נתניהו וגנץ דנו בהתקדמות המאבק בקורונה ובחזרה לשגרה

ליברמן על ממשלת גנץ-נתניהו: מדובר בממשלת חסינות לנתניהו ותעסוקה לבכירי כחול לבן ● השר פרץ על החזרה ההדרגתית ללימודים: "בשורה משמעותית לתלמידים, למורים ולמדינה כולה" ● שורת ראשי ערים הודיעו שלא יפתחו את הלימודים מחרתיים: ההתראה שניתנה קצרה מדי ● שר המשפטים אמיר אוחנה הגיש בקשה לפסול את השופט מני מזוז מלדון במינוי פרקליט המדינה; היום מסתיימת כהונתו הזמנית של דן אלדד בתפקיד

בנימין נתניהו ובני גנץ, ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
בנימין נתניהו ובני גנץ, ארכיון
07:06 עריכה

ועדת שרים בראשות נתניהו תקיים הבוקר ישיבה, ובה תדון בחזרת מערכת החינוך לפעילות. ככל הנראה, תאשר הוועדה את חזרתם ללימודים של 494 אלף תלמידי כיתות א' עד ג'. הישיבה תחל בשעה 10:00 בבוקר.

לפי דוח של מכון גרטנר, שיוצג בישיבה, ילדים נדבקים ומדבקים פחות ממבוגרים, אך סיכויי ההדבקה וההידבקות שלהם אינם זניחים.

07:36 עריכה

הוועדה המיוחדת – שהוקמה בכנסת לצורך קביעת תיקוני חקיקה לשם מימוש ההסכם להקמת ממשלה, שחתמו הליכוד וכחול לבן – סיימה לפנות בוקר את דיוניה לקראת הצבעה במליאה.

כמה ממתנגדי החוק עזבו את הדיונים במחאה על כך שנמשכו שעות ארוכות מאוד. בהתאם להמלצת הייעוץ המשפטי של הכנסת, חלק מהסעיפים נקבעו כהוראות שעה.

08:12 עריכה

הממשלה תדון ביום ראשון בהסרה של הגבלות נוספות שהוטלו על הציבור. לפי ההערכה, תאשר הממשלה פעילות ספורטיבית כמו גלישה ושחייה בים. בריכות שחייה ייפתחו לספורט מקצועי וטיפולי.

08:36 עריכה

מחרתיים – ביום ראשון – ידון בג"ץ בעתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. למחרת, ביום שני, ידון בג"ץ בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני להקמת ממשלה, שחתמו הליכוד וכחול לבן.

בחוות דעת שהגיש אתמול היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נכתב שישנם "קשיים משמעותיים" בהטלת הרכבת הממשלה על נתניהו, אך הם לא מצדיקים התערבות שיפוטית. לגבי ההסכם שחתמו נתניהו וגנץ כתב מנדלבליט, שאין לפסול אותו באופן גורף.

11 השופטים הוותיקים ביותר בבית המשפט העליון הם שידונו בעתירות. בראש ההרכב תעמוד הנשיאה אסתר חיות, ולצידה יישבו המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ. הדיון יועבר בשידור ישיר.

09:17 עריכה

ביום חמישי הקרוב יסתיים פרק הזמן הנוכחי שבו ניתן להרכיב ממשלה. אם לא תורכב עד מועד זה ממשלה – תתפזר הכנסת, אלא אם יפנו לנשיא 61 חברי כנסת ויבקשו ממנו להטיל את הרכבת הממשלה על אחד מחבריה. לפי התרחיש הצפוי, חברי הכנסת יבקשו מריבלין לתת את המנדט להרכבת הממשלה לנתניהו, שיקבל 14 ימים להרכבת ממשלה.

10:28 עריכה

היום מסתיימת כהונתו של דן אלדד כממלא מקום פרקליט המדינה. שופט בית המשפט העליון מני מזוז אסר להאריך בשלושה חודשים את כהונתו של אלדד – עד לדיון בבג"ץ בעתירה שהוגשה בנושא. את התפקיד ימלא בעת הזו היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

לפי דיווח של טובה צימוקי ב"ידיעות אחרונות", שופט בית המשפט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין מתווך בין מנדלבליט לאלדד. לפי המתווה המוצע, ישוב אלדד לתפקידו הקודם כראש המחלקה לאכיפה כלכלית ולא יבקש להמשיך לכהן כממלא מקום פרקליט המדינה.

דן אלדד (צילום: דוברות משרד המשפטים)
דן אלדד (צילום: דוברות משרד המשפטים)
12:06 עריכה

המטה לביטחון לאומי ממליץ לדחות בשבוע את פתיחת הלימודים בכיתות א' עד ג' ובגני הילדים.

12:31 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה הגיש לבג"ץ בקשה לפסילת שופט בית המשפט העליון מני מזוז מלדון בעניינים הנוגעים לו, לאחר שהתבטא נגדו. אוחנה, באמצעות עורך הדין שמחה רוטמן, ביקש לבטל את צו המניעה, שהוצא אתמול, נגד כהונת דן אלדד כממלא מקום פרקליט המדינה.

בחצות הלילה, תפקע כהונתו של מי שמיניתי לפני שלושה חודשים למלא את מקומו של פרקליט המדינה – דן אלדד. כפי שאמרתי לאחרונה,…

פורסם על ידי ‏Amir Ohana – אמיר אוחנה‏ ב- יום שישי, 1 במאי 2020

12:52 עריכה

ועדת השרים בראשות ראש הממשלה נתניהו, שדנה הבוקר בנושא החזרה ללימודים, קבעה שביום ראשון ישובו תלמידי כיתות א'-ג' וי"א-י"ב ללימודים. הגנים והפעוטונים ישובו לפעילות בעוד כשבוע, ב-10 במאי.

13:27 עריכה

יושב ראש ועדת החינוך הזמנית של הכנסת, ניצן הורוביץ, ביקר את ראש הממשלה נתניהו, שהחליט היום יחד עם ועדת השרים הרלוונטית על פתיחת הלימודים למקצת תלמידי בתי הספר ביום ראשון. "הכל מתקבל בשליפות וכסת"ח", כתב הורוביץ בחשבון הטוויטר שלו.

13:49 עריכה

שורה של ראשי עיריות הודיעו שאינם ערוכים לפתיחת הלימודים בעריהם מחרתיים.

ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי הודיע שלא יפתח ביום ראשון את הלימודים לכיתות א' עד ג' בעירו. לדבריו, לא ניתן להיערך מיום שישי לפתיחת הלימודים ביום ראשון בשל זמן ההיערכות הקצר.

גם ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן מתח ביקורת על כך שההחלטה התקבלה "ברגע האחרון" ואמר שהלימודים בעירו לא ייפתחו מחרתיים.

עיריית בת ים הודיעה שלא תפתח את הלימודים לתלמידי כיתות י"א-י"ב. ראש עיריית קריית מלאכי אליהו זוהר אמר שהלימודים בעירו ייפתחו ביום שני. ראש עיריית צפת שוקי אוחנה החליט שתלמידי כיתות א'-ג' לא ישובו ללמוד מחרתיים. עיריית בני ברק עדכנה ש"לעת עתה" לא תחדש את הלימודים. גם עיריית באר שבע הודיעה שלא תפתח את הלימודים, להוציא החינוך המיוחד.

14:21 עריכה

אחדים מחברי הכנסת מציינים היום, 1 במאי, את חג הפועלים.

14:28 עריכה

פורום הערים העצמאיות, המאגד 15 ערים שאינן זוכות למענקי פיתוח מהממשלה, פנה לראש הממשלה נתניהו בדרישה לדחות את מועד החזרה ללימודים. במכתב ששיגרו נכתב שההתראה הקצרה לא מאפשרת יישום "בטוח ותקין" של ההחלטה להפעיל מיום ראשון את מערכת החינוך.

15:11 עריכה

הממשלה אישרה להאריך את תוקפן של תקנות שעת החירום ב-24 שעות נוספות עד ליום שני הקרוב בחצות.

בנוסף, הוחלט לדחות את שעת סגירת העסקים ביישובים שמרבית תושביהם מוסלמים משעה 18:00 לשעה 19:30 במהלך תקופת חג הרמדאן בהתאם לתוקפן של תקנות אלו.

15:14 עריכה

שר החינוך רפי פרץ: "שמח שוועדת השרים אישרה את פתיחת כיתות א'-ג', הרחבת החינוך המיוחד ואת חזרתם המלאה של תלמידי כיתות יא'-יב'".

לפי פרץ, "עשינו את כל ההכנות הנדרשות לעמוד בהנחיות משרד הבריאות, והלימודים יוכלו להתחיל כבר ביום ראשון". על גני הילדים אמר: "הודעתי לראש הממשלה שאנחנו ערוכים לפתיחה, החלטנו בדיון להמתין עם פתיחתם, בכדי להגיע ברמת המוכנות המיטבית ביותר. הצורך בפתחיתם מובן, אך בריאות הילדים והגננות חשובה יותר".

15:47 עריכה

קרב ציוצים בין ח"כ לשעבר מיכל רוזין לבין השר בצלאל סמוטריץ'. לאחר שרוזין אמרה כי הפסיקה את חברותה בהסתדרות העובדים לאחר שהגוף תמך בעסק המייצר שמן זית בשטחים, סמוטריץ' תקף אותה ואמר כי היא "מגדירה במדויק את שראריות שרידיו של מה שנשאר מהסוציאליזם…טוטלטריזם בולשביקי למופת".

רוזין השיבה לו: "אולי אתה חושב כמו האליל שלך טראמפ שיש עובדות אלטרנטיביות, אבל גזילת אדמות ושלטון צבאי על עם אחר, אינם רק דעות שונות – הם פשע מוסרי וערכי, על פי המוסר היהודי והאוניברסלי. שמחתי לעזור".

16:13 עריכה

ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם): "אם ניקח את רוח ההתנדבות והעוצמה, ונהפוך אותה למערכת אזרחית מתפקדת, נרוויח משהו חשוב גם מהמשבר הגדול הזה. אם נמשיך להישען על צה"ל והמוסד שיש להם משימות כבדות במקומות אחרים, אנחנו לא נתמודד טוב עם הגלים הבאים, אם יהיו חס וחלילה".

16:37 עריכה

משרד החינוך הודיע כי מערכת החינוך תפתח את שעריה ביום ראשון הקרוב לחזרה ללימודים של תלמידי כיתות א'-ג', כיתות י"א-י"ב, תלמידי החינוך המיוחד ותלמידי ז'-י"א בחינוך החרדי. עוד נמסר כי כדי לאפשר לרשויות ולצוותי החינוך להיערך, החזרה ללימודים תתבצע באופן מדורג והליך קליטת התלמידים יסתיים לכל המאוחר עד ליום שלישי.

17:00 עריכה

ישיבת הממשלה ביום ראשון תתקיים בווידאו מהמשרדים בירושלים ותל אביב.

17:01 עריכה

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד: "על פי החוק – ח"כ יכול להקים ממשלה גם אם הוגש נגדו כתב אישום"

18:03 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד עיתונאי "הארץ" גידי וייץ. "אחרי שרוני אלשיך העליל עליי עלילה שקרית והזויה, כאילו שלחתי חוקרים נגדו, ואחרי שניצב רוני ריטמן גם הוא העליל עליי ועל רעייתי כאילו שלחנו את השוטרת שהתלוננה נגדו על הטרדה מינית, מספר היום גידי וייץ בהארץ על עלילה שקרית מזדעזעת נוספת נגדי, המיוחסת הפעם ליועץ המשפטי לממשלה. לא יאומן!" – דבריו של נתניהו בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לכתבה שפורסמה בהארץ. 

18:51 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התראיין הערב בתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12 והתייחס לפלונטר הפוליטי. 

"צריך להבין שמיד אחרי הבחירות גיבשתי מתווה איך להקים ממשלת אחדות חירום. כרגע אנחנו רואים ממשלת נתניהו חמישית. היינו צריכים להעניק את המנדט לבני גנץ ומה שהוא עשה אחר כך…", אמר ליברמן.

לביקורת על כך ש"ישראל ביתנו לא נקטה אמצעים כדי להימנע מהקמת ממשלה עם נתניהו", השיב יו"ר המפלגה: "לא עמדנו על הגדר, פעלנו לפי ההתחייבויות שלנו לבוחר. פוליטיקה זה פוליטיקה. אני לא מרגיש נבגד או פראייר. גנץ הוכיח שהוא פוליטיקאי ומה שמאכזב זה שדווקא על רקע המשבר הכלכלי, האבטלה, המצב של המגזר העסקי מקימים ממשלה מנופחת כזאת. היו כבר ממשלות של 30 שרים, אבל מעולם לא הייתה ממשלה כזאת".

עוד הוסיף: "הממשלה הזאת היא ממשלת חסינות לנתניהו ותעסוקה לבכירי כחול לבן. הרי הם גם דיברו על נושא הבריאות – פתאום אף אחד לא רוצה את תיק הבריאות. לגביי כל הטיפול של הקורונה – חייבים להקים ועדת חקירה. אי אפשר שזה יעבור על סדר היום".

18:52 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם נשיאת נציבות האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין שהתקשרה להזמין אותו להשתתף בוועידת המנהיגים בנושא ההתמודדות עם מגפת הקורונה.

נתניהו נענה בחיוב להזמנה ואמר שישמח לשתף פעולה ולתרום מהידע הישראלי לפיתוח החיסון ולחלוק תובנות בעניין הצעדים נדרשים להתמודדות עם מגפת הקורונה.

19:06 עריכה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, שוחחו היום ודנו בהתקדמות המאבק בקורונה, בחזרה ההדרגתית לשגרה וכן על הקמת קבינט הקורונה שיתכלל את המשך הטיפול בנושא עם הרכבת הממשלה. השניים סיכמו להמשיך לפעול בתיאום בכנסת בשבוע הבא להקמת ממשלת חירום ואחדות בהקדם.

19:27 עריכה

הממשלה תדון ביום ראשון בשורה של הקלות נוספות במשק; פתיחת השווקים, הקניונים, הפארקים, ביטול מגבלת 100 המטרים ושחייה בים ובבריכות.

במוצאי השבת תתקיים ישיבת ממשלה בנושא החלת "תו סגול" במגזר הציבורי וצמצום מספר העובדים במקומות העבודה.

20:06 עריכה

המשא ומתן על הרכבת הממשלה. בכאן 11 דווח הערב כי הוויכוח אודות זהות שר הבריאות נמשך. יו"ר כחול לבן בני גנץ מעוניין בשר בריאות מקצועי, והמפלגה מוכנה "לשלם" על התיק בכמה תיקים בינוניים-קטנים. כמו כן, דווח כי נתניהו מעוניין שמפלגת ימינה תיכנס לממשלה.

20:07 עריכה

משרד החינוך בהודעה אודות החזרה ההדרגתית לשגרת הלימודים: "מדובר בפתיחה מדורגת ואחראית כפי שנהוג בעולם. ההחלטה התקבלה באופן מסודר, בסדרת דיונים ובמהלך השבוע משרד החינוך ביצע היערכות מול רשויות ומוסדות החינוך. רשויות מקומיות שלא סיימו את ההיערכות הנדרשת – רשאיות לפתוח בימים הקרובים". כמו כן, הוחלט כי הלימוד לא יהיה חובה.

20:34 עריכה

ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי, התראיין הערב בחדשות 12 ומתי ביקורת על התנהלות הממשלה בעניין החזרה ההדרגתית ללימודים. "כשאני לא יודע מה ההנחיות, אני עושה פוס. הייתי מוכן לפתוח את הלימודים כבר בראשון עבור כיתות א'-ג' והגנים, אבל התחיל מעגל שלם של הנחיות ממשרד החינוך שטרף הקלפים. המנהלים הרימו ידיים ואמרו שהם לא יכולים".

"אני אומר לממשלה, תגידו לנו רק שלושה דברים: ריחוק חברתי, מסיכה והיגיינה, ונמשיך משם. המתכון הזה של פתיחת שנת הלימודים לא מחזיר את המשק לעבודה. אני מוכן לכמה ימים להתכונן. בשבוע הבא כן אוכל לפתוח. אם היו עושים עבודה מסודרת והיו אומרים 'נפתח במתכונת הזו בעוד שבוע', אפשר היה לפתוח", הוסיף ראש העיר."במשרד החינוך אומרים לי שמשרד הבריאות מחליט, 'ככה לא בונים חומה'. תחליטו, תנו לנו במאקרו, אנחנו יודעים לנהל את העסק יותר טוב מכם".

סגירה