אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
שִׁיגְּרָה
חֵירוּם

מבולבלים? לא מבינים מה קורה? ד"ר גרגורי האוס מתגייס לעזור

"תם המשבר הפוליטי: נתניהו וגנץ חתמו על הסכם להקמת ממשלת חירום"

20 באפריל 2020

ד"ר גרגורי האוס, אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר בריאותי-כלכלי-פוליטי חסר תקדים ולפעמים פשוט לא מצליחים להבין מה קורה סביבנו. אתה המומחה הכי גדול בעולם לאבחון מצבים רפואיים מורכבים, אולי תוכל לעזור לנו?

"בשמחה. אתה רק זוכר שאני דמות טלוויזיונית פיקטיבית, נכון?"

אז מה? נתניהו, גנץ, בר סימן טוב וברבש הם לא דמויות טלוויזיוניות פיקטיביות?

"יש בזה משהו. תגיד, מה פתאום נזכרת בי עכשיו? הסדרה שלי ירדה לפני שנים".

ד"ר גרגורי האוס (צילום: PictureLux / The Hollywood Archive via Alamy)
ד"ר גרגורי האוס (צילום: PictureLux / The Hollywood Archive via Alamy)

כי כל היום רופאים צועקים עלי בטלוויזיה, והם הזכירו לי שאתה הרופא הטלוויזיוני האהוב עלי. אז חשבתי, אם כבר מתייעצים עם רופאים, למה שלא נתייעץ עם הטוב ביותר?

"צודק. טוב שלא התקשרת לרופאים הסחים מהאנטומיה של גריי או לטמבל החתיך מאי-אר. זה לא היה נגמר טוב. יאללה, אין לי כל היום לבזבז עליך. גם אני בבידוד. ויש לי עוד מעט דיון אבחנה מבדלת בזום עם ווילסון, טאוב ו-13. אז שאל את שאלותיך הטיפשיות ונגמור עם זה".

למה נדמה לנו שאנחנו חיים בטריפ מוזר ושאיבדנו קשר עם המציאות? זו בעיה נוירולוגית?

"הבעיה המרכזית שלכם, היא שלא הצלחתם להפנים את הכלל הכי חשוב שלימדתי אתכם. שמונה עונות חפרתי לכם על זה. חזרתי על זה כמעט בכל פרק: כולם משקרים. תמיד. אם הייתם מפנימים את זה, היה לכם יותר קל להתמודד עם מה שקורה סביבכם עכשיו.

"לא הצלחתם להפנים את הכלל הכי חשוב שלימדתי אתכם. שמונה עונות חפרתי לכם על זה. חזרתי על זה כמעט בכל פרק: כולם משקרים. תמיד. אם הייתם מפנימים את זה, היה לכם יותר קל להתמודד עכשיו"

"כולם משקרים, והבעיה שלכם היא שאתם מנסים להבין מי אומר אמת ומי משקר, ואז אתם מאבדים את הידיים והרגליים ומתחילים להסתבך, וככל שאתם הולכים ומסתבכים אתם נכנסים למצוקה, לחרדה ואפילו לדיכאון. אם רק תפנימו שכולם משקרים תמיד, תראו שיהיה לכם הרבה יותר קל. זו האמת היחידה של הקיום האנושי: כולם משקרים. השאלות היחידות הן על מה ולמה".

כשאני מסתכל מהחלון, אני רואה אנשים מטיילים בשדרה בלי מסכות. בכבישים כבר יש פה ושם פקקי תנועה. בתקשורת מדווחים על תאונת מנוף ועל פיגוע דריסה. עושה רושם שחזרנו לשגרה.

"כל האנשים שאתה רואה עכשיו בחוץ, נמצאים במצב של פוסט טראומה. בוא נעבור יחד על מאפייני התנהגות פוסט טראומטית ותראה לבד: מאמץ לא לחשוב, להרגיש או לדבר על האירוע הטראומטי; תחושה של זרות וניתוק; נטייה גוברת לכעסנות, קוצר רוח וקושי להתרכז; דחף עז לקנות כל מיני חפצים לא נחוצים באיקאה".

התורים באיקאה השבוע היו באמת עניין משונה במיוחד.

"כאן אנחנו צריכים להיזכר בכלל השני שלימדתי אתכם אבל גם אותו הצלחתם לשכוח: כולם עושים טעויות, וכולם גם ישלמו בסוף את מחיר הטעויות שלהם. יותר מזה: כולם מקבלים החלטות טיפשיות שעלולות לעלות להם בחייהם, ובכל זאת לא נמנעים מהן".

זה כלל שמן הסתם תקף לא רק לאזרחים אלא גם למנהיגים.

"הבעיה עם מנהיגים בתקופות משבר היא שהם משקרים ועושים טעויות כמו כולם, אבל את מחיר השקרים והטעויות שלהם ישלמו אנשים אחרים. ככה עובדת השיטה".

"הבעיה עם מנהיגים בתקופות משבר היא שהם משקרים ועושים טעויות כמו כולם, אבל את מחיר השקרים והטעויות שלהם ישלמו אנשים אחרים. ככה עובדת השיטה"

זה מחזיר אותי לפוליטיקה שלנו. מצד אחד מדברים אצלנו על חזרה הדרגתית לשגרה וחוזרים על המנטרה שאנחנו עוברים את המשבר הזה בצורה יותר קלה מאחרים. מצד שני מבטלים את טקסי יום הזיכרון והעצמאות ומקימים ממשלת חירום שלא הייתה כדוגמתה. אז מה קורה פה? שיגרה? חירום? שיגרת חירום? מה כל זה בכלל אומר?

"הכלל הבסיסי שעל פיו אני פועל כשאני ניגש לאבחן מצב מורכב הוא לחפש מי מרוויח ממנו. ההנחה שלי היא שהשקרים הכי גדולים תמיד מחפים על הרווחים הכי גדולים. אני רק רופא פיקטיבי, גאון וציניקן, ואני לא מבין הרבה בפוליטיקה שלכם, אבל אני מבין בבני אדם ואוהב חידות. ספר לי מה קורה אצלכם. אנסה לעזור לך".

מאיפה להתחיל בכלל? מקימים עכשיו ממשלת חירום שנועדה להילחם במשבר הקורונה, אבל בכלל לא עוסקים במשבר הקורונה אלא רק בשאלות כמו מי ימנה שופטים, מה יקרה אם בית המשפט יתערב במקרה של נתניהו, ואיך מחלישים את מנגנוני הביקורת הפרלמנטריים. וכמובן – מחלקים המון המון ג'ובים מיותרים שעולים המון המון כסף, דווקא בשעה של משבר כלכלי איום ונורא. התחושה היא שאין שום קשר בין מה שהפוליטיקאים אומרים למה שהם עושים בפועל.

"אני מזכיר לך עוד כלל חשוב שלימדתי אתכם: לבטוח תמיד במה שהעיניים רואות ולא במה שהאוזניים שומעות. פציינטים תמיד יספרו בקליניקה סיפורים, וככל שהמקרה שלהם יהיה יותר מורכב, עם סימפטומים יותר מוזרים, הסיפורים שהם יספרו יהיו יותר מופרכים.

"אתה זוכר מה נהגתי לעשות במקרים כאלה? הייתי שולח את טאוב ו-13 לחטט לחולה בבית. כי אני יודע שמה שתמצא בביתם של החולים, יגלה לך תמיד את האמת שאותה הם מתאמצים להסתיר מפניך. זה נכון בקליניקה שלי, וזה נכון בפוליטיקה שלכם.

"הייתי שולח את טאוב ו-13 לחטט לחולה בבית. כי אני יודע שמה שתמצא בביתם של החולים, יגלה לך תמיד את האמת שאותה הם מתאמצים להסתיר מפניך. זה נכון בקליניקה שלי, וזה נכון בפוליטיקה שלכם"

"אם הפוליטיקאים שלכם מדברים גבוהה-גבוהה על משבר הקורונה אבל בפועל עסוקים בחלוקת ג'ובים, בהגנה על נתניהו ובהחלשה שיטתית של מערכת המשפט – אז מה שמעניין אותם אלה הג'ובים, ההגנה על נתניהו והחלשת מערכת המשפט ולא נפגעי משבר הקורונה. זה עד כדי כך פשוט".

מפחיד. אבל אם זה כל כך גלוי לעין, למה הסקרים מראים שרוב האנשים בכל זאת תומכים במהלכים האלה ומאמינים שממשלת החירום הזו הוקמה לתועלתם?

"כי אנשים תמיד יעדיפו להאמין במה שמספק להם את הנחמה הכי גדולה. אני למשל משוכנע שהמסדרון עם האור הלבן עליו מדווחים הרבה פציינטים שלי שהגיעו למצב של מוות קליני הוא לא יותר מאפקט שנוצר בגלל ריאקציות כימיות שמתרחשות כשהמוח מתחיל לדעוך. אבל כל מי שניצל ממוות קליני מעדיף תמיד להאמין שמה שהוא ראה זה מסדרון שמוביל לעולם הבא. זו פשוט מחשבה יותר מנחמת, זה הכול. תגיד – איך מצב החירום הזה שלכם אמור להסתיים?"

על פי ההסכם שנחתם בין המפלגות, הממשלה תוגדר כממשלת חירום בחצי השנה הראשונה שלה, ובתקופה הזו הכנסת תהיה מסורסת ולא תוכל לקדם שום דבר שאינו קשור למשבר הקורונה. נתניהו וגנץ יוכלו להאריך את תקופת החירום בשלושה חודשים, אם יסכימו על כך.

"אז הם יאריכו".

איך אתה יודע?

"כי זה משתלם להם. אין מצב טוב יותר לפוליטיקאי מתנועה הלוך ושוב בין שיגרה לחירום. ככה אתה יכול להחזיק את הציבור מבולבל וחלש. הפוליטיקאים יתמכרו לזה. כמו שהראיתי לכם שוב ושוב בסדרה וגם הדגמתי על עצמי עם ההתמכרות למשככי כאבים: אנשים תמיד מתמכרים למה שעושה להם טוב בטווח הקצר, גם אם זה בדיוק הדבר שיהרוג אותם בטווח הארוך".

על נתניהו אנחנו כבר מאמינים לכל. אבל אנחנו לא מצליחים להתאושש מהאכזבה מגנץ, אשכנזי, פרץ, שמולי, לוי-אבקסיס.

"מי אלה בכלל? לא שמעתי עליהם".

פוליטיקאים שהבטיחו לנו שלא יעשו בדיוק את מה שהם עושים עכשיו.

"נו, ברור. כמו שהפילוסוף האהוב עלי, מיק ג'אגר, כתב פעם: 'אתה לא תמיד יכול לקבל את מה שאתה רוצה'".

אה, הזכרת לי עכשיו עוד אכזבה השבוע, מההופעה של הסטונס במופע הבינלאומי הגדול למען הקורונה. הם בכלל לא ניגנו!

"נו, אמרתי לך. בסוף כולם משקרים. אפילו הסטונס".

עוד 1,072 מילים
סגירה