ריבלין למשפחות השכולות: הבידוד מדגיש את הכאב, מחבקים אתכם מרחוק

לאור ההנחיות החדשות של בתי המשפט, משפט נתניהו ייפתח כמתוכנן ● הלימודים יתחדשו בהדרגה החל מיום ראשון הקרוב ● לפיד: אם נתניהו ירצה לבטל את הרוטציה, אנחנו נתמוך ● ועדת הכנסת אישרה את חוק הרוטציה, יעלה לקריאה ראשונה במליאה ● שלמה קרעי: לפיד האדם השפל בתולדות הכנסת ● פנינה תמנו שטה, תמר זנדברג ומיקי לוי הוצאו מהדיון על חוק יסוד הממשלה

שמות הנופלים מוקרנים על חומות העיר העתיקה בירושלים. יום הזיכרון, 27 באפריל 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
שמות הנופלים מוקרנים על חומות העיר העתיקה בירושלים. יום הזיכרון, 27 באפריל 2020
07:02 עריכה

בוקר טוב! פיצול חוק מימון מפלגות מחוק יסוד הממשלה יעלה הבוקר להצבעה במליאת הכנסת, לאחר שבלילה ועדת אד הוק הצביעה בעד. ההצבעה התקיימה אחרי דיון של 17 שעות ומיקי לוי בלט בהתנגדות למהלך. הנהנים מהחוק יהיו צבי האוזר ויועז הנדל שסיעתם (דרך ארץ) תקבל את המימון לאחר שהתפצלו מתלם-יש עתיד וחברו לממשלת נתניהו.

ועידת העבודה אישרה אתמול את ההצטרפות לממשלת נתניהו ברוב של 64%. איציק שמולי אמר שההסכם לא עובר חלק בגרון ואילו מרב מיכאלי אמרה ש"פרץ ושמולי עשו את הגניבה הפוליטית הגדולה". שלום ירושלמי כותב הבוקר בזמן ישראל, כי הועידה ביצעה התאבדות קולקטיבית וקבעה למעשה את פטירת המפלגה שהקימה את המדינה.

אתמול אושר השחרור של הגבלת ה-500 המטר ואז בוטל ואז אושר שוב אחרי יום העצמאות.

האלוף במיל גיורא איילנד אומר הבוקר בגלי צה"ל שבניהול היציאה ממשבר הקורונה "צריך לקחת גרף אחד ובציר האנכי יש תחלואה, ולשאול מה היכולת לטפל בכך וכך חולים מונשמים, זה לא תלוי בקורונה אלא בכוחותינו וביכולת של המדינה, ומתחת לזה את עקומת התחלואה הקשה הצפויה והחולים שיצטרכו הנשמה, לאור מידע עצום שכבר קיים".

"עד שלא משרטטים את שתי העקומות האלה ורואים שהיכולת גבוהה מהתחלואה, ונכון להיום לא רק שלא משרטטים את העקומות אלא לא ברור מי צריך לשרטט אותם … הכל נעשה בצורה רשלני … מערכת קבלת ההחלטות היתה צריכה להיות מהירה פי מאה, אתמול החליטו להעביר את הבדיקות לקופות החולים וזה היה צריך להיעשות לפני חודשיים … נכנסים לעניין הזה שיקולים זרים של שליטה".

היום בערב תישמע צפירת יום הזכרון והטקסים הממלכתיים יערכו ללא קהל. עשרות טקסים יתקיימו ברשת.

07:25 עריכה

רוני גמזו אומר הבוקר בגלי צה"ל כי הממשלה צריכה לתת זמן היערכות לכל הקלה.

"אני לא רוצה הקלות שניתנות מהלילה להבוקר ויש הרבה דברים רגישים שצריך לעשות גם בבתי הספר וגם בגני הילדים … תנו למי שמעורב בזה לנהל כל פרט בהקלה כדי שלא יהיו התקהלויות ותהנהגות לא נכונה של הציבור".

מנהל איכילוב והפרוייקטור המיוחד לטיפול בבתי האבות מוסיף כי "מתחילת המשבר אני נותן גיבוי למנהלי המשבר, זה ארוע מטורף ומאוד מאוד מורכב … ישראל מקבל החלטות נכונות שאיפשרו לנו לדבר על הקלות, יש מדינות שקרסו, היציאה אולי נראית איטית מדי".

שאלה: האם הוצע לך תפקיד שר הבריאות?

"הבעתי שאיפה כזו ואני בהחלט רוצה לראות מינוי מקצועי אבל אני לא מתעסק בזה. אני חושב שיעקב ליצמן הוא שר הבריאות הטוב ביותר שהיה בישראל, אסור לשכוח את הרפורמות שהוא עשה. צריך לבחון את ליצמן על כל העשר שנים, הרפורמה בבריאות הנפש ובריאות השן … אני נותן לו ציון טוב מאוד".

07:35 עריכה

"מאיר כהן מוזמן להגיש קובלנה לועדת האתיקה, הוא לא עשה את זה", כך אומר הבוקר יועז הנדל בגלי צה"ל על ההתקפה נגדו אתמול בדיונים על פיצול מימון מפלגות מחוק יסוד הממשלה.

"אני לא מתלהב מהפרובוקציות של יש עתיד ולא מתרגש מהן. יש עתיד קיבלו החלטה להיות שותפים של בל"ד שיאיר לפיד כינה הזועביז … אני האמנתי ביכולת של ישראלים מהימין והשמאל הציוני לשבת ביחד, במקרה של יש עתיד זה נכשל כי היה רצון להתחפש למרכז ופחות לעסוק באידאולוגיה, זכותם המאלה מבחינתי שיעשו מה שהם רוצים, לא רוצים להיות מרכז ורוצים להיות באזור מרצ, זה פחות מעניין אותי. בעיני יש שתי אפשרויות, בחירות או אחדות".

"אני לא אוהב ממשלה מנופחת וקורא לקיצוצים משמעותיים ולקצץ במשכורות שלנו. לגבי ה-6 מיליון (מימון מפלגות) בוא נדבר על יש עתיד, יש להם 16 ח"כים והם רוצים מימון של 18. שחברי ביש עתיד יקצצו משכורות כמו אצלנו ואני מציע להם קצת ענווה, הדבר החשוב הוא שגם אם יש עלות לממשלה היא נמוכה מהליכה לבחירות.

07:41 עריכה

היועמ"ש חושש ששר המשפטים ומ"מ מקום פרקליט המדינה מנסים להפיל אותו, וייתכן שזה נעשה תוך מעורבות של ראש הממשלה.

לפי פרסום בהארץ, מנדלבליט התחיל לחשוד במניעיו של דן אלדד כאשר כאשר הכריז על פתיחה בחקירת הממד החמישי לפני שהתייעץ עם המשטרה. בנוסף, אלדד קיים מספר חריג של פגישות עם השר אוחנה ולא דיווח את תוכנן ליועמ"ש. נורה אדומה נוספת נדלקה למנדלבליט כאשר אלדד ביקש לערוך דיון מחודש לגבי ההתנגדות של הפרקליטות לפרסום קלטות מפרשת הרפז, שתכנית המקור ביקשה מבית המשפט לאשר.

אלדד פנה אמש למבקר המדינה מתניהו אנגלמן, בדרישה שיבדוק את טענותיו בנוגע למנדלבליט, אך הסיכוי שתתממש בדיקה כזו אינם גבוהים.

08:41 עריכה

בעקבות הודעת האוצר מאתמול, על הקצאת מענקים של 6 מיליארד שקל לחברות ורשתות גדולות, קבוצת ביג הודיעה לשוכרים כי היא מצפה מהם לפתוח את החנויות. "עמדנו לצדכם בסבלנות, עכשיו הגיע הזמן לחזור לשגרה מלאה", כתב לשוכרים חי גאליס, מנכ"ל חברת הקניונים הפתוחים.

08:59 עריכה

בכחול-לבן מוכנים לאפשר את מינויו של יולי אדלשטיין ליו"ר הכנסת בתמורה לתיק הבריאות, לפי דיווח של כאן ב'.

09:38 עריכה

משה יעלון מתייחס הבוקר בגלי צה"ל להחלטה לסגור את בתי העלמין ולהסכם על הממשלה המסתמנת.

"אנחנו במצב מיוחד, המגיפה, משבר מנהיגות, יש טעם לשמור על הציבור כי באמת עם ישראל נוהר בהמוניו לבתי העלמין והיתר החלטה נכונה להגיד למשפחתו להגיע קודם ולא להתרכז בבתי העלמין מחר ב-11:00 שזו שעת השיא, אני מאמין שתהיה התחשבות ומי שיתעקש להגיע יוכל לעלות לקברו של הבן, האח והאבא.

לדבריו יעלון, הוא בקשר עם עשרות משפחות שכולות וישתתף ביממה הקרובה באזכרות זום. "המלחמה ששינתה את חיי היא מלחמת יום הכיפורים, שבה היתה תחושה של חוסר אמון כלפי ההנהגה. הייתי מילאוימניק וקיבלתי אחר כך החלטה לצאת לקורס קצינים בהחלטה ששינתה את חיי".

"המדינה נחטפה על ידי כנופיית פשע וראש הכנופייה יושב על כסא ראש הממשלה. אנחנו במצב שהאינטרסים של ישראל משועבדים כדי למלט את הנאשם בבית דין על שוחד הפרת אמונים ומרמה, מנסה להימלט מאימת הדין וגרר אותנו לשנה של בחירות ונכשל".

"ועכשיו רקמו עסקה שמחייבת חקיקה לא חוקתית ואותו נאשם שיושב בכסא רה"מ יודע שבג"צ לא יאשר הרבה מהמרכיבים האלה ומה הוא מכין עכשיו? מארב, ואז ילכו לבחירות ומי אשם? בג"צ. זו עסקה של נוכלים, זו לא עסקה פוליטית. ידידיי גנץ ואשכנזי כשלו – הם קרסו".

"יושבים שם יועצים משפטיים שמנסים ליישר מסמרים עקומים ובסוף נתניהו ינצל את זה כדי לתקוף את בג"צ כמו שהוא תוקף את כל רשויות החוק".

באשר להצדקות של אשכנזי וגנץ לכניסה לממשלה, יעלון אומר כי הוא "מתבייש בהם". לבסוף, יעלון אמר שישראל לא ראוייה היום להקרבת הנופלים.

09:52 עריכה

חילי טרופר (כחול-לבן) עונה ליעלון בגלי צה"ל, ואומר שהוא מציע להפריד בין יום הזכרון לפוליטיקה. "אני רוצה לשמור על מחלוקת עניינית ולהשאיר את השכול בצד".

האם בג"צ יסנדל את העסקה הפוליטית? "אנחנו רוצים למנוע בחירות. כל החלטה של בג"צ תכובד ואם בג"צ יחליט למנוע ממשלה בפורמט הזה, נמנע בחירות בתקופה הזו וכל החלטה של בג"צ תכובד, האם יש קונספירציה מאחורי העניין הזה? אני בספק אבל בעוד כמה שבועות נדע. זו לא ממשלה מושלמת".

 

10:27 עריכה

עאידה תומא סולימאן מצטטת משפטנית שמופיעה הבוקר בוועדת הרווחה ועבודה המיוחדת של הכנסת. לדבריה, המעסיקים מנצלים את משבר הקורונה להפרת זכויות עובדים: "עובדת שמעה ממעסיק שאין חוקים בזמן קורונה". יו"ר הוועדה מתוסכלת מהדיון הוירטואלי: "אחרי שלא נשמעה עוד אורחת, זהו אני כבר שונאת את הזום.

10:34 עריכה

ועדת הרווחה המיוחדת לרווחה ועבודה דנה בתיקון תקנות שעת חירום שאפשרו הוצאת נשים בהריון לחל"ת ללא היתר. התקנות בוטלו בעקבות עתירת עדאלה לבג"צ.

11:13 עריכה

היועמ"ש אביחי מנדלבליט מבקש לשנות את סדר הדברים בנוגע ל-7 העתירות שהוגשו נגד ההסכם הקואליציוני, כך שתגובתו תוגש רק אחרי שהמפלגות יגישו את תגובתם לעתירות.. לדעתו, בית המשפט צריך לדון בעתירות בהרכב מורחב. היועמ"ש לא מייצג את המפלגות שחתומות על ההסכם אלא את האינטרס הציבורי והשמירה על החוק.

11:26 עריכה

במהלך הדיון אתמול על תיקון חוק יסוד הממשלה אמר היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד גור בליי, שלנוכח השעה המאוחרת לא ראוי להמשיך את הדיון על חוק כל כך רגיש. מיקי לוי (יש עתיד) אומר שיש מי שעולה עם D9 על בג"צ ויש מי שעולה על הכנסת.

12:24 עריכה

שר החוץ ישראל כ"ץ אמר בטס הזכרון לנופלים בשירות החוץ כי האנטישמיות שכבר היתה בנסיקה טרם משבר הקורונה, מקבלת תנופה בעקבותיו. אסור להקל ראש בגודל הסכנה".

הנשיא ריבלין הקדיש ליום הזיכרון את השיר "ועוד לא אמרתי הכל" שכתב נתן זך ושר אריק איינשטיין. "השיר הוא תמצית הכאב על כל החיים שיכלו לצמוח בינינו", אמר הנשיא לגלי צה"ל. כשאני שומע אותו מתנגן אני שומע את כל מה שהיה לבנים ולבנות שלנו לומר ולא הספיקו".

12:30 עריכה

דיון סוער סביב התיקון לחוק יסוד הממשלה שמעגן את ההסכם בין כחול-לבן לליכוד. הדיון בוועדה המיוחדת לתיקון חוק יסוד: הממשלה, שבראשה איתן גינזבורג התחיל אתמול בבוקר, נקטע היום בלילה וחודש הבוקר.

לפני כמה דקות התרחש עמות סוער בין פנינה תמנו-שטה לחבריה לשעבר ביש עתיד שצעקו לה "תחזירי את המנדט" וביקש להוציא אותה החוצה.

לאחר מכן התעמתו גם איתן גינזבורג (כחול-לבן) עם תמר זנדברג (מרצ). זנדברג אמרה ש"ביטן ומיקי זוהר היו הוגנים יחסית למה שקורה פה, מה זה הדבר הזה?".

גינזבורג: "אל תצרחי עלי ותפסיקי להתלהם … תפסיקי להתנשא על אחרים". לאחר מכן גם זנדברג הוצאה מהדיון בכוח על ידי הסדרנים.

https://twitter.com/KnessetT/status/1254701553413480452

12:50 עריכה

היום מארבע אחר הצהריים כל הדרכים לבתי העלמין ייחסמו, אך המשטרה תנסה לא להתעמת עם המשפחות השכולות שינסו להגיע לקברי יקיריהם.

לפי סגן ניצב גלעד בהט שדיבר בכאן ב', המשטרה תעשה את המקסימום כדי שהמשפחות יבינו את החשיבות של לא להגיע: "התכנסות כזו עלולה ליצור הדבקה ותחלואה". לדבריו, ביום העצמאות התנועה תהיה רק בתוך היישובים, בדומה למה שהיה בליל הסדר..

בעתירה לבג"צ שהגיש נתי סמדר, בן שכול לחיים שנהרג בפירוג, הוא טוען שיש זכות לבריאות הציבור אבל העליה לקבר הקרוב השכול גוברת על כך.

עו"ד איתמר בן גביר ייצג אותו: "מדוע הפגנה בככר רבין כן ולעלות לקבל של אבא ואמא לא? כולנו בצד של הבריאות וההקפדה על הזכות לחיות, אבל אם נותנים הפגנות וקניות ברשתות צריך לאפשר למשפחות שכולות להגיע".

13:14 עריכה

יאיר לפיד בוועדה לדיון על חוק יסוד הממשלה: "באיזה עולם מתקיים מצב שבו ביבי נתניהו ניגש יום אחד לשרה נתניהו ואומר לה שרה תפני את המדפים מחר מגיעה רויטל גנץ לסדר את הארונות? ברור לכם שזה לא יקרה".

13:29 עריכה

רשתות האופנה החליטו להחזיר אלפי עובדים מחל"ת לאחר שנתניהו וכחלון הבטיחו להקצות קרן של 6 מיליארד שקל שתפצה את העסקים עבור החזרת העובדים לעבודה. הקרן תצטרך לקבל אישור בכנסת. בהתאגדות רשתות האופנה והמסחר עדיין טוענים ש"הפיצוי הוא חלקי בלבד".

13:47 עריכה

גדעון סער (ליכוד) וצבי האוזר (דרך ארץ) הגישו הצעת חוק לשימוע למועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון. סער יזם את הצעת החוק בכנסת ה-16 והגיש אותה מחדש היום.

13:55 עריכה

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) אמר בוועדה המיוחדת בכנסת שלפיד הוא האיש הכי שפל שהיה בכנסת בתולדותיה. גזען גם כלפי מזרחים וגם כלפי ערבים … אדם בלי בגרות ועם תואר שני. רוב הח"כים החדשים היו יותר ממנו בכנסת מכל הקדנציות שלו במצטבר. מזל שהשמים סגורים והוא כאן".

קרעי פנה היום למבקר המדינה בדרישה לפתוח בחקירה על טענות מ"מ פרקליט המדינה ולהוציא עבורו צו הגנה כחושף שחיתויות. זאת, בעקבות הטענות של דן אלדד על ההתעמרות כביכול מצדו של היועמ"ש כלפיו.

14:00 עריכה

יריב לוין ספד לשר לשעבר גדעון פת שמת היום בגיל 87. פת כיהן שנים ארוכות כח"כ מהליכוד וכשר בממשלה והיה שותף למהפך של 1977. "הוא היה מנושאי הדגל של השקפת העולם הליברלית".

"גדעון פת ז"ל כיהן כשר התיירות בין השנים 1988 – 1992. בתקופת כהונתו הוביל גדעון שורה ארוכה של יוזמות ובראשן הפיכתה של העיר אילת למוקד תיירות מוביל. ביוזמתו, בוצעו עבודות פיתוח נרחבות באילת והוקמו בה שורה של בתי מלון, באופן שחילץ אותה מהמשבר הכלכלי ממנו סבלה והפך אותה לעיר משגשגת".

"במסגרת פעילותו תרם גדעון פת רבות להקמתה של רשת המלונות ישרוטל אשר פועלת עד היום בישראל בהיקף נרחב. אני משתתף בצער המשפחה. יהיה זכרו ברוך".

14:11 עריכה

בהמשך לדבריו על כך שביבי לא יגיד לשרה לפנות את בלפור לעולם, לפיד אמר כי בכל רגע שבו נתניהו לא ירצה לקיים את הרוטציה, כל מה שהוא צריך לעשות זה לבוא אלי ולהגיד אנחנו רוצים להחזיר את החוקים האלה לנוסחם המקורי. ואני רוצה להגיד לכם משהו, לוועדה הזאת, כי המצלמות דולקות – אנחנו נגיד כן".

14:14 עריכה

הוועדה המיוחדת בכנסת אישרה לקריאה ראשונה את הצעת חוק הרוטציה, (חוק יסוד: הממשלה, תיקון – ממשלת חילופים). החוק יובא לאישור המליאה בקריאה ראשונה.

14:34 עריכה

ליברמן מקווה שלפיד לא באמת מתכוון לסייע לנתניהו על חשבון גנץ. לפיד מיהר להבהיר כי בכוונתו להפיל את הממשלה כולה, כולל נתניהו, ולא רק את גנץ.

14:55 עריכה

דודי אמסלם מתקומם נגד הזיכרון הישראלי פלסטיני שישודר הערב בתאגיד. זהבה גלאון ומוסי רז אומרים שזו הסתה.

15:04 עריכה

יאיר לפיד אמר מעל דוכן הכנסת שגנץ הבטיח שהדיון על תיקון חוק יסוד הממשלה (ממשלת החילופים) יסתיים ב-16:00. לדברי לפיד, אם החקיקה תימשך לאחר מכן, אנשי תלם-יש עתיד ינטשו את הדיון כדי להגיע בזמן לאירועי יום הזיכרון.

15:24 עריכה

בדיון שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו הוחלט להתחיל לפתוח את מערכת החינוך בהדרגה החל מיום ראשון הקרוב, לפי מתווה שהציג שר החינוך רפי פרץ. תחילה יחודשו הלימודים בפעוטונים, גני הילדים וכיתות א' עד ג' בקבוצות קטנות. הלימודים יחודשו בכפוף להערכת מצב נוספת על מצב התחלואה שתתקיים ביום שישי.

15:32 עריכה

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תלם) בפנייה לשותפיו לשעבר, גבי אשכנזי ובני גנץ: "מה בוער ערב לפני ערב יום הזיכרון? תנו לנו להתאחד עם מתנו, זה יום קשדוש. אתם לא מתביישים? אות קין על המצח שלכם רק בגלל הדבר הזה".

15:38 עריכה

נאום השתיקה. ח"כ רם בן ברק (יש עתיד-תלם) עלה לדוכן במליאת הכנסת שדנה בשעה זו בחוק הרוטציה, והודיע שהכין נאום ארוך "שמסביר מדוע ההסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד הוא הסכם רע". עם זאת, בן ברק החליט שלא לשאת את הנאום.

"היום זה ערב יום הזיכרון, והאמת שלא בא לי לדבר על זה. אני לוקח את שתי הדקות שנשארו לי ואני בוחר לשתוק. לשתוק לזכר אלה שנפלו בשביל שתהיה פה מדינה יהודית, דמוקרטית ויהודית, בשביל אלה שלא פיללו שתהיה שחיתות בבית הזה". לאחר מכן שתק בן ברק במשך שתי דקות.

15:58 עריכה

שר האוצר משה כחלון קרא בדיון אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו לפרסם מתווה יציאה למשק ממשבר הקורונה. "אי אפשר לחיות משבוע לשבוע", אמר כחלון והוסיף: "צריך לפתוח את המשק בהדרגה לפי התו הסגול ולייצר תוכנית שכוללת תחנות יציאה שיבהירו מתי בדיוק נפתח כל דבר. חייבים ליצור ודאות למשק".

16:03 עריכה

העימות בצמרת משרד המשפטים. מ"מ פרקליט המדינה דן אלדד, שוחח היום עם מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בעניין הבדיקה שהוא מנהל אודות היועץ אביחי מנדלבליט. לפי הדיווח של כתב חדשות 13, אביעד גליקמן, השניים ייפגשו בתחילת השבוע הבא. כמו כן, גורמים משפטיים בכירים אמרו לו כי "אין שום דבר ממשי. אלדד שלוחו של השר אוחנה".

16:06 עריכה

בית המשפט העליון דחה את העתירה מטעם המשפחות השכולות, שהתנגדה להחלטה למנוע עלייה לקברים, בעקבות משבר הקורונה.

בפסק הדין נכתב: "ההסדר שעוגן בתקנות שעת חירום במסגרת תיקון מס' 6 לתקנות, המגביל את האפשרות לפקוד את בתי העלמין ומונע הגעה אליהם ביום הזיכרון, אינו בלתי חוקתי, ועל כן אין מקום להורות על ביטולו או על שינויו".

16:14 עריכה

שר הבריאות יעקב ליצמן הגיב להודעת יאיר לפיד ולפיה הוא יתן יד להפלת ממשלת נתניהו ואף ישתף פעולה עם הקואליציה אם יהיה צורך בכך.

"אם יאיר לפיד ירצה לחבור לנתניהו כדי לנקום בגנץ, לא נסכים לשתף איתו פעולה ולא נישב איתו", אמר ליצמן.

16:49 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי הנחה את משרד החינוך להיערך לפתיחה מדורגת של הלימודים במוסדות החינוך והגנים החל מיום ראשון הקרוב – זאת, בהנחה שנתוני התחלואה לקראת יום ראשון לא יצביעו על מגמת החמרה.

17:38 עריכה

שר הביטחון, נפתלי בנט, ביקר היום בהר הרצל ושוחח עם משפחות שכולות. 

"אנחנו נמצאים בערב יום הזיכרון ועדיין הרבה מאוד משפחות וחברים מגיעים לבקר את הנופלים, יש חיילים ומפקדים נפלאים שמדברים איתם, זה קורה כבר מיום חמישי שעבר", אמר בנט. "השנה זה שונה, השנה יום הזיכרון בעצם מתפרס על פני כמעט שבוע, ואני רוצה להודות לחיילים המופלאים שנמצאים פה ובכל בתי העלמין, ולומר למשפחות שאני אוהב אתכן מאוד מאוד ומצטער שהשנה לא התאפשר לעלות ביום הזיכרון עצמו.

"אני רק מבטיח שלא עשינו את זה מרוע, אלא מרצון אמיתי לשמור עליכן. אני אוהב אתכן מאוד מאוד", הדגיש שר הביטחון.

17:55 עריכה

שר החינוך רפי פרץ: "שמח שועדת השרים בראשות ראש הממשלה אימצה את המתווה שלי לחזרה מדורגת וזהירה ללימודים. המערכת ערוכה. עשינו עבודת מטה משמעותית כדי להתאימה להנחיות משרד הבריאות. העובדה שהשרים וגורמי המקצוע תמכו מדברת בפני עצמה. נהיה עם יד על הדופק שמוסדות החינוך יפתחו בצורה זהירה על מנת למנוע התפשטות חוזרת".

18:00 עריכה

הרשות השופטת הודיעה כי ביום ראשון הקרוב תחל בשורת צעדי שתגדיל בהדרגה את היקפי הפעילות של בתי המשפט ובתי הדין. לפי ההודעה, הגדלת הפעילות מתאפשרת נוכח ההנחיות העדכניות של משרד הבריאות.

בנוסף, נבחנת האפשרות לבטל את פגרת בתי המשפט, כולה או מקצתה, כדי לאפשר התמודדות אפקטיבית עם תוצאות המשבר.

משמעות הדבר – אין מניעה לפתוח את משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-24 במאי.

18:42 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום דיון עם יושבי ראש ועדי השווקים על מנת לגבש מתווה לחזרה הדרגתית של השווקים לפעילות.

18:54 עריכה

במערכת הפוליטית מרכינים את הראש עם כניסת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה.

19:46 עריכה

ראש העיר תל אביב רון חולדאי פנה לראש הממשלה נתניהו ואמר לו כי מתווה החזרה ללימודים בגני הילדים, שבמסגרתו יתקיימו לימודים בשלושה ימים בלבד, לא יאפשר להורים לחזור לעבוד.

20:36 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש עם אחים שכולים. "סיפרתי להם על ההתמודדות שלי עם האובדן של אחי יוני, והקשבנו לזכרונות שלהם, על רגע ההודעה על האובדן, וההתמודדות עם השכול. נזכור לעד".

20:38 עריכה

טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. הנשיא ראובן רובי ריבלין פנה בנאומו בטקס ברחבת הכותל למשפחות השכולות:

"השנה אתם לבד בחדרים. איננו יכולים להגיע אל בתיכם, איננו יכולים לעמוד לצדכם בחלקות הצבאיות. איננו יכולים לחבק אתכם, לאמץ אתכם לליבנו כשהצפירה מפלחת את השקט, קורעת את הלב. מי שפגש אתכם הורים, אחיות, אחים, בנות ובני זוג, סבתות וסבים, ברגעים הקשים של השבעה, של השלושים, של השנה הראשונה, וגם אחריה, שמע את השאלות הגדולות: איך ממשיכים מכאן, לאן ממשיכים מכאן. למה, למה להמשיך מכאן. 'בחרו בחיים' ביקשנו, התחננו כולנו.

"החיים המשיכו לפעום בחוץ, מכעיסים, מהירים. ואתם, בכל יום, נלחמים למען החיים. מלמדים את הגוף פעולות חיים מובנות מאליהן: להתעורר ולקום מהמיטה. ללעוס הברות ומילים זו אל זו עד שיהפכו למשפטים, לדיבור. לצאת החוצה, להיכנס למכונית או לעלות על אוטובוס. להיות בחברת אנשים, להירדם בלילה, לישון. והנה באה עלינו תקופת המגפה, ופתאום נדמה שהעולם מסתובב לאט יותר. בידוד כזה, ימים שכאלה, מציפים אצל כולנו את מה שיש. אבל הם מציפים עוד יותר, אני יודע, את מי שאינו. הם מציפים עוד יותר, את החלל, את הגעגוע, את הכאב".

"אני יודע משפחות אהובות, כי אתן לא צריכות את יום הזיכרון כדי לזכור. לכן יש הרי עוד כל כך הרבה ימים, עוד כל כך הרבה לילות, כל השנה. היום הזה הוא בשבילנו. כדי שנוכל ולו לרגע, להכיר את הפנים והשמות, החיים והסיפורים של בני ובנות הארץ הזו, של האהובים שלכם. כדי שנזכור ונזכיר את שתי ההבטחות העומדות בבסיסה של הברית הישראלית, לבנות בזיעת אפנו חיים ראויים, שקטים ובטוחים לילדינו, ולהחזיר אותם הביתה בכל מחיר, גם אם לא שבו מן הקרב. השנה לא נוכל לבכות יחד, השנה לא נוכל להביט בעיניכם, אבל נזכור את שתי ההבטחות האלה. נזכור ונזכיר, ונרגיש היטב, גם השנה, את המחיר הבלתי נתפס שנכפה עלינו על מנת שהבטחות אלה יקוימו".

21:00 עריכה

יו"ר כחול לבן ויו"ר הכנסת, ח"כ בני גנץ: "יום הזיכרון השנה הוא אחד הקשים שידענו מאז קום מדינת ישראל, ועלינו מוטלת האחריות לדאוג שאף משפחה שכולה לא מרגישה לבד. תרימו טלפון, תשלחו הודעה, תשאלו לשלומם. עזרו להם להפוך את היום הנורא הזה, לקצת פחות קשה".

 

21:05 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "עם ישראל כולו מאוחד ומתייחד עם זכר הנופלים, בנינו ובנותינו האהובים, שבזכותם אנחנו כאן".

סגירה