שגריר ארה"ב: "לישראל יש זכות לספח חלק מהגדה המערבית"

דבריו של דיוויד פרידמן עוררו תגובות נזעמות של ההנהגה הפלסטינית ● גורם בשגרירות ארה"ב בישראל: "אין כרגע שיחות או תוכנית לסיפוח"

שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן בכניסה לשגרירות החדשה בירושלים, 30 במאי 2018 (צילום: Matty Stern, US embassy Jerusalem)
Matty Stern, US embassy Jerusalem
שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן בכניסה לשגרירות החדשה בירושלים, 30 במאי 2018

"לישראל יש זכות לספח לפחות חלק מהגדה המערבית, אבל 'כנראה לא את כולה'". כך אמר אתמול (שבת) שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, בראיון לניו-יורק טיימס שחולל סערה.

פרידמן האשים בראיון את המנהיגים הפלסטיניים בכך שהם "עושים טעות חמורה ומפעילים לחצים כבדים על אנשי עסקים (פלסטינים) שלא להשתתף בוועידה הכלכלית שהממשל מתכנן החודש בבחריין במטרה לשפר את מצבם הכלכלי".

לדברי השגריר פרידמן: "תוכנית השלום של טראמפ 'נועדה לשפר את חייהם של הפלסטינים אבל לא סביר שהיא תוביל לפתרון קבע של הסכסוך".

כשנשאל בראיון, כיצד תגיב ארה"ב להחלטה ישראלית חד צדדית על סיפוח אמר פרידמן: "לא נגבש דעה על כך עד שנבין כמה (שטח יסופח), באיזה תנאים, למה זה טוב לישראל ולאזור ולמה זה לא ייצור יותר בעיות מכפי שזה יפתור".

פרידמן האשים את ממשל אובמה בכך שגינה את הבנייה בהתנחלויות ובכך "גיבה את עמדתם של הפלסטינים, לפיה כל הגדה המערבית ומזרח ירושלים שייכים להם".

באופן רשמי, ארה"ב מתנגדת לבנייה בהתנחלויות ולסיפוח יהודה ושומרון. ככל הידוע, זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה גורם אמריקני רשמי מביע תמיכה בסיפוח. בNYC הדגישו כרקע לדבריו של פרידמן שראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו "הבטיח להתחיל לספח התנחלויות בגדה".

הפלסטינים: "החזון של פרידמן – פשעי מלחמה"

דבריו של פרידמן עוררו תגובות נזעמות ברשות הפלסטינית. יו"ר הרשות, מחמוד עבאס (אבו מאזן), אמר: "שגריר ארה"ב תומך בצעדים שמהווים הפרה בוטה של החוק הבינלאומי והחלטות רבות של האו"ם".

מהרשות נמסר בתגובה רשמית: "ההנהגה הפלסטינית מחוייבת לשלום, אבל לא בכל מחיר. אנו מחוייבים לשלום צודק ובר קיימא על בסיס החוק הלאומי ותוכנית שתי המדינות שפרידמן מתעלם ממנה כעת".

מזכ"ל אש"ף סאאב עריקאת אמר: "שגרירו של טראמפ נותן לנו סיבה שלא להגיע לוועידה במנאמה שבבחריין. החזון שלהם הוא סיפוח שטחים כבושים, פשע מלחמה לפי החוק הבינלאומי".

בכיר חמאס באסם נעים אמר: "דברי פרידמן מבטאים את המחשבה ההרסנית של ההנהגה האמריקנית הקיצונית".

שגרירות ארה"ב: "עמדתנו בנושא לא השתנתה". ארדן שיבח את פרידמן, עודה גינה

בעקבות התגובות הנזעמות, נמסרה לאתר ynet הבהרה שיוחסה לגורם אנונימי בשגרירות, לפיה: "עמדת הממשל בנוגע להתנחלויות לא השתנתה. ישראל לא הציגה שום תוכנית לסיפוח חד-צדדי של אף חלק מהגדה המערבית וגם לא דנו בכך".

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שיבח את פרידמן: "תפישת העולם של ממשל טראמפ, שאותה ביטא פרידמן, היא היחידה שאולי תביא לשינוי ותגרום לפלסטינים להבין שחרם על ישראל וארה"ב ותמיכה בטרור ובהסתה לא יביאו אותם לשום הישג והם יהיו המפסידים העיקריים מסרבנות השלום. במשך שנים מכרו לפלסטינים שהזמן פועל לטובתם ולכן הם סירבו לכל הצעת פשרה".

לדברי ארדן: "בעידן אבו מאזן כבר לא יהיה מו"מ מדיני. רק אם המנהיגות הבאה של הפלסטינים תפנים יחד עם הציבור ברשות, שישראל והעולם לא יחכו להם, אולי תצמח שם מנהיגות שמוכנה גם לוויתורים פלסטיניים. החלת החוק הישראלי על היישובים ביו"ש היא צעד בכיוון הנכון שיעביר את המסר הזה ויקדם שלום".

בשמאל הישראלי גינו את דברי פרידמן. יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג אמרה: "כל עוד פרידמן הוא שגריר ארה"ב לישראל ולא למדינת ההתנחלויות, עליו לדעת שסיפוח הוא אסון למדינה שלנו. שלום הוא האינטרס של הישראלים והפלסטינים שחיים כאן, גם אם הממשל האמריקני החליט לשרת את הימין הקיצוני בלבד".

יו"ר חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה, אמר: "הנה מסר לאיש הכתום בחדר הסגלגל: הפתרון היחיד שיבטיח ביטחון וכבוד לישראלים ופלסטינים הוא סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל. סיפוח חד צדדי הוא פשע מלחמה".

 

עוד 505 מילים
סגירה