יזמים: גם המכרז החדש לחוף עתלית "תפור" למידותיו של מוש בן ארי

מעקב זמן ישראל במהלך חג הפסח הבינו במועצה האזורית חוף הכרמל שאף יזם לא ייגש למכרז הבעייתי להפעלת חוף המבצר בעתלית, ומיהרו להפיק מכרז חדש ● אבל יזמים שרצו להתמודד במכרז וקראו את הדרישות חושדים: "החוף של מוש" באילת אינו דורש שירותי הצלה, ולמכרז הוכנס תיקון שיקל עליו את הזכייה

  • חוף המבצר בעתלית (צילום: Doron Horowitz/Flash90)
    Doron Horowitz/Flash90
  • חוף המבצר בעתלית (צילום: Abir Sultan/Flash 90)
    Abir Sultan/Flash 90
  • חוף המבצר בעתלית (צילום: Doron Horowitz/Flash90)
    Doron Horowitz/Flash90
  • חוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)
    Hadas Parush/Flash90
  • ראש המועצה אסיף איזק ומוש בן ארי (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל)
    מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל
  • מוש בן-ארי (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
    Tomer Neuberg/Flash90

כשלון למועצה האזורית חוף הכרמל בניסיון להסדיר את התכנון וההפעלה של חוף המבצר. אף גוף עסקי לא ניגש למכרז הבעייתי שמועדו פג לאחר חג הפסח, לרבות הזמר מוש בן ארי שאיתו ניסתה המועצה להתקשר באופן מזורז כ"ספק יחיד", כפי שנחשף בסדרת תחקירים בזמן ישראל.

בישוב עתלית, שבתחומו נמצא החוף היפהפה והנטוש, ממשיכות הרוחות לגעוש סביב הניסיונות החוזרים ונשנים של המועצה להסדיר את הפעלת החוף ללא תכנון מסודר וללא דיון ציבורי שקוף. פעילי סביבה ומשפטנים מאשימים את המועצה במחטף מתמשך, ובניסיונות למסור את הבעלות על החוף ליזמים פרטיים, בניגוד לאינטרס הציבורי.

לזמן ישראל נודע כי כבר ביום שלאחר כישלון המכרז הוכנה טיוטה למכרז חדש שמועד סיומו ב-7 במאי, והוא פורסם בשבוע שעבר. נראה כי במועצה הבינו תוך כדי חג הפסח שאף יזם לא ייגש למכרז הקודם, ומיהרו להפיק מכרז חדש. עם זאת גם הפעם המכרז הוכן ללא דיון ציבורי וללא מעורבות פעילה של חברי ועדת החופים של המועצה, גורמי הסביבה, או של ועד היישוב עתלית.

חוף המבצר בעתלית (צילום: Doron Horowitz/Flash90)
חוף המבצר בעתלית (צילום: Doron Horowitz/Flash90)

חבר המועצה מעתלית שי גלבוע, שכינה את המכרז הקודם "מכרז מחופף", אומר: "הם ממשיכים לא לספור את עתלית, וממשיכים להתעלם או למרוח את ועדת החופים. גם הפעם לא התייעצו איתנו, ולא עדכנו את ועד הישוב עתלית.

"חוף המבצר היה אמור להיות מוסדר כחלק מתוכנית כוללת להפיכת אתרי התיירות של עתלית לנכס לאומי. ההתעסקות הנפרדת בחוף המבצר היא נחמה פורתא, כשברקע חיל הים ממשיך לבנות על שטחים בחוף שעליהם השתלט לפני 40 שנה. זה אומר שאנחנו ממשיכים במחטפים על פני מחטפים, בלי יכולת להגיב".

ניסוח מבלבל ומטעה

מעיון במכרז החדש עולה כי למרות כמה שינויים שביצעה המועצה, הוא נוסח בצורה מבלבלת ומטעה. "אסור לנהל מכרז שיהיה מנוסח במעורפל, כדי לא לפגוע בזכות של הציבור, ובעיקר של תושבי עתלית, להיות אלה שנהנים מהחוף הצפוני", אומר פעיל הציבור יפתח כהן, ששימש בעבר חבר מועצה בעתלית. "חשוב לפעול ביושר ובשקיפות כדי שהתושבים יזכו במכרז תקין והוגן".

כהן שלח למועצה לפני שבועיים מסמך עם עשרות הערות ספציפיות למכרז, בהתייחס לסעיפים שניסוחיהם מעורפלים או שהמידע בהם חלקי בלבד, במסגרת בחינה של יזמים מעתלית באשר לכדאיות הכלכלית להשתתף במכרז. הוא לא קיבל כל התייחסות להערות האלה, ורוב הפגמים שעליהם הצביע נותרו כשהיו ושולבו גם בנוסח החדש של המכרז.

כהן מציין כי המכרז לא כולל שרטוטים מסודרים של גבולות השטח של החוף, ואינו מפרט מה סוג השירותים שיוכל הזכיין להציע בתשלום, דוגמת גלשנים אופנועי-ים או השכרת סירות. כל עירפול כזה יכול להיות מנוצל לרעה בעתיד.

המכרז לא כולל שרטוטים מסודרים של גבולות השטח של החוף, ואינו מפרט מה סוג השירותים שיוכל הזכיין להציע בתשלום, דוגמת גלשנים אופנועי-ים או השכרת סירות. כל עירפול כזה יכול להיות מנוצל לרעה בעתיד

כמו כן יש עירפול סביב חלוקת התפקידים בין המועצה לזכיין באשר לתכנון החוף: המועצה דורשת מהזכיין לעמוד בעלויות התכנון, לרבות העסקת בעלי מקצועות נדרשים כמו אדריכל ומתכנן ערים, אך הזכיינים לא הצליחו להבין אם הם אמורים להעסיק את בעלי המקצוע הללו, או רק להחזיר למועצה כסף עבור העסקתם.

בהבהרות שהמועצה פירסמה צוין כי מתכנן התוכנית מועסק על ידי המועצה במימון היזם, צעד שעלול לגרום למחלוקות בין הצדדים בזמן אמת. במועצה לא הבהירו לגבי בעלי תפקידים אחרים בפרויקט.

חוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)
חוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)

החוף בחינם – החניה בתשלום

גורמי סביבה חוששים כי ההליך המזורז של העברת חוף המבצר לניהול של ידיים פרטיות עלול להסתיים בהשתלטות של גורמים אלה על החוף, ובגביית תשלום מהציבור. בהקשר זה הם מזכירים את המאבקים הסביבתיים בחוף פלמחים, בחופי הכנרת ובחופים נוספים.

במועצה מבהירים כי "החוף יופעל כחוף מוכרז לכל דבר ועניין, בהתאם להנחיות משרד הפנים, ללא גביית דמי כניסה".

עם זאת מניסוח המכרז ניכר בבירור כי לאחר שיאושרו תוכניות הקבע לחוף, יתאפשר לזכיין להפעיל מגרש חניה בתשלום בכניסה לחוף. כללי משרד הפנים מחייבים את אישור משרד הפנים להפעלת חניה בתשלום ומבהירים כי אין להשתמש בחניה צמודה כמסווה ללקיחת תשלום עבור הכניסה לחוף. לזמן ישראל נודע כי כבר בימים האחרונים החלה המועצה לקדם תוכניות להכשרת חניית קראוונים בסמוך לחוף.

ראש המועצה אסיף איזק ומוש בן-ארי (צילום: (מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל))
ראש המועצה אסיף איזק ומוש בן ארי (צילום: (מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל))

תושבים, פעילי סביבה ומשפטנים ממשיכים לטעון כי כוונת המועצה "לתפור" את דרישות המכרז באופן שיסייע לבן ארי. עוד בספטמבר הכריז ראש המועצה אסיף איזק על "התגייסותו" של הזמר (המשמש מפעיל של "החוף של מוש" באילת ובעלים של חברת נכסים) לסייע לחופים בתחום המועצה. בהמשך פורסמה כוונת המועצה להתקשר עם בן ארי כ"ספק יחיד" בטענה כי "לא נמצאו יזמים מתאימים אחרים".

רק לאחר פנייה של שלושה יזמים שונים אשר דווקא הביעו עניין בהפעלת החוף, נאותה המועצה לבטל את מסלול היחיד מול בן ארי, ובמקומו יצאה במכרז עמוס בפגמים. חלק מהפגמים הללו נותרו כשהיו גם במכרז הנוכחי, כולל הדרישה לניסיון בהפעלת חוף מוכרז ולניסיון מוכח בהפעלת מיזמים קהילתיים בתחום האמנויות.

בישראל אין כמעט חופים המופעלים על ידי יזמים פרטיים (להוציא אילת והכנרת) ולא ברורה הדרישה למפעיל חוף שהינו גם מפיק מוזיקלי. במיוחד מוזרה הדרישה השנייה לנוכח הכוונה להקים חוף "אקולוגי" שישמור על "סביבה רגועה" – כלומר ללא הפקות מוזיקליות גדולות. בעתלית מצביעים על הצימוד הזה כ"תפור" למידותיו של בן ארי.

בחוף של מוש באילת אכן מתקיימים "לילות לבנים" הכוללים הופעות פומביות "אל תוך הלילה", "מופעי זריחה" ו"תיקלוט" של מוזיקה. ברור לחלוטין שאירועים כאלה, בחוף מבודד בסגנון שאנטי המתאים לצעירים, אינם מתאימים לחוף "רגוע" בסביבה אורבנית, המתחייב להתחשב בצורכיהן של משפחות.

הזמנה להסכמות שקטות בין היזם למועצה

שינוי אחד משמעותי שביצעה המועצה, לכאורה בעקבות הביקורת נגדה, הוא בשלבי התכנון. במכרז הקודם הוטל התכנון כולו על היזם, ואילו במכרז הנוכחי המועצה תבצע את התכנון בעצמה – אך על חשבונו של היזם. יזמים עימם שוחחנו טוענים שמדובר בסעיף תמוה במיוחד, מאחר שהמועצה לא קבעה תקרת הוצאות. לטענתם מדובר בסעיף המזמין הסכמות שקטות בין המועצה ליזם. "אם אני לא סוגר איתם בשושו את גובה הסכומים, אז אני מתאבד כלכלית", הסביר יזם.

עוד שינוי שהוכנס למכרז חושף לדעת המבקרים את מניעי המועצה. בסעיף הדורש מהיזם "ניסיון מוכח בהפעלת חוף מוכרז" נכתב במכרז הקודם כי מדובר בחוף עם "שירותי הצלה". במכרז החדש נוספו לדרישה הזאת המילים "אם נדרש". כלומר שאם היזם ניהל חוף שבו לא נדרשו שירותי הצלה, אזי הוא עדיין עומד בתנאי הסף.

במכרז הקודם הוטל התכנון על היזם, ואילו במכרז הנוכחי המועצה תבצע את התכנון בעצמה, אך על חשבונו של היזם. יזמים עימם שוחחנו טוענים שמדובר בסעיף תמוה במיוחד, מאחר שהמועצה לא קבעה תקרת הוצאות

מדוע תיקון זעיר זה הוא משמעותי? מכיוון ש"החוף של מוש" באילת אינו דורש שירותי הצלה. כלומר במכרז הקודם ספק אם בן ארי עמד בתנאי הסף.

לסייע לרשויות לתחזק עוד חופים מוכרזים

גם בעמותת אדם, טבע ודין, המתמחה במאבקים למען הסביבה, רואים בדאגה את הפרסומים בזמן ישראל לגבי חוף המבצר. יעל דורי, ראש תחום תכנון בעמותה אומרת: "הביקוש לחופים בארץ רק הולך וגדל עם התארכות העונה החמה וגידול האוכלוסיה. חייבים לפתוח עוד חופים מוכרזים ולסייע לרשויות לתחזק אותם, אבל הצורך הזה לא יכול להוביל להוצאה למכרז של חוף לא מוכרז, בדומה להוצאת נתיב לרכבת לפני אישור תכנית המסילה (כמו שהיה ברכבת לירושלים).

"חוף עתלית הוא מהחשובים בסביבה, בייחוד עקב העובדה שהצבא גזל מהיישוב הזה כל גישה לחוף בתחום היישוב, והותיר לו רק מקומות צדדיים להגיע למים. דווקא בשל מיעוט החופים, הכל צריך להיות לפי תכנון כולל של רצועת החוף והקשר שלה ליישוב, כמו גם של מיקום החופים המוכרזים והפעלתם ע"י הרשות ולא בידי גורם פרטי שעלול לנצל אם המעמד הייחודי שלו או לסגור אותם לחלק מהציבור, זה שאינו משלם".

תרגיל חילוץ של חיל הים בחוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)
תרגיל חילוץ של חיל הים בחוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)

המועצה אינה עונה

פנינו לסגן ראש מועצת חוף הכרמל, קובי ציטר בבקשה לקבל הסברים על המכרז. ציטר, כמו ראש המועצה איזק בפניות קודמות, הפנה אותנו אל דוברות המועצה. למרות מספר פניות לדוברות המועצה טרם קיבלנו תשובות לשאלות ששלחנו עוד בשבוע שעבר.

מי שכן הסכים לענות לשאלות הוא יו"ר ועד החופים בוריס ברוכין. בניגוד לחלק מחברי הועדה שבראשותו אשר הביעו מחאה על התעלמות המועצה מהערותיהם, ברוכין דווקא משתף פעולה עם המועצה ותומך בתוכניותיה.

אבל גם ברוכין לא מבין עד הסוף את כוונותיה של המועצה ומסתפק בתשובות עמומות. למשל לגבי שיתוף הפעולה עם בן ארי כספק יחיד. "אני לא עו"ד של חוזים ומסתכל יותר מהצד הסביבתי, זה עיקר העניין שלי, אני מאוד שמח לראות שההגדרה של חוף אקולוגי זה משהו שהמועצה מקדמת, יכלו לקדם בינוי יותר מאסיבי שלא משמר את הסביבה. יצא מכרז, נראה מי יגש, ואם יהיו הצעות שיהיו בקונספט האקולוגי של החוף אני מאוד אשמח, הייתי רוצה להשאיר הכל טבעי ולא לגעת אבל למועצה יש אחריות לתושבים".

אולי היה ראוי לחכות קצת ולעשות יותר שיתוף של הציבור?

"לא יודע איזה עבודה מטה נעשתה במועצה, אבל מבחינת שיתוף ציבור, הנושא פורסם לפני כשבעה חודשים נדמה לי, בפייסבוק של המועצה. אפשר היה לפרסם אולי יותר, בעצמי אין לי פייסבוק ואני לא בקיא במדיה החברתית. אבל זה פורסם".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אני מבקש להבהיר כי המועצה הנוכחית עשתה מהפיכה חיובית גדולה בכל הקשור לחופי המועצה, בהם מתארחים מעל ל-2 מליון איש בשנה. אני מניח שגם לגבי חוף המבצר, הכוונות של ראשי המועצה חיוביות בהיבטי... המשך קריאה

אני מבקש להבהיר כי המועצה הנוכחית עשתה מהפיכה חיובית גדולה בכל הקשור לחופי המועצה, בהם מתארחים מעל ל-2 מליון איש בשנה. אני מניח שגם לגבי חוף המבצר, הכוונות של ראשי המועצה חיוביות בהיבטים של סביבה, ניקיון וזמינות החוף לתושבי עתלית [במתחם הרכס החדש בעתלית יש כ- 2,000 תושבים החייבים גישה לחוף]. הבעייה מתמקדת באי שיתוף ועד עתלית ובכך שאין במועצה שום גוף כלכלי מקצועי שמסוגל לתכנן ולהרים ערכים כלכליים. ולכן המכרז נכשל. עוד מדאיג אותנו בעתלית שאין שום תכנון כוללני למתחם הצפוני של עתלית הכולל את המבצר, החוף המדובר ועוד שטחים גדולים בעלי פוטנציאל רב. החשש שיזם מתוחכם יקטוף את הפונטציאל הזה ללא הסכמתנו וללא מימוש הפוטנציאל הרב לטובת עתלית.

עוד 1,310 מילים ו-1 תגובות
סגירה