אויבי מנדלבליט פועלים להפילו, והעיתוי אינו מקרי

חשיפה בחודשים האחרונים הסתובבו כמה גורמים - ביניהם אורלי בן-ארי - שהתעקשו לעניין עיתונאים לחפור בסיפור עילת סגירת תיק מנדלבליט בפרשת הרפז מ-2015 ● העיתוי לא מקרי: בעוד חודש אמור להיפתח משפטו של בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי ● התקפה ממוקדת על מנדלבליט, החתום על כתב האישום נגד נתניהו, היא הנשק הבא בארסנל של נתניהו במסגרת מלחמתו לחמוק מהעמדה לדין ● יובל יועז חושף פרטים חדשים מאחורי מלחמת העולם שפרצה הערב במשרד המשפטים

דן אלדד, אמיר אוחנה, אורלי בן ארי גינזבורג, אביחי מנדלבליט, בנימין נתניהו (צילום: דוברות משרד המשפטים/פלאש90)
דוברות משרד המשפטים/פלאש90
דן אלדד, אמיר אוחנה, אורלי בן ארי גינזבורג, אביחי מנדלבליט, בנימין נתניהו

מלחמת עולם בצמרת משרד המשפטים. ממלא מקום פרקליט המדינה, דן אלדד, והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שלפו הערב ציפורניים, אחרי תקופה שבה כל אחד מהם צבר עוד ועוד דם רע על האחר.

התוצאה היא התפרצות פומבית של האשמות הדדיות בין היועץ לממלא-מקום פרקליט המדינה. מבחינת הציבור, משמעות הדבר היא אובדן האמון באמינות והמהימנות של צמרת התביעה הכללית. סך הכול חדשות טובות לבנימין נתניהו, לקראת פתיחת משפטו בעוד חודש בדיוק.

מנדלבליט פירסם אמש את מכתבו לנציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, שבו הוא קובע כי יש "מניעה משפטית" להאריך את תקופת כהונתו של אלדד כממלא-מקום פרקליט המדינה. לטעמים שעמדו במוקד התנגדותו המקורית של מנדלבליט למינויו של אלדד, הצטרפו כעת עוד האשמות חמורות מאין כמותן, שנצברו במהלך החודשים האחרונים:

"עמדתי המקורית לפיה אלדד איננו מתאים למלא תפקיד זה רק התחזקה לנוכח התנהלותו כממלא-מקום פרקליט המדינה", כתב מנדלבליט, "בתקופה זו התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו, שאינם מותירים ספק באשר לכך שהוא אינו מתאים לכהן בתפקיד.

"בין היתר, אלדד הסתיר ממני נושאים מקצועיים וארגוניים בהם עסק ופגישות שקיים עם שר המשפטים. גם במישור הניהולי, מאז כניסתו לתפקיד קיים שיתוק בעבודת הצוות שהיא חיונית בהנהלת הפרקליטות, כתוצאה מחוסר אמון ומנתק כמעט מוחלט בינו לבין שכבת הניהול הבכירה של פרקליטות המדינה".

מנדלבליט: "בתקופה זו התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו. בין היתר, אלדד הסתיר ממני נושאים מקצועיים וארגוניים בהם עסק ופגישות שקיים עם שר המשפטים"

קביעות קטלניות שכאלה אינן מותירות שום דרך חזרה. אלדד הבין זאת היטב ופירסם הודעה משלו, השופכת אור על הנושא שהצית את התבערה בין השניים.

"לפני החג הגיעה ללשכתי פנייה מעיתונאי, העוסקת בעניינו של מנדלבליט", מסר אלדד. "ביקשתי לבחון את החומר הקיים מהעבר בנושא זה בלשכת פרקליט המדינה. מהחומר עלתה לכאורה תמונה מדאיגה בכל הנוגע לטיפול בעניינו של מנדלבליט.

"בימים האחרונים עדכנתי את הגורמים הרלוונטיים בדבר כוונתי להעמיק חקר בנושא בטרם אשיב לפנייה. מהיום הראשון למילוי המקום עשה מנדלבליט כל דבר אפשרי על מנת לחבל בעבודתי, ולהפריע לתפקודי התקין".

אלדד: "בימים האחרונים עדכנתי את הגורמים הרלוונטיים בדבר כוונתי להעמיק חקר בנושא בטרם אשיב לפנייה. מהיום הראשון למילוי המקום עשה מנדלבליט כל דבר אפשרי על מנת לחבל בעבודתי, ולהפריע לתפקודי התקין"

ובכן, הנה הסיפור:

כידוע, בתקופה שבה כיהן מנדלבליט כפרקליט הצבאי הראשי, הוא היה בין החשודים שנחקרו בפרשת הרפז-אשכנזי. בסופו של דבר התיק נגדו נסגר ב-2015 על ידי היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין. באופן תמוה וחריג, וינשטיין לא קבע מהי עילת סגירת התיק.

בשלב הזה כבר היה ידוע שנתניהו ביקש לקדם את מנדלבליט, ששימש באותה תקופה מזכיר הממשלה, לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. היה ברור שאם וינשטיין יקבע שהתיק נסגר בשל חוסר ראיות מספיקות, הדבר ימנע כמעט בוודאות את בחירתו לתפקיד היועץ.

במשרד המשפטים התנהלו ישיבות רבות בנושא. למרבה הצער, שיקולים זרים חדרו לתוך מעטפת הדיונים שאמורים להיות ענייניים ונקיים לחלוטין. על חלק מהאנשים באותן ישיבות, שהחזיקו בתחילה בעמדה שצריך לסגור את תיק מנדלבליט מחוסר ראיות, הופעלו לחצים כבדים כדי שישנו את עמדתם.

ואכן, בדרך פלא, הפכו אותם אנשים – חלקם משמשים עד היום בתפקידים בכירים בצמרת המשרד – לתומכים נלהבים בעמדה שהתיק צריך בכלל להיסגר בשל חוסר אשמה.

כאמור, וינשטיין כדרכו החליט לא להחליט, ולא נקב בעילת סגירה מפורשת. בדיון שהתנהל בבג"ץ בשאלת מינויו של מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה (גילוי נאות: הח"מ ייצג באחת העתירות בעניין זה) העדיפו השופטים להגיע למסקנה עצמאית משלהם, שהיעדרה של עילת סגירה מפורשת פירושה חוסר אשמה. ברור, לא?

בחודשים האחרונים הסתובבו כמה גורמים, שהתעקשו לעניין עיתונאים לחפור בסיפור עילת סגירת תיק מנדלבליט מ-2015. העיתוי לא מקרי. נתניהו נמצא ערב פתיחת משפטו. התאריך המיועד כעת הוא 24 במאי, בבית המשפט המחוזי בירושלים. התקפה ממוקדת על מנדלבליט, החתום על כתב האישום נגד נתניהו, היא הנשק הבא בארסנל של נתניהו במסגרת מלחמתו לחמוק מהעמדה לדין.

הגורמים הללו, שעשו מאמצים להפיץ את הסיפור בקרב עיתונאים, כוללים את עו"ד אורלי בן-ארי, ששר המשפטים אמיר אוחנה ביקש למנות לממלאת-מקום פרקליט המדינה, אך נכשל בכך בסופו של יום, נוכח התנגדותו הנחרצת של מנדלבליט.

עמדותיו של מנדלבליט ביחס למועמדים שלגישתו אינם ראויים לשמש ממלאי-מקום לפרקליט המדינה, קנו לו כמה אויבים לכל החיים בתוך הפרקליטות. אלדד לא לבד. גם בן-ארי שם. גורם נוסף הוא פנסיונר מהשירות הציבורי, המחזיק גם הוא מסיבותיו בטן מלאה על מנדלבליט.

עמדותיו של מנדלבליט ביחס למועמדים שלגישתו אינם ראויים קנו לו כמה אויבים לכל החיים. אלדד לא לבד. גם בן-ארי שם. גורם נוסף הוא פנסיונר מהשירות הציבורי, המחזיק גם הוא מסיבותיו בטן מלאה על מנדלבליט

כמה וכמה עיתונאים דחו את הפניות, תוך העלאת תהיות מה עניין האיטריות הישנות הללו כעת, מעניינות ככל שיהיו. כתב חדשות 13 עקיבא נוביק החליט לצלול פנימה, ושלח לפני כחודש וחצי שאילתה למשרד המשפטים בעניין תיק מנדלבליט.

"שאלתי את משרד המשפטים לגבי עילת הסגירה של תיק מנדלבליט", צייץ הערב נוביק, "ובעיקר מה חשב הפרקליט אלדד על עילת הסגירה כשליווה את התיק. משרד המשפטים ניסו להתחמק מלהעביר לאלדד את הפנייה בטענה שקורונה ושעת חירום. רק אחרי לחצים העבירו לו אותה. אלדד החל לבדוק את הנושא. זמן קצר מאוד אחרי שהחל בבדיקה, הגיעה המתקפה של מנדלבליט".

אלדד, שהספיק בינתיים לצבור טונות של טינה כלפי היועץ, זיהה את ההזדמנות. האם תיק מנדלבליט היה נושא לשיחותיו בארבע עיניים עם שר המשפטים אוחנה, אותן פגישות שעליהן לא טרח לדווח ליועץ המשפטי? אפשר רק לנחש.

מטעמה של עו"ד אורלי בן ארי נמסר: "אין שחר לדברים שפורסמו בענייני. יחסיי עם היועץ המשפטי לממשלה ועם הנהלת הפרקליטות הינם תקינים וקואופרטיביים ובענייני המהות בהם אני עוסקת. התיק המכונה על ידי הכתב 'תיק מנדלבליט' איננו מוכר לי אלא מכלי התקשורת ומעולם לא עסקתי בו ובוודאי, שלא פעלתי כדי לעניין בו איש. הטענה מופרכת, המדובר בהכפשה שבינה לבין המציאות אין דבר וחצי דבר. לא היו דברים מעולם".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
בדיחה. יישלם על כל מה שעשה. חחחח על מה ישלם על הסיגרים? על כך שנוחי מוזס איים אליו ? נראה לי ששטיפת המוח של דרוקר עלתה על כל מה שאדם נורמלי יכול לשער. למה המעוזים של הכוח בפרקליטות רו... המשך קריאה

בדיחה. יישלם על כל מה שעשה. חחחח על מה ישלם על הסיגרים? על כך שנוחי מוזס איים אליו ? נראה לי ששטיפת המוח של דרוקר עלתה על כל מה שאדם נורמלי יכול לשער. למה המעוזים של הכוח בפרקליטות רוצים בראשו של ראש הממשלה ברור למה חצי מהמדינה נגרר לזה רק לאלוהים פתרונים.אפילו הבובה-גנץ שהמלכתם עליכם יצא מהמשחק

לא יעזור לך. בסופו של דבר תעמוד למשפט ותשלם על כל מה שעשית. אם לא עכשיו אז עוד חצי שנה, עוד שנה אבל יומך יגיע. חשוב לך השלטון והטובות האישיות. מגיע לחצי עם אחד כמוך ואחרי הדוגמא האישית ... המשך קריאה

לא יעזור לך. בסופו של דבר תעמוד למשפט ותשלם על כל מה שעשית. אם לא עכשיו אז עוד חצי שנה, עוד שנה אבל יומך יגיע. חשוב לך השלטון והטובות האישיות. מגיע לחצי עם אחד כמוך ואחרי הדוגמא האישית שנתת גם זה כבר לא יהיה. החצי השני לא יכול לסבול אותך. אתה יותר ויותר דומה לארדואן או נשיא צ'ילי. בחר את המתאים לך.

עוד 865 מילים ו-3 תגובות
סגירה