אבי שמחון והראל ויזל מתווכחים באולפן חדשות 12,אפריל 2020 (צילום: צילום מסך, ערוץ 12)
צילום מסך, ערוץ 12

קברניטי הכלכלה מנותקים ומושכים זמן

ראש הממשלה ושר האוצר ממנים אנשי מקצוע כלכליים שחלקם מנותקים מהמצב בשטח ● במקרה הטוב, הם לא מבינים את עומק המשבר עבור כל כך הרבה עצמאים ובעלי עסקים ● במקרה הפחות טוב, הם מבינים את גודל השעה אך מתקשים לפעול בהתאם ● פרופ' אבי שמחון, שהשתתף בעימות בלתי נשכח עם הראל ויזל, כמשל ● פרשנות

באחת מההרצאות השגרתיות של פרופ' אבי שמחון באוניברסיטה העברית לפני כמה שנים, פנה אליו סטודנט וביקש ממנו להתייחס לתופעות הלוואי הקשות של מירוץ הצריכה האינסופי. בין השאר, התגלגלה השיחה לנזקים הבלתי הפיכים שנגרמים לסביבה כתוצאה מכך, כמו למשל הזיהום באוקיינוסים.

שמחון הקשיב וענה: "אני לא דג, ואותי זיהום האוקיינוסים לא ממש מטריד, אני אומר לך בכנות. אני לא אוהב שיש זפת על החוף, וזה כנראה לא כדאי שיקרה. אני לא יודע על איזה זיהום אוקיינוסים אתה מדבר. כנראה שאני לא מבין מספיק".

קשה להגיד שבגלל ששמחון אינו עצמאי האבטלה לא ממש מטרידה אותו בימים אלה. אחרי הכל, העצמאיים והעסקים, בניגוד לדגים שאינם מטרידים את שמחון, יכולים להשמיע את זעקתם. לעומת זאת, אפשר לקבוע שבעימות שערך מול הראל ויזל מנכ"ל פוקס בחדשות 12 השבוע, היו רגעים שבהם – בדומה לזיהום באוקיינוסים – הוא הפגין ניתוק מוחלט מהבנת מהות הבעיה שניצבת לפניו.

רגע השיא היה כאשר שמחון הסביר שייקחו עוד שבועיים-שלושה עד שעסקים יתחילו לקבל כספים מקרן ההלוואות בערבות המדינה בסך 21 מיליארד שקל, ואף ציין שהוא לא רואה בכך משהו שהוא לא בסדר. אמירה כזו היא מנותקת מהמציאות בדיוק כמו להגיד "חכה כמה דקות ואני אדאג לך", לנהג שעומד להיכנס חזיתית במשאית שדוהרת לעברו.

 (צילום: מתוך מצגת של משרד הכלכלה והתעשייה)
(צילום: מתוך מצגת של משרד הכלכלה והתעשייה)

מה ששמחון מפספס הוא שהזמן שעובר הוא לב-לבה של הבעיה הגדולה ביותר שהעצמאים והעסקים מתמודדים איתה כעת. כל שקל שלא יצא היום, יחייב את המדינה להוציא פי כמה שקלים כקצבאות בעוד חודש.

צריך להבין: כל עסק שלא יחולץ היום, כלל לא בטוח שיישאר בחיים כדי לקבל את הסיוע הממשלתי שיאושר עבורו מחר. ואם להניע תהליך כזה לוקח זמן, כפי שטוען שמחון, אז כנראה שהתכנית שהוא מספק לא נותנת מענה למשבר הנוכחי, שדורש תגובה מיידית. ואם התכנית לא מתאימה – על שמחון להחליף אותה או למצוא דרך לייעל אותה בדחיפות, לפני שיהיה מאוחר מידי.

מה ששמחון מפספס הוא שהזמן שעובר הוא לב-לבה של הבעיה הכי גדולה שהעצמאים והעסקים מתמודדים איתה כעת. כל שקל שלא יצא היום, יחייב את המדינה להוציא פי כמה שקלים כקצבאות בעוד חודש

למרות שעיקר תשומת הלב ברשתות החברתיות ממוקדת בשמחון, אחד מאנשי המפתח המשפיעים על קבלת ההחלטות של ראש הממשלה בתחום הכלכלי, אי אפשר להתכחש לכך שהוא רק הסימפטום של בעיה הרבה יותר גדולה.

בעיה שבה מובילי המדיניות בכלכלה, מנתניהו ועד שר האוצר כחלון, ממנים אנשי מקצוע שחלקם מנותקים מהשטח, ולא באמת מבינים את גודל השעה והבעיה; או לחלופין הם בהחלט מבינים, אך מתקשים לפעול ומושכים זמן עד שהכלב או הפריץ ימותו.

את הנתק הזה מהשטח רואים לאורך כל תהליך קבלת ההחלטות הכלכליות במשבר הנוכחי. זה התחיל בהצהרה על מענק של 6,000 שקל לכל העצמאים, מבלי שמישהו דאג בכלל למנגנון שיחלק להם את הכסף.

זה המשיך בבניית מנגנון לחלוקת הכסף, אבל בסכום של רק קצת יותר מ-4,000 שקל בממוצע לעצמאי, עבור רבע מהעצמאים בלבד, ובקרנות הלוואה שאמורות היו להעביר 21 מיליארד שקל לעסקים בתוך שבוע מרגע הגשת הבקשה.

אבל מסתבר שהתהליך בשטח כל כך מסורבל, שאלה שיקבלו אישור להלוואה יראו את הכסף רק כמה שבועות מרגע הגשת הבקשה, וגם זה במקרה הטוב.

את הניתוק של מקבלי ההחלטות אפשר לראות גם בגיבוש "אסטרטגיית היציאה מהמשבר", אותו תהליך שיכריע לאן ילך המשק הישראלי בשנים הקרובות.

אודי ניסן (צילום: Yossi Zamir/Flash 90)
אודי ניסן (צילום: Yossi Zamir/Flash 90)

אחד משני המסמכים העיקריים שגובשו עד כה לטיפול במשבר הקורונה ויוגשו להכרעת ראש הממשלה, נכתב על ידי המועצה הלאומית לכלכלה, אשר שמחון הוא יושב הראש שלה, בשיתוף עם משרדי האוצר והכלכלה ובנק ישראל.

המסמך השני נכתב על ידי צוות של 22 מומחים (לא כולל עוזרים), רובם אנשי אקדמיה, במינוי המל"ל, בהם שני כלכלנים, פיזיקאים, פסיכולוגים ואנשי ביטחון. מי לא נמצא ברשימת מומחי המל"ל? ובכן לא תמצאו שם אף אישה, או נציג מהמגזר הערבי וממגזרים אחרים בחברה, שיוכלו להציף בעיות ולמצוא באגים בפתרונות שמועלים ולא מתאימים לסקטור אליו הם משתייכים.תתקשו למצוא שם גם משבצת של נציג המוכר על ידי העצמאים או בעלי העסקים.

מי לא נמצא ברשימת מומחי המל"ל? ובכן לא תמצאו שם אף אישה, או נציג מהמגזר הערבי וממגזרים אחרים בחברה, שיוכלו להציף בעיות ולמצוא באגים בפתרונות שמועלים ולא מתאימים לסקטור אליו הם משתייכים

לעומת זאת, פרופ' אודי ניסן, מרצה לכלכלה וראש אגף התקציבים לשעבר, שלפי הערכות בתקשורת נהנה מהכנסה של 10 מיליון שקל כשכיהן כיו"ר דלק ישראל, מופיע באחת משתי המשבצות השמורות לכלכלן בצוות, והוא זה שלפחות על הנייר אמור היה לסייע בגיבוש המלצות כלכליות, שבין השאר ישפיעו גם על מוכר הפלאפל וגם על חנות הבגדים או המוסך, שנאלצו להישמע להנחיות הממשלתיות ולסגור את שערי העסק.

יש להודות שבזכות גורמים מסוימים באוצר ובמשרד הכלכלה הוקדשה תשומת לב מסוימת לקולות מהשטח, אבל זה כמעט תמיד הגיע מאוחר מדי ובדיעבד, אחרי שכבר גובשה תכנית.

בקצב הזה ולפי אופי ההתנהלות, נראה שאם מקבלי ההחלטות שם למעלה לא ירדו ממגדל השן שבו הם מבוצרים וישנו דיסקט, הם עוד עלולים להישאר המועסקים היחידים במשק, בזמן שהמעסיק עצמו יהיה מובטל.

נתניהו וכחלון (צילום: אהרון קרון, פלאש 90)
נתניהו וכחלון (צילום: אהרון קרון, פלאש 90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 736 מילים ו-2 תגובות
סגירה