אילוסטרציה (צילום: istockphoto/Khosrork)
istockphoto/Khosrork

כך ננעלתי ליומיים בחדר, בעקבות באג ביישומון משרד הבריאות

המוניטין של אפליקציית "המגן" נפגע בעקבות טעויות רבות, כפי שאני יכול להעיד אישית ● אבל נציגי משרד הבריאות אומרים כי הם מטפלים בבעיות, ועדיין מקווים לתפוצה רחבה של היישומון שפיתחו

בזמן שהייתי במכולת ביום חמישי שעבר, קיבלתי הודעה מטרידה לטלפון שלי.
כשלחצתי עליה, האייפון שלי הפעיל את אפליקציית "המגן" – שהושקה בחודש שעבר על ידי משרד הבריאות, כדי לנסות ולהאט את התפשטות הקורונה, על ידי הודעה למשתמשים אם מסלולם הצטלב עם מסלול של אדם שנדבק בנגיף.

"נראה שהמיקום שלך הצטלב עם אדם שאובחן עם וירוס קורונה", האפליקציה הודיעה לי, עם פירוט של תאריך, שעה ושם המינימרקט המקומי.

אחרי שבדקתי את תיעוד כרטיס האשראי שלי, הבנתי שאכן הייתי באותה חנות באותו זמן, ובהתאם להוראות של האפליקציה, נכנסתי באופן מידי לבידוד עצמי.

משרד הבריאות מפרסם רשימות זמינות של מיקומים שבהם ביקרו מטופלים עם קורונה, וכשהסתכלתי על הנתונים באתר של המשרד, הבנתי שהמגע המדווח במגן הוצא מהקשר עד לרמה של חוסר רלוונטיות.

אכן הייתי בסניף של רשת "שפע ברכה" באותו זמן, אבל לפי אתר משרד הבריאות עצמו, לא בסניף שבו זוהה הנשא. האפליקציה סיפקה תוצאה חיובית שגויה.

ביליתי את היומיים הבאים נעול בחדר השינה שלי, בהמתנה לכך שמגן דוד אדום יוכלו לשלוח מישהו לעשות לי בדיקה. הם אמרו שזה יכול לקחת עד 72 שעות. זו הייתה חוויה מתסכלת מאוד, וביום שבת בערב, אשתי עודדה אותי לבדוק שוב את הקביעה של האפליקציה

האפליקציה, שהורדה על ידי 1.4 מיליון ישראלים, עובדת באמצעות מעקב אחרי המשתמשים שלה דרך ה-GPS המובנה של הטלפון, ומשווה את היסטוריית המיקומים שלהם (המאוחסנת מקומית בטלפון, ולא משותפת עם הממשלה, בכל הנוגע לחששות של פרטיות) לנתונים האפידמיולוגים הידועים של מקרי הקורונה.

כשהאפליקציה הושקה, המשרד התגאה כי היא תאפשר לישראלים "לעצור את התפשטות המחלה ולהגן על הקרובים לנו ביותר".

עם זאת, כפי שגיליתי לאחר ההתרעה השגויה שלי, האפליקציה הייתה מלאה בבאגים מוקדמים שפגעו ביעילות שלה. מספר ימים לאחר השקתה, משרד הבריאות הודה בכך, כאשר הודיע שהוא עובד על תיקון הבעיות, והזכיר למשתמשים שיש להם אפשרות לבטל את ההתרעה ולהגדיר אותה כשגיאה.

אפליקציית המגן – זמינה גם בעברית, כמובן (צילום: סם סוקל)
אפליקציית המגן – זמינה גם בעברית, כמובן (צילום: סם סוקל)

אני לא היחיד

כשהתחלתי להתעניין בנושא, גם משתמשים אחרים דיווחו לי על בעיות. "קיבלתי הודעה מהמגן על הצטלבות שלי עם נשא קורונה ב-3 באפריל", סיפרה לי אהבה כהן, מתנחלת מהגדה המערבית הנמצאת נכון לעכשיו בירושלים.

כשהבינה שהייתה במיקום בזמן אחר ממה שדווח על ידי האפליקציה, היא לחצה על ביטול ההתרעה: "חששתי כשקיבלתי את ההודעה, אבל כשראיתי את השעה הייתי יותר מודאגת מכך שאצטרך להוכיח שלא הייתי שם, במידת הצורך. לא רציתי שמישהו יגיד לי שאני צריכה להיות בבידוד, כשלמעשה היה מדובר בטעות".

אהבה מספרת כי, "חששתי גם משום שלא הייתי בטוחה לחלוטין למי היה או תהיה גישה להיסטוריית המיקומים שלי. אני עדיין משתמשת באפליקציה, אבל מתעדת בדרכים אחרות איפה הייתי, כך שאוכל להוכיח טעות אם אדרש לכך".

"חששתי גם משום שלא הייתי בטוחה לחלוטין למי היה או תהיה גישה להיסטוריית המיקומים שלי. אני עדיין משתמשת באפליקציה, אבל מתעדת בדרכים אחרות איפה הייתי, כך שאוכל להוכיח טעות אם אדרש לכך"

אריה קובלר, יועץ תקשורת מירושלים, אמר לי שהוא קיבל תוצאות חיוביות שגויות בארבעה מקרים שונים: "כמה פעמים הייתה התרעה על סופרמרקט ליד המשרד שלי – שאליו לעולם לא הולך אליו – כך שמיד ידעתי שמדובר בטעות".

לדבריו, "פעם אחת היה מדובר בסופרמרקט מרוחק יותר, אז הנחתי שזה היה נכון, עד שבדקתי בקפידה את התנועות שלי והבנתי שלא הלכתי לשם באותו יום".

אריה מוסיף כי "אחרי ההתרעה החיובית השגויה הראשונה הייתי בפאניקה ובחשש עצום מכך שאצטרך להיות בבידוד, ולכן בדקתי בקפידה עד שראיתי שהתנועות שלי לא מצטלבות עם המקום והזמן של ההתרעה. לאחר מכן נרגעתי".

כששאלתי על האפליקציה ברשתות החברתיות, הרבה משתמשים דיווחו לי על קבלת תוצאות חיוביות שגויות. "גם אשתי וגם אני קיבלנו מספר התרעות שווא", הגיב אחד הגולשים. "בנקודה מסוימת קיבלתי כל כך הרבה התרעות, עד שזה עצבן אותי והסרתי את האפליקציה. שמעתי מהרבה אנשים על התרעות שגויות".

"אחרי ההתרעה החיובית השגויה הראשונה הייתי בפאניקה ובחשש עצום מכך שאצטרך להיות בבידוד, ולכן בדקתי בקפידה עד שראיתי שהתנועות שלי לא מצטלבות עם המקום והזמן של ההתרעה. לאחר מכן נרגעתי"

חלק מהבעיה עם המגן, היא שהאפליקציה נסמכת על נתוני ה-GPS למיקום, המדויקים מספיק לניווט, אבל לא מדויקים מספיק כשזה נוגע לסוג של המעקב המדויק הנדרש לזיהוי חולי קורונה, אומר מפתח שראה את קוד המקור ברשת.

המגן היא אפליקציה בקוד פתוח שפרסמה את הקוד שלה ברשת, והזמינה מפתחים חיצוניים לתרום לפרויקט. ממשרד הבריאות נמסר לי בתגובה כי הם היו מודע לתלונות, והכירו בכך ש"מיקום GPS אינו מושלם, במיוחד בבניינים סגורים".

"בעקבות המצב האינטנסיבי", כך אמרו עוד במשרד, "המגן "מתעדכנת באופן מתמשך ומהיר. בתחילה, נתקלנו במספר בעיות בעקבות השחרור המהיר של האפליקציה, ובעיות אלו תוקנו באמצעות עדכונים".

יותר תועלת מנזק?

עם זאת, גם עם הבעיות, המגן עשתה הרבה דברים טובים, אמר ד"ר אשר שלמון, מנהל מחלקת היחסים הבינלאומיים של המשרד. "זיהינו אלפי מקרים של אנשים שהיו קרובים למקרים מאומתים באמצעות האפליקציה, וזה אפשר לנו לשלוח אותם לבידוד", הוא אומר לי, מבלי לפרט כמה אנשים נכנסו כך לבידוד. "מדינות מכל העולם שאלו אותנו האם נוכל לסייע להן ביצירת אפליקציות משלהן".

במקביל, למרות השיפורים הנוכחיים, האפליקציה עדיין כוללת חסרונות ברמת התפיסה, אומר פרופ' נדב דוידוביץ', מנהל בית הספר לבריאות ציבורית באוניברסיטת בן גוריון. לדבריו, "הבעיה המרכזית היא שבאפידמיולוגיה אנחנו מדברים על וירוס, וכשאתה רואה מקרים סימפטומטיים זה קצה הקרחון".

דוידוביץ' הזכיר לי כי המחקר החל להראות שהרוב המכריע של האנשים הנושאים את הקורונה הם לא סימפטומטיים, ומסוגלים להפיץ את המחלה מבלי שהתנועות שלהם ייכנסו לבסיס הנתונים של משרד הבריאות.

"מעקב אחרי מגעים המבוסס רק על מקרים עם תסמינים לא יפתור את הבעיות שלנו", הוא אמר עוד. "אם לא נבדוק מספיק, אנחנו לא עומדים לזהות אנשים שאינם סימפטומטיים. המגן לבדה לא מספיקה".

"מעקב אחרי מגעים המבוסס רק על מקרים עם תסמינים לא יפתור את הבעיות שלנו. אם לא נבדוק מספיק, אנחנו לא עומדים לזהות אנשים שאינם סימפטומטיים. המגן לבדה לא מספיקה"

ישראל אמנם משתפרת בנושא, אך רשויות הבריאות נאלצו להתמודד עם מחסור בציוד קריטי הנדרש לבדיקות בהיקפים גדולים. לאחרונה, משרד הבריאות הודיע שימשיך להגדיל את יכולות הבדיקה, כאשר בישר על ביצוע 13,342 בדיקות ביום ספציפי אחד, עלייה מהשיא הקודם של 12,281 בדיקות, שגם הוא היה חד-פעמי.

במקביל, מומחים לבריאות הטילו ספק ביוזמות המעקב האחרות של הממשלה.

מלבד האפליקציה, משרד הבריאות עובד גם עם השב"כ על תכנית מעקב אלקטרונית נפרדת, שעוררה מחלוקת רבה והגיעה עד לבג"ץ, אשר דרש את החקיקה הנדרשת לפיקוח על התכנית. גם תכנית זו הייתה מלאה בשגיאות, על פי הדיווחים ("הארץ" דיווח בחודש מרץ שאנשים קיבלו הודעות טקסט מהממשלה הדורשות מהם להיכנס לבידוד עצמי, למרות שלא באו במגע עם אף אדם נגוע).

במכתב משותף לכנסת בשבוע שעבר, ההסתדרות הרפואית בישראל ואיגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, קראו לגישות מבוססות המעקב לעצירת הוירוס "לא יעילות", וציינו כי הן לא נותנות מענה למעקב אחרי מטופלים ללא תסמינים.

"המגן הייתה יכולה להיות יעילה, למרות הבעיה האינהרנטית של העברה א-סימפטומטית, אבל צעדים אחרים אשר יושמו, כמו השימוש בשב"כ, עשויים לפגוע באמון הציבור", אמר לי פרופ' חגי לוין, אפידמיולוג באוניברסיטה העברית בירושלים וראש איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל.

חגי לוין (צילום: האוניברסיטה העברית)
חגי לוין (צילום: האוניברסיטה העברית)

ויש גם גורמים בתוך הממשלה שלא מראים אמונה רבה באפליקציית המגן. על פי דיווח של גלובס, עורך דין המייצג את פרקליט המדינה שנשאל במהלך שימוע בבית המשפט העליון בשבוע שעבר האם הייתה חלופה מתאימה ולא-פולשנית לתכנית המעקב של השב"כ, השיב כי מאות אלפי משתמשים הסירו את המגן. האפליקציה, הוא אמר, הפיקה יותר מדי שגיאות ומעט מדי התקנות כדי להוות חלופה מהימנה.

"לא עוקבת אחרי אנשים"

במשרד הבריאות נראים מודעים לחלוטין לחשש של הציבור באשר להתקנה של תכנת מעקב שיוצרה על ידי הממשלה, וזו הסיבה לכך שהוא גייס את חברת הסייבר Profero כדי לפקח על האפליקציה בזמן הפיתוח.

"משרד הבריאות ביקש מאיתנו לבחון את האפליקציה, ולעזור להם ליצור אפליקציה שלא פוגעת בפרטיות ועוזרת למשתמשים", אמר לי מנכ"ל Profero עמרי שגב מויאל. "באף מקרה, הנתונים לא משותפים עם אף אחד".

למעשה, המשרד אפילו לא הצליח לעקוב אחרי תוצאות חיוביות שגויות, משום שכל הנתונים "נמצאים על המכשיר עצמו", כך אמרה לי ראש אגף בריאות דיגיטלית ומחשוב של משרד הבריאות, רונה קייזר, בשיחת טלפון.

"אנחנו באמת לא רוצים לעקוב אחרי אנשים. אנחנו רוצים לוודא שאנשים שאולי היו במגע עם נשאי קורונה ייכנסו לבידוד ולא יפיצו את המחלה", הסבירה. לדבריה, המשרד מודע למגבלות של טכנולוגיית GPS ועובד על תיקון חדש המשלב טכנולוגיית Bluetooth, "שאמורה לתת מדידה הרבה יותר מדויקת".

קייזר אמרה כי המשרד מודע גם לבעיה של מטופלים ללא תסמינים, והוא עובד על עדכון לאפליקציה שיתקן זאת. עדכון זה יאפשר לאנשים עם קורונה להתקין את האפליקציה לאחר שאובחנו. בנקודה זו, האפליקציה תיגש לנתוני התנועה שלהם, ותיתן להם אפשרות, אם ירצו, לשתף את המידע עם החוקרים הרפואיים.

רונה קייזר (צילום: משרד הבריאות)
רונה קייזר (צילום: משרד הבריאות)

כשהיא נשאלה על קהילות הנמנעות באופן כללי משימוש בסמארטפונים, כמו החרדים, השיבה קייזר כי יש עדיין את תכנית המעקב של השב"כ, אך כי היעד של המשרד הוא לשפר את האפליקציה עד לנקודה בה היא תרשום תפוצה רחבה. "אם כל אזרח שיש לו סמארטפון יוריד את האפליקציה ויקבל התרעה ברגע שהוא נמצא ליד נשא, ואז ייכנס לבידוד, אנו יכולים לעצור את התפשטות המחלה ויהיה לנו סיכוי הרבה יותר גדול לעשות זאת".

"היעד שלי הוא שבין 4 ל-6 מיליון אנשים יורידו את האפליקציה", גילתה לי קייזר, והוסיפה כי למרות העיכובים הראשוניים, לדעתה, הגרסאות המעודכנות של מגן יצליחו "לתרום לבקרה על התפשטות הקורונה".

עוד 1,384 מילים
סגירה