ליצמן מאס בביקורת, אז הוא הולך לעשות לביתם של חסידיו

אילו ליצמן היה מעוניין להישאר שר הבריאות, לא היה מי שיעצור אותו ● אבל לשר הוותיק ורבניו נמאס מהסאטירה, התחקירים והחקירות ● "האדמו"ר מגור הבין שאנחנו הופכים לשק החבטות של הציבור. זה לא עושה לנו טוב" ● עכשיו הוא יטפל בשיכון ובינוי, אחת הבעיות הבוערות של הקהילה החרדית - אבל לא בטוח שהוא יצליח שם ● פרשנות

יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
יעקב ליצמן

דבר אחד ברור: אילו יעקב ליצמן היה מעוניין להמשיך בתפקידו כשר הבריאות לא היה מי שיעצור אותו בממשלה. ש"ס ויהדות התורה הן הלבנות החזקות ביותר בבלוק של בנימין נתניהו. שתי המפלגות תלויות בו והוא תלוי בהן ולכן אף אחד לא יזוז בלי הסכמה חרדית.

ניסיון שעשה נתניהו בתחילת ימי הקורונה לגשש אצל ליצמן אפשרות החלפה נתקל בסירוב גמור. "גם אם תציע לי להיות ראש הממשלה אני נשאר בבריאות", אמר ליצמן לנתניהו לפי מקור חרדי, ונתניהו ויתר, כמובן.

אבל מאז ובכלל קרו כמה דברים. בסביבה של ליצמן מספרים על הצטברות שהגיעה לשיאה דווקא עכשיו. בקדנציה הראשונה שלו, בין השנים 2013-2009, ליצמן נחשב שר בריאות מעולה. הוא הפתיע ביוזמות לכלל האוכלוסייה, כמו טיפולי השיניים לכולם, וזכה לפופולריות רבה, ממנה נהנו גם שולחיו – האדמו"ר מגור, רבי יעקב אריה אלתר, וראשי מועצת גדולי התורה האחרים.

ניסיון שעשה נתניהו בתחילת ימי הקורונה לגשש אצל ליצמן אפשרות החלפה נתקל בסירוב גמור. "גם אם תציע לי להיות ראש הממשלה אני נשאר בבריאות", אמר ליצמן לנתניהו לפי מקור חרדי, ונתניהו ויתר, כמובן

בקדנציה השנייה של ליצמן, שהחלה אחרי הבחירות במרץ 2015, הגלגל התהפך. ליצמן כבר לא היה אותו שר אהוד וחביב בעיני הציבור כולו; להיפך. הביקורת הציבורית נגדו הלכה וגברה, התחקירים העיתונאיים לא פסקו (כולל אחד שהתפרסם אתמול בתוכנת "המקור" בערוץ 13) וגם חקירות המשטרה העמיקו בפרשיות מלכה לייפר והמעדנייה המועדפת, פרשה שבה ממליצה המשטרה להגיש נגדו כתב אישום.

במשבר הקורונה, ליצמן קיבל כמה החלטות נכונות בתחילת הדרך, אבל בהמשך הסתבך בהוראות שנתפסו סותרות או לא ברורות. בהמשך הוא גם לקה בקורונה, והיום החלים. הביקורת הציבורית הלכה וגברה ותוכניות הסאטירה עשו בליצמן שמות.

גם בתוך הציבור החרדי הבלבול והמבוכה עצומים. חברים חרדים סיפרו לי כי בבני ברק  אומרים שאנשים מתו מדום לב, למרות שהם נפטרו מקורונה, רק כדי לא להביך את הרבנים והפוליטיקאים וההוראות שחילקו במהלך המשבר.

גראפיטי נגד יעקב ליצמן בשכונת מאה שערים בירושלים, ב-12 באפריל 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גראפיטי נגד יעקב ליצמן בשכונת מאה שערים בירושלים, ב-12 באפריל 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"האדמו"ר מגור הבין שאנחנו הופכים לשק החבטות של הציבור. זה לא עושה לנו טוב", אמר לזמן ישראל גורם המקורב להנהגת חסידות גור. "אלה הימים של הקמת ממשלה חדשה וזו ההזדמנות להעביר את ליצמן למשרד השיכון, שהוא הרבה יותר חשוב מבחינת הציבור החרדי".

"יש לנו בעיות אדירות בתחום השיכון. אנשים גרים במרתפים, במחסנים, על הגגות", הוסיף הגורם. "ראשי ערים לא רוצים אותנו אצלם. הם חוששים. הם לא רוצים שנשנה את אופי היישוב שלהם. אצלנו יש 200 חתונות ביום, אם אתם לא יודעים.

"יש לנו בעיות אדירות בתחום השיכון. אנשים גרים במרתפים, במחסנים, על הגגות. ראשי ערים לא רוצים אותנו. הם חוששים. הם לא רוצים שנשנה את אופי היישוב שלהם. אצלנו יש 200 חתונות ביום, אם אתם לא יודעים"

"יונה יהב בחיפה נלחם בנו בכל הכוח עשרות שנים, עד שהצלחנו להחליף אותו. לא הצלחנו להקים עיר חרדית הרבה שנים, למרות כל הניסיונות לבנות בדרום את העיר שפיר. נכשלנו גם עם חריש שאמורה הייתה להיות ברובה עיר חרדית.

"אני בכלל לא בטוח שליצמן יצליח בשיכון. פעם היינו קונים דירה בחצי מיליון שקל. היום רק עלות הבנייה של דירת שלושה חדרים מגיעה ל-800 אף שקל. מה הוא יוכל לעשות? אבל לפחות הוא לא ימשוך אש כמו במשרד הבריאות בתקופה הזו", סיכם הגורם החרדי.

הפנצ'ר עם ליצמן מגיע בימים טובים מאד לציבור החרדי בהיבט הפוליטי. המעמד הממשלתי איתן וגם התיקים והתפקידים בממשלה החדשה שמיועדים למפלגות החרדיות מצוינים (ליהדות התורה הבריאות/שיכון, וועדות הכספים, הפנים והעבודה ורווחה; לש"ס – תיקי הפנים, הדתות והנגב והגליל, וגם סגני שרי האוצר והחינוך). המו"מ הקואליציוני בין הליכוד ויהדות התורה נמשך שבע דקות.

"אני בכלל לא בטוח שליצמן יצליח בשיכון. פעם היינו קונים דירה בחצי מיליון שקל. היום רק עלות הבנייה של דירת 3 חדרים מגיעה ל-800 אף שקל. מה הוא יוכל לעשות? אבל לפחות הוא לא ימשוך אש כמו במשרד הבריאות"

ואם כל זה לא מספיק, הציבור החרדי רואה את שונאיו הגדולים – אביגדור ליברמן ויאיר לפיד – בחוץ, נטולי כל השפעה על המהלכים. "אצלנו כל כך אוהבים לראות אותם נאנקים, עד שלא אכפת לנו איזה תיקים נקבל", מבטיח בכיר בפוליטיקה החרדית.

לפני חצי שנה חל סוג של פילוג בחסידות גור, שנחשבת לגדולה ביותר בציבור החרדי. קרוב ל-200 משפחות, מתוך 12 אלף משפחות, בראשות הרב שאול אלתר פרשו מהחסידות. הפורשים זכו לכינוי "גור תורה". הרוב המקורי נקרא "גור נדל"ן", הודות לנכסים האדירים שמחזיק האדמו"ר מגור בכל הארץ. אתמול אמר אחד הלצים בסביבה כי משרד השיכון מתאים לגור נדל"ן קצת יותר ממשרד הבריאות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 666 מילים ו-1 תגובות
סגירה