"5,000 מכונות הנשמה? זה בלוף, אין מי שיפעיל אותן"

במשרד הבריאות מדווחים כי בקרוב ישיגו 5,000 מכונות הנשמה ● אך יו"ר איגוד הטכנאים הרפואיים בהסתדרות, שלומי מרום, טוען כי הצוותים הקיימים יכולים להפעיל 1,000 מכונות לכל היותר ● "להכשיר טכנאי להפעיל מכונה זה חצי שנה לפחות" ● "הם מכשירים 'טכנאי כסת"ח' שידעו רק להדליק ולכבות" ● "מבצע הרכש הוא בזבוז כסף" ● "ברגע האמת, אם יהיו הרבה מונשמים, זה ייראה כמו באיטליה" ● משרד הבריאות: "נערכים לכל תרחיש, הכשרנו כ-1,000 אנשי צוות"

אילוסטרציה להנשמה במיון קורונה (צילום: istockphoto/ChaNaWiT)
istockphoto/ChaNaWiT
אילוסטרציה להנשמה במיון קורונה

במגיפת הקורונה עלול להתעורר צורך מידי בהפעלת אלפי מכונות הנשמה בבתי החולים בישראל בו-זמנית. משרד הבריאות, שהיה מצויד בכ-1,500 מכונות הנשמה זמינות בלבד, פתח לפני כחודש במבצע רכש אינטנסיבי של כ-11 אלף מכונות מייבוא ומייצור מקומי, ובשבוע שעבר פורסמו ציטוטים של בכירים במשרד לפיהם בישראל יש קרוב ל-5,000 מכונות הנשמה וצוותים שערוכים לטפל בהם.

עם זאת, בכירים ובעלי תפקידים שונים במשרד הבריאות כבר התריעו – בשיחות סגורות ואף בפוסטים שפורסמו בפייסבוק – שאין די צוותים וטכנאים מיומנים כדי לתפעל אלפי מכונות הנשמה. מדבריהם משתמע שהפרסומים על "צוותים שערוכים להפעיל 5,000 מכונות" היו שגויים, או שקריים.

כעת, שלומי מרום, האחראי על מכונות הלב-ריאה (אקמו) בבית החולים איכילוב ויו"ר חטיבת הטכנולוגים הרפואיים בהסתדרות ההנדסאים בישראל, אומר בגלוי את מה שנאמר עד כה בשקט.

לדברי מרום, לא ניתן להפעיל את אלפי מכונות ההנשמה הללו, מכיוון שאין בנמצא צוותים מיומנים, הכוללים טכנאי מכונות הנשמה וכן רופא ואחים עם תרגול מינימלי בהפעלתן. הפעלה של מכונות הנשמה, אומר מרום, היא מקצוע שנדרש זמן ללמוד אותו, והפעלה בלתי-מקצועית לא תציל את חולי הקורונה.

"אם הביאו 5,000 מכונות הנשמה זה בזבוז כסף כי אי אפשר יהיה להפעילן. ואם במשרד הבריאות טוענים שיהיו מספיק צוותים, ושהכשירו צוותים וטכנאים תוך חודש, חודשיים או שלושה, הם משקרים, זה פשוט לא נכון, זה בלוף", הוא אומר.

לדברי מרום, "כל צוות יכול לטפל בערך בעשרה מונשמים ומכונות, ויש בערך 100 צוותים. ככה שאנחנו ערוכים ל-1,000 חולי קורונה מונשמים בישראל גג, לא יותר. הצוותים, כבר עכשיו קשה להם, ואם יהיו אלפי מונשמים הם יקרסו.

"עם כל הכבוד למשרד הבריאות, אף אחד שם לא יודע מה קורה בטכנולוגיה רפואית, כי לא מינו שם אדם שאחראי על התחום הזה. מה שקורה בשטח זה שכל בית חולים בנה לעצמו אג'נדה משלו, וככה זה נראה.

"עם כל הכבוד למשרד הבריאות, אף אחד שם לא יודע מה קורה בטכנולוגיה רפואית, כי לא מינו שם אדם שאחראי על התחום הזה. מה שקורה בשטח זה שכל בית חולים בנה לעצמו אג'נדה משלו, וככה זה נראה"

"יש שלושה צוותים של טכנאים שעובדים 24/7 – בבתי החולים רמב"ם, איכילוב ותל השומר – וכל השאר עובדים משמונה בבוקר עד שלוש. אין מספיק תקנים לטכנאים גם במצבי שגרה. מה שקורה בשגרה, כשאין קורונה, בבתי החולים בפריפריה, זה שאם המכונה מצפצפת בערב לא תמיד יש מי שיטפל".

עידן הקורונה: ירושלים, 19 באפריל 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
עידן הקורונה: ירושלים, 19 באפריל 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

אבל במצב חירום מפעילים את הצוותים מסביב לשעון גם בפריפריה, לא?

מרום: "כן, אבל עד גבול מסוים. הם בתגבור מטורף גם ככה, אבל זה יספיק רק עד גבול מסוים".

למה אתה לא מאמין למשרד הבריאות שיש מספיק צוותים? אולי במקביל לרכישת מכונות ההנשמה, או עוד קודם, הם הכשירו טכנאים וצוותים?

"הם הכשירו טכנאים, אבל אלה 'טכנאי כסת"ח'. לקחו טכנאי אופטיקה ואמרו לו, בוא תהיה טכנאי הנשמה. במקרה הטוב לימדו אותו להדליק ולכבות את המכונה. הטכנאים האלה לא יוכלו להפעיל את המכונות ולטפל בחולים. הרופאים והאחים לא מתורגלים בהפעלה וסומכים על הטכנאים, ואין להם עכשיו זמן ללמוד".

כמה זמן לוקח להכשיר טכנאי מכונת הנשמה?

"חצי שנה עד שלוש שנים. אנחנו למדנו שלוש שנים במסגרת ההתמחות שלנו בלימודים. ולמידת הפעלה בסיסית היא חצי שנה".

וזה חיוני? בוודאות? גם במצב חירום?

"כן. זאת עבודה טכנית מסובכת. כמובן שאפשר לקחת בן אדם שלא יודע להפעיל ולהגיד לו תפעיל. זה מה שעשו בלית ברירה באיטליה, וככה זה ייראה אם חלילה יהיו כאלה מספרים של מונשמים בארץ".

מספר החולים המונשמים דווקא יורד, זה מרגיע אותך?

"כן, מאוד. אני חושב גם שאם המספר ימשיך לרדת, והקורונה תיגמר בלי האסון ממנו חוששים, המצב יעשה טוב לעתיד. יהיו יותר הכשרות ויותר תקנים ויותר כוח אדם וזה יועיל גם בשגרה וגם במגפות הבאות. הייתה תכנית להכשיר יותר צוותים מאז 2003, ולא יישמו אותה, עכשיו היא אולי תיושם. גם אנחנו אף פעם לא עברנו הכשרה מקצועית מאז הלימודים שלנו. עכשיו אולי נעבור. נקווה לטוב".

"זאת עבודה טכנית מסובכת. כמובן שאפשר לקחת בן אדם שלא יודע להפעיל ולהגיד לו תפעיל. זה מה שעשו בלית ברירה באיטליה, וככה זה ייראה אם חלילה יהיו כאלה מספרים של מונשמים בארץ"

עידן הקורונה: ירושלים, 19 באפריל 2020 (צילום: Nati Shohat/Flash90)
עידן הקורונה: ירושלים, 19 באפריל 2020 (צילום: Nati Shohat/Flash90)

משרד הבריאות: הכשרנו כ-1,000 אנשי צוות

ממשרד הבריאות נמסר: "המשרד נערך לתרחיש קיצון על פי הנחיית המנכ"ל, לכן נרכשות מכונות הנשמה והוכנו עמדות הנשמה רבות בכל בתי החולים.

"נכון שצריך להכשיר טכנאי הנשמה, רופאים ואחיות שאינם אנשי טיפול נמרץ לתרחיש קיצון זה. בכל בית חולים הוקם צוות מומחים שבו רופא (מומחה בטפול נמרץ או מרדים), אחות עם ניסיון בהנשמה וטכנאי הנשמה, שיובילו הכשרה של רופאים, אחיות וטכנולוגים רפואיים בכל בתי החולים. הוכן קורס מסודר בשיתוף עם מ.ס.ר בשיבא, שהועבר כבר לכ-1,000 אנשי צוות.

"הדבר נותן מענה לתרחיש של אלפי מונשמים, שבו יוכלו צוותים אלה – בהנחיה ובהדרכה של מומחים שיש בכל בית חולים – לספק מענה מידי. כמובן שיש להמשיך להיערך ולהכשיר טכנאי הנשמה במסלול המקובל".

עוד 719 מילים
סגירה