בנימין נתניהו ומשה כחלון ב-2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
Aharon Krohn/Flash90

אחראי רק להצלחות: נתניהו ואנשיו בורחים מכל אחריות לכישלונות הכלכליים

ראש הממשלה נתניהו, שהמציא את השיטה הזאת, נעלם מהפריים בכל פעם שצצה בעיה כלכלית ● שר האוצר שלו התאדה החודש בשידור חי ● ומנכ"ל האוצר גלגל את הכשלון של חילוץ המשק על המגזר העסקי ● אחרי שגם התקשורת והאזרחים הקטנים הפנימו את המסר שאיש בממשלת נתניהו לא אחראי על שום דבר, ייתכן מאוד שבסוף נשמע שבני גנץ אחראי רטרואקטיבית למשבר הכלכלי חסר התקדים ● פרשנות

חדי-עין ודאי שמו לב לתופעת לוואי חמורה שצצה בחסות הקורונה, והיא הסרה וגלגול האחריות לכישלון הלאה, הכי רחוק שאפשר. ראש הממשלה בנימין נתניהו עולה מדי כמה ימים לפודיום ונושא הצהרה דרמטית, שבה הוא מבשר על תכנית כלכלית חדשה שאמורה "להציל" את העצמאיים, את העסקים ואת משקי הבית.

אלא שכמה ימים לאחר מכן מתברר שהתכנית כלל אינה ישימה, או סתם נבנתה בצורה עקומה וללא תשתית מתאימה. ברגע הגילוי, כבמטה קסם, נודם קולו ונעלם פרצופו של נתניהו מהמסכים. או אז נשלחים פקידי האוצר השונים, כדי לשמש כברווזים במטווח התקשורתי, תוך שהם מגנים על ראש הממשלה בגופם ובקולם.

וכשהאדם העומד בראש הפירמידה מסיר מעצמו כל אחריות לכישלון באופן קבוע, המסר מחלחל מהר מאד למטה.

ברגע הגילוי, כבמטה קסם, נודם קולו ונעלם פרצופו של נתניהו מהמסכים. או אז נשלחים פקידי האוצר השונים, כדי לשמש כברווזים במטווח, תוך שהם מגנים על ראש הממשלה בגופם בתקשורת

משה כחלון, שי באב"ד והבנקים

כך, למשל, הודיע שר האוצר כי הוא נוטש את הספינה הטובעת בשיא הסערה. גם אם הפרישה הזו הייתה מתוכננת מראש, ההחלטה של משה כחלון לבשר על כך דווקא בהצהרה דרמטית בשידור חי, מול כל העם, בזמן שהמגזר העסקי ומשקי הבית משוועים לאופק כלכלי וליציבות כלשהי, היא מהלך של בריחה. לא פחות.

המסר הזה חלחל גם למנכ"ל האוצר, שי באב"ד, ממלא מקומו בפועל של כחלון (גם אם לא באופן רשמי). רגע אחרי שהשיק יחד עם נתניהו וכחלון קרן הלוואות עקומה לעסקים קטנים ובינוניים, התגלה שהיא לא מתפקדת. אבל בשלב הזה נתניהו וכחלון הפקירו את באב"ד לעמוד לבד מול חיצי הביקורת הציבורית.

באב"ד, מצדו, קרא לבכירים בענף הקמעונאות לצאת נגד הבנקים ב"אגרסיביות ולא בעדינות" בתקשורת. הכל, בתקווה שהבנקים יתחילו לשחרר כספי הלוואות מאותה קרן. כמו תלמיד מסור, באב"ד למד להסיר מעליו את הביקורת על כישלון תכנית הסיוע שהוביל וגלגל אותה על הבנקים.

אבל לבנקים לא באמת אכפת. אחרי הכל, המערכת אורגנה כך שלא קיים היום שום גוף שיכול להוות אלטרנטיבה תחרותית לבנקים.

כמו תלמיד מסור, באב"ד למד להסיר מעליו את הביקורת על כישלון תכנית הסיוע וגלגל אותה על הבנקים. אבל לבנקים לא באמת אכפת. המערכת אורגנה כך שלא קיים היום שום גוף שיכול להוות אלטרנטיבה תחרותית לבנקים

כמובן, שהיו ניסיונות רבים לשנות את מערכת הבנקאית ולהחיל עליה רפורמה, במטרה להקטין את הריכוזיות ולהגביר את התחרות בשוק הזה. כאן גם ההזדמנות להזכיר כי מי שמוביל על פי החוק את הרפורמה להגברת התחרות בבנקים, ומשמש כראש "ועדת היישום", הוא שי באב"ד יחד עם ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל.

נכון לעכשיו הוועדה בראשותו של באב"ד גוררת רגליים. למרות שעברו כ-3 שנים מאז שקמה, מספר הבנקים בישראל רק פחת והתחרות המועטה בתחום התערערה עוד יותר. את המחדל הזה מרגישים עתה היטב כל אותם העסקים שבאב"ד, למרבה האירוניה, שלח להילחם בבנקים.

מוכר הפלאפל, קרן מרציאנו ובני גנץ

גם בתקשורת הפנימו את מסר ההתנערות מאחריות שמוביל נתניהו, וכבר סימנו אשם חדש במשבר הכלכלי. במקום לתקוף את מנכ"ל האוצר שלא מזרים כסף, את שר האוצר שבורח כשהספינה טובעת, או את ראש הממשלה שבמקרה נקלע לסיטואציה, כוכבות חדשות 12 – קרן מרציאנו ויונית לוי- פנו הישר לתחתית הפירמידה, והפכו את מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, לש"ג שאשם במחדל של הפיקוד העליון. בו ברגע האלונקה קרסה אל תוך עצמה.

השבוע גילינו שהמסר ולפיו המנהיג לא אמור לקחת אחריות על מחדליו, חלחל עד לאזרח הקטן. "אני לא בא אליך בטענות – אני בא ליועצים שלך. כנראה שאנשים לא אומרים לך מה קורה עם העם הזה", אמר השבוע מוכר הפלאפל יובל כרמי בשיחת יח"צ עם נתניהו, לאחר שמירר בבכי על המצוקה הכלכלית שנקלע אליה.

במקום לתקוף את ראש הממשלה ואנשיו, כוכבות חדשות 12 – קרן מרציאנו ויונית לוי- פנו הישר לתחתית הפירמידה, והפכו את מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, לש"ג שאשם במחדל של הפיקוד העליון

היח"צ הוא של ראש הממשלה לעצמו, כמובן. אבל מה שמעניין בשיח הזה שהנרטיב שמתווה נתניהו תפס. ראש הממשלה נמצא אי שם במגדל השן בבלפור בשביל לעזור לכולם. כך שרגעי ההצלחה שייכים לו – כי זה הוא שגרם להם.

רגעי הכישלון, לעומת זאת, מקורם בסביבה "המנותקת" שמקיפה את נתניהו, כפי שהגדיר כרמי, כאילו כולם מונו ללא ידיעתו על ידי חדי קרן מהמאדים. לנתניהו, כמנהל המדינה, אין כמובן קשר לבחירתם. הוא בסך הכל היה באזור, במקרה.

שר הבריאות יעקב ליצמן, ארכיון (צילום: פלאש 90)
שר הבריאות יעקב ליצמן, ארכיון (צילום: פלאש 90)

את זריקת האחריות אפשר למצוא גם בתחום הבריאותי. כך למשל נמצא בסקר של חדשות 13 אתמול כי 67% מרוצים מהתנהלות נתניהו במשבר הבריאותי, בו בזמן שאותו שיעור הביעו חוסר שביעות רצון מהתנהלותו של שר הבריאות עצמו, יעקב ליצמן.

הנתון הסותר הזה דווקא לא מפתיע. ליצמן הרי היה על תקן שק החבטות של נתניהו במהלך המשבר. בכמה מחדלים בריאותיים, נתניהו לקח צעד אחורה ואיפשר לכלי התקשורת לתקוף את ליצמן ללא רחם, למרות שהוא זה שאחראי למינויו הכושל לתפקיד. יותר מכך, נתניהו אפילו נעמד על רגליו האחוריות כדי שליצמן ימשיך לכהן במשרה הזו גם בממשלת האחדות, למרות תפקודו הכושל.

כל שנותר לעשות עכשיו, רגע אחרי הקמת הממשלה הבזבזנית בהיסטוריה, הוא להפוך את שעון החול ולהתחיל למדוד: מתי נתניהו יסיר לגמרי את כל האחריות ממנו על המצב הכלכלי ויגרום לכולם להפנים שמי שאשם בכל המצב הזה הוא בכלל הבחור החדש שהגיע לשכונה – בני גנץ?

כעת יש להפוך את שעון החול ולהתחיל למדוד: מתי נתניהו יסיר לגמרי את כל האחריות ממנו על המצב הכלכלי ויגרום לכולם להפנים שמי שאשם בכל המצב הזה הוא בכלל הבחור החדש שהגיע לשכונה?

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 817 מילים ו-1 תגובות
סגירה