נפתלי בנט (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90

פרשנות ימינה תחטוף נוק אאוט - ואז תזחל לממשלה

סוגיית הסיפוח צפויה להוביל את קמפיין ההסברה של ימינה בעד הצטרפות לממשלה, למרות שתיאלץ להסתפק בשני תיקים ● ומכיוון שרוב מצביעיה הם קהל שבוי מהציונות הדתית, קשה לראות את המפלגה נפגעת אלקטורלית מעוד זחילה פנימה ● אבל נציגי המפלגה בשלטון המקומי מקווים כי בנט יפתיע וינסה לבנות אלטרנטיבה שלטונית מהאופוזיציה: "נתניהו שוב הולך לדאוג לעצמו יותר מאשר למדינה"

בהתבסס על ניסיון העבר, שאלת ההצטרפות של "ימינה" לממשלת נתניהו-גנץ תוכרע לבסוף בנוק-אאוט, שיביא את נפתלי בנט ושותפיו לזחול פנימה זקופים ככל האפשר, כמצוות הבוס הגדול מבלפור. במקרה כזה תיאלץ מפלגת ששת המנדטים להסתפק בשלל צנוע יחסית לעבר, ולקבל שני תיקים בלבד, שרק אחד מהם עשוי להיות בכיר. במשרדים האלה יוכלו בכירי המפלגה לכהן ברוטציה.

הטיעונים בעד הצטרפות לממשלת נתניהו-גנץ מגוונים: התמיכה הרחבה בימין בכל ממשלה בראשות בנימין נתניהו, הצורך להבטיח את המשך הזרמת התקציבים למוסדות הציונות הדתית ולהתנחלויות, אהבת השררה ומנעמיה, וההכרח להיות מעורבים בכל מהלך סיפוח כדי לשמור על רלוונטיות.

אם לא יתרחש הבלתי צפוי, סוגיית הסיפוח צפויה להוביל את קמפיין ההסברה בעד ההצטרפות. אין כמו צידוקים אידאולוגיים להלבנת מהלכים שנויים במחלוקת. ומכיוון שרוב מצביעי ימינה הם קהל שבוי של הציונות הדתית, קשה לראות את המפלגה נפגעת אלקטורלית בעתיד מעוד התקפלות משפילה.

לכל היותר, המצביעים יחזרו בהשלמה על הדימוי הרווח מלפני הבחירות האחרונות, שלפיו מפלגתם מתנהלת מול נתניהו כאישה מוכה שאינה מצליחה להיחלץ ממעגל ההתעללות.

פעילים של ימינה נגד כניסה לממשלה

הח"כים של ימינה מסרבים מאז אתמול להתייחס לסוגיה, אך מקורבים מדווחים כי קיימות אצלם הערכות סותרות על מה שיתרחש לאחר הפגישה המתוכננת בין בנט ונתניהו. בשטח המפלגתי הקולות ברורים בהרבה. יו"ר הבית היהודי בכרמיאל רותם ינאי, הוא חלק מ"פורום הצפון של הבית היהודי והימין החדש", קבוצה המונה כמה עשרות פעילים מרכזיים שחבריה החליטו לפעול נגד כניסה לממשלה.

"הממשלה שהתגבשה אחרי שלוש מערכות בחירות ללא הכרעה נראית כמו ממשלה מנופחת, בזבזנית מאוד, וכזאת שלא משקפת בדעות שלה את הימין", אומר ינאי, המכהן כיו"ר האופוזיציה בכרמיאל, אחרי שהתמודד ב-2018 על ראשות העיר והגיע למקום השני. "הממשלה הזו הולכת להמיט עלינו הרבה מאוד גזירות בזמן הקרוב. יש פה עניין של פוליטיקאים מנותקים שמזלזלים באזרחים.

רותם ינאי (צילום: ירון וייס)
רותם ינאי (צילום: ירון וייס)

"ממשלה של שלושים וכמה שרים ומי יודע כמה סגנים, בתוספת מעון חדש למ"מ ראש הממשלה, כשהמשק קורס, העסקים הקטנים נמחקים, וישנם יותר ממיליון מובטלים, משמעה רעב וסבל גדול יותר לניצולי השואה ולקשישים העריריים חסרי ההכנסה.

"אין פה עניין של ימין או שמאל. עד כמה שזה תלוי בי ובחבריי, ימינה תהיה בחוץ, וששיירי מפלגת העבודה יהיו בפנים וישמרו עם מפלגת כחול-לבן, והמפלגות החרדיות על האינטרסים של ביבי נתניהו. אותי ואת חבריי מעניינת מדינת ישראל כולה.

"אחרי שנשכבנו על הגדר בשביל המשך הכהונה שלו, נתניהו שם אותנו כרגע בחוץ, ועושה רושם שהוא הולך שוב לדאוג יותר לעצמו מבחינה משפטית ופוליטית יותר מאשר למדינה. לא ברור איך המפלגות החרדיות יודעות איזה שרים וסגנים הן יקבלו, ואפילו איזה ועדות בכנסת, כנראה כחלק מאיזה דיל, בזמן שהציונות הדתית נשארת אחרונה כמו תמיד כגלגל רזרבי, כמשהו מובן מאליו".

"ממשלה של שלושים וכמה שרים ומי יודע כמה עוד סגני שרים, בתוספת של מעון חדש המיועד למ"מ ראש הממשלה, כשהמשק קורס, העסקים הקטנים נמחקים, ויש יותר ממיליון מובטלים, משמעה רעב וסבל גדול יותר"

ההכרח להשתתף במהלך סיפוח לא גורם לינאי לשנות את עמדתו: "אני פוליטיקאי מסוג אחר. אני עובד בשותפות עם אנשים לטובת דברים שאני מאמין בהם ולטובת כלל הציבור. כשעושים תרגילים כאלה, כנראה שלא טובת הציבור עומדת לנגד עיניו (של נתניהו, נ"י) ולנגד עיני שותפיו החדשים, ולכן מקומי לא שם. אני מאמין שכרגע בנט צריך לבנות את עצמו כאלטרנטיבה מהאופוזיציה".

ינאי מעריך שהרוחות בצמרת המפלגה מנשבות לכיוון שהוא תומך בו, של הליכה לאופוזיציה, אבל לא בטוח שהמגעים בין בנט לנתניהו לא ישנו זאת.

לשאלה אילו מנופי לחץ יש לו ולשאר חברי הפורום הוא אומר: "זה לא מנופי לחץ, זאת שותפות. אנחנו בפורום צפון הרבה מאוד אנשים, פעילים, שהם לאו דווקא מתוך ימינה, אלא כאלה שמאמינים באידאולוגיה. חלק מהם אפילו לא הצביעו ימינה בגלל התמיכה האוטומטית בביבי, והם מדברים עכשיו על לחזור אם נשארים בחוץ ובונים אלטרנטיבה שלטונית אמיתית".

אדריכל ההסכם בין גנץ לנתניהו

בקבוצת פעילים בשם "סיירת שקד" התקיים אתמול דיון סוער על שאלת ההצטרפות. המשתתפים הקולניים יותר קראו גם הם לימינה לשבת באופוזיציה, ולגלגו על התחייבויות נתניהו לסיפוח ולרוטציה עם גנץ. בתגובה לעדכון של אחד מחברי הקבוצה על סעיף הסיפוח בהסכם הקואליציוני, כתב אחד המשתתפים שהסיפוח יקרה ב-1 ביולי 2050 – וכי שנה אחר כך יפונה גם חאן אל אחמר. אחרים הגדירו את הממשלה הצפויה, שתכלול גם את עמיר פרץ, כממשלת שמאל.

יוחאי עזרא
יוחאי עזרא

יו"ר הבית היהודי בצפת וחבר מועצת העיר מטעם המפלגה, יוחאי עזרא, גדל במשפחת תומכי ליכוד. אביו היה חבר מועצת העיר במשך שלוש קנדציות ודודו כיהן שתי קדנציות. עזרא עבר לבית היהודי בעקבות זכיית בנט בראשות המפלגה ב-2012, ומאז הוא נאמנו. במערכת הבחירות הראשונה של 2019 שימש עזרא כמנהל אזור הצפון של הימין החדש, ובשתי מערכות הבחירות העוקבות מילא תפקיד זהה בימינה. גם הוא חבר בולט בפורום הצפון של ימינה.

"אני קורא להישאר בחוץ כי השותפות הזאת היא לא אמיתית", הוא אומר. "בכל התהליך הזה, מי שבנה את ההסכם הקואליציוני, מי שחיבר בין ביבי לגנץ, זה אריה דרעי; וכבר בהתחלה התחלנו לשמוע קולות על מפתחות חלוקת התיקים.

"מה שקרה בדרך זה שברגע האחרון, כשביבי לחץ על רפי פרץ להצטרף אלינו, הוא הבטיח לו באופן אישית שיישאר שר החינוך. ופתאום כל הקולות שיצאו מהליכוד דיברו על כך שזה חלק ממפתח חלוקת התיקים ולא בנוסף לשני תיקים אחרים.

בנימין נתניהו, אריה דרעי ובני גנץ (צילום: Hadas Parush/Flash90)
בנימין נתניהו, אריה דרעי ובני גנץ (צילום: Hadas Parush/Flash90)

"במקביל לסיפור הזה ראינו שנפתלי בתקופת הקורונה לקח מנהיגות. העם ראה זאת, וראינו שכל הזמן ביבי שם לו רגליים. ככה לא מתנהג שותף. גם ב-2013 בנט אולץ ללכת להסכם שעד היום נגרר אחריו, עם לפיד, כדי להיכנס בכוח לממשלה. גם בבחירות ביבי הוציא על בנט שאם לא היה מקבל את הביטחון, הוא היה הולך עם גנץ. הכל שקרים. היה איום, וביבי היה בלחץ, אבל בנט לא היה הולך עם גנץ.

"בנט יודע להוציא דברים במו"מ. הראיה הכי טובה זה תיקי החינוך והמשפטים שהוא הוציא ב-2015 עם 8 מנדטים. אנחנו מאוד סומכים עליו, והחלטנו לתת לו גב, גם אם הוא יחליט שאנו הולכים לאופוזיציה. זה יהיה זמן טוב לבנות את המפלגה מחדש, עם יסודות עמוקים, עם נציגים מקומיים שיודעים את העבודה".

"בנט יודע להוציא דברים במו"מ. הראיה הכי טובה זה שר החינוך ושרת המשפטים שהוא הוציא ב-2015 עם שמונה מנדטים. אנחנו סומכים עליו, והחלטנו שצריך לתת לו עכשיו גב גם אם הוא יחליט שאנחנו הולכים לאופוזיציה"

כמו חברי קבוצת התומכים של איילת שקד, גם עזרא לא בונה על הסיפוח, וטוען כי ההסכם בין הליכוד לכחול-לבן כולל "אותיות קטנות שהן מאוד בעייתיות. אני לא בונה על זה שיקרה. ממשלת סיפוח לא תהיה. אם מה שיוצע לימינה זה שני שרים, לא כולל חינוך, אני אתאמץ להשפיע על כל החברים לא להיכנס לממשלה.

"בסופו של דבר, וזה הדבר הכי חשוב, התיקים הם מה שנקרא רק הקצה. מה שחשוב זה המהות, ואני עדיין לא קראתי את כל ההסכם. צריך לראות מה ביבי סגר עם גנץ, ואם נוכל להשפיע לכיוון ממשלת ימין ברור שנעדיף להיות בממשלה. אבל אם הדברים סגורים מראש ונעבוד פול גז בניוטרל, אין לנו מה לעשות שם.

"כמובן שלכל זה מצטרף היחס המזלזל של ביבי כלפינו. הרי בנט ושקד הוכיחו שבכל משרד שהם לוקחים הם יודעים להפוך לימון ללימונדה, והם יפעלו בכל משרד שהם יקבלו הכי טוב שאפשר. גם באופוזיציה הם יידעו לעבוד".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,071 מילים ו-1 תגובות
סגירה