האפידמיולוג מאוניברסיטת הארוורד, מארק ליפשיץ

"אסור להקל על הציבור בלי תכנית למקרה של הידרדרות"

האפידמיולוג המוביל מארק ליפשיץ דיבר עם ראש הממשלה בשבת, זמן קצר לפני ההקלה בהגבלות על הציבור, ואמר לו לפתח תכניות ברורות לאופן שבו יוטלו מגבלות מחדש - אם ההידבקות תזנק שוב ● בראיון לזמן ישראל הוא לא מותח ביקורת מפורשת על נתניהו - שלא הציג תכניות כאלה לציבור - אך עוקץ את טראמפ, שנהג באופן דומה ● בסוף פברואר העריך ליפשיץ כי 70% מהאוכלוסייה תידבק במגפה ● ראיון

מומחה בריאות מוביל התריע בפני מנהיגי ישראל על חשיבות גיבוש תכנית חזרה למגבלות תנועה מחמירות, אם וכאשר הקורונה תשוב להתפשט ללא שליטה. זאת, על רקע קידום ההקלות בתקנות החירום וההחזרה של הפעילות הכלכלית.

מארק ליפשיץ, אפידמיולוג מאוניברסיטת הארוורד המייעץ לראש הממשלה נתניהו על אסטרטגיות אפשריות של חזרה לשגרה – או של שגרה חדשה – אמר כי ישראל צריכה לתכנן איך לנהוג אם תהיה החמרה, ולא לחכות ולראות מה יקרה.

"יש צורך בתכניות ברורות באשר לאופן בו מטילים מחדש מגבלות, אם יתברר שההדבקה מזנקת שוב בקצב מהיר מהצפוי", אמר הפרופסור לאפידמיולוגיה, אימונולוגיה ומחלות מדבקות בביה"ס לבריאות הציבור בהארוורד.

"זה יכול להיות ברמה של יישוב אחד, או אפילו מפעל או התפרצות קטנה במקום אחד. או שזה יכול להיות ברמה של אזור שלם או כל המדינה", הסביר. "לא הייתי אומר באופן אוטומטי שכל המדינה צריכה לחזור לסגר בגלל שכונה או עיר אחת".

ליפשיץ, המנהל גם את המרכז לדינמיקת מחלות מדבקות בהארוורד, אמר כי הממשלה לא צריכה בהכרח להכין מראש תכניות לכל תרחיש אפשרי בכל מקום.

"אני לא יודע אם זה צריך להיות מבוסס על נוסחה", הוא הסביר, "בסופו של דבר זה יהיה נתון לשיקול דעתם של גורמי בריאות הציבור, אבל זה לא צריך להיות 'ננסה את זה ונראה איך זה הולך, ואם יש בעיה נעשה הערכה מחדש'.

"זה צריך להיות יותר מתוחכם: צריכים מספר תרחישים כדי להבין האם המחלה מתפשטת מהר יותר ממה שהמערכת יכולה לעמוד בו, והתגובה לכך צריכה להיות מתוכננת, כך שלא יתפתח קרב בין הצדדים על המידה בה צריך לפתוח או לסגור".

"אני לא יודע אם זה צריך להיות מבוסס על נוסחה. בסופו של דבר זה יהיה נתון לשיקול דעתם של גורמי בריאות הציבור, אבל זה לא צריך להיות 'ננסה את זה ונראה איך זה הולך, ואם יש בעיה נעשה הערכה מחדש'

על אף שנתניהו ציטט את ליפשיץ פעמיים במהלך הדברים שנשא ביום שבת האחרון, כאשר הודיע על ההקלה במגבלות, ראש הממשלה מעולם לא הבהיר מה יבוא אחרי הסרת המגבלות או באיזה מדד ישתמשו כדי לקבוע האם יש צורך בהטלה מחדש של מגבלות, מעבר לאזהרה כי התהליך יהיה הדרגתי והפיך.

עידן הקורונה: מחאת הגננות, 22 באפריל 2020 (צילום: Yonatan Sindel/FLASH90)
עידן הקורונה: מחאת הגננות, 22 באפריל 2020 (צילום: Yonatan Sindel/FLASH90)

בשיחה שלו עם נתניהו ביום שבת- מספר שעות לפני שראש הממשלה הודיע, בהודעה מצולמת לטלוויזיה מול האומה, כי ישראל "תתחיל להקל במגבלות הן במרחב האישי והן במרחב הכלכלי"- ליפשיץ אמר כי הוא הדגיש על כך שיהיה קריטי לחשוב מראש על מה לעשות אם הניסוי ייכשל.

אך בעוד שראש הממשלה דיבר על הפוטנציאל להחזיר את הצעדים עליהם הודיע, הוא לא הודיע על כך שביצע תכניות קונקרטיות כלשהן על האופן בו יש להגיב במקרה של זינוק מחודש במקרי הקורונה בישראל.

"במקרה בו בשבועיים הקרובים, נראה את המשך המגמה החיובית, נקל על מגבלות נוספות. עם זאת, אם תהיה התפרצות נוספת של הקורונה, אנחנו נהיה חייבים לחזור על צעדינו", אמר נתניהו. "אני רוצה להבהיר לך כי זה מה שכל המדינות עושות ומתכוונות לעשות, ללא יוצא מן הכלל. חלק כבר הקלו במגבלות ונאלצו לחזור על צעדיהן משום שהמגפה פרצה שוב", הוא הוסיף.

לאחר מכן הוא ציין כי הוא ומנכ"ל שר הבריאות משה בר סימן-טוב שוחחו עם ליפשיץ זמן קצר קודם לכן, "והוא (ליפשיץ) אמר לי: אין דרך אחרת. אתה פותח, מנסה ואם צריך, אתה סוגר'. כמובן, ההצלחה תלויה, במידה רבה, בנו, בכולנו".

בשיחה טלפונית מבוסטון עם זמן ישראל, אמר ליפשיץ כי הוא לא הכיר מספיק את הצעדים בהם נקטה ישראל עד כה כדי להגיב למדיניות ספציפית של נתניהו, אך הוא ביקר את נשיא ארצות הברית טרמאפ, שהודיע על תכנית לפתיחת הכלכלה, בחזרה מבלי להתייחס לדרכים להחזרת מגבלות עם ההתפשטות תחזור.

"בהודעת הנשיא הייתה תכנית שבה הדבר היחיד היה איך לפתוח, ושום דבר על האופן בו עלינו לדעת אם זה היה יותר מידי או מהר מידי", הוא אמר. טראמפ פעל בחוכמה כשסגר את את הגבולות, הוסיף, "אך הוא בזבז לחלוטין את ההזדמנות לגבור על המחלה בכך שלא עשה כלום. כל מה שזה עושה זה לקנות זמן".

עידן הקורונה: הרכבת הקלה בירושלים, 21 באפריל 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
עידן הקורונה: הרכבת הקלה בירושלים, 21 באפריל 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

נתניהו ציין גם הוא את ההחלטה לסגור את הגבולות בשלב מוקדם בתור חלק חשוב של השמירה על קצב הידבקות נשלט בישראל, אם כי חלק מהמבקרים האשימו את ראש הממשלה בכך שסיכן חיי ישראלים כאשר היסס להורות על המגיעים מארצות הברית להיכנס לבידוד עצמי, ככל הנראה על מנת להימנע ממתחים עם ממשל טראמפ או עם השותפים הפוליטיים שלו, החרדים.

ליפשיץ רק אמר כי סגירת הגבולות היא אחד מצעדים רבים בהם צריך לנקוט כדי להילחם באפקטיביות במגפה. "יש לי תחושות מעורבות משום שלדעתנו מגבלות על הגבולות הן לא מושלמות בכל מקרה, ולא צריכות להיות המרכז של מדיניות, במיוחד אם יש כבר הדבקה מתמשכת במדינה", הוא אמר. "מצד שני, בנקודות הנמוכות של מגפה – בהתחלה ובסוף שלה – בקרת גבולות חשובה יותר".

בסוף חודש פברואר העריך ליפשיץ כי 70% מאוכלוסיית העולם תידבק במחלה.

"מגבלות על הגבולות הן לא מושלמות בכל מקרה, ולא צריכות להיות המרכז של מדיניות, במיוחד אם יש כבר הדבקה מתמשכת במדינה. מצד שני, בנקודות הנמוכות של מגפה – בהתחלה ובסוף – בקרת גבולות חשובה יותר"

עוד 757 מילים
סגירה