אזור מוגבל" עד 20 באפריל, חוץ מהאזור שנמצא צפונית לדרך אם המושבות.

כמו כן, הכניסה והיציאה מהעיר תותר רק באמצעות רכב פרטי ולא בתחבורה ציבורית. בירושלים יימשך הסגר בשכונות עד 19 באפריל ושכונות נוספות התווספו לאזורים המוגבלים בבירה.

16:19 עריכה

סיעת יש עתיד תגיש הצעת חוק להקפאת המצב הפוליטי במקום הליכה לבחירות, כך שממשלת המעבר תכהן חצי שנה נוספת לצורך הטיפול בקורונה. לפי הדיווח של כאן רשת ב' ההצעה הועלתה כרעיון על ידי לפיד בישיבות הנהגת כחול לבן כשעוד הייתה מאוחדת.

16:23 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו תקף את שר הבריאות יעקב ליצמן על רקע התנגדותו לחזרה לשגרה: "אני רוצה להזכיר למר ליצמן שמאות אלפי אזרחים במדינת ישראל יצאו לחל"ת עם חשש כבד שלחלק לא מבוטל מהם לא יהיה לאן לחזור. עשרות אלפי עצמאיים ובעלי עסקים קטנים שכל חייהם שילמו מס הכנסה וביטוח לאומי, נותרו בלי פרנסה ולא מצליחים לחדור את סבך הבירוקרטיה על מנת לקבל הלוואה מהקרן שהקימה המדינה".

"היחידים שלא הוצאו לחל"ת ומעולם לא שילמו מס הכנסה או ביטוח לאומי וממשיכים לקבל מידי חודש קצבאות, אלו אברכים ותלמידי ישיבות. אולי הגיע הזמן שתסיק מסקנות מר ליצמן?".

שמעתי שמשרד הבריאות בראשות ליצמן מתנגד לחזרה הדרגתית של המשק לתפקוד. אני רוצה להזכיר למר ליצמן שמאות אלפי אזרחים במדינת…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום חמישי, 16 באפריל 2020

16:45 עריכה

שר הביטחון, נפתלי בנט, הגיב לאירוע תקיפת פלסטינים ופגיעה במתחם צה"ל במצוקי דרגות: "השחתת המתחם שהקים צה"ל והצתת הרכבים הפלסטינים הם מעשי נבלה שחצו את כל הקווים האדומים. מדובר בחוצפה וחרפה שלא יתוארו, ואין לנו שום כוונה לעבור על כך לסדר היום".

בנט הוסיף: "אינני מקבל כל גילוי אלימות, בוודאי שלא בעת הנוכחית, בה צה"ל ומערכת הביטחון נרתמו במלוא הכח לסיוע במשבר. הנחינו את כוחות הביטחון להגיע לכל החשודים בהקדם ולמצות עמם את הדין, כך שהמסר יעבור בבירור: על אלימות משלמים".

נפתלי בנט (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
נפתלי בנט (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
17:13 עריכה

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד בעקבות הצעת סיעתו במטרה למנוע בחירות נוספות על ידי שישה חודשי הקפאה: "זה נבדק משפטית, הצעת החוק הוגשה מוקדם יותר".

לפיד ציין: "צריכים לפתור את משבר הבדיקות, להתחיל לטפל במשבר הכלכלי. בנסיבות האלה, הקמת ממשלת שחיתות מנופחת היא אסון לאומי. הרעיון שנגרר לבחירות רביעיות, הוא מחריד. זה ניתוק גמור מהמציאות. במקום להתעסק בפוליטיקה, נלך להציל את הכלכלה, את מערכת הבריאות ואת חייהם של אנשים".

"זו ממשלה רעה בעיניי", הוסיף לפיד. "אבל היא לא תוכל לעשות מה שהיא רוצה. מפני שהפעם אנחנו ננהל את הכנסת. יהיה לכנסת שיניים ויהיה לה רוב. נניח את החוקים למניעת השחיתות. נוודא שהממשלה לא מנצלת את הקורונה בשביל פוליטיקה".

17:16 עריכה

ח"כ אחמד טיבי במליאת הכנסת: "מיליון וחצי אזרחים מובטלים זה לא דבר של מה בכך. לכן, אם מישהו מתבשם מהסקרים כיום – כדאי לו לקרוא את המספרים ותמיד לשנן את מה שהיה בעבר, שאבטלה ובעיות חברתיות היו דבר חשוב בשיקול דעתו של הבוחר הישראלי".

17:26 עריכה

הודעה משותפת לליכוד ולכחול לבן: החלה פגישת צוותי המו"מ במטרה להקים ממשלת חירום לאומית.

17:28 עריכה

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ תקף את גנץ ונתניהו: "לא מאבק בקורונה, לא הקריסה הכלכלית, לא תכניות ליציאה המשבר – לא. במה עוסקים ראש הממשלה ויו"ר הכנסת? באיך לתת לביבי שליטה בוועדה למינוי שופטים ואיך הוא יעקוף את בג"ץ. בושה. ולזה עוד קוראים 'ממשלת חירום'…".

17:55 עריכה

בישיבת סיעת כחול לבן הודיע יו"ר הכנסת בני גנץ כי בכוונתו להפעיל את הכנסת באופן מלא החל משבוע הבא כפי שנכון, וכפי שהתחייב עם בחירתו לתפקיד יו"ר הכנסת.

18:00 עריכה

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני הגיב לדבריו של ח"כ אביגדור ליברמן נגד המגזר החרדי.

"מי שמפר את כל החוקים והתקנות פעם אחר פעם, יכול לדבר נגד שר הבריאות, שרק אתמול התברר שפעל על פי הכללים וההנחיות. מי שבמשך כל השנים התברר שכסף ציבורי לא הכי מעניין אותו ואת מפלגתו, יכול לדבר כנגד מצבם הקשה של האברכים לומדי התורה, במיוחד בעת הזאת", אמר גפני.

"ליברמן בציניות מפחידה, פוער את פיו נגד האוכלוסיות החלשות בישראל, בחוסר אחריות מוחלטת שהיא ממנו והלאה. אסור לברנש הזה להיות במערכת הציבורית בישראל", הוסיף.

18:01 עריכה

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) פנה לגנץ: "לא קיבלת מנדט מהציבור ומריבלין בשביל לתת אותו לנתניהו. אתה מעניק לו ממשלת חסינות ושחיתות כשברור לך שאת בלפור תראה רק בפגישות עם ביבי".

18:34 עריכה

יו"ר כחול לבן ויו"ר הכנסת בני גנץ לח"כים בישיבת סיעתו: "אם אין הסכם עד יום שני, נחוקק את 'חוקי נתניהו'".

18:59 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים כעת דיון בראשותו עם שרי ממשלה, מנכ"לי משרדים וגורמי רפואה ומדע בכירים, בו מציגים תכניות שונות להקלת ההגבלות.

ראש הממשלה ציין בדיונים המקדימים כי על התכנית להיות הדרגתית ואחראית. במסגרת הישיבה, מציגים הגורמים הרלוונטיים את האסטרטגיה שגובשה בתום שיח ממושך ועבודת מטה רחבה של כלל משרדי הממשלה וצוותי המומחים. כמו כן, המל"ל קיים שיח עם מדינות רבות בעולם בנושא ולמד על האתגרים וההצעות השונות. בפני ראש הממשלה והשרים מוצגות כלל החלופות שהועלו במסגרת הדיונים.

בדיון משתתפים שר האוצר, שר הביטחון, שר הפנים, שר הכלכלה, שר המדע והטכנולוגיה, שר החינוך, השר לביטחון פנים, שר האנרגיה, ראש סגל רה"מ, ראש המל"ל, מנכ"ל משרד רה"מ, ר' המועצה הלאומית לכלכלה, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד האוצר, נגיד בנק ישראל, החשב הכללי באוצר, ר' אגף תקציבים באוצר, ר' שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' אמנון שעשוע, פרופ' רן בליצר, פרופ' אלי וקסמן, פרופ' ישראל בר יוסף וגורמי מקצוע נוספים.

נתניהו בדיון הערכת מצב על משבר הקורונה (צילום: דוברות ראש הממשלה)
נתניהו בדיון הערכת מצב על משבר הקורונה (צילום: דוברות ראש הממשלה)
19:18 עריכה

עשרות אנשי שמאל מפגינים ברחבת "הבימה" בתל אביב נגד הקמת ממשלת אחדות של נתניהו ובני גנץ.

19:20 עריכה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק המסמיכה את המשטרה לאכן טלפונים סלולריים לצורך אכיפת חובת הבידוד, ללא צורך בצו של בית משפט. ההצעה אושרה כהוראת שעה לשלושה חודשים, או עד תום תקופת הצו לבידוד בית, המוקדם מביניהם.

19:43 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון, שותפו לשעבר של יו"ר כחול לבן: "גנץ לא יכול להיות ראש ממשלה. גנץ קרס. אם במקום לעסוק בקורונה הוא נותן חסינות לנתניהו אין מקום לדבר על הובלה שלו" – כך על פי דיווח של חדשות 12.

20:20 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו לא צפויים להיפגש הערב, לאור אי ההתקדמות במגעים להקמת ממשלת אחדות.

21:04 עריכה

ח"כ יאיר גולן (מרצ) השתתף הערב בהפגנת השמאל בכיכר הבימה בתל אביב: "עם ישראל לא מוכן לוותר על הדמוקרטיה".

21:26 עריכה

שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) הציע בדיון על אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה, לאפשר קיום מנייני תפילה של 10-15 איש בשטח פתוח בלבד תוך הקפדה על כל הכללים. לדברי השר, מעבר ל"מזון גשמי" יש צורך לדאוג גם ל"מזון הרוחני" של הציבור הנוהג להתפלל במניין.

21:43 עריכה

ח"כ גדעון סער (ליכוד) על המענקים לעצמאיים על רקע משבר הקורונה: "'המענקים' לא יספיקו כדי להציל את העצמאים. כל יום שעובר, עסקים נוספים קורסים. חוזר: יש לפצות את העסקים בזירה לירידה במחזור שלהם מהשבתת הקורונה, כפי שנעשה בעבר (במלחמת לבנון השנייה). ללא מענה אמיתי לעצמאיים – גם לשכירים רבים לא יהיה מקום עבודה לחזור אליו".

22:08 עריכה

השר לביטחון פנים גלעד ארדן בישיבה על אסטרטגיית היציאה: "להתחיל בהקלות מיד. לפתוח את המשק תוך שבוע-שבועיים. הכי דחוף זה לחדש את הלימודים בגנים ובכיתות א'-ג'. לחדש פעילות ספורט יחידנית ומניינים בשטח פתוח. החשש הכי גדול זה חודש רמדאן – חייבים להשקיע בהסברה לציבור הערבי".

22:55 עריכה

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צייץ בטוויטר בתגובה לתמונה שהעלה יו"ר מרצ ניצן הורוביץ מהפגנת השמאל: "מקווה שהזקנים שימותו מקורונה יהיו מהמחנה שלכם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את הציוץ של בנו, ונתניהו הבן מחק את הציוץ.

במרצ הגיבו: "הילד הזה צריך לשטוף את הפה עם הרבה אלכוג'ל. לא להאמין שזה האיש שמנהל את ראש הממשלה".

23:40 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על שורת הקלות בסגר שיחולו בשבוע הבא, ביניהם הרחבת הטווח המותר ליציאה מהבית ל-500 מטר, יציאה לפעילות ספורטיבית, פתיחה מוגבלת של עסקים, ועוד.

ההנחיות המלאות יפורסמו אחרי שיאושרו בממשלה במוצאי שבת.

הודעת משרד ראש הממשלה:

ראש הממשלה קיבל את עקרונות הצעת המל"ל שגובשה בסיוע צוות מומחים בראשות פרופ' אלי וקסמן. הצעת המל"ל תיכללה ואיזנה בין משרדי הבריאות, האוצר, הכלכלה והביטחון.

ראש הממשלה החליט על תכנית אחראית זהירה ומדורגת שתכלול פתיחה מוגבלת של עסקים, באופן מבוקר ומדוד. משרד האוצר יגבש תכנית פיילוט עבור מספר ענפי מסחר אשר יוכלו לפתוח בכפוף להנחיות משרד הבריאות. יוגדר תו סגול שיכלול קריטריונים לפתיחת עסקים בהתאם לסקטורים שיוגדרו.

ניתן יהיה לצאת לפעילות ספורטיבית עד 2 אנשים קבועים עד לטווח 500 מטר מהבית.

יתאפשר חינוך מיוחד יחידני.

במהלך 48 השעות הקרובות יכינו הצוותים המקצועיים הצעת החלטה וימפו ענפים שיוכלו להשתתף בפיילוט ויוכנו נהלים מפורטים לתפעול העסקים והחברות וכן נהלי התנהגות הציבור במרחב הציבורי ובעסקים. ייתכנו שינויים בהמשך לדיונים שיתקיימו במהלך היומיים הקרובים.

ההחלטה תובא לאישור הממשלה במוצאי שבת.

סגירה