חוות מזור, אפריל 2019 (צילום: זמן ישראל)
זמן ישראל

המאבק למען הקופים מתחדש

תחקיר זמן ישראל שהתפרסם בשבוע שעבר חשף כי מאות קופים עדיין מוחזקים בתנאים קשים בשטח חוות מזור ומתים בקצב מדאיג ● ח"כ מיקי חיימוביץ': "אני קוראת למשרד להגנת הסביבה לקחת אחריות ולמצוא פתרון קבע שימנע את הסבל" ● בני שלזינגר, ממקימי "תנו לחיות לחיות": "בימים הקרובים נודיע רשמית על חידוש המאבק"

חמש שנים אחרי ההכרזה על סיום "מאבק הקופים" למען הקופים בחוות מזור, המאבק מתחדש – בעקבות תחקיר "זמן ישראל".

התחקיר חשף את מצבם הקשה וחסר התקווה של יותר מאלף הקופים המוחזקים בשטח חוות מזור. זאת, בניגוד להבטחות לסגור את החווה ולהעניק לקופים תנאי מחיה ראויים. 

זמן קצר לאחר פרסום התחקיר, הפעיל הוותיק בני שלזינגר, ממקימי "תנו לחיות לחיות", הודיע לפעילים: "בימים הקרובים נודיע רשמית על חידוש המאבק למען הקופים המסכנים".

שלזינגר הוסיף: "המון פעילים פנו אלי אחרי פרסום הכתבה, מזועזעים מהמידע, אחרי שהאמינו שכל הקופים חולצו. פעילי השטח נערכים לחידוש המאבק לשחרור הקופים מחוות מזור. זה אירוני, אבל אנחנו ב-2019 ותחושת הפעילים היא שתכלס שום דבר לא השתנה, ומצבם של הקופים שם רק החמיר".

חוות מזור, אפריל 2019 (צילום: זמן ישראל)
חוות מזור, אפריל 2019 (צילום: זמן ישראל)

בתחקיר פורסם, בין היתר, כי דוחות של רשות הטבע והגנים מעידים שהקופים מוחזקים בכלובים צפופים, נפצעים ממריבות טריטוריה, ומתים בקצב מדאיג ולא-טבעי כתוצאה מתנאי אחזקה לא-סבירים במשך שנים.

עוד נחשף כי אף גורם רשמי – ובכלל זה מנהלי החווה ונציגי המשרד להגנת הסביבה – לא לוקח אחריות על גורל הקופים, וכי בניגוד להבטחות של המעורבים בנושא, אין כל תוכנית ממשית להעבירם למשכן קבע ההולם את צורכיהם.

בתגובה לפרסום, חברת הכנסת הטרייה מיקי חיימוביץ' (כחול-לבן), דורשת פעולה דחופה של הממשלה. "הצטערתי לשמוע על מצב הקופים בחווה", אומרת חיימוביץ'. "מהכתבה עולה כי לצד ההצלחה הגדולה בחיסול פרקטיקת גידול הקופים לניסויים, נעשו לא מעט טעויות שמנעו חיים של שלווה ונוחות מהקופים שניצלו.

"לנוכח תמונת מצב העגומה הזאת, אני קוראת למשרד להגנת הסביבה לקחת אחריות ולמצוא פתרון קבע שימנע את הסבל ויתקן את המצב".

ח"כ מיקי חיימוביץ' (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
ח"כ מיקי חיימוביץ' (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

במקביל, חן אברבנאל, מוותיקות מאבק הקופים, פנתה לשר להגנת הסביבה זאב אלקין בדרישה להתערב בנושא לפני שיהיה מאוחר מדי.

"את המחיר על שלל מחדלי החברה שכשלה כישלון חרוץ בטיפול בסוגיה הרגישה של הקופים משלמים הקופים עצמם, הנמקים בסבלם בכלובים בתת תנאים, חלקם קיפחו חייהם בייסורים", כתבה אברבנאל לשר. 

בחוות מזור עצמה ניסו במהלך הימים האחרונים לתקן מעט את הרושם שהותירה הכתבה ופירסמו פוסט בפייסבוק המתאר כיצד מתחשבים בקופים בגל החום: "בשל החום המעיק התקנו ברזיות נוספות אצל קופי מזור", הצהיר עמוס רון, ממקימי החברה "שמורת הקופים", האחראית כיום על הקופים שנותרו בחווה.

עוד 330 מילים
סגירה