ישראל חוגגת את יום העצמאות ה-72 למדינה תחת סגר

בג״ץ ידון בעתירות נגד נתניהו וההסכם הקואליציוני בימים ראשון ושני בהרכב של 11 שופטים ● משרד החינוך פרסם את מתווה החזרה ללימודים של תלמידי כיתות א'-ג' וילדי הגנים ● המדינה בעוצר עד מחר בשבע בערב, כדי למנוע התקהלויות ביום העצמאות ● פיגוע דקירה בכפר סבא: אישה נפצעה באורח קשה. החשוד בדקירה, פלסטיני בן 19 מטול כרם, נורה ומת במקום

הבימה המרכזית בהר הרצל לחגיגות יום העצמאות ה-72 של מדינת ישראל (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
הבימה המרכזית בהר הרצל לחגיגות יום העצמאות ה-72 של מדינת ישראל
07:09 עריכה

היום מצוין בישראל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה, נאסרו מאתמול בשעה 16:00 הביקורים בבתי העלמין, שאליהם מגיעים מדי שנה מאות אלפי מבקרים ביום זה. לפי הדיווחים, המשטרה לא מתכוונת להתעמת עם משפחות שכולות שבכל זאת יבקשו לפקוד את בתי הקברות. טקסים ייערכו היום במתכונת מצומצמת. אירועי יום הזיכרון נפתחו אמש בשעה 20:00 בצפירה בת דקה.

בשעה 11:00 לפני הצהריים תישמע צפירת זיכרון בת שתי דקות. ב-11:02 מטס של חיל האוויר יטוס מעל בית העלמין בהר הרצל. טקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה ייערך בשעה 13:00 בהר הרצל.

מהשעה 17:00 בערב היום ועד מחר ב-20:00 בערב יחל עוצר, במסגרתו תיאסר יציאה מהבתים, לבד מיציאה לשם הצטיידות בתרופות, במוצרים ובשירותים חיוניים.

בערב יחלו החגיגות לרגל יום העצמאות ה-72 למדינת ישראל. בשעה 19:45 ישודר טקס הדלקת המשואות, החותם את אירועי יום הזיכרון ופותח את חגיגות העצמאות.

07:33 עריכה

הממשלה החליטה אתמול לאמץ את המתווה של משרד החינוך לחזרה מדורגת ללימודים.

לפי ההצעה שהתקבלה, תלמידי כיתות א' עד ג' יחלו ללמוד ביום ראשון. הלימודים יתקיימו בימים ראשון עד חמישי למשך חמש שעות ביום, כשבכל כיתה ילמדו כ-15 תלמידים. תלמידי ד' עד י' ימשיכו לקיים למידה מרחוק. תלמידי כיתות י"א וי"ב יערכו מרתונים לקראת בחינות הבגרות, אך טרם ברור מתי אלו יחלו.

משפחתונים, מעונות וגנים פרטיים יוכלו לפעול מיום ראשון, כשמספר הילדים בכל קבוצה לא יעלה על 15. גני עירייה לגילאי שלוש עד שש ילמדו ברוטציה במהלך השבוע, כשכל קבוצה תמנה כ-15 ילדים. אולם ארגונים לגיל הרך הודיעו שלא יפתחו את הלימודים מבלי לקבל סיוע מהמדינה.

08:12 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מבקש לדחות ביומיים את תגובתו לבג"ץ בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני שחתמו נתניהו וגנץ.

08:49 עריכה

סיעת הליכוד הגישה לבג"ץ את תגובתה לעתירות נגד ההסכם להקמת ממשלת נתניהו-גנץ ונגד כהונת נתניהו כראש הממשלה. בליכוד דרשו לדחות את העתירה על הסף, בטענה שבית המשפט לא מתערב בשיקול דעתם של הנשיא והכנסת בהליכים להקים ממשלה.

09:01 עריכה

שורת הבכירים שעתרו נגד הרכבת הממשלה החדשה מתנגדים לבקשת הדחייה של מנדלבליט. היועץ המשפטי לממשלה ביקש לדחות ביומיים את תשובתו לבג"ץ.

פרקליטת העותרים, דפנה הולץ הביעה את התנגדותם –

העותרים מתנגדים בתוקף לכל דחייה, ולו הקטנה ביותר. הדחיפות בהגשת התגובה מתחייבת בשים לב למהירות העצומה, שבה פועלים החתומים על ההסכם הפוליטי לשינוי פניו של חוק יסוד הממשלה – בחטף, שלא לומר במחטף, בשלוש קריאות בכנסת בתוך ימים ספורים בלבד, והכל בניסיון למנוע התערבות שיפוטית במעשיהם ולשם השגת מטרותיהם האישיות של החתומים על ההסכם הפוליטי הנפסד. שונה היה הדבר אילו הכנסת הייתה ממתינה להכרעות השיפוטיות בטרם פעולה. בנסיבות אלו, הצורך בהגשת תגובת מנדלבליט היום הינו מהותי לשם קביעת מועד דיון דחוף ביותר.

בין העותרים – יובל דיסקין, עוזי ארד, דב מורן וכרמי גילון.

09:07 עריכה

התנועה לאיכות השלטון מתנגדת לבקשתו של מנדלבליט לדחות ביומיים את מתן תשובתו בעתירות נגד הקמת ממשלת נתניהו-גנץ. התנועה מוכנה לקבל דחייה בת מספר שעות, עד 14:00 בצהריים.

10:15 עריכה

משפחות שכולות מעטות הגיעו – עד לשעה זו – לבתי העלמין. מאתמול אחר הצהריים נאסרה ההגעה לבתי הקברות, אך המשטרה הודיעה שלא תימנע הגעה של משפחות שכולות.

10:30 עריכה

כחול לבן מסרה לבג"ץ את תגובתה לעתירות נגד הקמת ממשלה בראשות נתניהו. לפי תגובת המפלגה, אין למנוע מנתניהו להקים ממשלה.

11:21 עריכה

משרד הבריאות עדכן שקיבולת בדיקות המעבדה עלתה, וניתן לבצע 15 אלף בדיקות ביום.

11:43 עריכה

בג"ץ אישר את בקשתו של מנדלבליט לדחות ביומיים את תגובתו לעתירות נגד הקמת ממשלת נתניהו-גנץ ונגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו, זאת חרף התנגדות העותרים.

12:26 עריכה

במערכת הציבורית והפוליטית מציינים את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה.

13:39 עריכה

תושבת כפר סבא בת 62 נדקרה ברחוב גלגלי הפלדה בעיר ונפצעה באורח בינוני-קשה. חשוד בביצוע הדקירה, פלסטיני בן 19, נורה על ידי מאבטח.

14:04 עריכה

במערכת הפוליטית מגנים את פיגוע הדקירה שאירע בכפר סבא.

14:21 עריכה

מפרטים שמתבררים לגבי פיגוע הדקירה שאירע בכפר סבא עולה שהמותקפת, המתינה בתחנת אוטובוס, כשהמפגע דקר אותה באמצעות סכין. היא פונתה בהכרה למרכז הרפואי מאיר, ומצבה בינוני-קשה.

המחבל, פלסטיני בן 19, תושב השטחים, נורה במקום על ידי מאבטח. מצבו קשה.

15:22 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט הוציא הודעה בעקבות ארוע הדקירה בכפר סבא, ולרגל יום הזיכרון ויום העצמאות:

"עוד לא הגענו לרגע בו אויבי ישראל משלימים עם קיומה של מדינה יהודית בארץ ישראל. לצערי, אינני יכול להבטיח שזה יקרה בדורנו. גם בעצם ימים אלו המשטר האיראני וזרועותיו פועלים בניסיון לפגוע במדינת ישראל ובאזרחיה. רק זאת אוכל להבטיח: מדינת ישראל לעולם לא תפקיד את בטחונה בידי אחרים. אנחנו נגן על עצמנו בכוחות עצמנו. אנחנו נמשיך להעביר את המערכה לשטח האויב. עברנו מבלימה של התבססות איראן בסוריה, לדחיקתה משם, ולא נפסיק. לא נאפשר עוד לאיומים אסטרטגיים לצמוח מעבר לגבולותינו, מבלי שאנו פועלים. חיילי צה"ל ומפקדיו בוטחים ונחושים, ובעזרת השם ננצח"

15:23 עריכה

יו"ר כחול-לבן בני גנץ ומספר 2 במפלגה גבי אשכנזי הגיבו לפיגוע הדקירה בכפר סבא היום.

16:52 עריכה

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ ידון בעתירות נגד האפשרות של נאשם בפלילים להקים ממשלה, ונגד ההסכם שחתמו בנימין נתניהו ובני גנץ, בהרכב מורחב של 11 שופטים. כך החליטה היום נשיאת העליון אסתר חיות.

הדיון בנוגע לכשרות נתניהו להיות ראש ממשלה תחת כתב אישום, יתקיים ביום ראשון. הדיון בנוגע להסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול-לבן יתקיים ביום שני.

11 השופטים שישבו בהרכב הם השופטים הוותיקים יותר מקרב כל שופטי בית המשפט העליון.

הנשיאה חיות הוסיפה עוד כי תשקול העברת הדיונים בשידור חי.

18:31 עריכה

משרד החינוך פרסם הערב את מתווה החזרה ללימודים ביום ראשון: כיתות א'-ג' יחזרו ללימודים חמישה ימים בשבוע, במשך חמש שעות, ואילו כיתות ד'-ו' ימשיכו בלמידה מרחוק במשך חמישה ימים בשבוע.

שר החינוך רפי פרץ: "אני שמח שלאחר עבודה מעמיקה ויסודית שלנו, בשיתוף עם משרד הבריאות, אנחנו מציגים מודל הפעלה מדורג וזהיר לחזרה לבתי הספר. בריאותם של התלמידים וצוותי ההוראה נמצאת בראש סדר העדיפויות ולכן חשוב לנו להדגיש ולהטמיע בקרב מוסדות החינוך כי השגרה הזו איננה השגרה שהיו רגילים אליה וחשוב להישמע להוראות והנהלים שהוצאנו. מברך את המורים והתלמידים ומאחל להם בהצלחה בחזרתם לספסל הלימודים".

שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך: "אנו ערוכים לביצוע הפעימה השנייה שגיבשנו לפתיחת מוסדות החינוך, ושמחים שהמתווה שהגשנו לממשלה אושר. צוותי החינוך, שהתגייסו וקידמו את הלמידה מרחוק, נרגשים לפגוש פנים מול פנים את תלמידיהם. גיבשנו נהלים, אנו ערוכים למציאות החינוכית-בריאותית החדשה, ונלווה את כל צוותי החינוך והשדרה הניהולית".

20:30 עריכה

מתברר שגם בטקס הדלקת המשואות השנה, שרה נתניהו קיבלה הופעה אורח קצרה.

20:31 עריכה

ברכת ראש הממשלה בנימין נתניהו ליום העצמאות.

20:40 עריכה

בני גנץ, בתפקידו כיושב ראש הכנסת, היה מדליק המשואה הראשון.

מעצב לשמחה: הצטרפו אליי לטקס הדלקת המשואות מהר הרצל.

פורסם על ידי ‏בני גנץ – Benny Gantz‏ ב- יום שלישי, 28 באפריל 2020

סגירה