ליצמן החליט: רוצה לעזוב את משרד הבריאות לטובת השיכון

אשכנזי: לא קיבלנו מנדט להחליף את נתניהו ● בעלי עסקים מאיימים להישאר סגורים מחר אם לא יקבלו פיצוי ● ליברמן: גם בליכוד מעריכים שלא תהיה ממשלה ● חולדאי קורא לחברי העבודה להצביע נגד הצטרפות לממשלה ● פרופ' מאיכילוב נגד משרד הבריאות: תם הטקס, די! ● באב"ד מביע תמיכה פומבית בבר סימן טוב ● מעל 100 עו"ד מגבים את מנדלבליט

הפגנה נגד הממשלה המסתמנת, הערב בככר רבין (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
מחאת הדגלים השחורים
16:51 עריכה

שבוע טוב! היום בערב תתקיים מחאת הדגלים השחורים בככר רבין, ובין הנואמים הפעם ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון והעיתונאי רון קופמן, הפעיל הפוליטי אבי בוסקילה, מנהל הגמנסיה הרצליה זאב דגני, הפעיל הפוליטי אבי יאלו, אמילי מואטי, עיסאווי פריג' ועוד.

ביום ראשון התקיימה ההפגנה הקודמת בככר, אליה הגיעו אלפים במחאה על הממשלה המסתמנת של כחול-לבן, ליכוד, עבודה והמפלגות החרדיות. "במקום לדאוג לתכנית הצלה כלכלית למיליוני אזרחים דואגים לסידור עבודה ל-52 שרים וסגנים", כתבו המארגנים. מקומות העמידה בככר מסומנים בשעה זו.

סימון מקומות עמידה לקראת ההפגנה היום בככר רבין (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
סימון מקומות עמידה לקראת ההפגנה היום בככר רבין (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
16:52 עריכה

ניצן הורביץ (מרצ) מציע אבחנה מעניינת למגמה שהגיעה לשיא אתמול כאשר טראמפ הציע לטפל בנגיף קורונה באמצעות הזרקת חומר חיטוי.

לטענתו, ההבלים של נשיא ארה"ב הם חלק ממה שמוגדר כאנטי-מדע: "התנגדות למחקר האבולוציה, הכחשת משבר האקלים … האנטי מדע מגיע לשלב מסוכן של חדירה לדרגים מקצועיים עם אור ירוק מהצמרת".

16:52 עריכה

יותר מ-100 עורכי דין בכירים מתייצבים להגנתו של מנדלבליט בגילוי דעת, שפורסם בצל העימות הפומבי בין היועמ"ש למ"מ פרקליט המדינה דן אלדד. מנדלבליט טוען שהתגלו כשלים בעבודת הפרקליט ומתנגד להארכת כהונתו ואלדד טען שזו תגובה לכך שזו תגובה לבדיקה שהוא מבצע בעניין הבוס שלו.

בגילוי הדעת העורכי דין "מביעים תמיכה בלתי מסויגת ואמון מלא ביועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט … אני מתנגדים לכל ניסיון להלך עליו אימים או להחלישו, ובכלל זה לכפות מינוי בכיר במערכת אכיפת החוק שאינו מקובל עליו".

גילוי הדעת הוא יוזמה של עו"ד נדב ויסמן וחתומים עליו בין היתר יוסי בנקל, דוד תדמור, צבי פירון, פנחס רובין, אביגדור קלגסבלד ועוד.

16:53 עריכה

מנכ"ל האוצר מביע תמיכה פומבית במנכ"ל משרד הבריאות. בין שני המשרדים יש ניגוד עניינים מובהק בשבועות האחרונים, כאשר בר סימן טוב דחף להשבתת המשק ואילו באב"ד ניסה למתן אותו וכעת לחדש את הפעילות, נוכח הנזק הכלכלי. אתמול, כאשר ידיעות אחרונות פרסם כתבה ביקורתית מאוד על בר סימן טוב, באב"ד נחלץ להגנתו וכתב בין השאר את הדברים הבאים:

"אני לא תמיד מסכים עם ברסי ויש לנו לא מעט מחלוקות וויכוחים על בסיס יומי אבל יום יום אני רואה אדם שנותן את כל כולו בנחישות ובמסירות אינסופית לעצור את התפשטות הנגיף. ברסי איש מקצוע, מוכשר וחכם בצורה יוצאת דופן והרבה הודות לו מדינת ישראל היום לא נמצאת במקום שבו נמצאות מעצמות העל כגון ארה"ב, איטליה, ספרד … כשאני רואה את מסע הצלב נגדו עצוב וכואב לי כחבר, כקולגה אבל בעיקר כאזרח".

אבי היקר – כתבת מדיוק! כל כך קל להשמיץ לגדף ולרמוס היום שזה באמת בלתי נסבל. אמרת מילה אחת שלא במקום או עשית פעולה…

פורסם על ידי ‏‎Shai Babad‎‏ ב- יום שישי, 24 באפריל 2020

 

17:18 עריכה

פרופ' עידית מטות מאיכילוב יוצאת בביקורת חריפה על משרד הבריאות ומנהלו משה בר סימן טוב שלא מחדש את הפעילות בבתי החולים, ואומרת ש"הגישה של משרד הבריאות תבוסתנית".

"107 מונשמים, בתי חולים שאין בהם חולי קוורנה מונשמים. הגיע הזמן להגיד פוס! קבלת ההחלטות מאוד מאוד בעייתית. יש פה מצביא שלא ביקר את האוגדות. תנו לנו לעבוד, אני מצפה ממנכ"ל משרד הבריאות שיבוא לשטח … עד עכשיו היינו אמורים לעשות ניתוחים דחופים, ביום שישי יצאה הוראה שאפשר לעשות 60% מהפעילות, אנחנו מוכנים לעשות 100% מהפעילות – 107 מונשמים? אנחנו עושים את זה בקלות בבית חולים אחד. יש פה מחלה אחת שהקדישו לה מיליארדים … אנחנו צריכים להתאים את עצמנו למצב שקורה אבל המצב שקורה כרגע לא קורה, תם הטקס, די! הגישה של משרד הבריאות תבוסתנית".

17:42 עריכה

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, חושב שמפלגת העבודה סיימה את תפקידה. "ייתכן שהגיעה השעה לומר די. אין צורף פוליטי במפלגה שהיתה ביתי הפוליטי כל חיי, שעבור ערכיה הצבעתי ולאורם הלכתי".

 

18:00 עריכה

חיים רמון הטיח ביקורת נוקבת ביואב סגלוביץ' ובמפלגות האופוזיציה שלדעתו לא מבינים את הצורך ברפורמה במערכת המשפט ומנסים להדיח את נתניהו דרכה. באולפן פגוש את העיתונות, אמר שר המשפטים לשעבר כך:

"נכשלתם שוב ושוב, הוא לא השתלט על המערכת, מי שמנהל את המשפט זה היועץ המשפטי, מה שאתם לא מצליחים בדרכים פוליטיות להדיח ראש ממשלה אתם מספרים סיפורים. במקום להתמודד עם ביבי ומדיניותו – נכשלתם. מעולם לא היתה מערכת משפט כל כך חזקה בישראל, אנשים אמרו שהמערכת חולה ותופרת תיקים, כל הדברים האלה נאמרו לא על ידי".

18:27 עריכה

אב שכול מוחה על התקנות האוסרות על הורים שכולים להגיע לקברי בניהם ביום הזכרון.

"אני מתבייש שאני צריך להתחנן בפני ראש הממשלה להגיע לבית העלמין. אנחנו מספיק אחראים להגיד לחברים וקרובים לא לבוא, אבל צריך לתת למשפחה הגרעינית … בשבילי זה קדוש וחשוב … אני חושב שראש הממשלה והממשלה צריכים להגיד אנחנו סומכים עליכם", אומר אליפז באלוה לאולפן "פגוש את העיתונות".

למרות התקנות, המשטרה לא תמנע את זה מהמשפחות השכולות וגם באלוה אומר שאף אחד לא ימנע ממנו להגיע גם הפעם: "ראש הממשלה הפקיר אותנו, אפשר היה למצוא פתרון".

לעומתו, ורדה פומרנץ, אל"מ במילואים ואם שכולה, אומרת שהיא לא תלך לקבר בנה. "יש משפחות שהן בודדות ויום הזכרון נועד שעם ישראל יוקיר את אלה שבזכותם אנחנו חיים והם מגש הכסף ושתמצא המדינה דרך לחבק את אותן משפחות".

18:36 עריכה

"אין ממשלת אחדות יש ממשלה חמישית של נתניהו עם נספח של כחול-לבן וזה חסינות לנתניהו וסידור עבודה לחבר'ה בכחול-לבן", כך אומר הערב אביגדור ליברמן ל"פגוש את העיתונות".

יו"ר ישראל ביתנו הוסיף כי "זו לא אחדות. הממשלה הזו לא מדברת במונחי אחדות, כל הדיונים נסובו על ועדה למינוי שופטים, מעון נוסף לרה"מ המיועד או חלופי".

"אני לא מנסה להפיל את נתניהו אלא להוביל אג'נדה בניגוד לנתניהו שמוביל אג'נדה של פופוליזם, ציניות וצביעות … אם גנץ היה ממשיך במתווה שהצעתי היינו מגיעים לממשלת אחדות. לא ברור לי למה אצלה לו הדרך וגם בליכוד מעריכים שלא בטוח שהממשלה תקום … 21 יום נשרפו וברגע האחרון נתניהו ימצא את התירוץ ויוביל אותנו לבחירות".

18:49 עריכה

גבי אשכנזי הגיע לראיון ראשון מאז פירוק כחול-לבן. באולפן "פגוש את העיתונות" אמר אשכנזי כי לא התראיין מאז הבחירות בגלל העיסוק במו"מ.

האם הוא מרוצה מההסכם? "התוצאות הפוליטיות לא איפשרו הקמת ממשלה והברירה היתה מאוד קשה … אני משוכנע שרוב הציבור רוצה אחדות".

הקפאת מצב? "זו ההצעה שלא מובנת לי, אומרים שניתן לנתניהו עוד חצי שנה, בהקפאה אין תקציב בעוד שלושה חודשים, הצעה כזו היא כניעה, אני לא מרים דגל לבן. אנחנו חשבנו שהדרך הנכונה היא לנסות להגיע לאחדות".

לדבריו, לא היה לגוש שלו רוב לחקיקה נגד נתניהו: לא היה לנו רוב לחקיקה פרסונלית, לא היו 61, אני לא רוצה להגיד מי לא היה תומך".

"כחול-לבן היא לא כשלון, מנענו את המשך כהונת הממשלה של נתניהו … אמרנו שלא נשב את נתניהו אבל לא קיבלנו את המנדט להחליף אותו … במועד הזה לא קיבלנו אפשרות להקים ממשלה, לא חזינו את הקורונה והמשבר הכלכלי, אף אחד לא חזה את זה … אני מבין את האכזב של הציבור שלנו, נשכנע אותם שהבחירה נכונה".

בהקשר לגודל המופרז של הממשלה, אשכנזי הבטיח ש"לא נאייש את כל תפקידי השרים" ו"קשה לי עם מספר השרים, לקואליציה יש מחיר".

בהקשר למינוי בכירים במערכת האכיפה, הוסיף אשכנזי כי "לנתניהו אין וטו על מינוי פרקליט המדינה או היועמ"ש, הוא בניגוד עניינים".

19:14 עריכה

הראיון של אשכנזי זוכה לביקורת מהמחנה השמאלי, שבעצם ננטש על ידיו. תמר זנדברג אומרת שאשכנזי כביכול עבר המרה לססמאות של הליכוד, ("חוק רטרואקטיבי ופרסונלי"), קארין אלהרר אומרת שהוא מלבין את השחיתות, ("נתנו לנאשם בשחיתות אור ירוק לכהן כראש ממשלה"), ויעל גרמן אומרת שלא ברור מדוע כחול-לבן לא הצביע על החוק נגד כהונת ראש ממשלה עם כתבי אישום, ("אתה לא משיב ולא משכנע").

19:19 עריכה

המספרות, מכוני היופי ומתחמי הקניות הלא מקורים ייפתחו מחר מחדש. הקניונים עדיין סגורים וספורט אסור מעל 500 מטר. פרופ' חגי לוין אומר הערב ל-N12 שאפשר להעיז ולפתוח יותר.

"אנחנו הולכים על לגשר צר מאוד ומחיר הטעות הולך לשני הכיוונים, אנחנו כרגע בשיא הגל הראשון, אם נסיר את הסגר, לא הפקרות ומסיבות, אלא בצורה הגיונית ולאפשר פעילות הגיונית, מותר ללכת למספרה אבל מטילים סגר ביום זכרון ועצמאות? לפי המודל השני נראה גל שני גדול יותר אבל עדיין הכמות המקסימלית היא רק 600 מונשמים … לא סופרים את כל המתים מהשמנה ואבטלה".

פרופ' רן בליצר, המייעץ למשרד הבריאות בהתמודדות עם מגיפות, הסכים שצריך לפתוח את מערכת החינוך בשבוע הבא או בזה שלאחריו.

19:35 עריכה

עפרה שטראוס אומרת הערב שמשבר קורונה אילץ אותה לנהל את העסק מרחוק.

בראיון ל-N12 אמרה יו"ר ובעלים של שטראוס-עלית כי הקבוצה לא פיטרה עובדים עד כה. "בכל העולם, גם אם המדינות לא נעלו אנשים ננעלו בבית וכל הרגלי הצריכה קרו בכל המדינות בהם אנחנו פעילים … אנחנו דור שלא מורגל לחשוב על הצרכים הבסיסיים ופתאום אנחנו חושבים על גג, אוכל בבית ובריאות … אנחנו שומרים על האנשים שלנו וההשקעות הם במיליונים".

ביקורת נוקבת יותר משטראוס הביע שחר תורג'מן מקבוצת ההנעלה בריל. לדבריו, העסקים בישראל צריכים מכונת הנשמה וחלקם מכונות אקמו. "נותנים לנו לפתוח, אסור לציבור לנוע יותר מ-500 מטר, זו בדיחה. יהיו יותר מוכרים מאשר קונים, ביבי הבטיח לנו סיוע מיידי, הבטחת תקיים, הבטחת הלוואות – תקיים, מענקים – תקיים". תורג'מן מאיים לא לפתוח את החנות מחר. "אם אני פותח את העסק מחר אני מחמיר את מצבו בלי סיוע והלוואות".

שי באב"ד הגיב באומרו שהדרך היחידה היא לפתוח את המשק לפעילות. מנכ"ל האוצר מחה בפני דנה וייס על כך שהוא נאלץ להתעמת עם תורג'מן באולפן ולאחר מכן הבטיח שכל המענקים וההלוואות יגיעו עד תחילת מאי.

19:41 עריכה

יש עתיד, מפלגתו של יאיר לפיד, מוציאה הודעה צפוייה שתוקפת את הראיון שנתן הערב גבי אשכנזי. "ויתר על העקרונות שלו כדי להיות שר חוץ בזום של ראש ממשלה שנאשם בשוחד".

20:03 עריכה

אחרי ההקלות של הערב, (פתיחת חנויות במתחמים לא מקורים, אישור לאיסוף עצמי ממסעדות), השבוע הממשלה תדון גם על פתיחה של קניונים אחרי יום העצמאות, פתיחה של פארקים וגנים לאומיים וגם חזרה מדורגת ללימודים אם קצב התחלואה יאפשר זאת.

לפי הערכה שפורסמה הערב ב-N12, גני הילדים צפויים לחזור ב-3 במאי ובתי הספר ב-10 במאי, כאשר על כל יומיים של למידה מרחוק במשבר, יהיה יום אחד של למידה מקרוב ביולי.

ממחר ינתן קנס של 200 שקלים על אי חבישת מסיכה במרחב הציבורי. נכון לעכשיו מאות בעלי עסקים מאיימים להישאר סגורים ומוחים על כך שלא קיבלו פיצוי לנזק הכלכלי של המשבר.

השימוש בטכנולוגיית השב"כ לאיתור חולי קורונה, צפוי להימשך עד סוף מצב החירום. האישור לשימוש בשב"כ אמור להסתיים בעוד 5 ימים ולפי דיווח של ירון אברהם ב-N12 מחצית מנשאי קורונה אותרו על ידי הטכנולוגיה הזו שזוכה לתמיכה בממשלה אך תצטרך לקבל אישור מוועדת חוץ ובטחון.

20:17 עריכה

אלפים נאספים בככר רבין להפגנה של מחאת הדגלים השחורים נגד הממשלה המסתמנת. "לא להסכם כניעה, כן לדמוקרטיה", זו כותרת ההפגנה. לטענת אחת המארגנות, שקמה שוורצמן, "היתה צריכה לקום חומה בצורה בין נאשם בפלילים למערכת המשפט".

אבי בוסקילה: "איפה אנחנו נמצאים בהסכם האחדות שלכם, אנחנו, הציבור שקם כל בוקר ונאבק בכלכלה דורסנית, ביוקר המחייה, במחירי הדיור, בזכות לחיים בכבוד? איפה כל אלו נמצאים? אגיד לכם – לא בהסכם! רק הטבות וחקיקה שתאפשר לממשלה להמשיך ולפעול מתחת לאפנו. אבל אל תטעו בנו – לא חלשים ולא פחדנים אנחנו וגם אם תארך הדרך אנחנו ננצח, ננצח ונתקן."

הפגנה נגד הממשלה המסתמנת, הערב בככר רבין (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
הפגנה נגד הממשלה המסתמנת, הערב בככר רבין (צילום: מחאת הדגלים השחורים)

 

20:20 עריכה

כצפוי, יעקב ליצמן הודיע לנתניהו שהוא מעוניין לעזוב את משרד הבריאות לטובת משרד השיכון.

21:07 עריכה

ישראלי שעלה לטיסה מניו יורק לישראל ביום חמישי לא הודיע לצוות הטיסה שהוא נושא נגיף קורונה. משרד הבריאות צפוי להגיש נגדו תלונה במשטרה והרשויות האמריקאיות צפויות לשלול ממנו את ויזת העבודה. הנוסע הוא תושב בית"ר עלית ואת התשובה החיובית לנשאות קורונה הוא קיבל כבר בהיותו בארה"ב והחליט לחזור לישראל כדי לקבל טיפול רפואי. לפי דיווח ב-Times of Israel מהערב, אותו נוסע הוא משגיח כשרות ומשפחתו דיווחה לרשויות שהוא נושא את הנגיף בעודו בטיסה.

בארץ הוא נלקח לבידוד נפרד מ-50 הנוסעים האחרים בטיסה שאמורים להיבדק פעמיים במלון הבידוד בו הם שוהים.

21:13 עריכה

משה יעלון, (תלם) ממשיך לתקוף את החבירה של גנץ ואשכנזי לממשלת נתניהו, ואומר את הדברים הבאים לחדשות 13:

"מה יצא מהמשא ומתן הזה? הם יצאו סמרטוטים סלחי לי. ומה שאכפת לבנימין נתניהו כרגע זה לפגוע במערכת המשפט, בשלטון החוק, הוא רוצה להיות מעל שלטון החוק, הוא רצה להגיע ל-61 מנדטים כדי לחוקק חוקים שהוא יהיה מעל החוק הוא לא הצליח בבחירות ראשונות, לא בשניות ולא בשלישיות ולצערי החבר'ה האלה שלנו מכחול-לבן נכנסו תחתיו".

21:35 עריכה

תכנית שר החינוך רפי פרץ לחזרה לשגרה במערכת החינוך תשלב למידה פיזית עם למידה מרחוק, כאשר הכיתות יתפצלו לשתי קבוצות והלימוד לא יכלול את כל ימות השבוע.

  • בגני הילדים יתחלקו לקבוצות של עד 15 וכל אחת תלמד פיזית חצי שבוע
  • ביסודי א-ג תהיה חלוקה לקבוצות של עד 15 והלמידה תתקיים כל השבוע עם הפסקות בשעות שונות
  • יסודי ד-ו, חטיבה וכתות י' ימשיכו בלמידה מרחוק בשלב ראשון.
  • יא-יב ימשיכו בלמידה מרחוק והכנה לבגרות תינתן בקבוצות של עד 10 תלמידים.
21:41 עריכה

משרד הבריאות מדווח כי מספר הנפטרים מקורונה עומד על 199, מספר המונשמים ירד ל-99 ומספר הנשאים הוא 15,298.

22:42 עריכה

יאיר לפיד משתף תמונה מההפגנה בככר רבין הערב, ומבטיח להוות אופוזיציה לוחמת: "לא נוותר להם".

סגירה