לפיד: דמוקרטיות מתות כי אנשים טובים שתקו ואנשים חלשים נכנעו

את הדברים לפיד בהפגנה נגד "השחתת הדמוקרטיה" בכיכר רבין ● ליברמן לגנץ: נתניהו לא יחתום איתך על הסכם קואליציוני ● כחול לבן מאיימים להעביר לכנסת את בחירת הוועדה למינוי שופטים ● שר החינוך פרץ: החופש הגדול יקוצר ● חברי כנסת הנתונים בבידוד יוכלו להשתתף בדיוני ועדות באמצעות שיחות וידאו ● גורמים בכחול לבן: הסתיימו הדיונים בין הצדדים, כל שנותר הוא שנתניהו יחתום

הפגנה נגד השחיתות בכיכר רבין, 19 באפריל 2020 (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
מחאת הדגלים השחורים
הפגנה נגד השחיתות בכיכר רבין, 19 באפריל 2020
07:12 עריכה

בשעה זו הסתיימה ישיבת הממשלה הטלפונית, שהחלה בשעת לילה מאוחרת, ובה אישרו השרים מספר הקלות בהגבלות שהוטלו על הציבור בשל התפשטות נגיף הקורונה.

בין ההחלטות שהתקבלו בישיבה –
• מי שלא יעטה מסכת פנים במרחב הציבורי יקבל אזהרה; אם ישוב לא לעטות מסכה יקבל קנס בסך 200 שקלים.
• היקף המועסקים במקומות העבודה יוגדל ל-30%.
• קנס בסך אלף שקלים יוטל על מי שיסרב להוראת הממשלה לפזר התקהלות.
• ניתן לקיים פעילות ספורטיבית עד מרחק של 500 מטרים מבתי התושבים.
• ייפתחו חנויות למכירת רהיטים, ציוד ספורט, מוצרי חשמל, מוצרי תקשורת, ציוד תחזוקה לבית, ספרים, כלי בית, מכבסות ומתפרות.

07:25 עריכה

המשא ומתן הקואליציוני להקמת הממשלה בין הליכוד וכחול לבן צפוי להתחדש הבוקר.

08:08 עריכה

בתקשורת מתפרסמים פרטים מתוך ישיבת הממשלה, שנמשכה למעלה מחמש שעות, ובה נידונו ההקלות בהגבלות.

08:14 עריכה

בליכוד מזהירים את כחול לבן, שאם יחלו לחוקק חוקים נגד נתניהו – המשא ומתן הקואליציוני להקמת ממשלה יופסק. כך פרסם הבוקר זאב קם בתאגיד השידור כאן.

08:18 עריכה

הודעת משרד ראש הממשלה, משרד הבריאות ומשרד האוצר על התקנות החדשות.

תקנות שעת חירום (הגבלת מספר העובדים במקום העבודה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה) (תיקון):

– ענפי התעשייה, הייצור והשירותים יוכלו לשוב למתכונת עבודה של 30% ממצבת כוח האדם או עד 10 עובדים בו זמנית במקום העבודה, לפי הגבוה מבינהם.

– עם זאת, מגבלה זו לא תחול על מקומות עבודה ועסקים שיעמדו בכללי ה"תו הסגול" ואלו יוכלו להעסיק היקפי כוח אדם גבוהים יותר.

– להלן הכללים המרכזיים של "התו הסגול" למעסיקים: כל עסק ימנה ממונה קורונה מטעמו; שמירה על כללי היגיינה; איסור התקהלות בפינת הקפה ובמטבחונים; אכילה בחדרו של העובד ככל האפשר; שמירה על מרחק 2 מטר בין אדם לאדם; בדיקת חום בכניסה; שיבוץ באותה קבוצת הסעה ואותה משמרת, ככל האפשר; בחדר שגודלו עד 20 מ"ר – יוכלו לשהות שני עובדים, או מספר גדול יותר של עובדים אם בין עובד לעובד ישנה מחיצה שתמנע העברת רסס; בחדר שגודלו מעל 20 מ"ר- עד 5 עובדים או מספר גדול יותר של עובדים אם בין עובד לעובד ישנה מחיצה; קיום פגישות ודיונים יתאפשר עד 8 עובדים בחדר.

– אם אחד מן העובדים נדבק בנגיף הקורונה במקום העבודה, יסגר מקום העבודה כולו או חלקו לתקופה שתסתיים לכל המאוחר עם סיום החקירה האפידמיולוגית על ידי משרד הבריאות.

– נוסף על האמור מומלץ כי אדם עם מחלות רקע ימנע מהגעה פיסית למקום העבודה.

– עמידת העסק בכללי ה"תו הסגול" תהיה באמצעות רגולציה עצמית. ככל שהעסק עומד בכללים שנקבעו הוא יוכל לחזור לפעילות באופן מיידי ללא צורך בקבלת אישור. הפרה של הכללים כרוכה בעבירה פלילית וחזרה למגבלות הקודמות.

תוקפן של תקנות שעת חירום (הגבלת מספר העובדים במקום העבודה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה) יוארך עד ליום ו' ה-30 באפריל 2020.

תקנות שעת חירום (הגבלת פעילות) (תיקון):

– אושרה פתיחה של מספר ענפי מסחר ושירותים בכפוף להתחייבות לעמידה בתנאים הבאים ("התו הסגול" למסחר): הצהרת בריאות ומדידת חום לנכנסים, סימון מרחק של 2 מטרים בין הלקוחות בקופה, מחיצה פיסית בין המוכר לקונה, עבודה במשמרות קבועות, שמירה על הגיינה וחיטוי באופן תדיר, הגבלה של מספר הנכנסים לחנות כך שלא יהיו יותר מ-2 לקוחות בו זמנית בחנות או 2 לקוחות לכל קופה רושמת פעילה, בחנות שגודלה מעל 100 מ"ר יוכלו לשהות 4 אנשים לכל קופה רושמת פעילה.

להלן הענפים שאושרה פתיחתם בכפוף לתנאים המופיעים מעלה (ה"תו הסגול" למסחר):

ציוד מידע ותקשורת, ציוד אודיו ווידאו, מחשבים, ציוד היקפי ,תוכנה וציוד תקשורת, טקסטיל, כלים ממתכת, צבעים וזכוכית, שטיחים, מרבדים וחיפויי קיר ורצפה, רהיטים, מוצרי חשמל וגז ביתיים, כלי בית וכן מוצרים אחרים לבית (למעט צעצועים ומשחקים), חפצי תרבות ופנאי, ספרים, עיתונים, ציוד משרדי וצורכי כתיבה, ציוד ספורט ואופניים, כלי נגינה, מוזיקה וסרטים על גבי מדיה, אביזרים רפואיים, מכבסה, מתפרה וסנדלריה.

– נקבע כי הפעלה של עסק בניגוד לאמור בתקנות תחשב כעבירה פלילית וכן כעבירה מנהלית שניתן להטיל בגינה קנס.

– ניתן יהיה לבצע משלוחים מכל החנויות, ואיסוף עצמי מכל החנויות הפתוחות על פי התקנות.

– תותר פעילות ספורט של יחיד, של יחיד עם אדם קבוע אחד בלבד, או של אנשים הגרים באותו מקום, ולמרחק של עד 500 מטרים ממקום המגורים. לא תותר כניסה לחופי ים, פארקים, גני משחקים ומתקני ספורט עירוניים. לא תתאפשר הליכה ושהות בבתים של אחרים (מעבר ל-3 המשפחות הנמצאות בקשר קבוע לשם שמירה על הילדים).

– תתאפשר יציאה לברית או לחתונה בשטח פתוח בלבד, בהשתתפות של 10 אנשים לכל היותר ותוך שמירה מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם. עוד תותר יציאה למקווה גברים ובלבד שבכל עת לא ישהו במתחם מעל ל- 3 אנשים.

– תותר התפילה בהשתתפות של עד 19 אנשים במרחק של עד 500 מטרים ממקום המגורים או ממקום העבודה בשטח פתוח תוך שמירה על מרחק של 2 מטרים לפחות בין אדם לאדם.

– ניתן יהיה להפעיל גן חיות, ספארי או גן לאומי לשם קיום פעילות במקום פתוח המיועדת לאדם עם מוגבלות בהתאם להנחיות שנקבעו בתקנות.

– לא יפעיל רופא מרפאה או חדר ניתוח לשם מתן טיפול המיועד לצורך אסתטי, אלא אם הטיפול נדרש לצורך בריאותי חיוני.

– מוקדם יותר אמש חתם מנכ"ל משרד הבריאות על צו בריאות העם המאפשר את פתיחת החינוך המיוחד במגבלות של עד 3 ילדים בקבוצה, בכפוף להפרדה של רבע שעה בין קבוצה לקבוצה והקפדה על היגיינה.

– נוסף לכך, יתאפשר חיבור של 3 משפחות עם מטפל קבוע לצורך שמירה על הילדים תוך הקפדה על הכללים המחייבים.

תוקפן של תקנות שעת חירום (הגבלת פעילות) עד ליום א' ה-3 במאי 2020.

תקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש)(בידוד בית והוראות שונות)(הוראת שעה))(תיקון):

אי חבישת מסיכת פנים ואי נשיאתה עלול לגרור קנס בסך 200 ₪ בפעם השנייה לביצוע העבירה ולאחר מתן התראה בעת ביצוע העבירה הראשונה.

תקנות שעת חירום (הרחבת הסכם יציאה לחופשה על המגזר הציבורי הרחב בשל נגיף הקורונה החדש)(תיקון):

בשלב זה, ועד סוף חודש אפריל, ימשיך המגזר הציבורי במתכונת העבודה כפי שהיתה עד ערב הפסח: עובדים שהוגדרו חיוניים ימשיכו במתכונת עבודתם כפי שהתבצעה עד כה, חלקם בעבודה מרחוק וחלקם במקום העבודה. עובדים שלא הוגדרו כעובדים חיוניים ימשיכו לשהות בחופשה, כמחציתה על חשבונם וכמחציתה על חשבון המעסיק.

במקביל, יוקם צוות משותף שיכלול את ממונה על השכר במשרד האוצר, הממונה על התקציבים במשרד האוצר ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, שיבחן את אופן יישום ההקלות והוצאתן לפועל במגזר הציבורי כך שתתאפשר חזרה לשגרת עבודה תחת המגבלות שיקבעו, תוך שמירה על בריאותם ובטיחותם של העובדים.

היערכות המגזר הציבורי לעבודה במתכונת חירום בתקופת משבר נגיף הקורונה – תיקון:

בשל התמשכות פרק הזמן לגביו חלות ההגבלות האמורות על המגזר הציבורי, ועל מנת לאפשר לו להיערך בצורה טובה יותר להמשך התקופה, ניתנה בהחלטה אפשרות להחליף, באופן חד-פעמי, עובדים מתוך רשימת העובדים החיוניים בעובדים שאינם כלולים ברשימת העובדים החיוניים, בשיעור שלא יעלה על 25% ממספר העובדים ברשימת העובדים החיוניים, והכל בכפוף לתנאים האמורים בהחלטה.

כמו כן, עלה כי נוכח הצורך שעלה במהלך ישיבת הממשלה למציאת מנגנון משפטי שיגן על עובדים מפני פיטורים על רקע העדרות מהעבודה בימים אלו בהם עדיין אין מסגרות חינוכיות לילדים, הוטל על המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, יחד עם מנכ"ל משרד האוצר, להביא בהקדם לאישור הממשלה הסדר משפטי בעניין זה.

ההתמודדות עם נגיף הקורונה עודנה נמשכת ולכן לצד ההקלות יש להמשיך ולהקפיד על לבישת מסיכות בשהייה מחוץ לבית מעל גיל 6, שמירת מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם, רחיצת ידיים מספר פעמים ביום, וכן על יציאה מהבית למרחק של עד 100 מטרים למעט בכדי לקיים את הפעולות המותרות.

שמירה על ההנחיות ושותפות הציבור תאפשר לכולנו להמשיך ולבלום את נגיף הקורונה בישראל ובכך לקדם הקלות נוספות בעתיד הקרוב בהתאם לירידה בהיקף התחלואה.

09:38 עריכה

ביש עתיד – תל"ם תוקפים הבוקר את הממשלה על התנהלותה מול משבר הקורונה.

11:39 עריכה

חמישה אחוזים מבין מאותרי השב"כ היו שגויים – כך אמרה בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת נציגת משרד הבריאות, טליה אגמון. לדבריה, כ-5,000 מבין 50 אלף האנשים שלהם הודיע השב"כ ששהו ליד חולה קורונה פנו בהשגה לגבי הקביעה שנחשפו לנגיף. מחצית מהפניות נמצאו מוצדקות. אגמון ציינה כי בחלק מהמקרים התבססה הבדיקה של ההשגות על דברי הפונים בלבד.

11:50 עריכה

שר החינוך רפי פרץ הבהיר בפוסט שפרסם שמסמך הלמידה מרחוק של משרדו איננו חובה. לדבריו, הלמידה מרחוק היא חובה, אך כל מורה ומנהל יחליטו בעצמם באיזה אופן לעשות כן.

12:06 עריכה

מפגינים, המוחים נגד מצבם של העצמאים, משתתפים בהפגנות הנערכות בירושלים ובתל אביב.

13:30 עריכה

הנהגת ההורים הארצית הביעה התנגדות ללמידה מרחוק והסתדרות המורים תקפה את היוזמה לקיים לימודים בחופשת הקיץ.

הנהגת ההורים הארצית:

הלמידה מרחוק במתכונתה הנוכחית היא בדיחה עצובה שלא נבחנה לעומק, נראית מצוין במצגות אבל לא פרקטית בשום דרך ומעבירה בפועל את נטל ההוראה בבית על כתפי ההורים, שצריכים גם לעבוד מהבית. יש להכיר בכישלון החרוץ של הלמידה מרחוק, לבטל לאלתר את חופשת הקיץ בחודש יולי ולקיים את בית הספר של החגים בשבועיים הראשונים של אוגוסט.

הסתדרות המורים:

הסתדרות המורים הייתה הראשונה להתגייס לסיוע במשבר הנוכחי, נכנסנו מתחת לאלונקה ונתנו 9 ימים בחופשת הקיץ, שהשווי שלהם 450 מיליון ש"ח ביום, כלומר מעל 4 מיליארד! אין אף איגוד שתרם מעצמו כל כך הרבה כסף. לעובדי ההוראה אין ימי חופשה צבורה וכל מה שהם נותנים בא על חשבונם. עכשיו מנסה האוצר לנצל את המצב, מסית נגד עובדי ההוראה, משסה בהם את ציבור ההורים והכל במטרה לגזול מהם את חופשת הקיץ. עכשיו, אחרי שאנחנו נתנו למעלה מארבעה מיליארד שקל למשק, שמי שצריך, יכניס את היד לכיס וישלם!

13:54 עריכה

ראש העיר מוביל (Mobile) שבאלבמה הודה בחשבון הטוויטר שלו ליאיר נתניהו על כך שתרם אלף מסכות פנים לעיר. בנו של ראש הממשלה מסר בתגובה, שארגון אמריקאי, שעבורו עבד, הוא ששלח את המסכות בשמו, ללא ידיעתו.

14:05 עריכה

הוועדה המסדרת אישרה לחברי כנסת – הנאלצים להיעדר מישיבות של ועדות הכנסת כי הם חייבים בבידוד – להשתתף בדיונים באמצעים טכנולוגיים, כמו היישומון זום.

14:09 עריכה

שרי הממשלה יתבקשו לאשר במשאל טלפוני למערכת הבריאות לקבל תרומות. חברת טבע מעוניינת לתרום את התרופה הניסיונית הידרוכלורסיקווין, מייסדי צ'ק פוינט רוצים לתרום מכשירי הנשמה, וחברה סינית רוצה לתרום מסכות פנים וחליפות מגן.

14:30 עריכה

גורמים בכחול לבן אומרים שההסכם בין הצדדים הושלם, וכל שנותר הוא שראש הממשלה נתניהו יכריע אם הוא מקבל אותו או לא – כך דווח ב-N12 ובתאגיד השידור כאן.

14:33 עריכה

בית המשפט העליון דחה את בקשתו של פעיל ישראל ביתנו, דאוד גודובסקי, לקיים דיון נוסף בעניינו. שש שנות המאסר שנגזרו עליו נותרו על כנן.

דאוד גודובסקי (צילום: פלאש 90)
גודובסקי בבית המשפט המחוזי בתל אביב בשנה שעברה (צילום: פלאש 90)
16:02 עריכה

נשיא המדינה ראובן ריבלין נועד עם בעלי העסקים העצמאיים אשר הפגינו מחוץ לבית הנשיא היום. "זהו מצב חירום שהוא כמצב מלחמה ואנחנו צריכים לראות את התמונה השלמה בלי להפקיר אף אחד", אמר ריבלין למוחים.

16:09 עריכה

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ': "החל ממחר יחזרו לימודי הנהיגה והמבחנים המעשיים". 

16:33 עריכה

יו"ר ועדת הכספים ח"כ עודד פורר תקף את התנהלות הממשלה עם משבר הקורונה.

"זורקים פה 2.5 מיליארד לתת קצבאות ילדים לא למי שצריך, ואין שני מיליון שקל לתת לילדי אומנה? שר האוצר כחלון ומנכ"ל האוצר באב"ד בורחים מהוועדה הזו. ראש הממשלה עסוק ביצירת דרמות, וכותרות וסיפורים באוויר – וביצועים אפס", אמר פורר.

16:54 עריכה

המשא ומתן הקואליציוני: בכחול לבן בוחנים אפשרות למנות את נציגי הכנסת בוועדה למינוי שופטים, אם המשא ומתן עם נתניהו יתפוצץ – כך דיווחה הכתבת הפוליטית של חדשות 12 דפנה ליאל.

17:37 עריכה

ח"כ איילת שקד (ימינה): "יש רוב למחנה הלאומי בכנסת. אם יהיו בחירות לוועדה לבחירת שופטים, אפשר בהחלט לבחור שני נציגים מהימין".

17:38 עריכה

ח"כ פנינה תמנו שטה העלתה את הסרטון הכואב שבו נראה מוכר פלאפל שאיבד את פרנסתו ופנתה לשר האוצר משה כחלון: "נתת סוג של נאום פרידה בתחילת משבר הקורונה, במקום לגלות אחריות שכל עוד אתה בתפקיד אתה הכתובת! תתחיל לפעול אנשים במצוקה, העצמאים בקריסה ולא צדקה הם מבקשים אלא צדק. הם שילמו מיסים כל השנים, תכניסו את היד לקופת האוצר ושחררו כספים לפני שיהיה מאוחר מדי".

18:51 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן פנה ליו"ר כחול לבן בני גנץ ואמר לו כי "זוהי שעת המבחן האמיתית שלך". עוד הוסיף ליברמן: "כמי שמכיר את נתניהו טוב מכולם, אני מעריך שהוא לא יחתום איתך על הסכם קואליציוני לא היום ולא מחר. בינתיים כל מה שהוא עושה זה למשוך זמן. אני שב ודורש ממך לאשר מחר בישיבת נשיאות הכנסת את 5 החוקים שהגישה ישראל ביתנו ולהניחם על שולחן הכנסת. ביניהם הפסקת כהונת ראש ממשלה בממשלת מעבר שהוגש נגדו כתב אישום, התפטרות רה"מ או שר עקב הגשת כתב אישום והצעת חוק החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן".

19:42 עריכה

סמוטריץ' לשר האוצר: לבטל תשלומי ביגוד והבראה במגזר הציבורי

במכתבו לכחלון הדגיש סמוטריץ' כי הויתור על תשלומים של ביגוד והבראה הינו מידתי, בעל תועלת תזרימית מיידית, ועדיף על החלופות השונות שיכללו פיטורין, קיצוצים והעלאת מיסים.

במכתב נכתב: "אתגר הקרונה מהווה נטל כלכלי כבד מנשוא, כידוע המגזר הפרטי נושא בעיקרו של הנטל. לעניות דעתי, נכון, לעת הזאת, לחשוב על תרומת המגזר הציבורי לאיזון הגרעון בכלים העומדים לרשותו. מעבר לצעדים שבוצעו עד כה במסגרת צמצום מצבת העובדים הזמני".

20:33 עריכה

מאות בני אדם מפגינים בכיכר רבין בתל אביב במסגרת מחאת "הדגלים השחורים". המפגינים לבושים בחולצות שחורות, מחזיקים דגלים ושלטים, ועומדים במקומות שסומנו מראש. המפגינים מוחים על הפגיעה בדמוקרטיה לדבריהם, ועל המשא ומתן להקמת ממשלה עם בנימין נתניהו.

יו"ר יש עתיד-תל"ם יאיר לפיד, נאם בהפגנת המחאה בכיכר רבין: "בשחיתות לא נלחמים מבפנים. אם אתה בפנים, אתה חלק ממנה. אנחנו פה כדי להגיד שלעולם לא נכנע. יותר מדי אנשים טובים כבר נכנעו. מספרים לעצמם סיפורים. אומרים: 'אנחנו נלחם מבפנים'. אתם לא תלחמו מבפנים".

לדבריו, "ככה דמוקרטיות מתות במאה ה-21. הן לא נמחקות כשטנקים עולים על הפרלמנט. הן מתות מבפנים כי אנשים טובים שתקו ואנשים חלשים נכנעו. מבחוץ הכל נראה בדיוק אותו דבר. הפרלמנטים עומדים על אותה גבעה, תזמורת המשטרה מנגנת את אותו המנון, השליט לא התחלף. הוא נראה אותו דבר, הוא נשמע אותו דבר, אבל זו כבר לא דמוקרטיה".

20:34 עריכה

שר החינוך רפי פרץ אמר בראיון לחדשות 12 כי החופש הגדול יקוצר. "לא יהיה מנוס מהארכת הלימודים בחודש יולי. לא יכול להיות שכולם יעבדו והמורים יצאו לחופש". בהמשך הסביר שבחודש אוגוסט חופשת הקיץ תימשך כרגיל. הוא הציג את המשך התנהלות מערכת החינוך במשבר בפעימה הבאה של ההקלות במשק: "רוצים שגני הילדים ייפתחו במסגרות קטנות של 7-8 ילדים בכל גן, בפיקוח ובהנחיה".

21:40 עריכה

בעקבות הדלפות לעיתונאים מישיבות הממשלה, מזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, שיגר מכתב לשרים בו נכתב: "על דעת ראש הממשלה, אם יימשכו ההדלפות יינקטו צעדים נגד המפירים" – כך דווח בכאן 11.

22:27 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה: "לא הגעתי היום לכיכר כדי להיות שותף להחלפתו של נתניהו, אלא להחלפת דרכו של נתניהו". זאת על רקע השתתפותו בהפגנה היום נגד "השחתת הדמוקרטיה". "רק שותפות ערבית יהודית אמיצה את השלום, השוויון, צדק חברתי ודמוקרטיה", הוסיף עודה.

 

סגירה