בנימין נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL

בג"ץ מאותת שהוא מוכן סוף-סוף להכריע בשאלת כשירותו של נתניהו לכהן כרה"מ

נסיונות קודמים לדרוש מבג"ץ לפסוק האם נאשם בפלילים יכול להרכיב ממשלה נדחו על הסף בטענה כי הנושא תיאורטי או מוקדם מדי ● אך הפעם נראה שבית המשפט העליון מתייחס לנושא ברצינות מלאה ● נוסף על כך, בצעד דרמטי, בג"ץ גם הסכים לדון בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני שנחתם בין נתניהו וגנץ ● עם פחות משבועיים לפיזור הכנסת, הכל עוד יכול להשתנות ● פרשנות

עדכון מחזית המאבק המשפטי הנוגע להליכי הקמת הממשלה, ותחילה השורה התחתונה: בניגוד לאיתותים שהגיעו משופטי בג"ץ בשנה האחרונה, בכל העתירות שנגעו לאפשרות שבנימין נתניהו, הנאשם בעבירות פליליות, יעמוד בראש הממשלה הבאה שתוקם – הפעם נראה שבית המשפט מתייחס לנושא ברצינות מלאה, ומייחס לו את מלוא המשקל.

בימים הקרובים, לאחר שהמשיבים יגישו לבית המשפט את תגובותיהם לעתירות, ובית המשפט יקבע דיון בעתירות – אולי בפני הרכב מורחב – אפשר יהיה לחוש בוודאות לאן הרוח נושבת.

הסכר נפרץ ביום שני בערב, דקות אחדות לאחר שנודע על חתימת ההסכם להרכבת ממשלה בין נתניהו לבני גנץ. שלוש עתירות הוגשו עוד באותו ערב, שעניינן הטלת המנדט להרכיב ממשלה על חבר כנסת העומד לדין בעבירות פליליות חמורות, שיש עמן קלון (גילוי נאות: הח"מ מייצג את עמותת חוזה חדש ואת משמר הדמוקרטיה הישראלית, שהגישו את אחת העתירות הללו).

השופט התורן בבג"ץ, יצחק עמית, לא בזבז דקה, איחד בין שלוש העתירות והורה לנתניהו, גנץ, היועמ"ש והכנסת להגיש את תגובתם לעתירות בתוך יומיים וחצי, עד יום היום (חמישי) בצהריים.

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שופט בית המשפט העליון יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לעתירות צורף נוסח ההסכם, שהופץ על ידי עיתונאים שקיבלו אותו לידיהם, אך העתירות לא התמקדו בהסדרים מרחיקי הלכת הכלולים בו, אלא כאמור בשאלה העקרונית של עצם הרכבת ממשלה על ידי נאשם בשוחד.

בבוקר המחרת חלה התפתחות מרעישה: עו"ד דפנה הולץ-לכנר, העומדת מאחורי אחת משלוש העתירות, הגישה לבית המשפט מסמך דרמטי, המסתתר מאחורי השם היבשושי "בקשה להוספת סעדים".

במה שנראה כמו חרישה לילית מעמיקה, ניתחה הולץ-לכנר על פני 12 עמודים את הוראות ההסכם הקואליציוני, וביקשה מבית המשפט להרחיב את עתירתה, כך שזו תתקוף חלק ניכר מההוראות שבהסכם, הנראות על פניהן בלתי חוקיות או בלתי חוקתיות, ואף את טיוטות התיקונים לחוק יסוד הממשלה וחוק יסוד הכנסת, שצורפו להסכם.

במה שנראה כמו חרישה לילית מעמיקה, ניתחה הולץ-לכנר על פני 12 עמודים את הוראות ההסכם הקואליציוני, וביקשה מבית המשפט להרחיב את עתירתה, כך שזו תתקוף חלק ניכר מההוראות שבהסכם, הנראות על פניהן בלתי חוקיות או בלתי חוקתיות

מדובר בבקשה חריגה, מאחר שמדובר בשלוש שאלות משפטיות נפרדות, שבית המשפט נוהג לדון בהן במסגרת עתירות נפרדות: שאלת הטלת המנדט על נאשם בפלילים; שאלת חוקיות ההסכם הקואליציוני; ותקיפה חוקתית של התיקונים לחוקי היסוד המשטריים. אלא שהשופט עמית לא דחה את הבקשה, אלא ביקש מהמשיבים לעתירה להגיש בתוך שעות ספורות את התייחסותם לבקשה החריגה הזו.

דפנה הולץ-לכנר בבית המשפט העליון בדיון על עתירתה בשאלה האם נאשם בפלילים יכול להקים ממשלה, ב-31 בדצמבר 2019. העתירה נמחקה בטענה כי השאלה תיאורטית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דפנה הולץ-לכנר בבית המשפט העליון בדיון על עתירתה בשאלה האם נאשם בפלילים יכול להקים ממשלה, ב-31 בדצמבר 2019. העתירה נמחקה בטענה כי השאלה תיאורטית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע התנגדות חריפה לצירוף הנושאים. "הסעדים הנוספים שאותם מבקשים לצרף עוסקים בסוגיה משפטית שונה מהסוגיה המרכזית העומדת במוקד העתירה", כתב מנהל מחלקת הבג"צים, עו"ד ענר הלמן, לבית המשפט.

עו"ד אביטל סומפולינסקי מהלשכה המשפטית של הכנסת, ציינה כי תקיפת טיוטות חוקי היסוד מהווה "סעד חוקתי מובהק שדינו להידחות על הסף, שכן אין מקום שבית המשפט יקיים דין תיאורטי בנוגע לתיקוני חקיקה שהליך החקיקה בעניינם לא רק שלא הסתיים אלא לא החל".

ביום שלישי, סמוך לשעה 23:00 בלילה, השופט עמית הטיל פצצה: הבקשה להוספת סעדים לעתירת הולץ לכנר התקבלה בחלקה – בית המשפט הודיע שידון בטיעונים נגד ההסכם הקואליציוני, אך לא נגד טיוטות חוקי היסוד.

"לכאורה הסעדים הנוספים חורגים מהשאלה העיקרית שבמוקד שלוש העתירות", כתב עמית, "אלא שבמקרה דנן, לסעיפים כאלה ואחרים בהסכם הקואליציוני עשויה להיות השלכה על השאלה העיקרית העומדת לדיון. ייתכן שהסעד הנוגע להסכם שלוב ושזור בעתירות".

השופט עמית: "לכאורה הסעדים הנוספים חורגים מהשאלה העיקרית שבמוקד שלוש העתירות. אלא שבמקרה דנן, לסעיפים כאלה ואחרים בהסכם הקואליציוני עשויה להיות השלכה על השאלה העיקרית העומדת לדיון"

נוכח העובדה שכעת המשיבים לעתירה – הכוללים מלבד הכנסת, היועמ"ש, נתניהו וגנץ גם את כל סיעות הכנסת החדשה (סיעת ישראל ביתנו נמחקה לבקשתה מהדיון) – יצטרכו להשיב גם לטענות ביחס להסכם, האריך השופט עמית את המועד להגשת התגובות, עד ליום ראשון בבוקר.

במהלך אותו יום הוגשו לבית המשפט שתי עתירות נוספות – רביעית וחמישית – באותו עניין, ואלה נחתו על שולחנו של השופט יוסף אלרון, שהורה למשיבים להגיב גם להן עד יום ראשון.

משהוחלט לצרף את הדיון בהסכם הקואליציוני לדיון בסוגיית הטלת המנדט על נתניהו, פנו עותרים נוספים לבית המשפט בבקשה לתקן את עתירתם ולהוסיף לה את הפרק הרלוונטי הנוסף.

במקביל הגישה סיעת יש עתיד-תלם עתירה משלה לבית המשפט נגד ההסכם הקואליציוני, ועמותת משפטני הימין "הפורום המשפטי למען ארץ-ישראל" הגישה בקשה להצטרף לדיון בעתירות במעמד "ידיד בית המשפט". השופט עמית קבע שהשאלה הזו תידון על ידי השופטים במהלך הדיון שיתקיים (אך עדיין לא נקבע מועדו).

יש להניח שהדיון במכלול העתירות יתקיים בזמן הקרוב ביותר, וסיכוי סביר שנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תקבע הרכב מורחב שידון בעתירות.

השעון מתקתק: נותרו עוד פחות משבועיים עד לתום 21 הימים שמקציב חוק יסוד הממשלה ל-61 חברי כנסת לפנות לנשיא ריבלין, ולבקשו להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על נתניהו.

בהתאם להסכם הקואליציוני, פנייה כזו תיעשה רק לאחר השלמת כל שינויי החקיקה המתוכננים במסגרת ההסכם. לוח הזמנים הפוליטי משתלב עם לוח הזמנים המשפטי, במה שמסתמן כרגע מפתח בהיסטוריה הפוליטית-משפטית בישראל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
שופטי בג"ץ הם שופטים של שקר , ושקר תרמיתם , אנו רוב העם לא מאמינים ולא סומכים ולא בוטחים בהם כלל , הם בנויים כולם כאחת מתוך שנאה אידאולוגית בתמיכת התשקורת השמאלנית והנהנתנים העשירים השמ... המשך קריאה

שופטי בג"ץ הם שופטים של שקר , ושקר תרמיתם , אנו רוב העם לא מאמינים ולא סומכים ולא בוטחים בהם כלל , הם בנויים כולם כאחת מתוך שנאה אידאולוגית בתמיכת התשקורת השמאלנית והנהנתנים העשירים השמאלנים שאיכפת להם רק מעצמם ולא באמת משום יהודי או מהמדינה , כל מה שמעניין אותם איך לגנוב בשם בג"ץ שלא חוקר ולא מתכוון לחקור את המיעוט שנסמך וניתמך ושכל כוחו הוא רוע התלהמות והשחרת פני היהודים ואוהבי הארץ מתוך הפה האומלל והמתפורר והטמא של התשקורת העוינת , ומצד נוכלים טיפשים ערמומיים שונאי דת וישראל , הלא המה מר אהוד ברח המפקיר הלאומי ראש הממשלה הכושל ביותר שידעה האנושות ,שונא גוש הימין והחרדים האיש הטיפש , ומר שמן איווט הצורר הלא יהודי הזגזגן המעוות , ומר בוגי הרובוט תאב השלטון ומעורער בנפשו , ומר כסיף ופולק שני הנאצים בחסות בג"ץ תומכי בתומכי רוצחים בחליפות , וכן הרשימפה של האשפה המפגרים מעוותי השכך אוהבי שהידים בשם הדת , ואחרון הלוחמים השקרן המעוות איש קטן שקרן וחסר דרך ושכל , האיש השק'רן והשונא חרדים וה' בשם אביו רבו המובהק שונא תורה וחכמיה

עוד 731 מילים ו-3 תגובות
סגירה