• שמורת טבע תל דן (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)
    דורון הורוביץ/פלאש90
  • שמורת טבע נחל מערות (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)
    דורון הורוביץ/פלאש90
  • שמור טבע מצפה הראל ליד נוה שלום (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
    הדס פרוש/פלאש90
  • שמורת טבע נחל עיון (צילום: פלאש90)
    פלאש90
  • שמורת טבע עין אפק (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
    נתי שוחט/פלאש90
  • שמורת טבע אכזיב (צילום: חן לאופולד/פלאש90)
    חן לאופולד/פלאש90

הגיע הזמן לאפשר לישראלים לחזור לטייל בשמורות הטבע

כבר חודשיים מדברים כאן על מכונות הנשמה, אבל מכונת ההנשמה הגדולה ביותר, זו שיצר הטבע, רק מחכה שהישראלים יחזרו אליה ● רשות הטבע והגנים כבר הגישה לממשלה תכנית ליציאה מיידית מהסגר ● לפי התחשיבים של הרשות, 70 אלף ישראלים יוכלו להתארח מדי יום באתרי הטבע - חצי מיליון בשבוע! - בלי לסכן את בריאותם ולהפר את מגבלות הריחוק החברתי ● בינתיים הממשלה מעכבת את זה

עשרים גופים מתחומי הסביבה והבריאות, בראשם החברה להגנת הטבע ואיגוד רופאי בריאות הציבור, פנו ביום חמישי לממשלה ודרשו לאפשר לציבור – במגבלות מוגדרות כמובן – לחזור לטייל בטבע, לצאת אל המרחבים הירוקים שבאופן אירוני ומעט עצוב נמצאים דווקא עכשיו, כשהם רחוקים מהעין, בשיא פריחתם.

זה הרי יקרה מתישהו, אבל צריך לקוות שהטבע לא יידחק שוב לסוף התור, רגע אחרי שאחרון התלמידים יחזור לחבוש את ספסל הלימודים ואחרון הקניונים יפתח את שעריו. למעשה, אפשר וצריך היה לעשות את זה כבר אתמול. ואם במשרד הבריאות חוששים מהתקהלות המונית במסלולי הנחלים, יש לזה פתרון קל: להתחיל עם שמורות הטבע.

שמורת טבע נחל עיון (צילום: פלאש90)
שמורת טבע נחל עיון (צילום: פלאש90)

שמורות הטבע מנוהלות על ידי גוף ממשלתי, רשות הטבע והגנים; יש להן שער כניסה ויציאה (מה שמאפשר להגביל את מספר הנכנסים, למדוד חום בכניסה וכו'), צוות פקחים עם סמכויות אכיפה והיכרות עמוקה עם השטח שמאפשרת לקבל החלטות מושכלות לגבי האיזורים בשמורה שבהם אנשים יכולים לבלות בלי לפזר נגיפים זה על זה.

לשמורות הטבע שער כניסה ויציאה, צוות פקחים עם סמכויות אכיפה והיכרות עמוקה עם השטח שמאפשרת לקבל החלטות מושכלות לגבי האיזורים בשמורה שבהם אנשים יכולים לבלות בלי לפזר נגיפים זה על זה

ואכן, רשות הטבע והגנים כבר הגישה לממשלה תכנית ליציאה מיידית מהסגר. הרשות מנהלת 67 אתרים בתשלום ברחבי הארץ ו-18 חניוני לילה. התכנית מבוססת על הזמנת מקומות מראש באינטרנט, הקפדה על הדרישות המדוקדקות של משרד הבריאות (למשל, אוהלים בחניונים יכילו רק משפחה גרעינית).

לפי התחשיבים של הרשות, 70 אלף ישראלים יוכלו להתארח מדי יום באתרי הטבע – חצי מיליון בשבוע! – בלי לסכן את בריאותם ולהפר את מגבלות הריחוק החברתי. התכנית הזו הוגשה לממשלה עוד במהלך פסח – בינתיים ללא מענה. איכשהו, שוב לא סופרים את הטבע.

שמורת טבע תל דן (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)
שמורת טבע תל דן (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)

קשה לחשוב על מהלך שהוא יותר WIN-WIN מזה: הצירוף 'מחלות רקע' הפך לחלק מחיינו? טיול בטבע הוא 'בריאות רקע'. לא חסרים מחקרים שמלמדים על כך ששהייה בטבע (שמגיעה כמובן יחד עם רמה מסויימת של פעילות גופנית) מפחיתה את לחץ הדם, מחזקת את המערכת החיסונית ואת היציבות הנפשית. כל מה שצריך כדי להפוך את העדר (זה אנחנו) ליותר עמיד בפני קורונה.

לא חסרים מחקרים שמלמדים על כך ששהייה בטבע מפחיתה את לחץ הדם, מחזקת את המערכת החיסונית ואת היציבות הנפשית. כל מה שצריך כדי להפוך את העדר (זה אנחנו) ליותר עמיד בפני קורונה

חזרה של הישראלים לטבע גם תחזיר למעגל העבודה חלק מהאנשים שמתפרנסים מתיירות פנים, וזה קריטי בעיקר לאור העובדה שתיירות החוץ כנראה לא תתאושש בטווח הנראה לעין.

בטבע הישראלי יש המון מקום. במקום שמשפחות עירוניות יטפסו על הקירות או יוציאו מרץ ויתחככו זו בזו במרחק 100 מטר מהבית, תנו להם לצאת לשמורות, לחלץ שם עצמות ולנשום אוויר טרי.

כבר חודשיים מדברים כאן על מכונות הנשמה, אבל מכונת ההנשמה הגדולה ביותר, זו שיצר הטבע, רק מחכה שהישראלים יחזרו אליה, ואנשי משרד הבריאות אמורים להיות הראשונים לזהות כמה זה חשוב.

שמורת טבע נחל מערות (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)
שמורת טבע נחל מערות (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 433 מילים ו-2 תגובות
סגירה