בני גנץ וגבי אשכנזי בכנסת (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90

גנץ אומר שלא הייתה לו ברירה אלא להיכנס לממשלת נתניהו. הוא משקר

מאז חתם על ההסכם עם נתניהו לפני שבוע, יו״ר כחול-לבן ואנשיו חוזרים על המנטרה כי לא הייתה להם ברירה בגלל הקורונה, כי האלטרנטיבה הייתה ללכת לבחירות רביעיות, וכי לא היה להם הרוב הדרוש להעביר את החקיקה נגד נתניהו ● בדיקת זמן ישראל מגלה כי הדברים אינם נכונים ● הסיבה האמיתית לכניסת כחול-לבן לממשלה היא הרבה יותר פשוטה ומאכזבת ● פרשנות

הטענות כי לא היה רוב להעברת החקיקה נגד בנימין נתניהו מתבררות כלא נכונות. ביום שישי האחרון דווח ב"הארץ", ככל הנראה מפי גורמים בסביבת בני גנץ, כי חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר לא הסכימו לקידום החקיקה, ולכן לא היתה ליו"ר כחול-לבן ברירה אלא ליפול לזרועות נתניהו.

בראיון לרינה מצליח שלשום (מוצאי שבת) העלה גבי אשכנזי טענה דומה, אך נמנע מלנקוב בשמות השניים: "גם ביום טוב אני לא משוכנע בכלל שהחוק הזה היה לו 61. אני יודע מה אני אומר". כדי לחזק את הטיעון נגד קידום החוקים, הוא הוסיף: "אני מכיר את החוקים. כולם פרסונליים או רטרואקטיביים". אשכנזי לא התייחס לטענה שהמרכיבים הפרסונליים והרטרואקטיביים בחקיקת הרוטציה המקודמת בימים אלה מובהקים וחמורים בהרבה.

בדיקת זמן ישראל מעלה כי הנדל והאוזר, בדומה לכל שאר חברי הכנסת של כחול-לבן, מעולם לא איימו בהתנגדות לקידום החקיקה נגד שחיתות. מקור בסביבת שני חברי הכנסת, שהקימו יחד את סיעת "דרך ארץ", אמר אתמול כי הטענות על התנגדותם הן "קשקוש, שקר וכזב. כולם ידעו שהם תומכים בחוקים האלה. לא התקדמו עם החקיקה כי נתניהו וגנץ היו מאוד קרובים להסכם. זאת הסיבה, לא שום דבר אחר".

הצעת החוק למניעת הטלת מנדט על נאשם. הנדל והאוזר חתומים על הטופס המקורי
הצעת החוק למניעת הטלת מנדט על נאשם. הנדל והאוזר חתומים על הטופס המקורי

את שלוש הצעות החוק שעליהן מדובר הגישה כחול-לבן ביום השבעת הכנסת, ב-16 במרץ: מניעת הטלת מנדט על נאשם בפלילים, הגבלת כהונות ראש ממשלה, וסיום כהונת ראש ממשלה שנגדו הוגש כתב אישום על עבירות חמורות. על הצעות החוק האלה, ודומות להן שהוגשו בכנסת הקודמת, חתומים גם הנדל והאוזר כיוזמים.

חיזוק לכך שהשניים מעולם לא התנגדו לחוקים ניתן גם מיש עתיד. אתמול הזכירו שני גורמים מהמפלגה כי רגעים ספורים לפני שגנץ נכנע לאולטימטום מנתניהו והעמיד את עצמו לבחירה ליו"ר הכנסת – מהלך שהוביל להתפרקות כחול-לבן – לא היתה שום אינדיקציה להתנגדות של הנדל והאוזר, או כל חבר כנסת אחר מכחול-לבן, לקידום החוקים.

אימת הבחירות הרביעיות

צידוק אחר לחבירה לנתניהו – הדומיננטי ביותר במסגרת הקרב על התודעה שמנהלת כחול לבן – הוא ההכרח למנוע בחירות רביעיות. אשכנזי, גנץ ומקורביהם חזרו על טענה זאת אין-ספור פעמים מאז שברו ימינה לממשלה, ועל פניו הצליחו לשכנע בכך גם את רוב מצביעי כחול-לבן. אלא שגם טענה זאת לא בהכרח עומדת במבחן המציאות.

לפני שבועיים הגישה סיעת יש עתיד-תל"ם הצעת חוק לתיקון חוק יסוד הממשלה בהוראת שעה, המאריכה באופן חד פעמי, על רקע משבר הקורונה, את לוח הזמנים להרכבת הממשלה בחצי שנה. מבחינה חוקתית מדובר בהצעה פשוטה לאין ערוך מתיקוני החקיקה הכבדים שמנסה לקדם קואליציית גנץ-נתניהו בימים אלה, וביש עתיד אומרים כי הסיעה התחייבה לסייע בתקופה הזאת לממשלה במאבקה בקורונה וכן בהעברת תקציב.

"שים לב לאולטימטום של נתניהו לגנץ: אם אתה ממנה את מאיר כהן ליו"ר הכנסת מסתיים המו"מ. הוא הבין שזה המהלך היחיד שבו באמת כלו כל הקיצין", אמר אתמול גורם ביש עתיד.

הנחת העבודה שם היא כי אם ההצעה היתה עוברת ותקופת ההקפאה היתה מנוצלת לאישור החקיקה נגד כהונת נאשם בראשות הממשלה, היה ניתן להגיע להסכם רוטציה עם הליכוד, ולפיו נתניהו יוכל לכהן במחצית השנייה לכהונת הממשלה – אם יזוכה.

בכחול-לבן טענו בשבועות האחרונים כי העברת החקיקה חסרת משמעות מכיוון שנתניהו היה צפוי לזכות בבחירות נוספות ולבטל אותה מיד לאחר מכן. אלא שביש עתיד טוענים כי אופיו והתנהלותו של נתניהו לאורך השנים מלמדים שגדולים הסיכויים שהיה נמנע מלהוביל לבחירות נוספות. זאת, בשל חשש שהסקרים החיוביים של ימים אלה לא יחזיקו מעמד – בין היתר על רקע המשבר הכלכלי שחוללה הקורונה – ומשום שאין לו ביטחון שכל חברי הקואליציה העתידית האפשרית יתמכו בביטול החקיקה.

בני גנץ ובנימין נתניהו חותמים על ההסכם הקואליציוני במעון ראש הממשלה בבלפור, ב-20 באפריל 2020
בני גנץ ובנימין נתניהו חותמים על ההסכם הקואליציוני במעון ראש הממשלה בבלפור, ב-20 באפריל 2020

חיזוק לטענה הזאת מצוי בעובדה שנתניהו בחר לחתום עם גנץ על הסכם קואליציוני, המגביל משמעותית את עצמאותו כראש הממשלה. אם אכן היה מאמין שנצחונו בבחירות הבאות מובטח, ושחקיקה אפשרית נגדו בכנסת הנוכחית תהיה חסרת משמעות, לא מן הנמנע שהיה מעדיף ללכת לבחירות נוספות, שהיו אמורות להעניק לו כוח בלתי מוגבל.

גם במחנה גנץ היה אתמול מי שאמר, כי החשש מפני ביטול החקיקה לא היה אף לא לרגע אחד שיקול בהחלטה ללכת לממשלה עם נתניהו.

"הסיפור האמיתי הוא אנשים שלא מסוגלים לחשב אסטרטגית שעדיף ממשלה עם נתניהו לשנה וחצי, מאשר ממשלה של נתניהו לבד לתקופה נוספת לא ידועה. היו הרבה רעיונות טובים לחקיקה, רק שכל החוקים האלה, לפי הייעוץ המשפטי שלנו, לא היו עוברים את בג"ץ בגלל המרכיבים הפרסונליים".

גורם בכחול-לבן: "הסיפור האמיתי הוא שעדיף ממשלה עם נתניהו לשנה וחצי, מאשר ממשלה של נתניהו לבד לתקופה נוספת לא ידועה. היו הרבה רעיונות טובים לחקיקה, רק שכל החוקים האלה לא היו עוברים את בג"ץ"

בג"ץ לא פסל עד כה אף חוק בשל היותו פרסונלי. מומחים למשפט חוקתי טוענים כי מדובר בשאלה אתית יותר מחוקתית, וכי החוקים נגד השחיתות דווקא היו אמורים לעבור את מבחן בג"ץ.

לפיכך, הטענה נגד חקיקה פרסונלית ורטרואקטיבית, כשהיא נשמעת מפיהם של מי שמקדמים מהפכה חוקתית שלמה על בסיס פרסונלי – כולל חוקים רטרואקטיביים מובהקים כמו החוק הנורווגי המדלג – מאבדת לא מעט מחוזקה.

לפעמים סיגר הוא רק סיגר

אז מהי הסיבה לבחירתם של גנץ ואשכנזי? במוצאי שבת אמר אשכנזי למצליח כי תמך בהליכה לממשלת אחדות כבר לאחר בחירות ספטמבר, אף שאז לא היה את משבר הקורונה להיתלות בו. גנץ אמר וכתב בהזדמנויות רבות בחודש האחרון, כי אחת המטרות העיקריות של הליכה לממשלה משותפת היא איחוי הקרעים בעם, ולכן כולל ההסכם הקואליציוני את הקמתו של "קבינט פיוס".

הרצון באחדות, לשיטתם, הוא הסיבה העיקרית של מנהיגי כחול-לבן לתת לגיטימציה לראש ממשלה הנאשם בשוחד. להשקפתם, הענקת הלגיטימציה לנתניהו, שעשויה להגיע עד לחסינות מלאה מפני משפט פלילי, היא מחיר שיש לשלם כדי לאחד את העם.

ספק רב אם ההליכה המשותפת תקל ולו במעט על הפילוג העמוק שממנו סובלת החברה הישראלית. מה שברור הוא, כי כל שאר הטיעונים בעד ההליכה לממשלת חירום הם לא יותר ממסך עשן.

בניגוד לטענות גנץ, אשכנזי ובני בריתם, היו להם ברירות נוספות שאינן כרוכות בהפרת ההתחייבות שעמדה בבסיס העילה היחידה כמעט להקמת כחול-לבן: הסרת הכתם של נאשם בפלילים המכהן כראש ממשלת ישראל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
גבי אשכנזי ובני גנץ שיקרו את הבוחרים לאורך כל הדרך ובדיוק נכון מה שכתוב בכתבה מה היה לגנץ לפחד מאיומי ביבי שילך לבחירות ושהחוקים לא יעברו. הוא לא היה רמטכל? מה הוא לא מסוגל לעמוד בלחצים... המשך קריאה

גבי אשכנזי ובני גנץ שיקרו את הבוחרים לאורך כל הדרך ובדיוק נכון מה שכתוב בכתבה מה היה לגנץ לפחד מאיומי ביבי שילך לבחירות ושהחוקים לא יעברו. הוא לא היה רמטכל? מה הוא לא מסוגל לעמוד בלחצים? למי האמין למישהו שצחק עליו ואולי היה מעורב בחשיפת סודות מהטלפון? ועוד… או לחבריו לדרך לפיד יעלון וליברמן? שלא ימכור לנו סיפורים ושילך הביתה, פייק ראש ממשלה חליפי!

צר לי שאתם בוחרים לחפש את נתיב ההתחמקות הקל ולא לפרט ולדבר על האמת שהביאה את השערורייה שלא הייתה כמותה באז קום המדינה, ביבי ראש המאפייה בהנחיתו למערך הסייבר בישראל שיושב במשרד ראש הממשל... המשך קריאה

צר לי שאתם בוחרים לחפש את נתיב ההתחמקות הקל ולא לפרט ולדבר על האמת שהביאה את השערורייה שלא הייתה כמותה באז קום המדינה,
ביבי ראש המאפייה בהנחיתו למערך הסייבר בישראל שיושב במשרד ראש הממשלה ניכנס לנייד של גנץ וסרוק האם ניתן לעלות על חומרים שיכול לשמש קלף שובר שיוויון,ואכן זה נמצא,הם יירטו סרטון שגנץ עצמו צילם בזמן צוק איתן כשהוא עושה מעשה מביך נמוך מאוד ואת זה שלח למאהבת שלו בארה"ב.
משנודע לו על כך שהסרטון נפל לידיו של האויב מספר 1 שלו בפוליטיקה הוא קיבל החלטה לעזוב את החיים הפוליטיים לטובת שלמות משפחתו ובכך למנוע פרסום הסרטון,משהבין נתניהו שעזיבת גנץ את הפוליטיקה תקשיח את עמדת מחליפו לפיד הוא בחר לעשות שימוש כבר בסרטון ולדרוש את גנץ להישאר בתפקידו ואף להצטרף לממשלתו,וזה היה מעשה הסחיטה הראשון,וכולם יודעים ואין כל חדש בכך אם יש ניסחט יש סוחט ראש המאפייה והרודן נתניהו.
בכל פעם שגנץ שוכח שיש סרטון בצד השני יש מי שדואג להזכיר לו ומיד נסוג תעקבו ותראו עד כמה שזה נכון ואנחנו נראה זאת בנושא הסיפוח ועוד חוקים שהרודן ירצה להעביר.
כזכור היה פרסום שהאירנים חדרו לנייד של גנץ אז לא היה ולא נברה זה היה חלק מתרגיל ההטעיה מי שאכן חדר בהנחיית נתניהו זה מערך הסבייר…
זאת האמת ואין בילתה,רוצו לחוקק חוק, היה תיכנון מושלם שיביא לסופו של נתניהו אבל הרמז הראשון היה שמאיר כהן לא נבחר ליו"ר הכנסת כצעד ראשון למהלך,אבל גם אי בחירתו של מאיר הוא חלק מסחיטה של נתניהו את גנץ.
אז ישראל לפני הכל כבר לא רלוונטי מעתה אמור "שלמות משפחתו של גנץ לפני הכל.
כאמור הכל "לכאורה"
יש יותר מידי סימנים שאכן כך היה כולל רמזים לכך בראיונות של בכירים.
לצערי עיתומאים רבים יודעים אבל בוחרים לבחור בשטויות כמו מה שמפורט כאן בכתבה,זול מידי.

עוד 887 מילים ו-3 תגובות
סגירה