• משבר הקורונה באקוודור: ילדים אוחזים חבילות שי שקיבלו מארגוני סיוע (צילום: AP Photo/Dolores Ochoa)
    AP Photo/Dolores Ochoa
  • משבר הקורונה בקולומביה: עבודות חיטוי בכניסה לבית כלא בבוגוטה (צילום: AP Photo/Fernando Vergara)
    AP Photo/Fernando Vergara
  • משבר הקורונה בארגנטינה: אשה מפונה מבית אבות שהוכרז כמוקד התפרצות (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
    AP Photo/Natacha Pisarenko
  • משבר הקורונה במקסיקו: הדגל הורד לחצי התורן לאות הזדהות עם משפחות הקרבנות (צילום: AP Photo/Marco Ugarte)
    AP Photo/Marco Ugarte
  • משבר הקורונה בברזיל: קבר אחים לקרבנות המגפה (צילום: AP Photo/Edmar Barros)
    AP Photo/Edmar Barros
  • משבר הקורונה בצ'ילה: צעצועים משומשים מוצעים למכירה ליד מרכז קהילתי (צילום: AP Photo/Esteban Felix)
    AP Photo/Esteban Felix

"זה מזכיר את מלחמת העולם השנייה": אמריקה הלטינית מתקשה להתמודד עם הנגיף

מנהיגי הקהילות היהודיות באמריקה הלטינית מספרים לזמן ישראל על פלישת המגפה לארצותיהם ● בברזיל, שם נרשמה ההתפרצות החריפה ביותר, סדרי המשטר מתערערים והנשיא פוגע במאבק בנגיף ● במדינות אחרות, היהודים מנסים לתמרן בין אורחות חייהם להנחיות הממשלות

שלושה מחברי הקהילה החרדית בבואנוס איירס נעצרו ב-22 במרץ בעקבות הפעלת מקווה, היות שהדבר היה בגדר הפרה של הסגר הכלל-ארצי שהוטל בארגנטינה כאמצעי לבלימת התפשטות הקורונה. זוהי רק דוגמה אחת למתח בין המנהגים היהודיים לבין תגובותיהן של ממשלות אמריקה הלטינית למגפה.

שלושת הגברים, אחת מהם רב, משתייכים לקהילת אחדות ישראל. מאוחר יותר ממשלת ארגנטינה חזרה בה מעמדתה והסירה את האיסור על טבילה טקסית.

אלחנדרו אברוך, רב קונסרבטיבי בבואנוס איירס שמשמש כנשיא כנסת הרבנים של אמריקה הלטינית, הקשורה לתנועה המסורתית, אומר שהמעצרים גרמו מבוכה לקהילה היהודית כולה. אף על פי שאברוך מכנה את התנועה החרדית "אחינו", הוא אומר ש"לא אכפת להם מהמצב, מהחוק".

"הם עדיין רוצים ללכת למקווה, להתפלל במניין", מוסיף אברוך, מנהיגה של קהילת עמיחי. "אנחנו צריכים למצוא עכשיו את אלוהים בדרך אחרת לגמרי, ולחשוב מחדש על עצמנו, על הקהילה שלנו. נחנו צריכים למצוא את אלוהים בידיהם של המתנדבים שמקדישים את זמנם, שמסכנים את בריאותם, כדי לעזור לאחרים, ובידיהם של המדענים ואנשי הרפואה שעמלים לעצירת המגפה".

הרב הראשי האשכנזי של ארגנטינה, גבריאל דוידוביץ', לא הגיב לפנייתנו בנוגע לאותה תקרית ולשינוי עמדתה של הממשלה.

משטרת ארגנטינה פושטת על מקווה בצפון בואנוס איירס, 22 במרץ 2020 (צילום: צילום מסך מיוטיוב/באמצעות JTA)
משטרת ארגנטינה פושטת על מקווה בצפון בואנוס איירס, 22 במרץ 2020 (צילום: צילום מסך מיוטיוב/באמצעות JTA)

נגיף הקורונה שיבש את חייהם של היהודים בכל המדינות הדוברות ספרדית ופורטוגזית של אמריקה הלטינית. המוסדות הקהילתיים נסגרו, והקהילות מציעות כעת שיעורי אונליין, וחלקן גם תפילות וירטואליות.

"במקרים רבים הגישות דומות", אומר סרחיו וידר, המנהל האזורי של הג'וינט באמריקה הלטינית. לדבריו, אפילו במדינות שאינן נתונות כעת בסגר, הקהילות היהודיות "ביטלו אירועים וסגרו פעילויות, וממשיכות רק בשירותים סוציאליים עבור האוכלוסיות הפגיעות עם אספקה מסוימת של שירותים ומוצרים".

"זהו רגע שבו צריך לחשוב, לתכנן ולפעול במקביל, מה שהופך את זה למאתגר מאוד", אומר וידר, שהארגון שלו, לצד אחרים, עוזר לקהילות באזור. "בינתיים אנחנו רואים שהקהילות מצליחות להתמודד עם המצב. השאלה היא איך יתפתחו הדברים אם מצב החירום יימשך עוד הרבה זמן. אנחנו לא יודעים אם הוא יימשך חודש, שלושה חודשים או שישה. לכן אנחנו צריכים להתקדם צעד אחר צעד".

משבר הקורונה בארגנטינה: אשה מפונה מבית אבות שהוכרז כמוקד התפרצות (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
משבר הקורונה בארגנטינה: אשה מפונה מבית אבות שהוכרז כמוקד התפרצות (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

ארגנטינה

ארגנטינה היא ביתה של הקהילה היהודית הגדולה ביותר באמריקה הלטינית. כמחצית מיהודי האזור, המהווים כ-470,000 איש, חיים בה, רובם בבואנוס איירס ובסביבתה. אוכלוסיית יהודי ארגנטינה היא השמינית בגודלה בעולם.

כשנגיף הקורונה הגיע לישראל, הוא השפיע על יהודים מארגנטינה ששהו בה, בכלל זאת תלמידי סמינר בירושלים שהגיעו אליו דרך תכנית של אגף הנוער של האיחוד האורתודוקסי, NCSY (הוועידה הלאומית של צעירי בית הכנסת).

לדברי הרב מרטין ליבוביץ', שעומד בראש NCSY בארגנטינה, כל תלמידי התכנית נאלצו לשוב לבתיהם, וכמה מהם לקו בנגיף. ליבוביץ' מוסיף שהווירוס חדר לקהילה גם באמצעות "הרבה תלמידים אחרים מישיבות וממקומות אחרים", בכלל זאת חברי קהילת פרוּם החרדית. לדבריו, הקהילות היהודיות היו "במצב קשה מאוד בארגנטינה לפני הקורונה, בשל המיתון הלאומי ב-2019-2018, והשנה עומד להיות אפילו גרוע יותר מכפי שחזו בתחילה – בעקבות המגפה".

בסך הכול, נכון ל-26 באפריל, היו בארגנטינה 3,780 מקרים מאובחנים של נשאי קורונה ו-185 מקרי מוות. היהודי הראשון שמת בארגנטינה מהנגיף היה ראובן ברקוביץ', חבר בולט בקהילה בפרובינציית צ'אקו. הוחלט לשרוף את גופתו בהתאם לתקנות הממשלה החדשות – אבל בניגוד למסורת הקבורה היהודית.

משבר הקורונה בברזיל: קבר אחים לקרבנות המגפה (צילום: AP Photo/Edmar Barros)
משבר הקורונה בברזיל: קבר אחים לקרבנות המגפה (צילום: AP Photo/Edmar Barros)

ברזיל

המדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, ברזיל, היא גם בעלת המספר הגבוה ביותר של נשאי קורונה מאומתים ושל מקרי מוות בעקבות המחלה – 58,509 ו-4,016 בהתאמה, נכון לבוקר ה-26 באפריל (שעון ישראל).

ברזיל היא ביתה של האוכלוסייה היהודית השנייה בגודלה באמריקה הלטינית והעשירית בעולם. פרננדו לוטנברג, נשיא הקונפדרציה היהודית של ברזיל, ארגון המטרייה של הקהילה היהודית, סירב להתייחס לתגובתו של נשיא ברזיל לנגיף.

ב-17 באפריל, בולסונארו החליף את שר הבריאות הקודם שלו, לואיז הנריקה מנדטה, בנלסון טייך, שהודיע על תכנית להכפלת בדיקות הקורונה ולהקלה בהנחיות הבידוד החברתי. בולסונארו המעיט באופן עקבי בסכנת הקורונה ומתח ביקורת על תכנית הבידוד החברתי של מנדטה, בטענה שהיא רעה לכלכלה.

לאחרונה, שר המשפטים של ברזיל התפטר ומתח ביקורת נוקבת על הנשיא, לאחר שבולסונארו השתתף בהפגנה שקראה לסגור את הקונגרס ואת בית המשפט העליון במדינה, להטיל שם משטר צבאי – ולבטל את הסגר על האזרחים.

נשיא הקהילה היהודית לוטנברג מספר שכאשר שוחח עם בן דודו בן ה-81, אותו בן דוד השווה בין התפרצות הנגיף בברזיל למלחמת העולם השנייה, שבמהלכה התושבים היו צריכים להגן על עצמם מפני התקפה אווירית גרמנית.

לוטנברג מתגורר בסאו פאולו, בירתה של ברזיל, שנתונה כעת בסגר. בעיר הסואנת בדרך כלל, הוא אומר, "אין עכשיו מכוניות, הרחובות הראשיים נטושים. גם הברים והמסעדות, הם סגורים… זה עצוב מאוד".

לוטנברג משבח את אחד מעמודי התווך של הקהילה היהודית שנותר פתוח: בית החולים הישראלי אלברט איינשטיין בסאו פאולו. "הוא אחד המתקדמים ביותר מבחינת טכנולוגיה, טיפול באנשים", הוא אומר. "אני חושב שבית החולים מהווה עכשיו מעין דוגמה עבור כל ברזיל. הוא מסייע לממשלה בביצוע הבדיקות ובפיקוח על בתי חולים לשעת חירום שנבנו באצטדיוני כדורגל. הוא מהווה כוח מוביל". נוסף על כך, לדבריו, הוא גם "יוצר תדמית טובה לקהילה היהודית".

משבר הקורונה במקסיקו: הדגל הורד לחצי התורן לאות הזדהות עם משפחות הקרבנות (צילום: AP Photo/Marco Ugarte)
משבר הקורונה במקסיקו: הדגל הורד לחצי התורן לאות הזדהות עם משפחות הקרבנות (צילום: AP /Marco Ugarte)

מקסיקו

מקסיקו הצטרפה לאחרונה למדינות אחרות באמריקה הלטינית וכוננה סגר כללי. כעת יש במדינה 14,693 מקרים מאומתים של הידבקות ו-1,422 מקרי מוות.

נכון לאמצע אפריל נרשמו בקהילה היהודית של מקסיקו 87 מקרים של הידבקות בנגיף, על פי רנה דיין שבות, חברת הוועד המרכזי של הקהילה היהודית.

קהילת יהודי מקסיקו מונה בין 45,000 ל-50,000 איש. הקהילה הקימה קו מידע ואתר אינטרנט עבור אנשים שנפגעו מהנגיף, בכלל זאת אנשים שאובחנו כנשאי הנגיף או מראים תסמינים או היו במגע עם אדם שאובחן כחיובי לנגיף.

בתוך כך, המגפה מחריפה את המצב בגבול מקסיקו-ארה"ב. "מבקשי מקלט נפגעו מאוד מהמשבר", אומרת דינה סיגל ואן, מנהלת מכון ארתור ורושל בלפר של הוועד היהודי האמריקאי לענייני אמריקאים לטינים ואמריקה הלטינית. "הם נשארים במקסיקו, בצפון ובדרום, בגלל החוק האמריקאי. אי אפשר להתעלם ולשכוח מהם". סיגל ואן אומרת כי הוועד היהודי האמריקאי "קורא לארה"ב להמשיך לטפל בפליטים", וכי "לסגירת הגבולות עלולות להיות השלכות קשות".

משבר הקורונה באקוודור: ילדים אוחזים חבילות שי שקיבלו מארגוני סיוע (צילום: AP Photo/Dolores Ochoa)
משבר הקורונה באקוודור: ילדים אוחזים חבילות שי שקיבלו מארגוני סיוע (צילום: AP Photo/Dolores Ochoa)

אקוודור

משבר הומניטרי נוסף מתרחש באקוודור, שבה ישנם 22,719 מקרים מאומתים של הידבקות בקורונה ו-576 מקרי מוות. כתבה שפורסמה לאחרונה ב"ניו יורק טיימס" מתארת מצב שבו גופות המתים מוטלות על המדרכות ומפעלים לאריזת מזון החלו לייצר ארונות קבורה מקרטון.

לדברי סיגל ואן, היא נמצאת בקשר עם הקהילה היהודית באקוודור, שהיא שותפה של הוועד היהודי האמריקאי. "הבעיה היא בעיקר בגואיאקיל, שיש בה קהילה יהודית קטנה מאוד", היא מסבירה. "רובם של 700 יהודי אקוודור מתגוררים בבירה קיטו. הקהילה הפעילה תכנית מגירה והיא מספקת תמיכה לחבריה. היא גם מקיימת קשר עם הממשלה, כמונו, כדי לתמוך במאמצים להקלת המשבר".

משבר הקורונה בקולומביה: עבודות חיטוי בכניסה לבית כלא בבוגוטה (צילום: AP Photo/Fernando Vergara)
משבר הקורונה בקולומביה: עבודות חיטוי בכניסה לבית כלא בבוגוטה (צילום: AP Photo/Fernando Vergara)

קולומביה

בקולומביה נרשמו בסך הכול 5,000 מקרים מאומתים של הידבקות בנגיף ו-231 מקרי מוות. לדברי מרקוס פקל, מנהל הקהילה היהודית של קולומביה, הקהילה הקימה צוות לשעת חירום "עוד הרבה לפני המשבר", אף על פי שמצבי המשבר שהוא התכונן לקראתם היו רעידות אדמה ופעולות טרור.

פקל אומר שבהיסטוריה היהודית בקולומביה "לא היה דבר דומה" למצב הנוכחי, אם כי הוא מזכיר את סדר פסח של 1970, שהופרע על ידי העוצר שהטיל נשיא קולומביה דאז במהלך מלחמת האזרחים. "זה חלק מאוד חשוב מהזיכרון הקולקטיבי שלנו", הוא אומר כמי שחווה זאת בעצמו כילד.

משבר הקורונה בצ'ילה: צעצועים משומשים מוצעים למכירה ליד מרכז קהילתי (צילום: AP Photo/Esteban Felix)
משבר הקורונה בצ'ילה: צעצועים משומשים מוצעים למכירה ליד מרכז קהילתי (צילום: AP Photo/Esteban Felix)

צ'ילה

בצ'ילה נרשמו 12,858 מקרים מאומתים של הידבקות בנגיף ו-181 מקרי מוות. הרב האורתודוקסי מיכאל בנחיו, שעומד בראש תנועת NCSY בצ'ילה, אומר כי המדינה שלו התמודדה עם שני אתגרים אחרים בהיסטוריה הקרובה – רעידת האדמה ב-2010 והמחאות שהחלו בשנה שעברה.

בנחיו מתאר את רעידת האדמה כ"רגע מפחיד ברוב אזורי צ'ילה", אבל מציין ש"מיד אחר כך רוב המדינה חזרה לעבוד". לדבריו, המשבר הנוכחי "שונה מאוד", והוא צריך לעטות מסכה וכפפות אפילו כשהוא משתמש במעלית הבניין שלו. במהלך המחאות, שהחלו באמצע אוקטובר, היו זמנים של עוצר שמנע ממנו לצאת החוצה, בדומה להיום, כדבריו.

עובדים מקימים בית חולים שדה ארעי לטיפול בחולי קוביד-19 באצטדיון פקאמבו בסאו פאולו, ברזיל, 30 במרץ 2020 (צילום: AP/אנדרה פנר)
בית חולים ארעי לטיפול בחולי קורונה באצטדיון פקאמבו בסאו פאולו, ברזיל, 30 במרץ 2020 (צילום: AP/אנדרה פנר)

קוסטה ריקה

בקוסטרה ריקה נרשמו 693 מקרים של הידבקות ושישה מקרי מוות. הרב הרפורמי דויד לאור מקהילת בני ישראל בסן חוזה אומר שעיר הבירה עדיין הומה אדם, ולא מזמן אף הגיעה אליה הטיסה הראשונה של אל על לקוסטה ריקה אי פעם. היא הגיעה כדי לחלץ ישראלים ששהו במרכז אמריקה ולהחזירם הביתה.

לאחר שבתי הכנסת של קוסטה ריקה נסגרו, לאור החל ללמד שיעורים ולהנחות תפילות אונליין. אחד הקורסים שלו מושך גם קהל של מאות לא יהודים – קורס על ההיסטוריה היהודית של צאצאי הספרדים שהומרו לנצרות באינקוויזיציה, והסתירו את אמונת אבותיהם בעולם החדש. חלקם מעוניינים להתגייר.

"אנחנו סגורים, בבתים, אבל אנחנו מתפקדים ביחד", מסכם הרב לאור.

עוד 1,228 מילים
סגירה