• עידן הקורונה הלוויה של פעילי חזבאללה בלבנון, 1 במרץ 2020, ארכיון (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
    AP Photo/Hassan Ammar
  • עידן הקורונה: אחיות בלבנון מריעות למוזיקאים שבאו לשמח אותן ממרפסת סמוכה, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
    AP Photo/Hussein Malla
  • נשים סוריות צופות באופרת סבון לרמדאן, ארכיון, 2010 (צילום: AP Photo/Bassem Tellawi)
    AP Photo/Bassem Tellawi
  • עידן הקורונה: חיטוי רחובות בסוריה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Baderkhan Ahmad)
    AP Photo/Baderkhan Ahmad

מעבר לגבול: בעולם הערבי מחכים במתח לעליית סדרת הטלוויזיה על יהודי כווית

בלוב ובסוריה מפציצים בתי חולים המיועדים לטיפול בנשאי קורונה ● בלבנון, יש מי שמעדיפים למות מהנגיף מאשר מרעב ● בעולם הערבי כולו מחכים בכיליון עיניים לפנינה הטלוויזיונית של חודש הרמדאן ● סעודיה יוצאת למסע קניות עולמי בחסות המשבר הכלכלי ● ומה קרה כאן באפריל 1988 ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

המלחמה בלוב פוגעת גם בחולי הקורונה

אם מישהו בלוב קיווה שהסכסוך האלים במדינה יוקפא לזמן מה בגלל מגפת הקורונה, התקוות הללו התבדו סופית. הקרבות בין צבאו של הגנרל המורד ח'ליפה חפתר – בו תומכים בקהיר, בריאד, באבו דאבי ובמוסקבה – לבין הממשלה הלובית המוכרת על ידי האו"ם, המשיכו ביתר שאת. בתחילת השבוע תקף חפתר בטילי גראד את המחסנים של בית החולים אל-ח'דרה לחולי קורונה בטריפולי. משרד הפנים בלוב הודיע כי כמה מעובדי בית החולים נפגעו במתקפה.

כעת יש בלוב רק עשרות בודדות של חולי קורונה מוכרים, ורק אדם אחד נפטר כתוצאה מהידבקות בנגיף, אך ההערכה היא שכמות הנדבקים גבוהה בהרבה, וכי הנתון מושפע ממספר הבדיקות הנמוך שמשרד הבריאות הלובי מצליח לערוך.

תקיפת בתי חולים בלוב ובסוריה היא עניין שבשגרה. רק במהלך חודש מרץ בוצעו כ-20 תקיפות נגד בתי החולים בלוב. בסוריה, כוחותיו של בשאר אל-אסד מרבים להכות בבתי החולים בחבל אידליב, וכתוצאה מההרס המוסדות האלה נסגרים ואינם מסוגלים לקלוט פצועים או חולים. העולם, כהרגלו, מסתכל לצד השני.

2

האם האינתיפאדה חוזרת ללבנון?

למרות החשש מהנגיף המסוכן, כמה מאות לבנונים שוב יצאו בסוף השבוע לרחובות ביירות, טריפולי וערים נוספות, ומחו נגד אזלת היד של הממשלה החדשה בראשות חסן דיאב בהתמודדות עם משבר הקורונה.

שני האשטגים פופולריים שלטו בזירת הטוויטר הלבנונית – "לבנון מתקוממת" ו"כולנו זה אומר כולנו". כתובות גרפיטי בוטות, שקראו להחזיר כסף לעם, הופיעו על קירות הווילות האלגנטיות בשכונות היוקרה בבירה הלבנונית.

עידן הקורונה: אחיות בלבנון מריעות למוזיקאים שבאו לשמח אותן ממרפסת סמוכה, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
אחיות בלבנון מריעות למוזיקאים שבאו לשמח אותן ממרפסת סמוכה, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

האם המהפכה הלבנונית, שמשכה את לבו של המערב בסתיו 2019, חוזרת לכיכרות הערים? חצי שנה עברה מאז, וממשלה חדשה נבחרה בלבנון, אך המצוקה רק גברה, ולבנון בינתיים פשטה רגל. המדינה שפעם כונתה "שוויץ של המזרח התיכון" הסתבכה מאוד בעשור האחרון, והמצב הכלכלי בה הולך ומידרדר.

משבר הקורונה רק הגדיל את הפער בין אלה שיש להם הכל לאלה שאין להם דבר. הפעם לא יהיו כאן ריקודי שמחה ודיג'יים אופנתיים. המפגינים יוצאים מהבתים בחשש כבד ובלית בררה. בידיהם שלטים שבהם כתוב "מעדיף למות מקורונה ולא מרעב". המשפט הזה מתאר באופן מדויק את המצב בלבנון באביב 2020.

3

סדרת רמדאן כוויתית על משפחה יהודית

חודש הרמדאן בפתח, ועוד מעט ייפתח הקרב הגדול על אחוזי הצפייה בסדרות הרמדאניות, מוסלסלאת, המשודרות במהלך החודש. השנה, בגלל מגפת הקורונה, הקרב זה יהיה עוד יותר דרמטי. הפעם, גם הצעירים לא יוכלו לברוח מהבית לאחר ארוחת האיפטאר המסורתית, אלא יישארו בבית ויצפו עם כולם בטלוויזיה.

סדרה אחת, בשם "אום הארון", כבר מעוררת הדים ברחבי העולם הערבי. מדובר בסדרה כוויתית שמגוללת את סיפורה של משפחה יהודית שהתגוררה במדינה לפני יותר משבעים שנה, עוד בטרם קמה מדינת ישראל.

פעילי בי.די.אס בירדן כבר הפיצו מודעה זועמת, שבה האשימו את היוצרים של הסדרה ואת ערוץ MBC בקידום הנורמליזציה עם ישראל. גם ברשות הפלסטינית קראו לצופים בעולם הערבי להחרים את הסדרה ולא לצפות בה.

יחד עם זאת, לא מדובר בסדרה הראשונה שמגוללת את סיפור הקהילות היהודיות בעולם הערבי. לפני חמש שנים הייתה זו "חארת אל-יאהוד" המצרית, שבמרכזה עמד סיפורו של הרובע היהודי בקהיר לפני הקמת מדינת ישראל.

נראה שבשנים שעברו מאז התחזקה תנועת הבי.די.אס בעולם הערבי, והפכה לקולנית הרבה יותר מקודם, אך עדיין סביר להניח שכל הרעש מסביב ל"אום הארון" רק יעשה לה טוב, ויעלה את שיעורי הצפייה בה באופן משמעותי.

נשים סוריות צופות באופרת סבון לרמדאן, ארכיון, 2010 (צילום: AP Photo/Bassem Tellawi)
נשים סוריות צופות באופרת סבון לרמדאן, ארכיון, 2010 (צילום: AP Photo/Bassem Tellawi)

בעולם הערבי יש עניין אדיר ביהודים, במיוחד ב"יהודים הערבים", כלומר ביהדות ארצות הערב והאסלאם. עוד בשנות האלפיים, פרופ' שמואל מורה מהאוניברסיטה העברית פרסם סדרת מאמרים על יהדות עיראק במגזין הסעודי "אילאף", והם זכו לתהודה גדולה בעיראק – ובמקומות נוספים בעולם הערבי.

כמובן ש"אום הארון" אינה הסדרה היחידה שתשודר במהלך חודש הרמדאן. היא תתחרה בסדרות קומיות, חברתיות ודתיות רבות, אם כי השנה יוצרי טלוויזיה רבים דיווחו כי הם לא הספיקו לסיים את הצילומים בגלל מגפת הקורונה.

לפי שמועה רווחת, הגיבורה הסטירית האהובה "אבלה פאהיטה" –  הבובה המצרית המפורסמת, שלאחרונה זכתה לסדרה חדשה בנטפליקס – תפתיע את הצופים עם הופעת אורח באחת מתכניות הבידור לחג.

4

בריאד יצאו למסע קניות בחסות הקורונה

המחירים בעולם צונחים, והכלכלה נכנסת למיתון. בריאד דווקא חושבים שהמשבר העמוק הוא זמן מושלם ליהנות מהסיילים הקיימים ברחי תבל. נראה שערב הסעודית התאוששה חיש מהר ממלחמת הנפט הקצרה שניהלה מול רוסיה (וארה"ב, במידה פחותה), ועכשיו הקרנות העשירות במפרץ יוצאות לשופינג.

ספינת הנופש "נסיכת היהלום", שחלק מהשוהים עליה חלו בקורונה, מול חופי יפן (צילום: Eugene Hoshiko, AP)
השיט יצא מהאופנה! ספינת הנופש "נסיכת היהלום", שחלק מהשוהים עליה חלו בקורונה (צילום: Eugene Hoshiko, AP)

קרנות כמו Mubadala מאבו דאבי, ו-Public Investment Fund of Saudi Arabia השקיעו השקיעו השבוע הון בחברות הנפט באירופה, בחברת ההפלגה הגדולה Carnival, וגם במועדון הכדורגל האנגלי ניוקאסל יונייטד. זאת, למרות שהרעיון של שיט גורם כיום לחלחלה בעולם, ומשחקי כדורגל יש רק באקס-בוקס.

לא מדובר בהתקף שופוהוליזם, אלא באסטרטגיה רב-שלבית לטווח ארוך. בסעודיה, צוות שלם עובד מסביב לשעון ובוחן אפיקים שונים להשקעות נבונות.

גם לפני יותר מעשור, כאשר המשבר הכלכלי נגע במפרץ, ערב הסעודית ואיחוד נסיכויות המפרץ השקיעו בקבוצות פיננסיות ובבנקים שהיו אז על הקרשים, ובמותגי יוקרה כמו פורשה, ולאחר מספר שנים החזירו את ההשקעה במלואה.

השאלה היא האם המשבר יהיה דומה לזה של 2008, או שמדובר במשבר הרבה יותר עמוק ומתמשך, ואז ההשקעות הסעודיות יהפכו לחול ולא לערמת זהב.

5

השבוע בתולדות המזרח התיכון: חיסול אבו-ג'יהאד

ב-16 אפריל 1988 חוסל בתוניסיה ח'ליל אל-וזיר, הידוע בכינויו אבו-ג'יהאד, במהלך המבצע "הצגת תכלית" של סיירת מטכ"ל .

אל-וזיר, שנולד ברמלה וגורש עם משפחתו לעזה, למד במצרים והיה מקושר לאחים המוסלמים. בהמשך הצטרף לפת"ח, והפך לחלק מהנהגתו הבכירה.

הוא תכנן עשרות פיגועים, בהם הפיגוע בנהריה, הפיגוע במלון סבוי ו"אוטובוס הדמים". אתמול, כמה עיתונים פלסטיניים פרסמו את תמונתו עם הקדשות לזכרו.

יאסר ערפאת ואבו ג'יהאד (מימין), 1983 (צילום: AP Photo/Jacques Langevin)
יאסר ערפאת ואבו ג'יהאד (מימין), 1983 (צילום: AP Photo/Jacques Langevin)

בימים אלה נזכרים ברשות הפלסטינית גם בחיסול אחר, של בכיר החמאס עבד אל-עזיז א-רנתיסי, שנהרג בעזה ב-17 באפריל 2004.

עוד 821 מילים
סגירה