השרים זועמים על כך שההקלות פורסמו לפני שאושרו

נתניהו הציג את ההקלות: מותר ספורט בזוגות ותפילות בחוץ, החינוך המיוחד יתחדש ● ח"כ אלהרר דורשת הסבר לסגירת מחלקה לבריאות הנפש, שנחשפה בזמן ישראל ● ח"כ מיכאלי: מתפקדי העבודה נגד כניסה לממשלה ● ח"כ טיבי בדיר אל-אסד: ברמדאן חייבים להישאר בבית ● ח"כ יעלון: לא נשתף פעולה עם חקיקה שרק תהווה איום במגעים של כחול-לבן מול נתניהו

נתניהו מציג את ההקלות על הסגר, הערב (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
קובי גדעון / לע"מ
נתניהו מציג את ההקלות על הסגר, הערב
17:04 עריכה

שבוע טוב! הממשלה תדון בצאת השבת בפתיחה הדרגתית של הסגר על המשק, וייתכן שיתקבלו החלטות בעניין עוד הערב. הכוונה היא לשחרר את ההגבלות על העסקים לפי תרומתם למשק וב-4 שלבים, במקביל להגברת הקיבולת של התחבורה הציבורית.

מכון ויצמן ומשרד הבריאות מתכתשים בפומבי סביב אבחון שגוי של קשישים שעליו דווח אתמול. במכון אומרים היום שלא היה זיהום במעבדות ושחלק מהבדיקות לא היו באחריותם וביתר היתה בעיה בפרשנות שמשרד הבריאות נתן לתוצאות.

הכנסת ה-23 תתפזר ביום חמישי בעוד שלושה שבועות ואתמול הזהיר גנץ מפני האפשרות של בחירות רביעיות, ורמז לדינמיקה ההפכפכה של המגעים מול הליכוד, כאשר סוגיות שלכאורה סוכמו נפתחות לדיון מחדש שוב ושוב. אם חלילה ייגזר עלינו, נלך לבחירות עם ראש מורם", כתב יו"ר כחול-לבן.

מי שמתנגדים למו"מ בין כחול-לבן לליכוד הם אנשי מחאת "הדגלים השחורים", שהגיעו היום לבתיהם של גבי אשכנזי ובני גנץ. המפגינים קראו לעצור את ההסכם המתגבש להקמת ממשלת נתניהו החמישית. לדעתם, אין מקום לממשלה שהעומד בראשה נאשם בפלילים ובאותו זמן אוחז בזכות וטו על מינויים בכירים במערכת האכיפה והמשפט.

המשטרה זימנה לחקירה את אחד מאנשי המחאה לאחר ההפגנה מול הבית של אשכנזי. אותו אדם הגיע למשטרת כפר סבא, הודיע שהוא חש ברע אך המשיך להיחקר במשך חצי שעה עד שהתמוטט ופונה לבית חולים מאיר. מחר (א') אנשי "הדגלים השחורים" יפגינו בככר הבימה בת"א.

 

17:26 עריכה

72 נשאי קורונה התגלו בדיר אל-אסד וח"כ אחמד טיבי (המשותפת) הגיע לשם היום כדי לומר לתושבים שהם לא לבד.

"חייבים להישאר בבית, זה כלי חשוב במאבק של כולנו למנוע את המגיפה הזאת". בנוסף, חידד טיבי את הכללים בפתח חודש הרמדאן שבו לא יתקיימו ארוחות ותפילות המוניות של המשפחה המורחבת אלא במסגרת המשפחה הגרעינית.

17:50 עריכה

ח"כ מרב מיכאלי אומרת שרוב חברי העבודה נגד כניסה לממשלת נתניהו יחד עם כחול-לבן. בראיון ל"פגוש את העיתונות", אמרה הח"כית כי לא הגיעה לאולפן כדי לטעון "שהמצב מצוין אבל המשבר הוא הזדמנות".

"עמיר פרץ ואיציק שמולי רוצים להצטרף לממשלת נתניהו אבל צריכים לאשר את זה בוועידת המפלגה. מעולם מהלך של יו"ר מפלגה לא הביא אותה מתחת לאחוז החסימה, ומפלגת העבודה לא מתה … יש רוב בסקרים שמתנגד למהלך הזה בקרב המתפקדות. העבודה רחוקה מלמות, מי שמתה זו כחול-לבן".

"אורלי לוי זה סיפור שנגמר. מה שלפני זה להציל את העבודה מכניסה לממשלת נתניהו זה מה שעומד לפני ועל זה אני נאבקת. קודם נראה שיש מפלגה שאפשר להיות יו"ר שלה. צריך שהוועידה תצביע נגד כניסה לממשלה ונתחיל לבנות את המפלגה מחדש".

18:01 עריכה

פרופ' דניאל פרידמן, אומר ל"פגוש את העיתונות" שהחוק קובע שרה"מ יכול להרכיב ממשלה עם כתב אישום ולמרות זאת בג"צ שומר לעצמו את הזכות לפתוח את הסוגיה לדיון.

"אנחנו בכאוס פוליטי ומשפטי. מבחינת המצב הפוליטי היה פה כישלון של המערכת הדמוקרטית שבמשך 3 מערכות בחירות לא הצליחה להקים ממשלה. ראש הממשלה מציג את הבעיות המשפטיות שלו לפני כל בעיה וזו בעיה להרכבת ממשלה, כאשר הקדימות ניתנת לנושא אישי לפני הציבורי ואני רואה את זה כדבר בעייתי ובכל גוש הימין אני לא שומע קולות אחרים".

"האם המנהיגות של נתניהו משתיקה דיבור ומחשבה אחרים, יכול להיות. בהיבט המשפטי יש כאוס ובג"צ הוא בלתי צפוי. במהפיכה המשפטית אמרו שבית המשפט יכול לבטל חוקי יסוד … בג"צ משאיר ערפל משפטי … החוק של הכנסת מאוד ברור, אפשר להצטער על כך או לא, אבל החוק מאפשר לראש ממשלה תחת כתב אישום להרכיב ממשלה ולכהן בראשה, אבל נוצר ערפל משפטי ופונים לבג"צ והוא אומר כרגע זה לא אקטואלי, ובמלים אחרות אני עוד אוכל להחליט בעניין ויוצר את הערפל הזה שתחתיו מתנהל המו"מ".

שר המשפטים לשעבר הוסיף כי הערפול תמוהה עוד יותר מצדו של יו"ר כחול-לבן.

"אנחנו נכנסים לעוד ערפל מצדו של גנץ, שאומר לנתניהו, 'אם לא תסכים איתי אני אחוקק חוק נגדך' … זה כמו שבחור אומר לבחורה אני מציע לך נישואים ואם לא תסכימי אלך למשטרה ואספר שאת נשואה לשני גברים".

18:14 עריכה

נתניהו ימסור הצהרה בהמשך הערב, כשלצדו מנהלי משרדי הבריאות והאוצר. ראש הממשלה אמור לעדכן על החלטות הממשלה בנוגע לחזל"ש במשק, ולפי דיווח ב-N12 חלק מהחנויות יורשו להיפתח ביום שני ומגבלת היציאה מהבית תורחב ל-500 מטר.

לפי אותו דיווח, הכוונה לחנויות האלקטרוניקה והמיחשוב, כלי בית ומכבסות. לעומת זאת, חנויות ההלבשה יישארו סגורות לפי שעה. במשרד הבריאות דורשים לחצוץ בין הקופאי ללקוחות, רישום מסודר של מי הלקוחות שנכנסו ומתי, וכמובן למדוד חום בכניסה לכל חנות.

18:22 עריכה

שחר תורג'מן, יו"ר קבוצת ההנעלה בריל, תוקף בבוטות את הממשלה על היעדר טיפול בנזק הכלכלי הכבד של המשבר.

לדבריו, החברה שבניהולו כבר שלחה הביתה 1,500 עובדים ורק "מתי מעט מהחנויות ייפתחו, למה שנפתח? את השכירות נצטרך לשלם, אבל הפדיון יהיה נמוך לאין שיעור מההוצאות … אם נפתח בטוח נפשוט את הרגל".

"אנחנו ביום כיפור כלכלי בלי מנהיגות כלכלית, יש ציון נכשל בתחום הכלכלי, הייתי במשרדי האוצר, כבר חודש אנחנו מתריעים שאין חמצן לעסקים, עבר חודש, הלוואה אחת לא קיבלנו, מענקי חילוץ שסגרנו, אין תכנית כזו, מישהו חושב שהחנויות ייפתחו במטה קסם, מי חושב שאפשר לפתוח? איפה ביבי? איפה מנהיג כלכלי שיקבל החלטות? מי שמבין בכלכלה ובנקאות יודע שאין סיכוי שהבנקים יחלקו את ההלוואות האלה, בעולם נותנים ערבות מדינה של 100%. הבנקאים לא יחלקו כסף, הקרן הזו היא קרן נרות חנוכה, אף אחד לא יקבל את הכסף".

18:26 עריכה

שאול מרידור, ראש אגף תקציבים, אומר ל"פגוש את העיתונות" שהמדינה תנסה "היום לעשות צעד לקראת חזרה לשגרה", אבל לרוב הענפים זה יקח עוד זמן.

לדבריו, ביום ראשון ועדת הכספים תאשר הלוואות לעסקים גדולים והיום בערב יוכרז מענק נוסף לעסקים.

"הפתרון האמיתי קודם כל הוא לנסות להחזיר כמה שיותר לפעילות ולצד זה לתת כלים שאת חלקם נתנו … אם נפתח חנויות אני משוכנע שיתנו לאנשים להגיע אליהם".

18:45 עריכה

ח"כ חילי טרופר אומר הערב ש"גנץ לקח אחריות ורוב המצביעים שלנו תומכים באחדות".

הח"כ מכחול-לבן שנחשב מקורב לגנץ, אומר לפגוש את העיתונות ש"גנץ נתקל בצד שני שלא החליט אם הוא רוצה … אם זה ייגמר בלי ממשלה ונלך לבחירות רביעיות יש פה נכלוליות מצדו של ראש הממשלה. לא בני גנץ פירק את כחול-לבן, חייבים למצות כל סיכוי לאחדות … נתניהו בעיקר דואג לביצור משפטו … לא נסכים לפגיעה בשלטון החוק".

18:59 עריכה

גלעד ארדן, השר לבט"פ, אומר שיפעל לביטול הגבלת ה-500 מטר מהבית נוכח הפתיחה ההדרגתית של המסחר וחנויות הרחוב.

19:03 עריכה

משרד הבריאות מדווח כי אתמול בוצעו 9,950 בדיקות, שהם כ-2,000 בדיקות יותר מאשר חמישי. בישראל יש כיום 13,107 נשאי קורונה ומספר המתים עומד על 159. מספר הנדבקים בדיר אל-אסד עלה ל-93.

19:24 עריכה

פרופ' רן בליצר אומר ששווה לקחת סיכון של הקטנה בריחוק החברתי והכל שאלה של מידתיות, אך אין מקום לפתוח את מסגרות הלימודים לגילאים הצעירים.

בראיון לאולפן N12 אומר בליצר כי "הגיעה העת לעשות את הצעד ולשחרר את המשק … ההקלות יקרו והשאלה באיזה עצמה, אם אנחנו נגזים ומספר החולים הקשים יעלה ואת זה אנחנו רוצים למנוע".

פרופ' רונית קלדרון מבית הספר לבריאות הציבור באונ' העברית אומרת שיש פער בין העליה בתחלואה לעליה במספר החולים הקשים. לדעתה אפשר להחזיר ללימודים את הכיתות הנמוכות מאחר שלא ניתן לשחרר את העובדים הצעירים מבלי להחזיר למסגרות את הילדים הצעירים.

פרופ' קלדרון: "מקור ההדבקה העיקרי של שפעת הוא ילדים אך בקורונה אין עדות לכך שילדים הם המדביקים העיקריים לקורונה".

יו"ר הנהגת ההורים אייל בן יהודה באום אומר שפתרון הלמידה המקוונת הוא לא באמת פתרון מתאים לילדים הצעירים. כמו קלדרון, גם לדעתו, צריך להתחיל לשחרר חזרה את המסגרות בגילאים הצעירים.

19:36 עריכה

עו"ד דבורה חן, לשעבר בכירה בפרקליטות המדינה, אומרת כי היא חוששת ממעורבות השב"כ במעקב אחר חולי קורונה.

"השב"כ לא מרוצה מהסיטואציה … אני חייבת להודות שברגע הראשון שאמרו שהשב"כ יאכן טלפונים לא נחרדתי ולא הבנתי שזה תקדים מסוכן ומדרון חלקלק שסופו מי ישורנו".

"יש תקנות אחרי תקנות ואין שום עדכון לציבור, למה אנחנו בעיצומו של מדרון חלקלק, כי באמצע עתירה לבג"צ נודע לנו שמשרד הבריאות ינחה את השב"ח להשתמש ביכולות נוספות ולא אומרים לנו בציבור במה מדובר".

19:52 עריכה

מחאת הדגלים השחורים תתקיים מחר בככר רבין בתל אביב ולא בככר הבימה. השינוי במיקום ההפגנה מגיע לבקשת המשטרה שצופה מספר גדול של משתתפים. לאורך הככר יסומנו מקומות שבהם המפגינים יתבקשו לעמוד כדי לשמור מרחק אחד מהשני.

19:58 עריכה

ח"כ משה יעלון (תלם) אומר שהוא ויש עתיד לא ישתפו פעולה עם חקיקה נגד נתניהו שתונח על שולחן הכנסת רק כאיום במגעים של כחול-לבן מולו.

20:06 עריכה

משרד הבריאות מעדכן כי מספר נשאי קורונה עולה ל-13,265 מהם 113 מונשמים ועד כה מתו 164 חולים. כמו כן, 3,456 החלימו. סטודנטית לרפואה בת 33 מבית חולים שיבא מאושפזת במצב קשה לאחר שנדבקה בנגיף.

20:12 עריכה

העמותה לדמוקרטיה מתקדמת דורשת מערוצי החדשות לדרוש זמן לשאלות עיתונאים בהצהרות נתניהו. הצהרה כזו תימסר גם הערב, ככל הנראה בלי זמן לשאלות.

21:06 עריכה

לפי דיווחים שונים, המגעים בין כחול-לבן לליכוד מתקדמים וניתן לחתום על הסכם עוד הלילה, אם כי אין פגישה מתוכננת בין גנץ לנתניהו.

21:28 עריכה

נתניהו מציג הערב את ההקלות על הסגר שיובאו לאישור הממשלה הלילה. "במידה שתהיה התפרצות נוספת ניאלץ ללכת אחורה".

"… להבטיח בריאות וחיים בצל מגיפת הקורונה. בזכות האחריות שלכם וצוותי הרפואה וההחלטות והצעדים שנקטנו בזמן הצלחנו במשימה זו, בין המדינות המפותחות בעולם ישראל מדורגת גבוה מאוד בהתמודדות עם הנגיף, שיעור התמותה והתחלואה הוא מהנמוכים ב-OECD, גם שיעור הבדיקות הוא מן הגבוהים בעולם, יש עוד מה לתקן ואנחנו משתכללים תוך כדי תנועה כי כך זה במלחמה מול הקורונה שתוקפת את האנושות".

"היום קורה משהו בישראל שלא קרה מתחילת המשבר, עד היום נקטנו בהידוק ההגבלות על המשק … הצעדים הללו הוכיחו את עצמם בהאטת קצב ההדבקה והתייצבות מספר החולים הקשים והמונשמים ורואים את זה לעומת מדינות אחרות כמו שוודיה עם למעלה מאלף מתים ובלגיה … יש כאן תוצאות טובות … והם מאפשרות להתחיל לעשות צעדים בכיוון ההפוך, לא הידוק אלא הקלה בצורה אחראית, אני מאמין שנצליח בהחייאת הכלכלה והמשק לפעולה, ממחר נשחרר גם את המרחב האישי וגם הכלכלי".

נתניהו אומר שהתייעץ בימים האחרונים עם גורמים שונים בארץ ובעולם, לרבות פרופ' בשם מארק ליפשיץ מהרווארד.

"אנחנו רואים את רגל ההצלה הבריאותית והכלכלה כגפיים של אותו גוף ולכן החלטנו על הצעדים הבאים:

אנחנו מעלים את העובדים מממוצע של 15% ל-30%, נאפשר לעסקים להיפתח בכפוף לעמידה בתו הסגול … כדי להקל על העסקים ולחתוך בבירוקרטיה הם יצהירו שהם עומדים בתו הכחול ואנחנו נעקוב אחרי זה. בהמשך, נאפשר פתיחת חנויות במרחב הציבורי הפתוח, חשמל, אופטיקה ועוד … העסקים הקטנים והעצמאים הם נשמת אפה של הכלכלה וראויים לכל עזרה, ממחר נחזיר את החינוך המיוחד והמשפחתונים בקבוצות של עד 3 ילדים, נגדיל את היקף התחבורה הציבורית תוך הקפדה על ריחוק חברתי, נאפשר פעילות ספורט בזוגות קבועים, נאפשר תפילות בחוץ במניין תוך מרחק של שני מטר."

נתניהו אומר שאין דרך אחרת, "אתה פותח ואם צריך סוגר, וכמובן ההצלחה תלויה בכולנו, המדדים להמשך ההקלות הם המשך האטת ההתפשטות בתחלואה והתייצבות העקומה בחולים קשים כדי שמערכת הבריאות לא תקרוס, המפתח להצלחה הוא החלטות מדודות והתנהלות אחראית של אזרחי ישראל, עד שיימצא חיסון לקורונה נצטרך להתקיים בשגרת הנגיף. אני ממשיך להשקיע מאמצים גדולים כדי שתקום ממשלת חירום ואחדות לאומית, אין מי שרוצה בכך יותר ממני כי ראיתי את הנגיף דוהר אלינו והוא לא יעזוב אותנו, אני יודע שהמדינה זקוקה לממשלה רחבה ויציבה … זו הסיבה שהסכמתי לבקש מהנשיא את הארכת המנדט, כי אני רוצה באחדות, כל השאר ספינים".

"אני פונה למוסלמים, חג הרמדאן בפתח, כפי שאזרחי ישראל נהגו בפסח, אני מבקש ממכם לסעוד רק עם המשפחה הגרעינית".

21:33 עריכה

משה בר סימן טוב מפרט לגבי ההקלות על הסגר. ראשית, מנכ"ל משרד הבריאות מדגיש את חובת חבישת המסכות בחוץ. החינוך המיוחד יתחדש בקבוצות של עד 3 ילדים בהפרדה מלאה, תתאפשר תפילה במניין של עד 10 אנשים וכן פעילות ספורטיבית זוגית.

"אנחנו יכולים להקל בזכות המאמץ של שלכם, ההקפדה על הכללים הרבה יותר חשובה עכשיו כי מגבירים את החיכוך והסיכון להדבקה, אבל אם נקפיד על מסיכות והיגיינה נצליח".

21:38 עריכה

מנכ"ל האוצר שי באב"ד מציג את השלב הראשון בפתיחת המשק. "לא חוזרים לשגרה אלא חזרה לעבודה בנוכחות הקורונה".

לדבריו, מקומות העבודה החיוניים ממשיכים כרגיל, בתעשיית הייצור והשירותים תעלה מצבת כוח האדם ל-30%, העסקים שיעמדו בתו הסגול ברגולציה עצמית וייצרו את התנאים הנדרשים יוכלו לתפקד.

הם יידרשו למדוד חום, להקים מחיצות, לבדוק כמות אנשים לפי גודל החדר ולא יותר מ-8 אנשים, לעבוד במשמרות קבועות, עם רישום של מי שהה איפה ומתי. עם זאת, רצוי לעבוד מהבית ככל שאפשר.

יחזרו לפעול עסקי הרהיטים, כלי בית וחשמל, מחשבים ותקשורת, תחזוקה לבית, ספרים, ספורט, בידור, מכבסות ומתפרות. לא חוזרות לפעול חנויות ההלבשה וצעצועים, "מאחר שמקדם ההדבקה שם גבוה".

באב"ד הכיר בכך שקרן ההלוואות עדיין לא נתנה את הסיוע המיוחל לעסקים ושרבים לא נכנסו עדיין לסל הפיצויים. לדבריו, השבוע יתקיימו דיונים על הרחבת תחולת הפיצויים והסיוע. "הוצאנו לפועל עד עתה כשליש מתכנית הסיוע".

22:06 עריכה

משרד הבריאות מפרסם את מסמך ההקלות על הסגר שיובא לאישור הממשלה הלילה. בין היתר מדובר שם על חובת מסיכות במרחב ציבורי, מרחק של 100 מטר מהבית, דרישות התו הסגול למשרדים, תעשייה ושירותים, חזרת החינוך המיוחד וחיבור של עד 3 משפחות עם מטפל קבוע לשמירה על ילדים.

מותר ספורט ברדיוס של 500 מטר מהבית, אך עדיין אסור ללכת לים ולפארקים. חנויות בענפים מסוימים יוכלו לפעול בהגבלות על מספר האנשים ליד הקופה תוך מעקב אחר הנכנסים וחציצה בין הקונים לקופאים.

בכל מקרה, ההתנהלות הזו של קודם הכרזות ואחר כך אישור בממשלה, כבר זוכה לביקורת.

22:17 עריכה

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) פנתה למשה בר סימן-טוב בדרישה להסביר את ההחלטה לסגור את המחלקה לטיפול בהפרעות אכילה ותקיפות מיניות במרכז בריאות הנפש באר יעקב, שבעקבותיה עשרות מטופלות יישארו ללא מענה. סגירת המחלקה נחשפה לראשונה השבוע כאן בזמן ישראל.

22:34 עריכה

השר ארדן דורש הצבעה על כל סעיף וגם השר סמוטריץ' לא מרגיש מחוייב למסמך שפרסם משרד הבריאות, בנוגע להקלות על הסגר שעליהם תצביע הממשלה בהמשך הערב.

סגירה