באוצר רוצים להחזיר לפעילות את הגנים בגילאי 3-6, משרד הבריאות מתנגד

בכיר בליכוד: התערבות בג"ץ תוביל לבחירות שבמרכזן סמכויותיו ● הדיונים בעתירות יועברו בשידור חי ● הנשיא בוחן ביטול של קנסות הקורונה ● מנדלבליט: "אין עילה שיפוטית להתערבות בהרכבת הממשלה" ● בג"ץ מקפיא הארכת כהונתו של דן אלדד ● משרד הרווחה מאפשר להורים לבעלי מוגבלויות לפגוש אותם, לראשונה מזה חודשיים

מחאת המורים בככר הבימה, היום. המורים דורשים שכר עבור ימי לימוד ביולי ובציבור שוררת אי וודאות לגבי החזרה לעבודה במערכת החינוך (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
תומר נויברג / פלאש 90
מחאת המורים בככר הבימה, היום. המורים דורשים שכר עבור ימי לימוד ביולי ובציבור שוררת אי וודאות לגבי החזרה לעבודה במערכת החינוך
07:26 עריכה

בוקר טוב! מהבוקר אזרחי ישראל רשאים לצאת מביתם לצורך פעילות ספורטיבית לבד או עם שותף קבוע למרחק בלתי מוגבל – לאחר שהוסרה התקנה שהגבילה את התנועה הספורטיבית למרחק של 500 מטרים מהבית.

מחר תקיים הממשלה דיון על מתווה ההקלות הנוסף שיסיר את מרבית מגבלות הסגר, שאמור להיכנס לתוקף בתחילת השבוע הבא בכפוף להמשך המגמה החיובית בהיקף ההדבקה בקורונה. זאת, אחרי דיון שיקיים ראש הממשלה נתניהו עם בכירי משרדי האוצר, החינוך והבריאות על היקף הסרת ההגבלות.

המתווה יכלול פתיחה של גני הילדים וכיתות א'-כ' בבתי הספר, פתיחה חלקית של השווקים וחזרה של מפעלים וחברות שאינם משרתים קהל לעבודה בתפוסה מלאה של מי שאינו יכול לעבוד מביתו, ולאחר מכן גם פתיחה של הקניונים.

מהודעת הממשלה הבוקר עולה, איפוא, כי הפרסומים לפיהם כבר הוחלט שגני הילדים, הכיתות הנמוכות והקניונים ייפתחו ביום ראשון לא היו מדוייקים, וכי ההורים והילדים יצטרכו להמתין עד יום שישי, ואולי עד מוצאי שבת, כדי לדעת אם הם יחזרו ללימודים ביום ראשון.

לפי המתווה שעל, הפרק השווקים יחולקו למתחמים בגודל של עד 6,000 מטר, וחצי מהדוכנים בשווקים יהיו פתוחים. הצפיפות בשווקים תוגבל עד אדם אחד לכל 10 מטרים רבועים ולכן יוכלו להיכנס אליהם רק עד 600 לקוחות. בכניסה לשווקים יערכו בדיקות חום, המבקרים יצטרכו ללבוש מסיכות וייאסר עליהם למשש את הסחורה כפי שלקוחות בישראל נוהגים לעשות.

משרד הבריאות דוחף לחייב את האזרחים להתקין אפליקציית מעקב כתנאי לכניסה לקניונים כדי לדעת אם נכנסו חולי קורונה לקניון ולבודד את מי שנמצא לידו. במשרד המשפטים מתנגדים לכך, מחשש לפגיעה בפרטיות הלקוחות.

עוד מתוכנן להחזיר לפעילות בשבועיים הקרובים את בתי הקולנוע במתכונת מצומצמת וכן צימרים ומלונות קטנים.

היום ייערך דיון באפשרות שגם שחייה בים תותר כ"פעילות ספורטיבית".

המשך מתווה פתיחת המשק ומערכת החינוך תלוי בכך שבבתי החולים יישארו פחות מ-300 חולי קורונה מונשמים. כרגע יש בבתי החולים 90 מונשמים, ומספרם הולך ופוחת מיום ליום.

בנוסף, ידונו היום בצמרת משרדי האוצר והבריאות על עתידם של הענפים שיחזרו לפעילות רק בעוד חודשים, שבו יוחלט מתי הם אמורים להיפתח אם מגמת ההתאוששות תימשך. בין הענפים הללו נמנים הספורט התחרותי, התיאטרון, ההופעות והכנסים, המסעדות ובתי הקפה, בתי המלון וחברות התעופה.

אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
07:35 עריכה

במגזר הערבי מתנגדים למתווה החזרה ללימודים. חלק גדול מראשי הרשויות הערביות הודיעו כי לא יפתחו את בתי הספר ביישוביהם בזמן חודש הרמדאן מאחר והחשש מהתפשטות הקורונה עדיין לא חלף.

מבט מהכנסיה הקתולית אל סמל המנורה של בית הכנסת העתיק של שפרעם. סביב המצודה הצלבנית התקבצו מקומות התפילה של ארבע דתות (צילום: ללא)
שפרעם  (צילום: ללא קרדיט)
07:38 עריכה

משרד העבודה והרווחה וארגון ויצו יפתחו היום מקלט חדש לנשים נפגעות אלימות וילדיהן שזקוקים לבידוד, במבנה של ויצו במרכז הארץ.

הקמת המסגרת החדשה באה על רקע עלייה של 100% באלימות בתוך המשפחה בתקופת הסגר, והקושי שנוצר בתקופה זו בקליטתן של משפחות חדשות במקלטים הקיימים, בהם לא ניתן לקיים את הוראת הבידוד באופן מלא. המקלט החדש יקלוט נשים מכל רחבי הארץ, והטיפול בו יותאם למגבלות המתבקשות כתוצאה ממגפת הקורונה.

ראש מינהל שירותים חברתיים במשרד העבודה והרווחה, איריס פלורנטין אמרה: "לכל אורך המשבר דאגנו לכך שלכל אישה שזקוקה למקלט יהיה מקום באחת המסגרות שלנו. שיתוף הפעולה עם ארגון ויצ"ו בהקמת המסגרת החדשה מאפשרת קליטה של נשים וילדים למקלט בתנאי בידוד תוך התחשבות ברווחתם ובטראומה שחוו. אנו מודים לארגון ויצ"ו על התגייסותו המהירה למשימה זו".

אורה כורזים, יו"ר ויצו ישראל אמרה: "המקלט הוא 'חדר מיון' ארצי למשפחות נפגעות אלימות. ויצו יזמה פתיחתו באופן מידי כדי להגן על נשים וילדים ומתוך ידיעה שהתקופה הקרובה תזמן הסלמה ברמות האלימות בתוך משפחה. אנו מודות למשרד הרווחה שפעל במהירות לאשר הקמתו של המקלט ולממן את פעילותו. אנו קוראות לנשים וגברים לא להישאר לבד עם האלימות ולפנות למוקדי הייעוץ והסיוע של ויצו ושל המדינה".

בתוך כך, הוארך מעצרו של הגבר מחולון החשוד כי רצח את אשתו חודש וחצי אחרי ששוחרר מהכלא.

אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
07:42 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ימסור היום לבג"ץ את עמדתו בנוגע להסכם הקואליציוני ולגבי השאלה אם ניתן להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה. זאת, לאחר שמנדלבליט ביקש דחייה של יומיים במתן התשובות.

ההערכה שפורסמה בכלי התקשורת היא שמנדלבליט צפוי להצביע על קשיים חוקתיים משמעותיים בהסכם הקואליציוני וכי בג"ץ יתערב בחלקים מסוימים של ההסכם. ההערכה היא שמנדלבליט ימליץ שלא להתערב בהחלטה על זהותו של רה"מ ולאפשר להטיל את המנדט להרכבת ממשלה על נתניהו ושגם בג"ץ יאשר לרה"מ החשוד בפלילים להרכיב את הממשלה.

ביום ראשון יתקיים דיון בבג"ץ על השאלה אם מותר להטיל על נתניהו את המנדט, וביום שני – דיון על ההסכם הקואליציוני. בשלישי או רביעי אמורה להתקבל החלטה של בג"ץ. זאת, מאחר וביום חמישי אמורה להסתיים חקיקת חוקי הרוטציה לקראת הגשת החתימות לנשיא המדינה.

הדיון ייפתח ביום ראשון בשעה 10:00, ואם לא יהיו התנגדויות – הוא צפוי להיות מצולם. 11 השופטים שישתתפו בדיון הם: הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק ארז, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ.

אביחי מנדלבליט (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
אביחי מנדלבליט (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
07:51 עריכה

08:09 עריכה

בזמן שהיועמ"ש מנדלבליט אמור לומר לבג"ץ את דעתו על ההסכם הקואליציוני השנוי במחלוקת בין הליכוד וכחול לבן על "חוקי הרוטציה" ושתי המפלגות מקדמות את החוקים בכנסת, מתברר שיש מחלוקת על החוקים גם בין שתי המפלגות עצמן. כך פורסם הבוקר ב"כאן 11" ובכאן רשת ב'.

לפי הפרסום, בכחול לבן מעדיפים שהחוקים יוגדרו כ"הוראות שעה" זמניות שתוקפן יפוג לאחר כהונתה של הממשלה הנוכחית, ואילו בליכוד מעדיפים שמדובר יהיה בחוקים קבועים.

בני גנץ, ראובן ריבלין, בנימין נתניהו (צילום: Photo by Yonatan Sindel/Flash90)
בני גנץ, ראובן ריבלין, בנימין נתניהו (צילום: Photo by Yonatan Sindel/Flash90)
08:24 עריכה

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ לא מתלהב מהתנהלות הממשלה לקראת פתיחת בתי הספר:

08:25 עריכה

ממשלת גרמניה החליטה להוציא את ארגון חיזבאללה מחוץ לחוק, ושר החוץ ישראל כץ מברך אותה על ההחלטה:

08:27 עריכה

"יש עתיד" מכבדת את הממשלה המתגבשת בעקיצה כפולה, על גודלה המנופח ועל המחלוקת לגבי איוש תיק הבריאות שהפך פתאום לתיק מבוקש ויוקרתי:

08:28 עריכה

במערכת החינוך זועמים על התנהלות הממשלה והזיג-זג שהיא מבצעת מול התקשורת והציבור לקראת האפשרות של פתיחת גני הילדים ובתי הספר ביום ראשון:

08:50 עריכה

ח"כ יועז הנדל, שעד שלשום היה שייך לסיעת תל"ם שמסרבת להצטרף לממשלה שבראשה נאשם בפלילים, נחרד כעת מהאפשרות שבג"צ ימנע מנאשם להרכיב אותה:

 

09:10 עריכה

זאב אלקין מבקש משופטי בג"ץ לבצע מסע אחורה בזמן ולדון במינוי נתניהו לפני הבחירות, כדי לאפשר לעם להחליט:

09:20 עריכה

סגן נשיא ארה"ב לשעבר והמועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, הבטיח הלילה שאם ייבחר, לא יחזיר את שגרירות ארה"ב לתל אביב.

ביידן, שתקף את טראמפ על העברת השגרירות לפני כשנתיים, טוען כיום כי החזרתה לתל אביב "לא תסייע להליך השלום". לדברי ביידן: "הממשל שלי ידחק בשני הצדדים לשמר את פתרון שתי המדינות בחיים".

ג'ו ביידן (צילום: Matt Rourke, AP)
ג'ו ביידן (צילום: Matt Rourke, AP)
09:34 עריכה

ועדת המשנה למודיעין ולשירותים חשאיים בכנסת אישרה הבוקר להמשיך באיכון הסלולרי של חולי הקורונה, המתבצע בידי שב"כ, עד יום שלישי הבא, אבל לא עד יום חמישי כמו שביקשה הממשלה. זאת, בהמשך להכרעת בג"צ, שהתנתה את המשך השימוש באיכון בחקיקה. ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס דיון מכריע בנושא ביום ראשון הקרוב.

יו"ר ועדת המשנה, גבי אשכנזי, אמר בדיון: "אני רואה בפעולות הממשלה התחלה של התנעת תהליך חקיקה, אבל קשה ללכת לחקיקה שתאפשר לשב"כ לבצע גם פעילות אחרת. אם אכן ביום ראשון הממשלה תחליט שהיא לא הולכת על חקיקה ההחלטה תפוג, ואם היא תרצה להמשיך היא תבוא אלינו ביום שלישי ונבדוק כמה זמן להאריך".

"אני ממליץ להגביר את החקירות האפידמיולוגיות והבדיקות, שכן אנחנו מבינים שיש סיכון, אבל נצטרך לחיות בשגרת קורונה בשנה הקרובה ולפיכך יש חשיבות בהגברת החקירות האפידמיולוגיות ובחינת חלופות טכנולוגיות אחרות".

ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי, הזהירה בדיון מפני השלכות הפסקת איכון שב"כ: "ברור לנו לחלוטין שללא שימוש בשירות של השירות נפסיד הרבה מאוד בידודים והרבה מאוד חולים וברור לנו שצריך את זה לטובת פתיחת המשק".

יו"ר הוועדה ח"כ גבי אשכנזי שאל את סדקצי על הירידה במספר ההדבקות, וסדצקי ענתה: "נענו בין 184-170 הדבקות ביום. אבל אנחנו צריכים לראות כל הזמן את התמונה הגדולה".

לדברי סדצקי: "ככל שהמקרים יורדים ואין מקרי הגעה מחו"ל אנחנו יותר ויותר מבינים שכשהולכים בשיטת הפינצטה, רוב אסטרטגיית היציאה בנויה על כך. אחרי שכל כך פתחנו נתחיל לראות שוב הידבקות בקהילה. זה בדיוק הזמן שנצטרך לאתר כל מקרה ואת המגעים שלו".

לפי מסמך שהוגש לוועדה, בין 18 במרץ ל-25 באפריל שלח שב"כ 73,955 מסרונים לאנשים ששהו בקרבתם של חולי קורונה ו-17,989 מהם – 24% – דיווחו על כניסה לבידוד.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז נזרי, ביקש מהוועדה בדיון לאשר את המשך איכון שב"כ בשבוע נוסף. נזרי אמר: "אכן ביקשנו שבוע. פסק הדין של בג"ץ קבע שאם הממשלה מבקשת להמשיך באיכונים צריך לעשות את זה בחקיקה ראשית ואם רוצים בינתיים להאריך צריך להתניע הליך חקיקה".

"אנחנו מבקשים שבוע. אין שום סיכוי להעביר חקיקה בשבוע. ביקשנו שבוע מאחר שבשבוע הזה אמורה להתקיים ישיבה בראשות ראש הממשלה, השרים הרלוונטיים ושב"כ כדי לבחון אם לקדם חקיקה או לא. נכון לרגע זה לא התקבלה החלטה אם לקדם חקיקה או לא, אז לא חשבנו שנכון לבקש רק את השבוע הזה כתקופת גישור וביום ראשון הקרוב נראה לאן פנינו מועדות כשתתקבל החלטת הדרג המדיני".

"אם לא נלך לחקיקה, בוודאי שזה ייעצר מיידית. בסופו של דבר הוחלט לקיים דיון בראשות ראש הממשלה, שיתקיים ביום ראשון. בהינתן שזה המצב הוחלט לבקש להאריך את הדברים כפי שהם בשבוע".

בפסיקת בג"ץ שניתנה ביום ראשון הזהירה נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות: "עלינו לשמור מכל משמר שהאירועים החריגים שעמם אנו מתמודדים בימים אלה לא יותירו אותנו עם מדרון חלקלק של שימוש באמצעים חריגים ופוגעניים ללא הצדקה".

בפסיקה שהתקבלה בעקבות העתירות שהוגשו נגד הפעלת אמצעי האיכון של שב"כ כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה, קבע בית המשפט כי מהיום (30 באפריל) "לא ניתן יהיה להסמיך את שב"כ לסייע בהתמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה באמצעות המנגנון הקבוע בסעיף 7(ב)(6) לחוק השב"כ".

"ככל שמבקשת המדינה להמשיך ולהסתייע באמצעים המצויים בידי שב"כ, עליה לפעול לצורך עיגון הסמכה כזו בחקיקה ראשית. ככל שיותנע הליך חקיקה, ניתן יהיה להאריך את תוקפה של החלטת ההסמכה לפרק זמן קצר נוסף שלא יעלה על שבועות ספורים על מנת לאפשר את השלמתו של הליך זה".

גבי אשכנזי (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
גבי אשכנזי (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
09:36 עריכה

הממשלה הודיעה כי תשלם לרופאים על ימי העבודה שהפסידו כשנכנסו לבידוד מחשש להדבקה בקורונה. ואולם, בדיון שהתקיים היום בוועדת הכספים התברר כי לא מדובר בהחזר מלא, אלא בפיצוי שחלקו יבוא על חשבון ימי המחלה של הרופאים:

09:41 עריכה

ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן מחייב את המפלגות לבטל אותו ולהוליך את המדינה לבחירות חוזרות במידה ובג"ץ יפסול את מינויו של בנימין נתניהו לרה"מ בשל משפטו וכתבי האישום נגדו. ואולם, ח"כ מיקי זוהר, שלעתים קרובות מצהיר על כוונותיהן הנסתרות של מפלגתו והממשלה, הצהיר הבוקר שבמקרה שמינוי נתניהו ייפסל בבג"צ תחוקק פסקת התגברות שתבטל את הפסילה:

09:44 עריכה

מול התקפות של שרים וח"כים מהליכוד ואף מכחול לבן, שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני מנסה לגונן על בית המשפט העליון:

10:06 עריכה

ביום ראשון הקרוב תתחיל רשות המסים לחלק לעצמאים את הפעימה השנייה של הפיצוי שמעניקה המדינה לעצמאים. הפעימה השנייה אמורה להיות נדיבה הרבה יותר מהפעימה הראשונה, שבה רק חלק מהעצמאים קיבלו מענק בסכום ממוצע של כ-3,000 שקלים. על רקע הביקורת החריפה והפגנות העצמאים, שר הכלכלה אלי כהן הודה הבוקר כי הממשלה לא פעלה כראוי בעניינם:

10:19 עריכה

שר הבריאות משה ליצמן החליט להחזיר את טיפולי ההפריה, וח"כ שרן השכל שדחפה לקדם את ההחלטה מברכת:

10:23 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ מתפנה לרגע מהמשא ומתן הקואליציוני ומאבקו המשפטי למען מינוי ראש ממשלה שמואשם בפלילים ומברך את ממשלת גרמניה:

10:37 עריכה

כתב חדשות ערוץ 13, אביעד גליקמן, מדווח על אפשרות שהעימות בין מנדלבליט למשנה שלו יסתיים דווקא בפרישה של אלדד:

10:41 עריכה

אחרי דיון סוער בוועדת הכספים של הכנסת, הודיע סגן הממונה על השכר באוצר, אפי מלכין, כי ייענה לדרישה שהעלו חברי הוועדה כי כלל הצוותים הרפואיים הן בבתי החולים והן בקהילה שנדבקו בקורונה, יזכו לפיצוי מלא בגין שכרם, ללא הורדת ימי מחלה.

מלכין ציין בסיום הדיון כי למרות שלא הושג הסכם עם ההסתדרות הרפואית, הוחלט על פיצוי מלא לצוותים הרפואיים בבתי החולים, לאור ההבטחה לוועדת הכספים בנידון.

לאור ביקורת נוקבת מצד חברי הוועדה, הוסיף סגן הממונה כי יינתן פתרון גם לרפואיים בקהילה: "יש לנו גם סוהרים שבודקים אסירים ונכנסו לבידוד ועובדים סוציאליים שמבקרים בבתים. זה נכון לפתור את כל אלה, אך הדבר מורכב יותר".

ועדת הכספים של הכנסת. הרשויות לא מקבלות תקציבים ממשלתיים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ועדת הכספים של הכנסת. הרשויות לא מקבלות תקציבים ממשלתיים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
10:44 עריכה

אחמד טיבי מברך על החלטת האוצר להחזיר לרופאים את עלות ימי הבידוד שבהם שהו:

10:46 עריכה

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר ויו"ר סיעת תל"ם, בוגי יעלון, מסרב לחזור בו מהתבטאויותיו הקשות בערב יום הזיכרון:

10:57 עריכה

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, מצביע על אור בקצה המנהרה:

11:07 עריכה

10 עורכי דין הגישו עתירה לבג"צ בבקשה למנוע את הארכת כהונתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דן אלדד. כך דווח הבוקר ב"כאן רשת ב'".

העתירות הוגשו על רקע העימות הקשה בין אלדד לבין מנדלבליט שבמסגרתו העביר אלדד חומרים נגד מנדלבליט למבקר המדינה, ובהמשך למכתב חריף שמנדלבליט שלח לנציב שירות המדינה ובו טען כי ישנה מניעה משפטית להאריך את כהונתו של אלדד.

אביחי מנדלבליט, דן אלדד (צילום: פלאש90 / משרד המשפטים)
אביחי מנדלבליט, דן אלדד (צילום: פלאש90 / משרד המשפטים)
11:10 עריכה

11:14 עריכה

לקראת החלטת הממשלה האמורה להתקבל מחר על חזרתם ללימודים של ילדי הגנים והכיתות הנמוכות בבתי הספר, שר האנרגיה יובל שטייניץ התראיין באולפן ynet והביע התנגדות לחזרת הילדים ללימודים.

לדברי שטייניץ: "אני חושב שמוקדם מדי לפתוח את מערכת החינוך, ודאי לא את גני הילדים והכיתות הנמוכות. כדי לפתוח את הגנים והכיתות הנמוכות, ששם אי אפשר לסמוך על ריחוק פיזי ושמירה קפדנית על היגיינה אנחנו צריכים לקבל חוות דעת ברורה שמבוססת על מחקרים מובהקים, שבניגוד למה שחשבו בעולם לפני חודשיים ההדבקה בקרב ילדים נמוכה או אינה קיימת"

יובל שטייניץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יובל שטייניץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

.

11:18 עריכה

ליד בית המשפט העליון מתקיימות בשעה האחרונה שתי הפגנות: הפגנת ימין נגד התערבות ביהמ"ש במינוי נתניהו לרה"מ, והפגנה נגדית של כ-100 מאנשי מחאת "הדגלים השחורים" תחת הכותרת "שומרים על בית המשפט".

הפגנת הדגל השחור מול בית המשפט העליון (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
הפגנת הדגלים השחורים מול בית המשפט העליון (צילום: מחאת הדגלים השחורים)

מפגיני הדגלים השחורים, שבשל הוראות הריחוק החברתי עומדים בשורות מסודרות עם רווחים ביניהם ועשויים להיראות למתבונן מבחוץ כיחידה צבאית ששומרת על ביהמ"ש, מפזרים ברשתות החברתיות הצהרות באנגלית לפיהן הם "שומרים על בית המשפט העליון מהאספסוף של נתניהו".

ממובילי מחאת הדגלים השחורים נמסר: "המפגינים שומרים על מרווח של 2 מטרים אחד מהשניה, מפגן המחאה מתקיים בתיאום עם המשטרה. בכל מקום שבו הנאשם מבלפור נתניהו ישלח את אנשיו להרים את ה D-9 על בית המשפט- הוא ימצא חומה בצורה של ישראלים וישראליות שנלחמים על מוסדות הדמוקרטיה. בית המשפט חייב לפעול ללא פחד ומורא מפני ההסתה שמגיעה מהימין הקיצוני. נמשיך להגן על המוסדות הדמוקרטיים כדי שיוכלו לפסוק ללא פחד".

11:25 עריכה

מליאת הכנסת החלה לדון בקריאה הראשונה על אישור התיקונים בחוק יסוד הממשלה "ממשלת חלופין". התיקונים, שאמורים להתבצע כדי לקיים את ההסכם הקואליציוני המורכב בין הליכוד וכחול לבן, מכונים בתקשורת "חוקי הרוטציה" ובפי המתנגדים להם "חוקי השחיתות". לדיון נרשמו לא פחות מ-69 דוברים וההערכה היא שהאופוזיציה תהפוך אותו ל"פיליבסטר" ארוך ומייגע.

מליאת הכנסת מצביעה על התפזרותה, אמש (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מליאת הכנסת מצביעה על התפזרותה, אמש (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
11:44 עריכה

אחד מראשוני הנואמים בדיון הארוך על "חוקי הרוטציה" הוא יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שגילה באיחור מה כמה מכוערת עשויה להיראות הרכבת ממשלה בישראל:

11:46 עריכה

בהמשך לברכות של שר החוץ ישראל כץ ויו"ר כחול לבן בני גנץ, גם שותפו לשעבר של גנץ, יאיר לפיד, מברך את ממשלת גרמניה על ההכרה בחיזבאללה כארגון טרור:

11:52 עריכה

בית המשפט הגבוה לצדק הוציא צו ביניים המונע את הארכת כהונתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דן אלדד עד שהעניין יתברר משפטית ועד לקבלת החלטה אחרת. זאת, בתשובה לעתירה שהוגשה הבוקר בידי 10 עורכי דין נגד המשך כהונתו של אלדד. בג"צ אסר גם למנות מועמד אחר לתפקיד במקום אלדד עד לקבלת החלטה.

הצו ניתן במסגרת עתירה שהגישו הבוקר עורכי דין פרטיים, ובהם ראשי מחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין, עמית בכר ונדב ויסמן, וכן ברוריה לקנר, גיא גיסין ועוד.

בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין יוסף בנקל, נתי אגמון ולידר קופרשמידט טל ממשרד שבלת ושות', נטען כי הארכת מינויו של אלדד על ידי שר המשפטים אמיר אוחנה, בממשלת מעבר, בניגוד לעמדת היועמ"ש אביחי מנדלבליט, היא החלטה בלתי סבירה באופן קיצוני. עוד נטען כי העובדה שמשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמור להיפתח בקרוב משפיעה גם היא על ההכרעה.

שופט בית המשפט העליון, מני מזוז, הורה לשר אוחנה, ליועמ"ש מנדלבליט, לאלדד ולנציב שירות המדינה להגיש את תגובתם לעתירה בתוך שבועיים – עד 14 במאי.

היום אמורה להסתיים כהונתו הזמנית של אלדד.

מני מזוז (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מני מזוז (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
11:56 עריכה

תגובות סוערות במערכת הפוליטית על החלטת בג"צ להוציא צו ביניים שמקפיא את הארכת כהונתו של המשנה ליועמ"ש דן אלדד. אלדד יניב, למשל, מצדיק את החלטת בג"צ:

מנגד, איתמר בן גביר מכנה את מנדלבליט ובג"צ בכינוי נאצה:

11:57 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שעדיין נואם בכנסת בדיון על חוקי הרוטציה מפגיז את המליאה בהתקפות נגד הממשלה המסתמנת:

12:04 עריכה

מסתמן: הממשלה תבטל את האיסור על הגעה של עובדים מעל גיל 67 לעבודה ותהפוך אותו להמלצה בלבד:

12:19 עריכה

הדיון על "חוקי הרוטציה" השנויים במחלוקת במליאת הכנסת נמשך, ויו"ר ועדת הכנסת המיוחדת שהוקמה כדי לדון בחוקים הללו, איתן גינזבורג, מנסה להגן על חבילת החקיקה: "אנחנו לא פוגעים בכנסת ולא פוגעים באופוזיציה, הצעות החוק יאפשרו הקמת ממשלה שוויונית. חלק מכריע מההגבלות המתוארות על ראש הממשלה, הוטלו על ראשי ממשלות בממשלות רוטציה בעבר. ההבדל שעכשיו זה יעוגן בחקיקה".

איתן גינזבורג (צילום: Flash90)
איתן גינזבורג (צילום: Flash90)
12:24 עריכה

דודי אמסלם מצטרף להתקפות על היועמ"ש מנדלבליט שדורש שלא להאריך את כהונת המשנה שלו דן אלדד ועל בג"צ שהקפיא את הארכת המינוי. אחרי שאיתמר בן גביר כינה את בג"צ ומנדלבליט "מאפיה", אמסלם מסתפק בכינוי עדין יותר "החתולים":

12:33 עריכה

ח"כ גבי אשכנזי מנסה להפוך את תקנות שעת חירום לחוקים:

12:35 עריכה

ה"פיליבסטר" בדיון על חבילת "חוקי הרוטציה" נמשך, וכעת תורו של ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת, שכצפוי אינו חוסך מהממשלה ומ"כחול לבן" ביקורת נוקבת.

נאומו של כסיף מנסה לחקות את נאומו המפורסם של הסופר אמיל זולא להגנתו של אלפרד דרייפוס, "אני מאשים". לדברי כסיף: "אני מאשים את נתניהו אבל יותר את "בנימין גנץ. אני מאשים את אבירי האופורטוניזם הנדל, האוזר, לוי אבקסיס. אני מאשים את פרץ ושמולי. אחד גילח שפם והשני מתגלח על גבם של העשוקים"….

עופר כסיף (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
עופר כסיף (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
12:37 עריכה

על רקע העתירה לבג"צ נגד חוקי הרוטציה, יאיר לפיד תוקף את הגודל והבזבזנות של הממשלה המסתמנת:

12:39 עריכה

בג"צ אסר על בתי החולים לחפש חמץ בתיקיהם של המבקרים. בג"ץ קבע בדעת רוב כי "אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור על הנכנסים בשעריהם להכניס חמץ במהלך חג הפסח".

כצפוי, ההחלטה מעוררת תגובות סוערות בעד ונגד במערכת הפוליטית.

 

12:44 עריכה

גם גילה גמליאל מצטרפת להתקפות על בית המשפט העליון בדרכה המעודנת:

12:53 עריכה

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב פרש את מתווה החזרה ללימודים בגנים ובבתי הספר בריאיון לאולפן ynet – מתווה שהממשלה עדיין לא החליטה האם לאפשר לו לצאת לדרך ביום ראשון הקרוב.

אבואב אמר בראיון: "אני מעריך שכאשר יוחלט להפעיל את המערכת המורים יתייצבו לעבודתם. בחזרת הלימודים בחינוך המיוחד בשבוע שעבר. היו בעיות, היו דאגות, הייתה מורכבות. בסופו של דבר 27 אלף ילדים הגיעו לחינוך המיוחד ועשרת אלפים מורים התייצבו למשמרתם. לא ראית מצב של היעדרות מורים שלא הגיעו למסגרות, זו לא המציאות. הכל מורכב, הכל דרוך, הכל קשה אבל זה המצב ואיתו צריך לדעת להתמודד. אני מעריך שכאשר יוחלט להפעיל את המערכת, בתנאים שייקבעו, המורים יתייצבו לעבודתם ואנחנו נראה את היכולת של המסגרות לתפקד, עם כל המורכבות והקשיים".

"כל החובה של חוק חינוך חובה, מבחינת תלמידים, אתה באמת משווע שאנחנו נלך ונאכוף מי שלא בא מבחינת התלמידים? באשר למורים, אנחנו נצטרך להתמודד כפי שהתמודדנו בעשרת הימים האחרונים. אנחנו נתמודד עם הסוגיות ואנחנו נטפל בהן ונביא בסוף לפתרונות. בסוף הדברים יתנהלו".

"מחצית הגן יפעלו בקבוצות של כ-15 ילדים בימים ראשון, שני ושלישי. הקבוצה השנייה בימי רביעי, חמישי ושישי. בתי הספר היסודיים ילמדו רק בכיתות א'-ג' במחצית הכיתה וכל קבוצה תעמוד בפני עצמה ולא תתערבב במרחב. לכן יצאו להפסקות מיוחדות ובקבוצות".

"הקבוצה השלישית זה ילדים ונוער בסיכון שאי אפשר להשאיר אותם בבית, והם ילכו למסגרות שמיועדות לילדים ונוער בסיכון. הקבוצה הרביעית זה בני הנוער בכיתות י"א-י"ב, שמתקשים לעבור את הבגרות וניתן יהיה ללמד אותם בקבוצות קטנות ומצומצמות, עד 15 תלמידים, בבתי הספר התיכונים לקראת הבגרות".

בית הספר היסודי הדר בכפר יונה בחודש שעבר (צילום: חן ליאופולד, פלאש 90)
בית הספר היסודי הדר בכפר יונה בחודש שעבר (צילום: חן ליאופולד, פלאש 90)
13:12 עריכה

13:14 עריכה

בזמן שהכנסת דנה ב"חוקי הרוטציה" שיאפשרו לנתניהו וגנץ להרכיב ממשלה לשלוש שנים, יאיר לפיד מזכיר שלא מדובר בממשלת חירום ושההצעה להקמת ממשלת חירום זמנית לזמן מגפת הקורונה, שהוא הגיש, עדיין מונחת על שולחנה /של הכנסת:

13:19 עריכה

13:25 עריכה

אחרי כחודשיים בהם הורים לבעלי מוגבלויות ואוטיזם לא הורשו לפגוש את ילדיהם, משרד הרווחה הודיע היום כי מעתה תתאפשר יציאה של חוסים לביקור של שמונה שעות אצל בני משפחותיהם.

המהלך יצא לדרך בעקבות מאבק משפטי ממושך של ההורים נגד משרד הרווחה, שמנע את ביקוריהם במשך 55 ימים מחשש להדבקה בנגיף הקורונה במוסדות.

הביקורים יתבצעו בהתאם להחלטת מנהלי המסגרות, לפרק זמן שייקבע תחת המגבלה של משפחה גרעינית. כמו כן, היציאה תתאפשר רק לבתים שלא היו בהם מבודדים וחולים בחודשיים שקדמו למפגש, עם חתימה של ההורה או האפוטרופוס על הצהרת בריאות.

13:47 עריכה

הפיליבסטר במליאת הכנסת על "חוקי הרוטציה" נמשך, וכעת תורה של הח"כים החדשה מאי גולן (ליכוד* שמנצלת את ההזדמנות לתקוף את בג"צ, שדן בימים אלה בעתירות נגד הרכבת הממשלה.

לדברי גולן: "למה ללכת לבחירות רביעיות? יש פה מי שמנהל בפועל את המדינה וזה לא אנחנו. הם (בגצ) הבריאה. הם היקום, הם המהות. אנחנו פה רק תפאורה".

מאי גולן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מאי גולן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
13:50 עריכה

ח"כ איימן עודה מצטרף לקולות בחברה הערבית שמבקשים להחריג את המגזר מהחזרה החלקית ללימודים ביום ראשון:

13:51 עריכה

13:52 עריכה

גדעון סער מצטרף להתקפות של הח"כים והשרים ממפלגתו נגד בג"ץ:

14:00 עריכה

בכירי משרד הבריאות, האוצר והחינוך דנים כעת באפשרות להחזיר חלק ממערכת החינוך ללימודים ביום ראשון.

14:06 עריכה

שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, מצטרפת למתקפה המרוכזת על בג"צ על הדיון שנערך בו באפשרות להרכבת הממשלה שלא בטוח סיעתה, "ימינה", בכלל תהיה חלק ממנה:

14:08 עריכה

14:21 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיש לבג"ץ את תגובתו לעתירות המבקשות למנוע את הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על ראש הממשלה, וכן להורות על בטלות ההסכם הקואליציוני או על בטלות סעיפים ממנו.

"עמדת היועמ"ש היא כי על אף הקשיים המשמעותיים הקיימים שמתעוררים בעניין, אין בהם כדי להקים עילה להתערבות שיפוטית, שמשמעותה היא שרוב חברי הכנסת יהיו מנועים מליזום הקמת ממשלה חדשה בישראל שח"כ נתניהו יעמוד בראשה", נכתב בהודעת היועמ"ש.

"ביחס לטענות השונות שהועלו בנוגע להסכם הקואליציוני, היועמ"ש סבור כי על-פני הדברים, הסדרים מסוימים שנקבעו בהסכם הקואליציוני מעוררים קשיים משמעותיים".

"עם זאת, לדעת היועמ"ש לא קמה בעת הנוכחית עילה לפסילת ההסכם הקואליציוני גופו, בשלב בו אנו מצויים כעת; ובהינתן – וכאן העיקר – שאין בכוח הוראותיו לגבור על הוראות הדין החרות ועל הוראות המשפט הציבורי המהותי עת יבוא ההסכם לכלל מימוש".

"על כן, היועמ"ש סבור כי יש לדחות גם את הסעדים המבקשים להביא לביטול ההסכם, או לביטול חלק מסעיפיו. היועמ"ש מציין, כי בחינת חוקיות הסדריו השונים של ההסכם הקואליציוני, נכון שתיעשה בשלב הוצאתו של ההסכם מן הכוח אל הפועל".

"הסכם הקואליציוני טומן בחובו הסכמה לקידום שינויים חוקתיים משמעותיים, ובכלל זה יצירת מודל משטרי חדש שאינו טבעי לשיטת המשטר בישראל. כולל סעיפים שמבקשים לשנות מיחסי הכוחות שבין הממשלה לבין הכנסת והקפאת מינויים ואיוש תפקידים בשירות הציבורי ובבמערכת אכיפת החוק".

"ההסדרים הפרטניים יחייבו בתורם בחינה קפדנית כדי לוודא שהקשיים המשמעותיים הניכרים כבר על פני השטח, ואשר הוצגו לעיל, ואלה שעוד יתגלו במעלה הדרך, יקבלו מענה כנדרש. מכל מקום, ההכרעה הסופית בדבר חוקיותם וחוקתיותם של ההסדרים הפרטניים, צריכה להיבחן רק לאחר שהליכי החקיקה יושלמו".

"לא ניתן לשלול באופן קטגורי את האפשרות כי בנסיבות קונקרטיות חריגות, תקום עילת נבצרות תפקודית הנובעת מכך שראש הממשלה הינו נאשם בפלילים. ואולם, במצב הדברים הנתון, עמדת היועמ"ש היא כי מכלול הנסיבות הרלוונטיות הקיימות, אינו מבסס עילה לקביעה שיפוטית לפיה נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו".

תגובת מנדלבליט הוגשה באמצעות מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ענר הלמן, ועוה"ד רן רוזנברג, אבישי קראוס ואודי איתן.

14:21 עריכה

14:31 עריכה

זמן קצר אחרי שהיועמ"ש מנדלבליט הודיע לבג"צ כי "אין מניעה" למנות מואשם בפלילים לראש הממשלה, הנשיא ריבלין העביר גם הוא תשובה לעתירות נגד הרכבת הממשלה – וגם הוא נמנע מלהביע הסתייגות ממינוי נתניהו:

14:51 עריכה

הכנסת אישרה את חוק הרוטציה בקריאה ראשונה. התיקון לחוק יסוד: הממשלה שיאפשר את החילופים בין נתניהו לגנץ בתוך תקופה של סך הכל 3 שנים, אושר בקריאה ראשונה כאמור, ברוב של 72 תומכים מול 31.מתנגדים.

15:19 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט מעדכן את מגוון הציוד שמרדו סיפק למשרד הבריאות במהלך המשבר, (מסיכות, סרבלים, מטושים, ריאגנטים וכו') ומעל 30 טיסות מטען שנחתו בישראל.

15:25 עריכה

צבי האוזר מתעמת עם חברי המשותפת לאחר שנאם על ועידת סן רמו שבה הוחלט לתת את המנדט לבריטים שיממשו בין היתר את הצהרת בלפור. אחמד טיבי ענה לו: "הנאום שלך היה דרך ארס לא דרך ארץ".

15:41 עריכה

מיקי זוהר פנה לגנץ ואשכנזי והציע להם לקחת את תיק הבריאות בתמורה לשניים-שלושה תיקים.

.

15:48 עריכה

עאידה תומא סולימאן וגדעון סער מתווכחים על המאזן בין הכנסת לבג"צ. סער (כצפוי) חושב שהעליון מתערב יותר מדי ותומא סולימאן חושבת שהתגובה מינימלית.

16:07 עריכה

בתנועה לאיכות השלטון מוחים על "ההכשר שמנדלבליט נותן לממשלת השחיתות" ומתכננים עצרת מחאה בככר רבין במוצ"ש. "היועץ שמבית מדרשו יצאו שלושה כתבי אישום, נותן יד לתגובה מתחמקת ומתרפסת".

16:19 עריכה

בנימין נתניהו, גלעד ארדן וישראל כץ מברכים את גרמניה על כך שאסרה על חיזבאללה לפעולה משטחה. "אני מברך את שר הפנים הורסט זיהופר על מנהיגותו", כתב ארדן.

נתניהו: אני מברך על ההחלטה של ממשלת גרמניה להוציא מחוץ לחוק את ארגון הטרור חיזבאללה. גרמניה מצטרפת בזאת למדינות כמו ארה"ב, בריטניה, קנדה, אוסטרליה ומדינות באמריקה הלטינית שכבר עשו צעד זה.
כל המדינות שוחרות השלום צריכות להוקיע את ארגוני הטרור ולא לתת להם שום סיוע ישיר או עקיף.

17:17 עריכה

אביגדור ליברמן תקף את חוק הרוטציה בדיון בוועדה המיוחדת, לאחר שהחוק עבר קריאה ראשונה. ח"כים מהליכוד תקפו בחזרה.

ליברמן: "אין כזה כזה פטנט בעולם שמשביעים שני ראשי ממשלה בו זמנית, המדינה היחידה שניסתה להעביר משהו דומה היתה דרום סודן וזה נגמר במלחמת אזרחים".

שלמה קרעי ואופיר כץ אמרו לליברמן שהוא משקר לבוחריו.

17:48 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לא ממליץ לפתוח את גני הילדים בגילאי 0-6. בשיחה שעסקה במערכת החינוך בהשתתפות נתניהו ושרים נוספים, אמר מנכ"ל משרד הבריאות כי מבחינתו מומלץ לפתוח את בתי הספר היסודיים בגילאי א'-ג'

17:53 עריכה

דיוני בג"צ בשלל העתירות שהוגשו נגד כהונת נתניהו יועברו בשידור חי. הדיונים בעתירות נגד כהונת ראש ממשלה שהוגשו נגדו כתבי אישום, יתקיימו ביום ראשון הקרוב בפני 11 שופטים בראשם הנשיאה אסתר חיות. השידור הישיר יופיע באתר בית המשפט העליון ובחשבון הטוויטר של הרשות השופטת.

18:18 עריכה

בליכוד מאיימים על בג"ץ שאם יתערב בחוק הרוטציה החדש ויסכל את מינוי נתניהו, הבחירות הרביעיות יעסקו בסמכויות העליון.

לפי חושב שהאיום הזה כוחני, עברייני ואפל.

18:57 עריכה

חברי סיעת כחול לבן יתרמו 20% משכרם על רקע משבר הקורונה והמצב במשק. התרומה תיכנס לתוקף מחודש אפריל.

עם הקמת הממשלה, הסיעה תקדם קיצוץ בשכר הבכירים ובהם גם השרים וחברי הכנסת, לפחות למשך תקופת ההתמודדות עם השלכות משבר הקורונה. גנץ הבהיר היום שלא ישתמש בסעיף הדיור המופיע בהסכם הקואליציוני ויישאר לגור בביתו ויפעל לצמצום מספר בעלי התפקידים בממשלה ככל הניתן.

19:06 עריכה

ועדת שרים לעניין אזור מוגבל אישרה הטלת סגר על שכונות רוממה מרכז בירושלים והשכונות 9 ו-10 בחורה שבנגב מהיום ב-23:00 ועד ראשון בחצות. ההגבלות על רמת בית שמש הוארכו ממחר בבוקר עד ראשון בחצות. במקביל, הוסרו ההגבלות מנתיבות ושכונת נחלה ומנוחה בבית שמש.

19:23 עריכה

גני הילדים ככל הנראה לא ייפתחו ביום ראשון. רק מחר תתקבל ההחלטה הסופית לגבי מי ילך ללימודים בראשון, אך מי שבטוח יחזרו הן כיתות א'-ג'. לעומתם, מעונות היום והגנים הפרטיים בגילאי 0-3 צפויים להישאר סגורים ומי שנתונים בלב הוויכוח הם גילאי הגנים בשלבי טרום וחובה. משרדי החינוך והאוצר רוצים לפתוח את הגנים, (כדי לשחרר את ההורים), אך במשרד הבריאות מתנגדים.

לפי דיווח ב-N12, גורמי בריאות רבים חושבים שמרווחי הביטחון כרגע מוגזמים.

שר החינוך לשעבר שי פירון, חושב שהמערכת צריכה להיערך שבוע ואז כל 3 ימים יצטרפו 2 שכבות גיל נוספות כאשר המורים יחזרו 3 ימים לפני לצורך הכנה והתארגנות.

"קחו שבוע, תתארגנו, תסדרו, תגדירו את כל הכללים. משרד האוצר אלוף בלחסוך שקל שאחר כך יעלו לו שניים. יש כאן ראש ממשלה, הוא מנהל את האירוע וצריך לקבל את ההכרעה … קבע תאריך יעד, תן אופק, יתארגנו שבוע יקבעו את הכללים ויחזרו".

20:13 עריכה

בליכוד חושבים שמחאת הדגלים השחורים שהתקיימה היום בירושלים מזכירה הפגנות פאשיסטיות.

20:21 עריכה

הנשיא שוקל לבטל את חלק מהקנסות המשטרתיים שניתנו בתקופת הקורונה, (יש 55 אלף אזרחים כאלה). זאת, לפי מתווה שיאפשר להקל על מי שקיבלו את הקנסות בהתאם לקירטריונים שייקבעו, עד כדי ביטול הקנס כולו. לפי דיווח של N12, בכל מקרה הביטול לא יחול על כל מקבלי הקנסות.

20:30 עריכה

מספר חולי קורונה מסתכם ב-7,163, (ירידה של 3% ביממה האחרונה), מספר המונשמים עומד על 82 ומספר המתים עלה ל-222.

21:23 עריכה

לפי הדיווח של כאן, נתניהו ביקש מאנשי הליכוד לתקוף את האפשרות שבג"ץ יתערב בהסכם הקואליציוני ובמינוי שלו עצמו לראש ממשלה כמי שהוגשו נגדו כתבי אישום.

סגירה