נתניהו מציב עצמו כפטרון המגפה

נתניהו זיהה בזמן, צילום מסך מנאום יום השואה של נתניהו
נתניהו זיהה בזמן, צילום מסך מנאום יום השואה של נתניהו

בזמן שהישראלים מתמודדים עם המגפה ונאבקים להאט את התפשטות הווירוס החדש, נתניהו הציב את עצמו במרכז כפטרון שלהם. דיוני והחלטות הממשלה הן הצגות, שכן ההחלטות כבר התקבלו על ידי נתניהו, המנצל באופן ציני את המשבר למטרותיו.

ראש הממשלה מנסה ומצליח להשאיר רושם שהוא בשליטה על המגפה על ידי השתלטות על זמן טלוויזיה בשעות השיא, מתן עדכונים תכופים על המשבר ודרכי הטיפול המשתנות לבקרים של הממשלה במשבר. נתניהו מציג את עצמו כממונה על יחיד – מלבד כאשר הדברים משתבשים. במקרים אלה, הוא טורח להאשים אחרים ולהימנע ולברוח מאחריות.

בזמן שהישראלים מתמודדים עם המגפה ונאבקים להאט את התפשטות הווירוס החדש, נתניהו הציב את עצמו במרכז כפטרון שלהם. דיוני והחלטות הממשלה הן הצגות, שכן ההחלטות כבר התקבלו על ידי נתניהו

בתפקיד שבנה לעצמו כראש ממשלה בתקופת מלחמה, נראה כי המשימה שנתניהו מתענג עליה ביותר היא הפחדה ללא רסן של אזרחי ישראל שהפכה לחלק חשוב משיטתו ל'ניהול' המשבר. איו לו כל היסוס להשוות את השואה למשבר הקורונה, כפי שאמר בערב יום השואה: "שלא כמו בשואה – הפעם גילינו את הסכנה [שואת הקורונה] בזמן".

אלא שהוא לא גילה את סכנת הקורונה אלא אחרי כחודשיים. וגם אז, כאשר הדברים משתבשים, ויש הרבה תקלות ושיבושים, הוא מבקש להטיל את האשמה במשבר על אחרים. אחרים אשמים, רק לא נתניהו שלעולם הוא לא אשם בכלום.

הגישה של נתניהו למשבר הקורונה נראית יותר ויותר כמבוססת או מושפעת מאוד משיקולים פוליטיים. השימוש המרכזי של נתניהו בקורונה היה הטיעון בדבר הצורך בממשלה רחבה. לצורך זה הוא הופיע ברשתות, מזרה אימה ופחד מווירוס הקורונה, משווה את הקורונה לשואה.

אבל בדיונים על הקמת הממשלה עם גנץ, הדגש היה על חילוצו של נתניהו מבית המשפט, על מי ימנה שופטים, מי יהיה שר המשפטים. הדיונים היו על הסכם שמטרתו היחידה היא אי העמדה לדין של נתניהו שהאישומים נגדו הם מהחמורים שהיו פעם נגד איש ציבור.

מעבר לנושא הממשלה הרחבה, נתניהו מנסה להשיג נקודות פוליטיות על ידי לקיחת אשראי בכל דרך שהוא יכול על הטיפול במשבר הקורונה. נתניהו לא מסתיר שהמשבר, כרגע, משחק עבורו מבחינה פוליטית. אנשי החצר שלו מדליפים תוצאות סקרים האומרים שהוא מקבל ציונים נהדרים על מה שעשה במשבר, שהליכוד בראשותו הולך לנצח.

השימוש המרכזי של נתניהו בקורונה היה הטיעון בדבר הצורך בממשלה רחבה. אבל בדיונים על הקמת הממשלה עם גנץ, הדגש היה על חילוצו של נתניהו מבית המשפט

מאמצי נתניהו להתאמה אישית של משימת המאבק של הממשלה במשבר הם גדולים וחסרי תקדים. דרך נוספת בה נתניהו ניפץ נורמות בנוגע לשימוש ברשות המבצעת, והרס את שתי הרשויות האחרות. זה מופע אנוכי להפליא, בו הוא ליהק את עצמו בתפקיד המלך הנדיב שאומר: נתתי לכם את זה, נתינים יקרים. לאמיתו של דבר הכסף הוא שלנו, של משלמי המיסים. זה לא הכסף של נתניהו ואין סיכוי בעולם שהוא היה נותן מכספו.

הפרסונליזציה של המאבק תואמת את המשחק המוכר של נתניהו, שבקריירה העסקית שלו העדיף שיווק, כל דבר להרחבת המותג 'נתניהו'. בתחום זה הוא שני רק לטראמפ, הגרנד מאסטר בתחום השיווק העצמי.

נתניהו בילה את חייו בשיווק של עצמו, כך שזה לא מפתיע שהוא ניגש למשבר הקורונה באותה הדרך. הוא לא יכול להתאפק, הוא מקדם של עצמו. גם בהופעותיו בטלוויזיה, ובתדריכי העיתונאים, עיקר המסרים שלו הוא, הנה מה שאני עושה למענך.

נתניהו מקבל עזרה ממלחכי הפנכה הסובבים אותו, הממהרים לייחס פעולות ממשלתיות ישירות להנהגת ראש הממשלה, להעברת המסר שהוא אחראי באופן אישי לכל מה שהממשלה עושה כדי לנסות להאט את התפשטות וירוס הקורונה ולהציל חיים. כך אנו רואים את בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, מלקק בפומבי לשר הבריאות (למעשה הורג הבריאות של החרדים), ולראש הממשלה.

זה מופע אנוכי להפליא, בו ליהק את עצמו לתפקיד המלך הנדיב שמעניק לנתיניו. לאמיתו של דבר הכסף הוא שלנו, של משלמי המיסים. זה לא הכסף של נתניהו. ואין סיכוי בעולם שהוא היה נותן מכספו

אבל כשדברים משתבשים, כמו כניסה לא מבוקרת של נוסעים, חלקם מאזורים נגועים בניו-יורק, ותקלות אחרות, נתניהו מיהר להתנער מאחריות או לטעון שאינו יודע. בסיפור שלו, בתקלה זו ובבעיות אחרות, כולם אשמים רק לא נתניהו שמקבל את ההחלטות. לעולם נתניהו לא אשם בכלום, כי לדבריו לא היה כלום ולא יהיה כלום. הבעיה היא שהיה גם היה, ותחת נתניהו ימשיך להיות, עד להרס טוטאלי של המדינה.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 641 מילים ו-1 תגובות
סגירה