עסקת המאה של נתניהו

זו לא ממשלת חירום ולא ממשלת קורונה, אלא ממשלה למטרה אחת - לשמור על מעמדו של נאשם בפלילים כראש ממשלה, עם "כל התנאים הנלווים" ● ואת כל הטוב הזה מקבל נתניהו באמצעות שינוי דרמטי של חוקי היסוד, יחד עם האנשים שהכריזו על עצמם כאלטרנטיבה לכל השחיתות השלטונית הזו ● גנץ, אשכנזי, ניסנקורן ועמיר פרץ הם מהיום שותפים מלאים לפסקת ההתגברות שהבטיחו למנוע ולסיפוח חד-צדדי שהתנגדו לו כל חייהם ● פרשנות

בני גנץ ובנימין נתניהו חותמים על ההסכם הקואליציוני במעון ראש הממשלה בבלפור, ב-20 באפריל 2020
בני גנץ ובנימין נתניהו חותמים על ההסכם הקואליציוני במעון ראש הממשלה בבלפור, ב-20 באפריל 2020

ממשלת נתניהו החמישית יצאה אתמול לדרך. כל מי שמתפתה לטקסט בעמודים הראשונים של ההסכם הקואליציוני ולמלים הגבוהות "ממשלת אחדות" או "ממשלה למלחמה בקורונה" הוא, לצערי, אוויל פוליטי. זו לא ממשלת חירום ולא ממשלת קורונה, אלא ממשלה וקואליציה בעלת רוב מרשים בכנסת שהתגייס למטרה אחת – לשמור על מעמדו של נתניהו כראש ממשלה מכהן או חלופי, גם אם יורשע בדין ויוטל עליו עונש מאסר. הכול תקין, עד שיתקבל פסק דין חלוט.

זו לא ממשלת חירום ולא ממשלת קורונה, אלא ממשלה וקואליציה בעלת רוב מרשים בכנסת שהתגייס למטרה אחת – לשמור על מעמדו של נתניהו כראש ממשלה מכהן או חלופי, גם אם יורשע בדין ויוטל עליו עונש מאסר

המשפט הפלילי של נתניהו יחל בעוד חודש, אבל מבחינת הממשלה והקואליציה החדשה, ובעיקר מבחינת כחול-לבן, אין לכך שום משמעות. להיפך. בני גנץ, גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן וכל בכירי כחול-לבן שנשבעו שלא ישבו בממשלה של נתניהו תחת כתב אישום, הם היום שותפים מלאים לפסקת התגברות שתציל אותו: הסעיף החשוב ביותר בהסכם הוא זה שקובע למעשה כי אם בג"ץ יפסול את נתניהו, הכנסת מתפזרת והמדינה הולכת לבחירות. אם נתניהו לא יהיה ראש הממשלה, אף אחד לא יהיה.

במלים אחרות: על פי ההסכם הקואליציוני הזה, הכנסת מעבירה מסר חצי-מאיים לשופטי בג"ץ שלא ימנעו מנתניהו הנאשם לכהן כראש הממשלה, כי אז הם הורסים ממשלת חירום שקמה לטפל בקורונה וגוררים את המדינה לבחירות חדשות בימים של משבר כלכלי וחברתי עצום. לא בכדי אמר נתניהו כי החלטה כזו תוציא מיליון איש לרחובות, ולא סתם אמר אתמול בכיר בליכוד כי "בג"ץ לא יעז לגרור את העם לבחירות, ועוד בימים של חירום ובמצב של משבר הקורונה".

לא בכדי אמר נתניהו כי החלטה כזו תוציא מיליון איש לרחובות, ולא סתם אמר אתמול בכיר בליכוד כי "בג"ץ לא יעז לגרור את העם לבחירות, ועוד בימים של חירום ובמצב של משבר הקורונה"

נתניהו יכול לחייך חיוך גדול. מעבר לשנה וחצי הראשונות שהוא קנה כראש הממשלה, עם סיכוי לא רע שיידע לטרפד את הסכם הרוטציה ולצאת ממנו כמו הודיני מהקופסה שבה כלא אותו עו"ד אבי ליכט מכחול-לבן; מעבר לכך שהוא יוכל להישאר כראש הממשלה החלופי, אם אכן תהיה רוטציה – ואולי גם יסלול את הדרך להתמנות כנשיא המדינה הבא, מי יודע?; מעבר לכל אלה, נתניהו יוכל לבחור שופטים ולהטיל וטו על מינוי היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. שלא לדבר על מירי רגב, השרה לביטחון פנים החדשה, שתחליף  את גלעד ארדן, ממנו נתניהו ציפה להרבה יותר סיוע מול המשטרה.

ויש גם בונוס. בסוף מרץ, יו"ר הכנסת היוצא יולי אדלשטיין סירב לכנס את מליאת הכנסת, למרות הוראת בג"ץ. מי שהפציר בו להמרות את החלטת השופטים היה יריב לוין, אחד המיליטנטים הגדולים נגד בג"ץ והמערכת המשפטית הקיימת. אדלשטיין כבר לא יהיה יו"ר, בהתאם לדרישה של כחול-לבן, אבל יריב לוין דווקא כן.

ואת כל הטוב הזה מקבל נתניהו באמצעות שינוי דרמטי של חוקי היסוד, יחד עם האנשים שהכריזו על עצמם כאלטרנטיבה לכל ההוויה המשפטית-אזרחית הנוראה הזו.

האלטרנטיבה המדומה, קרי כחול-לבן, היא היום שותפה מלאה גם לממשלה שערורייתית של 36 שרים פלוס 16 סגני שרים; לחוק נורווגי חדש מתחום ההזייה שעלותו הנוספת למשק מסתכמת במיליארדים; לסיפוח חד-צדדי, בתחילת יולי הקרוב, של שטחים והתנחלויות ביהודה ושומרון – סיפוח ששר החוץ המיועד גבי אשכנזי מתנגד לו חד משמעית; וגם לחוק גיוס במתכונת חרדית, שהוא למעשה חוק אנטי-גיוס של תלמידי ישיבות.

גם עמיר פרץ, שר הכלכלה המיועד, הולך להיות שותף לסיפוח ביו"ש, שנגדו הוא נלחם כל חייו. מה עוד אפשר לומר על מי שביטל את מפלגת העבודה כדי להסתפח לכחול-לבן, שהיא עצמה מסתפחת לנתניהו, רק כדי להיות אחד מ-36 השרים בממשלת הימין החדשה?

גם עמיר פרץ, שר הכלכלה המיועד, הולך להיות שותף לסיפוח ביו"ש, שנגדו הוא נלחם כל חייו. מה עוד אפשר לומר על מי שביטל את מפלגת העבודה רק כדי להיות אחד מ-36 השרים בממשלת הימין החדשה?

ואם כל הבזבוז שהזכרנו לא מספיק, בא סעיף 4ה' בהסכם הקואליציוני, זה שמדבר על סידורי דיור ראוי לראש הממשלה החלופי. במקום לומר מעון רשמי כפול לנתניהו ולגנץ, מדברים שם על "כל התנאים הנלווים", כאילו שהציבור הוא כזה מטומטם. איך גנץ מוכן לכל הלוקסוס המושחת הזה? חמש או שש פגישות ארוכות בבלפור, והוא הפך לנתניהו?

בשורה התחתונה, אם גנץ יהפוך לראש הממשלה בספטמבר 2021 אפשר יהיה לומר שעשה עסקה טובה. עד אז, גנץ רק משרת את ראש הממשלה המכהן ואת כל צרכיו הבעייתיים.

נתניהו עצמו השיג דיל שהוא, לדעתו, טוב יותר מבחירות רביעיות, שבהן הבייס היה יכול להתהפך עליו. את החשש האמיתי הזה הוא ספג היטב, כנראה, בשיחת הטלפון אתמול עם מוכר הפלאפל יובל  כרמי מאשדוד, אחד ממאות אלפי בוחרי נתניהו שעולמם חרב עליהם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הטוב היחיד שיצא מהסיפור הלא יאמן הזה הוא שהמסכות ירדו וראינו שצריך לבחור באנשים שפנים וליבם שווים , שאסור בשום אופן להתחשב בסקרים אלא רק בערכים ועקרונות . החרא צף מעל המים והוא ממלא את ... המשך קריאה

הטוב היחיד שיצא מהסיפור הלא יאמן הזה הוא שהמסכות ירדו וראינו שצריך לבחור באנשים שפנים וליבם שווים , שאסור בשום אופן להתחשב בסקרים אלא רק בערכים ועקרונות . החרא צף מעל המים והוא ממלא את כנסת ישראל. בחירות נוספות הן חובה מוסרית ומחירן בטל בשישים לעומת המחיר המוסרי שהממשלה המושחתת הזאת גובה מהמדינה.

עוד 704 מילים ו-1 תגובות
סגירה