כבר בדצמבר 2019: "המוני סינים עברו בדיקות יוצאות דופן תחת אבטחה כבדה"

ישראלי שחי בשנגחאי מתאר מרפאת CT שהפכה בסוף 2019 למרכז לבדיקות סודיות ומאובטחות בהיקף גדול ● עדותו של אותו ישראלי מצטרפת לשפע של מחקרים, ראיות ועדויות המעלים שאלות קשות, ואת האפשרות שהמשטר הסיני מסתיר מידע על התפרצות מוקדמת ורחבה של מגפת הקורונה

עידן הקורונה: שוטרים בעיר האסורה בסין (צילום: AP Photo/Andy Wong)
AP Photo/Andy Wong
עידן הקורונה: שוטרים בעיר האסורה בסין

האם סין טיפלה במספר גדול של חולי קורונה קשים כבר בסוף דצמבר 2019, כאשר מגפת הקורונה עדיין לא הייתה קיימת באופן רשמי? כך עולה, בין השאר, מעדות ראיה של צ', ישראלי שחי שנים רבות בשנגחאי לרגל עיסוקיו.

צ' התגורר אז ברובע הצרפתי של שנגחאי, אזור יוקרתי שחלק גדול מתושביו זרים. "גרנו בקומפלקס של חמישה בנייני ענק שממנו ראו מה קורה ברחוב, ולפעמים ישבתי והסתכלתי מה קורה שם, וקרו דברים מעניינים", מספר צ' לזמן ישראל.

"בסין קורים הרבה דברים מוזרים שגם למי שחי שם הרבה שנים כמוני קשה להבין, ובסוף דצמבר 2019 ותחילת ינואר השנה ראיתי שם דבר מוזר, שרק אחר כך התחלתי לחשוב שהבנתי מה הוא היה".

לדברי צ', "באחד הרחובות שקומפלקס הבניינים צופה אליהם היה מכון CT ענק. ובאותה תקופה, החל מסוף דצמבר, התחילו להגיע על בסיס יומיומי אוטובוסים שלמים של אנשים, מלווים בניידות משטרה.

"האוטובוסים נפתחו ליד מכון ה-CT ואנשים יצאו מהם בכמויות, עם ליווי משטרתי צמוד לתוך המכון. לא הבנתי למה פתאום מביאים מאסות של אנשים לבדיקה רפואית בליווי משטרתי".

"האוטובוסים נפתחו ליד מכון ה-CT ואנשים יצאו מהם בכמויות, עם ליווי משטרתי צמוד לתוך המכון. לא הבנתי למה פתאום מביאים מאסות של אנשים לבדיקה בליווי משטרתי"

אתה חושב שבתוך המכון עשו בדיקות קורונה?

"הכול יכול להיות, אבל החשד שלי זה שהביאו אותם לבדיקות CT ריאות. בדיקת CT לא רלוונטית לחולי הקורונה הקלים, אבל היא יכולה לאתר מוקדם את החולים הקשים, אלה שהריאות שלהם על סף קריסה ושצריכים טיפול נמרץ. אם הניחוש שלי נכון, מדובר בהרבה מאוד חולי קורונה קשים כבר באותה תקופה".

שאלת אנשים מסביבך מה הסיפור, באותו הזמן או אחר כך?

"לא, לא. בסין עדיף לא לשאול על דברים תמוהים שהמשטרה מעורבת בהם, וכיום, כשאני יודע שבאותו זמן הקורונה הייתה קיימת ושהמשטר הסיני הסתיר את קיומה, זה בוודאי לא משהו שכדאי לשאול. אני מבקש לדבר בעילום-שם כי לי אולי לא יעשו שום דבר, אבל יש לי חברים סינים שהמשטר עלול להתנקם בהם.

"זאת מדינה שאנשים יכולים פשוט להיעלם בה אם הם אומרים משהו לא במקום, ולא לחזור, או לחזור אחר כך 'מחונכים' מאוד. זה לא צחוק. ופורסם כבר שהמשטר 'העלים' אנשי מדע ועיתונאים שניסו לדווח על קיומה של הקורונה".

הבדיקות במכון המשיכו גם אחר כך, אחרי שהמשטר הודה בקיום הקורונה?

"לא. זה התרחש בסוף דצמבר ותחילת ינואר, ואחר כך הפסיק".

לא רק שהמשטר מכחיש שהקורונה הייתה נפוצה בזמן שאתה מדבר עליו, אלא שלפי הסינים בקושי הייתה קורונה בשנגחאי. איך זה מתיישב עם מה שראית?

"זה לא. עדיף לקחת בעירבון מוגבל את החשדות שלי, אבל גם את דיווחי המשטר. הם מדווחים שהמגפה כמעט הסתיימה בסין ושאין שם הדבקות מקומיות. זה לא מתיישב עם המציאות. בשנגחאי פתחו מחדש הכול, כולל כל מקומות הבילוי, אבל לאחרונה, בלי להסביר למה, סגרו מחדש את בתי הקולנוע והלונה פארק ומקומות נוספים שיש בהם התקהלויות. למה? לא יודע. לא שואלים".

עידן הקורונה: שדה תעופה בסין, 8 באפריל 2020 (צילום: AP Photo/Ng Han Guan)
עידן הקורונה: שדה תעופה בסין, 8 באפריל 2020 (צילום: AP Photo/Ng Han Guan)

"מדידות חום בשדה התעופה בנובמבר"

עדותו של צ' מתיישבת עם מספר הולך וגדל של פרסומים שמהם עולה כי מגפת הקורונה התקיימה הרבה לפני שהמשטר הסיני דיווח על קיומה בפומבי, ובהיקף יותר גדול מכפי שהמשטר מודה בו גם היום.

המשטר פרסם ודיווח על קיומה של הקורונה לנתיניו, לארגון הבריאות העולמי ולממשלות אחרות באמצע ינואר. במשטר טענו שהמגפה החלה בתחילת ינואר, וטוענים שהנגיף הועבר לבני אדם מחיות שבשרן נמכר בשוק הדגים בעיר ווהאן.

מאז התברר שחולה קורונה אובחן בווהאן כבר ב-17 בנובמבר, והתפרסמו במערב עדויות על מאמצים של המשטר להסתיר את הנגיף.

לפני כשבוע פורסם בוושינגטון פוסט תחקיר שהתבסס על מחקרים אמריקאים, מהם עולה כי בעיר ווהאן פעלה מעבדה גדולה שבה נחקרו נגיפים ממשפחת הקורונה בעטלפים, וכי כבר בתחילת 2018 מדענים אמריקאים שביקרו שם התריעו על כשלי בטיחות והזהירו ממגפה אם עובדים יידבקו באחד הנגיפים.

במערב פורסמו גם דיווחים שדלפו מסין על מספרי נדבקים ומתים מהמגפה שהיו גבוהים מהמספרים הרשמיים ופורסמו בטעות; עדויות על שריפה מוגברת של גופות; ועל רצח של אזרחים שסירבו לשהות בבידוד. בימים אלה מתפרסמים דיווחים ותהיות על התפרצויות נמשכות של הנגיף. ועם זאת, צריך לזכור שגם דיווחים מטעם גורמי אופוזיציה בסין מתאפיינים לעתים קרובות בחוסר אמינות.

עדויות נוספות מעלות את החשד שהמשטר היה מודע להתפרצות המגפה כבר בסתיו 2019, ואף פעל בשקט כדי למנוע את הפצתה. בין השאר, עדי ראייה דיווחו על עליה בכוננות בשדות התעופה בסין.

רחל קדרס, שבנה וחבריו נסעו למזרח אסיה בסתיו 2019, מספרת: "הם טסו לטיול ארוך ביפן בקונקשן שעבר דרך הונג קונג. הם טסו ב-25 באוקטובר וחזרו ב-18 בנובמבר באותו קונקשן. בטיסה חזור בשדה התעופה בהונג קונג מדדו לכל הנוסעים חום, ומי שהיה לו חום הושאר בשדה ולא הועלה על המטוס. בטיסה הלוך באוקטובר לא מדדו חום. זה היה נראה לנו מוזר כבר אז וזה נראה עוד יותר מוזר עכשיו".

בשדה התעופה בהונג קונג מדדו חום לנוסעים בעשור הקודם, מאז התפרצות מגפת הסארס בשנת 2003. הנוהל נמשך עד שנת 2006 אבל לאחר מכן הופסק. בהודעות לתקשורת של שירות הביטחון בשדה התעופה מהסתיו שעבר לא נמצא עדכון על הפעלה מחדש של מדידות החום. בינואר פורסם שמדידות החום בשדות התעופה, בין השאר בהונג קונג, התחילו מחדש בשל הקורונה.

לאחר שמקרים כמו אלה שקדרס מתארת פורסמו בעולם, טענו בהונג קונג שהם החמירו את הנהלים "בגלל חולה אבולה שעבר בשדה התעופה באוקטובר".

"בכל העשור האחרון שבו חייתי בסין לא התבצעו מדידות חום בשדות התעופה", מספר צ', "יכול להיות שחידוש מדידות החום דווקא בסתיו שעבר הוא צירוף מקרים. יכול להיות שמה שאני ראיתי ברחוב שגרתי בו הוא לא מה שאני חושב. הכול יכול להיות אבל דבר מצטרף לדבר.

"כדאי שהעולם ידרוש מסין תשובות על מה שקרה שם, אבל אני חושש שאין מי שיכול להתמודד איתם ולחקור את זה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 851 מילים ו-1 תגובות
סגירה