אירופה עשויה להתאחד נגד פעילות חזבאללה

פרשנות במשך שנים נהנו אנשי חזבאללה מלגיטימיות באירופה, בכפוף להפרדה המלאכותית בין הזרוע הצבאית הרצחנית של הארגון, לבין הזרוע המדינית והלגיטימית כביכול ● רגע לפני "יום אל קודס" - סמל המאבק בישראל ובמערב - גוברים הקולות ביבשת להפסיק לשתף פעולה עם המשחק הזה

הפגנה נגד אחיזת חזבאללה בלבנון, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
AP Photo/Hussein Malla
הפגנה נגד אחיזת חזבאללה בלבנון, נובמבר 2019

יום אל קודס, נחשב לאחד ממפגני הכוח הגדולים של איראן בכל שנה. היה זה האייטולה ח'ומייני שהכריז ב-1979 על יום השישי האחרון של חג הרמדאן, כיום מחאה לאומי נגד השטן הגדול והשטן הקטן – ארצות הברית וישראל בהתאמה.

שנים ספורות אחר כך, החלו לחגוג את היום הזה גם בגרמניה. החל ב-1996, אוחדו ההפגנות הקטנות שנערכו בעיקר בקהילות המהגרים הקיצוניות הפזורות בצפון גרמניה, להפגנה אחת גדולה בעיר הבירה, ברלין.

אלא שההפגנה הגדולה ב-2015 הייתה מפגן כוח ושטנה משמעותי וקיצוני יותר מאשר בשנים עברו. במילים אחרות, המארגנים הרגישו בטוחים תחת מטריית הדמוקרטיה הגרמנית. המפגינים, לבנונים שיעים המתגוררים בגרמניה, הניפו את דגלי חזבאללה וקראו "מוות לאמריקה, מוות לישראל, הניצחון לאסלאם".

הוועד היהודי-אמריקני, שמחזיק משרד בבירה הגרמנית, החליט לפעול. פרנק הנקל, סנטור מהעיר ברלין, הוביל את המהלך והצליח להעביר בפרלמנט החלטה האוסרת על המפגינים להציג את דגל חזבאללה. לגבי הקריאות – אלה המשיכו.

יום אל קודס הבא, בעוד שלושה שבועות, יהיה המבחן הראשון להחלטה הגרמנית. ההערכה של מערכת הביטחון הגרמנית מדברת על יותר מ-1,000 פעילי חזבאללה שנמצאים כיום בגרמניה, מהם 250 בברלין. הפעילות הגלויה של הקהילה השיעית מתמקדת בשנים האחרונות בקרב הפליטים הרבים במדינה.

מתברר כי שניים מהפעילים המרכזיים של יום אל קודס מ-2015, קשורים לגוף הומניטרי בשם RCI, Refugee Club Impulse, שביקש סיוע של 100,000 יורו מהממשל המקומי בברלין. לאחר שנחשפה זהותם של השניים, נדחתה הבקשה.

אלא שלא כמו ארה"ב, קנדה, בריטניה, יפן והליגה הערבית, גרמניה גררה רגליים בכל הקשור להכרזה על הזרוע הצבאית של חזבאללה כארגון טרור. למרות לחץ אמריקני וישראלי כבד, המחוקקים בגרמניה העדיפו לדבוק במדיניות ההפרדה הישנה: חזבאללה הוא ארגון פוליטי לגיטימי, הזרוע הצבאית שלו לא חוקית.

מתיו לאביט, פרופסור ממכון וושינגטון לחקר במזרח התיכון ומי שהיה יועץ מיוחד למלחמה בטרור בממשל האמריקני, לגלג ב-2013, על ההחלטה הגרמנית: "מה אתם רוצים, שחזבאללה יירשם בגרמניה כ'חזבאללה – זרוע צבאית בע"מ', ורק כך תוכלו להגביל אותו?". גרמניה העדיפה להעלים עין משיקוליה שלה, ובעיקר לנוכח העובדה שחזבאללה הפך לשותף מלא בעוגת השלטון הלבנונית.

מתיו לאביט, פרופסור ממכון וושינגטון לחקר במזרח התיכון ומי שהיה יועץ מיוחד למלחמה בטרור בממשל האמריקני, לגלג על ההחלטה הגרמנית: "מה אתם רוצים, שחזבאללה יירשם בגרמניה כ'חזבאללה- זרוע צבאית בע"מ'?"

כביכול, הארגון קיבל לגיטימיות מדינית, אלא שאפילו מנהיגיו שלו הסתתרו מאחורי האבחנה הגרמנית. ב-2012 אמר השייח' נעים קאסם, מבכירי הארגון: "אין דבר כזה זרוע צבאית וזרוע מדינית. המנהיגים, הפעילים, הלוחמים, כולם משרתים את ההתנגדות, ורק אותה". וכך הפכה גרמניה לכר פעולה נוח ופורה לגיוס כספים, הלבנת כספים, איתור פעילים פוטנציאלים ומרכז לשילוח מפגעים.

המנגנון של חזבאללה התבסס על ארבעה מרכזים שיעים גדולים בברמן, המבורג, מונסטר וברלין. על המרכזים הללו, שעליהם הצביע דוח מיוחד של הוועד היהודי-אמריקני ב-2019 כגופי חזבאללה, פשטה השבוע משטרת גרמניה.

המשטרה הגרמנית פשטה על אתרים הקשורים לחיזבאללה. אפריל 2020 (צילום: (AP Photo/Martin Meissner))
המשטרה הגרמנית פשטה על אתרים הקשורים לחיזבאללה. אפריל 2020 (צילום: (AP Photo/Martin Meissner))

ענף פעילות נוסף של חזבאללה בגרמניה הוא הלבנת כספים. על פי דוח מיוחד של הרשות למלחמה בסמים של ארצות הברית מ-2011, חזבאללה הוא קרטל הסמים הגדול בעולם, עם מחזור של 200 מיליון דולר בחודש.

סביר להניח שהמספרים כיום נמוכים יותר, בשל הלחץ האירופאי-אמריקני על הארגון וחשיפת רשת הסמים העצומה ב-2018. אבל מה שמעניין הוא, כי בכל פעילות שנחשפה היו מעורבים אזרחים גרמנים.

ענף פעילות נוסף של חזבאללה בגרמניה הוא הלבנת כספים. על פי דוח מיוחד של הרשות למלחמה בסמים של ארצות הברית, חזבאללה הוא קרטל הסמים הגדול בעולם, עם מחזור של 200 מיליון דולר בחודש

כך למשל קרה ב-2016, כאשר שני לבנונים-גרמנים נעצרו עם חצי מיליון יורו במזומן בשדה תעופה בגרמניה. בחקירתם נחשף צינור העברת כספי סמים מקולומביה דרך גרמניה ללבנון. ההערכה הזהירה מדברת על עשרות מיליוני דולרים שהועברו בתוך שנה מדרום אמריקה ללבנון.

המקרה הזה הדליק נורה אדומה בברלין, והוכחה לכך היא דוח של הבונדסטאג, שחשף כי ב-2018 בלבד נפתחו 36 חקירות לגבי פעילות חזבאללה בגרמניה.

במהלך השנים סיפקה ישראל לשלטונות הגרמנים מספר הוכחות לפעילות הטרור השיעית במדינה. אחת הדוגמאות הבולטות היא מעצרו ב-2009 של סטודנט ערבי ישראלי בשם חאלד קשקוש, ששימש כמגייס של חזבאללה בקרב סטודנטים בגרמניה. הגיוס נעשה דרך ארגון חברתי בשם WKP – Orphan Project Lebanon, שפעל בעיר האוניברסיטאית גוטיגן. מי שגייס את את קשקוש היה הישאם חסן, רופא מנתח שבדיעבד התברר כפעיל חזבאללה מוסווה.

לאחר המעצר והחקירה התברר לשלטונות הגרמנים כי מיליוני יורו שגויסו לקרן בה היו השניים פעילים, הועברו ישירות ל"קרן השהידים" בלבנון, שמימנה פעילות צבאית של חזבאללה. רק ב-2014 הוצא ה-WKP מחוץ לחוק בגרמניה.

אם מישהו רוצה ללמוד על השיטה, WKP זה הפרט שמעיד על הכלל. השאלה עתה היא האם אחרי גרמניה כל מדינות האיחוד יאמצו החלטה דומה. הלחץ בכיוון הזה צבר תאוצה בימים האחרונים. 55 חברי פרלמנטים מקומיים באירופה, חברי קונגרס אמריקנים, משפטנים בולטים וחברים בפרלמנט האירופי קראו לאמץ החלטה דומה, גורפת, גם של האיחוד האירופי עצמו.

נזכיר כי רק ב-2012, בעקבות הפיגוע באוטובוס הישראלים בבורגס, הכריז האיחוד האירופי על הזרוע הצבאית של חזבאללה – ועליה בלבד – כארגון טרור. המשמעות היא, כי בניגוד לדעת חלק מהחברות הגדולות והחשובות שבו, האיחוד האירופי רואה בחזבאללה מפלגה לבנונית לגיטימית. עד שיוחלט אחרת.

עוד 752 מילים
סגירה