יהודים חרדים בברוקלין מתפללים ברחוב בקבוצות השומרות על הריחוק החברתי (צילום: Braulio Jatar/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
Braulio Jatar/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

בחברה החרדית בברוקלין, מי שמתלונן נגד הפרות הסגר, מסתכן בהחרמה

אפקט הקורונה: חרדים שדיווחו לרשויות בניו יורק על הפרות של הנחיות הסגר בתוך הקהילה נתקלו בתגובות קשות ● איומים בחרם, קריאות להחלת "דין מוסר" ואיחולי מוות ברשתות החברתיות, הם רק ההתחלה

ג'ייקוב קורנבלו חלף בחג הפסח על פני בית הכנסת שלו בשכונת בורו פארק בברוקלין, ושם לב לאור שבוקע מהבניין. הוא ידע שבית הכנסת נסגר בשל מגפת הקורונה, ולכן הציץ פנימה וראה שם כ-40 מתפללים.

"אמרתי לעצמי שזה לא ייתכן", סיפר לי קורנבלו, המשמש ככתב פוליטי ב-Jewish Insider וחבר בקהילה החסידית במקום. "אני יודע בוודאות שבית כנסת זה נסגר בצו והדלת הראשית ננעלה".

בתום החג הגיש קורנבלו תלונה בקו החם של עיריית ניו יורק, שנועד לדיווח על מפירי הריחוק החברתי. מספר ימים אחר כך העלה סרטון לטוויטר (שנמחק מאז) ובו הוא נראה מתעמת עם אדם היוצא מבית הכנסת הזה לפני כניסת השבת.

התוצאה לא אחרה לבוא: פשקוויל שהועלה לרשת נשא את שמו ותמונתו של קורנבלו ושל שני תושבים נוספים. הם כונו "מוסרים", מלשינים שבוגדים באחיהם היהודים ומוסרים את שמותיהם לרשויות החילוניות. אלה ששיתפו את הציוץ בטוויטר אף ציטטו מדברי הרמב"ם שכתב כי מותר להרוג מוסר.

קורנבלו אמנם לא נתון בסכנה בשל הפשקוויל שהועלה בחשבון טוויטר אנונימי ולו רק כמה מאות עוקבים, אך עצם הפרסום ממחיש את מסכת הלחצים לה נתונים יהודים חרדים שנותנים פומבי לבעיות בתוך הקהילה.

"מסירה" נחשבת להפרה חמורה של הכללים בחברה החרדית, שמעדיפה לטפל בסוגיות רגישות בתוך המסגרת הקהילתית מבלי לערב גורמים מבחוץ.

גם חושפי התעללויות מיניות בקהילה החרדית בארצות הברית, או אלו שהתלוננו על מניעת השכלה חילונית בסיסית מתלמידי ישיבה, תויגו כמוסרים – תיוג שעלול לגרור בעקבותיו נידוי חברתי.

"מקור העניין הוא שלאורך חלק נכבד מההיסטוריה היהודית, לא זכו היהודים ליחס הוגן בפני החוק", אמר משה קרקובסקי, מרצה בישיבה יוניברסיטי החוקר את החברה החרדית. "התרבות החרדית היא תרבות של למידה, וכך כולם חשופים לאותם טקסטים. לכן אפשר למצוא חרדים שיאשימו את זולתם בהאשמות שונות על סמך הבנתם האישית, מבלי שהטיעון זכה לאישור הלכתי".

"לאורך חלק נכבד מההיסטוריה, לא זכו היהודים ליחס הוגן בפני החוק. התרבות החרדית היא תרבות של למידה, ולכן אפשר למצוא חרדים שיאשימו את זולתם בהאשמות שונות על סמך הבנתם האישית"

עידן הקורונה: ילדים חרדים בניו יורק מתקהלים כדי לצפות בשרפת חמץ לפסח, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
ילדים חרדים בניו יורק מתקהלים כדי לצפות בשרפת חמץ לפסח, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)

איום ה"מסירה" שימש בעבר להרתעת קרבנות התעללות מינית בקהילה החרדית ובני משפחותיהם מפנייה למשטרה, ולהענשה חברתית של מי שעושה כן.

ב–2013 אישה חסידית שהעידה נגד האדם שהתעלל בה, נחמיה ווברמן, נאלצה לעזוב את בית הכנסת אחרי שחבר בקהילתה הטיח לעברה שוב ושוב "מוסרת", ולא חדל מצעקותיו עד שעזבה את המקום, כך דווח בשעתו בניו יורק פוסט.

"עניין המסירה צף ועולה כל הזמן", אומר אשר לווי, פעיל חרדי העומד בראש ארגון "זעקה" למען קרבנות התעללות מינית בקהילה. "אם פגעו בך והתלוננת במשטרה, אביך עלול לאבד את משרתו, ואותך עלולים לזרוק מהישיבה", הסביר.

במקרה של הפשקוויל נגד קורנבלו ושני חרדים נוספים, מורדי גץ ורבי יעקב הורוויץ, סביר שההשלכות לא תהיינה חמורות, מכיוון שרוב פרנסי הקהילה אימצו את ההנחיות הרשמיות בעניין התקהלויות.

כמעט כל בתי הכנסת ובתי הספר בקהילות החרדיות בניו יורק נסגרו, וראשי הקהילה פנו שוב ושוב אל בני קהילתם שלא להתכנס במניינים חשאיים בבתים או בבתי הכנסת. כך למשל, אחרי דיווח בעיתון היהודי "פורוורד" על כל שמורים בבית ספר חרדי בוויליאמסבורג ממשיכים ללמד בסתר, פעל בית הספר למנוע את התופעה ואף יצא בהודעה טלפונית מוקלטת למשפחות להבהיר כי הדבר אסור.

הבעיה עם הציוץ של קורנבלו לא הייתה כל-כך עניין ההתרעה על הפרת כללי הריחוק החברתי, אלא העובדה שהשתמש ברשתות החברתיות כדי לעשות זאת.

הקהילה החרדית נמנעת ככל יכולתה מלכבס את הכביסה המלוכלכת שלה בפומבי, בעיקר על רקע הדיווחים על התגברות האנטישמיות מאז החלה המגפה. החשש הזה הגביר את הרגישות בקהילה החברתית מדיון פומבי בהתפשטות הנגיף בקהילה ובמידת ההיענות של חבריה להוראות הבידוד החברתי.

"לא אכפת לי שפונים לדווח למשטרה, אכפת לי מהעלאת תמונות וסרטונים של אותו קומץ יהודים המפרים את ההנחיות", אמר לי אלי מנדל, אחד המשתמשים ששיתף את הפשקוויל בחשבון הטוויטר שלו.

גץ והורוויץ, שבשמם גם נקבו בפשקוויל כמוסרים, סירבו להגיב, אולם שניהם יצאו בקריאות פומביות לקהילה החרדית לציית להנחיות הריחוק החברתי.

"לא אכפת לי שפונים לדווח למשטרה, אכפת לי מהעלאת תמונות וסרטונים של אותו קומץ יהודים המפרים את ההנחיות", אמר לי אלי מנדל, אחד המשתמשים ששיתף את הפשקוויל בחשבון הטוויטר שלו

חולה קורונה מובא לקבורה בסטטן איילנד, ניו יורק, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/David Goldma)
חולה קורונה מובא לקבורה בסטטן איילנד, ניו יורק, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/David Goldma)

ב-17 במרץ העלתה בעלת הטור בארי וייס מהניו יורק טיימס לטוויטר צילום של חתונה מרובת משתתפים בבורו פארק, וציטטה את דבריו של גץ, איש נדל"ן ובעליה של חנות ספרים מקומית, שסיפר כי באותו יום נערכו עוד שתי חתונות גדולות. למחרת העלתה וייס סרטון של גץ פונה בתחינה לאנשים להישאר בבית כדי להגן על מי שמערכת החיסון שלו ירודה – לרבות מי שחלה בסרטן, כמוהו.

"היום – ורק לאחר שנועצתי בעשרות מראשי הקהילה… שהודו באוזניי כי הם חסרי אונים לנוכח מחאותיהם הקולניות של מנהיגים קיצונים בקהילה, עשיתי מה שחשבתי שחובתי – להביע את מחאתי בקול ולעורר את הקהילה, וכך להראות לעולם שאנחנו, רוב החסידים בניו יורק, איננו עיוורים, אנוכיים וחסרי אחריות", אומר גץ בסרטון. "עמלי נשא פירות ונראה שכעת גם הקיצונים נכנעו".

לאחר מכן העלה גץ חלק מהתגובות הפרטיות שקיבל לפרסום. "חבל שהסרטן לא הרג אותך", נאמר באחת מהתגובות האלה.

הורוויץ, מנהל המרכז לחיי משפחה יהודיים/פרויקט יס, ארגון המספק משאבים לסיוע בהורות ובמניעת התעללות, יצא נגד "מנייני הבית", שנערכו בבתים פרטיים אחרי סגירת בתי הכנסת. לאחר פרסום הפשקוויל, דיווח הורוויץ על הכינוסים האלה למשטרה המקומית, שפתחה בחקירה.

"אני לא חושש כלל. זה לא נעים, ואולי אף קצת מעורר פחד, נכון, אבל המטרה ראויה שאלחם עליה", אמר הורוויץ בסרטון שהעלה לטוויטר. "זה מאבק למען ריחוק חברתי אך גם למען הזכות לומר את דעתך מבלי שטרוריסטים ינסו להפחיד אותך". הורוויץ מחק אחר כך את הסרטון.

"ידידים יקרים: הסרתי את הפוסט על הפשקוויל", צייץ למחרת. "יש שהשתמשו בו באופן מטריד במיוחד כבכלי נשק שכיוונו כנגד הקהילה שלנו כולה".

"אני לא חושש כלל. זה לא נעים, ואולי אף קצת מעורר פחד, נכון, אבל המטרה ראויה שאלחם עליה. זה מאבק למען ריחוק חברתי אך גם למען הזכות לומר את דעתך מבלי שטרוריסטים ינסו להפחיד אותך"

עוד 880 מילים
סגירה