"לא היה לי אלכוג'ל, החרקים נלחמו איתי על האוכל"

מתעוררים מסיוטי קורונה? אתם לא לבד ● "זה כמו פלישה ממאדים. זה אויב בלתי נראה. אנשים פוחדים מהמחלה ואין להם כמעט ניסיון של חיים בבידוד. הצפיפות של האירועים והרגשות שאנחנו מתמודדים איתם כעת הם קשים לעיכול ולהסתגלות", אומר לזמן ישראל מומחה לשינה ● החדשות הטובות: עם תום המגפה, גם זה יעבור

אילוסטרציה (צילום: istockphoto/Samuil_Levich)
istockphoto/Samuil_Levich
אילוסטרציה

ג'ולי גריי חלמה לאחרונה שאנשים בחליפות מגן פורקים גופות בשקים ממסוק מחוץ לביתה ברמת גן. בחלום אחר, אנשים ברחו – מבועתים, שורטים וקורעים אחד את השני – ממשהו בלתי נראה. "זה היה נורא. היו לי סיוטים לעתים נדירות, ומעולם לא חלמתי על משהו ישיר בצורה כזו", אמרה לי הכותבת והעורכת.

פרל מטנסון, יועצת לעמותות שהיגרה לישראל לפני שנה וחצי, גילתה לי כי היה לה חלום באמצע משבר הקורונה, שבו ישראל מותקפת על ידי מדינת אויב ונקלעת למלחמה. "היינו צריכים למצוא מקלט, אבל בתור שוכרים חדשים בבניין שלנו לא הייתי בטוחה אם יש אחד כזה. בחלום, הערתי את בעלי וניסינו להבין מה להביא למקלט, למרות שהטילים התעופפו מעלינו והכל היה לחוץ", אמרה.

דייויד מויאל, עובד בבית כנסת בטורונטו, מסכם במילה אחת את החלומות החדשים שלו – "קרוננברגיים", כשהוא מתייחס לקולנוען הקנדי דייוויד קרוננברג, שהיה חלוץ בז'אנר האימה המשלב בין טכנולוגיה, הגוף האנושי והתת-מודע.

גריי, מטנסון ומויאל ממש לא לבד בחלומות מלאי החיים והמטרידים, בעידן שבו כל העולם מתמודד עם מגפת הקורונה. בתקופה האחרונה לא נדיר לראות ברשתות החברתיות שיתופים של חלומות ביזריים, בעיות בשינה, או שניהם יחד.

"ישראל מותקפת על ידי מדינת אויב ונקלעת למלחמה. היינו צריכים למצוא מקלט, אבל בתור שוכרים חדשים בבניין שלנו לא הייתי בטוחה אם יש אחד כזה. בחלום, הערתי את בעלי וניסינו להבין מה להביא למקלט"

"שינה היא מדד רגיש מאוד לרמות המתח שלנו. זה הדבר הראשון שמשתנה כשאנחנו לחוצים. לכן, זה טבעי מאוד שאנשים חווים זאת במהלך משבר הקורונה", אמר לזמן ישראל פרופסור פרץ לביא, נשיא הטכניון לשעבר ופרופסור אמריטוס בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט של האוניברסיטה.

לדברי לביא, מומחה לפסיכו-פיזיולוגיה של השינה והפרעות שינה, זה נורמלי לחלום חלומות מוזרים בימים כאלו: "אנחנו חולמים על הדברים שהם חשובים לנו במהלך היום. חלומות הם מוזרים בימים אלו, משום שאנחנו בנסיבות ביזריות".

לביא ציין כי אפילו עבור ישראלים, המורגלים למרבה הצער למלחמות ולמתקפות טרור, הנגיף החדש גורם לסוג חדש של חרדה המתממשת בזמן שאנחנו נחים.

"זה כמו פלישה ממאדים. זה אויב בלתי נראה. אנשים פוחדים מהמחלה החדשה הזו, ואין להם כמעט ניסיון של חיים בבידוד. הצפיפות של האירועים והרגשות שאנחנו מתמודדים איתם כעת הם קשים לעיכול ולהסתגלות", הסביר לביא.

פרופסור פרץ לביא (צילום: ניצן זוהר, הטכניון)
פרופסור פרץ לביא (צילום: ניצן זוהר, הטכניון)

חלומות בטכניקולור

חלק מהאנשים, כמו סטיב, עובד ציבור מאוטווה, קנדה, ודייויד א.מ ווילנסקי, עיתונאי מסן פרנסיסקו, דיווחו על כך שהם זוכרים את החלומות שלהם יותר מהרגיל. "לרוב אני לא זוכר את החלומות שלי, אבל לאחרונה אני זוכר הרבה פרטים מהחלומות שלי, כמעט כל לילה", אמר ווילנסקי. "נראה שאני חולם כל כך הרבה עכשיו, עד שאני עובר מחלום אחר לשני. זה כמעט כמו בינג' של צפייה בהרבה סדרות וסרטים – כל כך הרבה שקשה לזכור הכל", אמר סטיב.

לדברי ד"ר מאיר קריגר, פרופסור בבית הספר לרפואה של ייל, המטפל במטופלים עם הפרעות שינה במשך 40 שנים, העובדה שהחלומות יותר ויותר זכירים יכולה להיות משויכת להפרעות שינה שרבים חווים כעת.

לרוב, הישנים חווים בין שלושה לחמישה מחזורים של REM (תנועת עין מהירה) – הזמן בו יש לנו חלומות מלאי חיים – בלילה. אנו יכולים לזכור חלום אחד, אבל רק לרגע קצר. לעומת זאת, אם אנו מתעוררים במהלך או ישר אחרי אחד מאותם מחזורי REM, זה עשוי להשפיע עלינו יותר. "אנשים מתעוררים הרבה יותר במהלך הלילה, כך שיש יותר סיכוי לכך שהם יזכרו את החלומות שלהם", הסביר קריגר.

תבניות שינה משובשות נובעות במידה רבה מהשפעות של חרדה מכך שאנחנו סגורים בבית, אפילו כשאנחנו עובדים מרחוק – מתוך הנחה שיש לאותו אדם עבודה כאשר הכלכלה העולמית עומדת בפני נפילה. לדברי קריגר, הגוף משתוקק לשגרה כשהוא מגיע לשינה, אבל זה לא קורה כעת, כאשר תבניות השינה-ערות והחשיפה לאור משתנות עוד יותר. גם לוח הזמנים של הארוחות משובש.

עידן הקורונה: ירושלים, 24 באפריל 2020 (צילום: . Photo by Yonatan Sindel/Flash90)
עידן הקורונה: ירושלים, 24 באפריל 2020 (צילום: . Photo by Yonatan Sindel/Flash90)

מי לא נהנה מתנומה טובה?

גורדון הבר, כותב ומורה מניו יורק שאיבד את משרתו כמורה בחודש האחרון, רואה בשינה הכרח כעת. גם הוא לא מצליח להעביר את היום בלי תנומה. סטיב מאוטווה ישן גם הוא יותר שעות. "אני גם הולך לישון מעט יותר מאוחר, משום שה'נסיעה' שלי לעבודה בבוקר היא רק כמה מדרגות ולא יותר", הוא אמר.

רייצ'ל, יועצת להפקת אירועי אבל מברוקלין, ניו יורק, שיתפה כי היא הרבה יותר מותשת מהרגיל, ופעמים רבות נרדמת על הספה בזמן שהיא צופה בטלוויזיה עם בעלה. עם זאת, ברגע שהלכה למיטה, היא ישנה רק מספר שעות ואז מתעוררת בין 4 ל-5 וחצי בבוקר. כשהיא נרדמת שוב, החלומות המוזרים מתחילים.

ד"ר מאיר קריגר (צילום: אוניברסיטת ייל)
ד"ר מאיר קריגר (צילום: אוניברסיטת ייל)

כפי שציין לביא, אנחנו חולמים על מה שקורה לנו במהלך היום. זה תמיד היה נכון. לעומת זאת, במהלך אירועים דומים בעבר, כמו מגפת השפעת ב-1918, אנשים לא היו מוצפים במדיה ויזואלית כמו שאנחנו עכשיו. הנושאים החוזרים והאימג'ים הגרפיים הספציפיים על הקורונה נכנסים אל המסעות הליליים שלנו.

לדוגמה, רייצ'ל חלמה על כך שהיא תכננה אירוע לילדים שכולים. "זה כלל משחק בגולות, פעילות הכי פיזית ולא סניטרית שאפשר לדמיין", נזכרת רייצ'ל.

"בחלום, לא הבאתי חומר לחיטוי הידיים או ארגנתי גישה לשטיפת ידיים… והתמונה החוזרת הייתה ילדים המושיטים יד לשקית של גולות. אני זוכרת שהתעוררתי עם תחושת בחילה", היא אמרה.

"חלמתי על כך שתכננתי אירוע לילדים שכולים. בחלום, לא הבאתי חומר לחיטוי הידיים או ארגנתי גישה לשטיפת ידיים… והתמונה החוזרת הייתה ילדים המושיטים יד לשקית של גולות. אני זוכרת שהתעוררתי עם בחילה"

בהשפעת החשש ממחסור במזון ובציוד, רנדי ברנוביץ', גמלאית מפאלו אלטו, קליפורניה, חולמת הרבה על מזון לאחרונה. לשמחתה, החלומות שלה די נעימים.

רייצ'ל, לעומת זאת, חלמה שהיא חיה בבית ישן עם בעלה, עם שאריות מזון רקוב וחרקים בארונות. "החרקים נלחמו איתנו על האוכל", היא מספרת.

למרות שאף אחד מהמרואיינים שדיברנו איתם לא איבד אדם קרוב כתוצאה מהמחלה, לחלק היו חברים חולים, ורבים דואגים לקרובי משפחה מבוגרים, הנמצאים בקבוצת סיכון. הקרבה הזו למחלה ומוות – או אפילו האפשרות שלהם – נכנסת גם לחלומות. ווילנסקי אמר כי היה לו חלום שבו הוא הוא איחר לעבודה והיה מרושש לחלוטין, אבל הוא הרגיש צורך עז לבקר חברה חולה בקורונה (בחיים האמיתיים) שיש לה מספר מחלות רקע. "אז הוצאתי את הדולרים האחרונים שלי על מונית של אובר כדי לבקר אותה", אמר ווילנסקי כשהוא נזכר בחלום.

עידן הקורונה: ירושלים, 23 באפריל 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
עידן הקורונה: ירושלים, 23 באפריל 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

השינה הטובה נמצאת מעבר לפינה

הן לביא והן קריגר בטוחים בכך שרוב האנשים יחזרו בסופו של דבר לשינה נורמלית ותבניות חלום נורמליות. זה עשוי לקחת זמן, בהינתן החרדה שנובעת מהמשבר שהסוף שלו לא ברור. "זה עשוי לקחת יותר זמן עבור אלו שנפגעו קשה מבחינה כלכלית מהמצב", אמר לביא.

עם זאת, שני המומחים מזהירים כי הצוותים הרפואיים ואנשי שירותי החירום בחזית, המטפלים בקרבנות הקורונה, אשר נתקלים בצער ובמוות באופן יום-יומי (ולרוב עובדים במצבים שיוצאים משליטה), עשויים להישאר עם הפרעה פוסט-טראומתית ושיבושים בשינה בטווח הרחוק.

הצוותים הרפואיים ואנשי שירותי החירום בחזית, המטפלים בקרבנות הקורונה, אשר עומדים בפני צער ומוות באופן יום-יומי, עשויים להישאר עם הפרעה פוסט-טראומתית ושיבושים בשינה בטווח הרחוק

אז מה עושים בינתיים? לביא ייעץ על שגרה נורמלית ככל הניתן כדי לעזור להחזיר את השינה הרגילה ולהימנע מסיוטים. קריגר הזהיר משהות ארוכה מדי ברשתות החברתיות וצפייה בחדשות בטלוויזיה, במיוחד בלילה.

החשוב מכל הוא לזכור שזה נורמלי אם יש חלומות אינטנסיביים בתקופה הזו.
"אין משמעויות חבויות בחלומות האלו. זה חלום – זה לא אמיתי ולא שיפוטי, וזה לא הוראה כיצד לפעול", אמר קריגר.

עוד 1,078 מילים
סגירה