מנדלבליט עונה לאוחנה: תפקידי כמ"מ פרקליט המדינה - פתרון ביניים שיושם בעבר

זאת בתגובה לכך שאוחנה אמר כי היועמ"ש לא יכול לקחת לעצמו את תפקיד פרקליט המדינה ● נתניהו תקף את בג"ץ בשיחות סגורות ● השר פרץ על החזרה ללימודים: יום חג, עד סוף החודש כולם יחזרו ● בנט: נכון להיום – בכלל לא בכיוון שנכנס לממשלה ● הסתיים הדיון בבג"ץ על הטלת המנדט לנאשם בפלילים, מחר - הדיון על הסכם נתניהו-גנץ‎

אביחי מנדלבליט ואמיר אוחנה (צילום: Flash90/תומר נויברג)
Flash90/תומר נויברג
אביחי מנדלבליט ואמיר אוחנה
07:08 עריכה

הבוקר ישובו ללימודים תלמידי כיתות א'-ג' וי"א-י"ב, להוציא שורה של יישובים, שבהם תחזור מערכת החינוך לפעול רק בהמשך השבוע. תלמידי כיתות ד'-י' צפויים לשוב ללימודים עד 1 ביוני. בין היישובים שבהם לא יתקיימו היום לימודים: תל אביב, חדרה, חיפה, אשקלון, באר שבע, עכו, כרמיאל, נהריה, רחובות בני ברק וצפת. במערכת החינוך החרדית יחזרו ללימודים תלמידי כיתות ז'-י"ב.

במשרד החינוך אמרו שבתי הספר יוכלו לשוב לפעילות עד יום שלישי.

07:18 עריכה

היום בשעה 10:00 בבוקר יחל בג"ץ לדון בעתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על חבר כנסת הנאשם בשחיתות. הדיון ישודר בשידור ישיר באתר של הרשות השופטת. מחר ידון בית המשפט בעתירות נגד ההסכם שחתמו הליכוד וכחול לבן להקמת ממשלה.

בחוות דעת שהגיש בשבוע שעבר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נכתב שישנם "קשיים משמעותיים" בהטלת הרכבת הממשלה על נתניהו, אך הם לא מצדיקים התערבות שיפוטית. לגבי ההסכם שחתמו נתניהו וגנץ כתב מנדלבליט, שאין לפסול אותו באופן גורף.

11 השופטים הוותיקים ביותר בבית המשפט העליון הם שידונו בעתירות. בראש ההרכב תעמוד הנשיאה אסתר חיות, ולצידה יישבו המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ.

07:44 עריכה

הממשלה אישרה הלילה את ביטול המגבלה, שבה נקבע שבני 67 ומעלה לא יכולים להגיע למקומות עבודתם.

08:01 עריכה

הממשלה אישרה בלילה תקנות לשעת חירום, שהביא בפניה השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, ולפיהן, ניתן לשחרר 250 עצורים נוספים מבתי המעצר אל בתיהם, כשהם נושאים אזיק אלקטרוני. בכך יעלה לאלף מספר העצורים  הרשאים לשהות בבתיהם עם אזיק אלקטרוני.

08:22 עריכה

ביום חמישי הקרוב יסתיים פרק הזמן שניתן על ידי הנשיא להרכבת ממשלה. אם לא תוצג ממשלה עד מועד זה ואם לא תינתן הארכה על ידי ראובן ריבלין – תתפזר הכנסת. אם 61 חברי כנסת ימליצו לנשיא על מי מחברי הכנסת, יקבל האחרון 14 ימים לנסות להקים ממשלה.

09:08 עריכה

ב-80% מהרשויות המקומיות נפתחו הבוקר הלימודים בבתי הספר הממלכתיים – כך נמסר ממשרד החינוך.

09:54 עריכה

בכנסת יתחדשו ב-12:00 בצהריים הליכי החקיקה, הכרוכים בהקמת ממשלת נתניהו-גנץ.

10:05 עריכה

החל הדיון בבג"ץ בעתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה נגד נאשם בפלילים.

10:23 עריכה

מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות, ענר הלמן, מציג בפני בג"ץ את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, והוא ראשון הדוברים בדיון, שאותו פתחה הנשיאה אסתר חיות. שופטי בג"ץ קוטעים אותו פעם אחר פעם ומפנים אליו שאלות.

10:52 עריכה

שורה של נבחרי ציבור נדרשו לדיון שמתקיים הבוקר בבג"ץ.

11:00 עריכה

מדבריו של ענר הלמן, המייצג בדיון את היועץ המשפטי לממשלה, עולה שמנדלבליט סבור שנתניהו כראש ממשלה לא יוכל לבצע מינויים במערכת אכיפת החוק.

11:10 עריכה

נשיא המדינה ריבלין: יש לאפשר למשפחותיהם של המתגוררים בהוסטלים לפגועי נפש – לבקרם.

12:32 עריכה

אחרי כשעתיים של דיון – בג"ץ יצא להפסקה בת כחצי שעה.

12:37 עריכה

משרד הבריאות הודיע לאיתמר עופר שמינויו לאחראי על המשבר בבתי האבות בוטל, כך אמר.

12:40 עריכה

ליד בית המשפט העליון מתקיימת הפגנה של התנועה לאיכות השלטון ושל תנועת אם תרצו, התומכים והמתנגדים – בהתאמה – לדיון בבג"ץ בשאלת הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו.

12:53 עריכה

נציגיהם המשפטיים של היועץ המשפטי לממשלה, הכנסת, הנשיא, הליכוד וכחול לבן טענו בדיון בבג"ץ כי יש לדחות את העתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו.

13:06 עריכה

הדיון בבג"ץ התחדש. עד כה נשמעו המשיבים, ועתה נשמעים העותרים.

13:12 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע להנהלת הפרקליטות שהוא ימלא את מקומו של פרקליט המדינה. בחצות, בלילה שבין יום שישי לשבת, הסתיימה כהונתו של דן אלדד כממלא מקום פרקליט המדינה, תפקיד שבו כיהן בשלושת החודשים האחרונים.

• מכתב מנדלבליט להנהלת הפרקליטות

13:17 עריכה

פרקליטו של נתניהו, עורך הדין מיכאל ראבילו, אמר בדיון בבג"ץ שמרשו לא יהיה מעורב במינוי של פרקליט המדינה ושל היועץ המשפטי לממשלה.

13:26 עריכה

המטה לביטחון לאומי דחה את הפנייה לצרף נשים לוועדות העוסקות בהתמודדות עם מגפת הקורונה. תחת זאת הציע המל"ל לארגונים החברתיים הפונים אליו להפנות אליו "הצעות לדרכי פעולה", שבהם ידון.

13:45 עריכה

לפי מתווה משרד האוצר, הקניונים והאוניברסיטאות ישובו לפעילות השבוע, השווקים, המלונות וחדרי הכושר – ב-17 במאי.

13:58 עריכה

משרד הבריאות ממליץ לפתוח את הים לגלישה ורחצה – כך אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו בדיון בוועדת הקורונה בכנסת; החלטת ממשלה בנושא צפויה היום או מחר.

14:28 עריכה

ישיבת הממשלה, שתדון במתן הקלות נוספות, שהייתה מתוכננת להיערך היום נדחתה למחר ב-11:00.

15:04 עריכה

בשעה זו מציגה שרת התרבות מירי רגב את שורת הצעדים של משרד התרבות לסיוע לתעשיית התרבות הנתמכת על ידי המדינה וזו העצמאית, בעקבות משבר הקורונה. בין ההקלות שפירטה היו חזרתם לשגרה של החזרות והאודישנים, סטים של צילומים וספריות ציבוריות. "צעד חשוב בחזרה לשגרה", אמרה רגב.

15:43 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט עם עדכון קורונה. 

15:49 עריכה

במהלך מסיבת העיתונאים שכינס שר הביטחון, התייחס נפתלי בנט להיקף הבדיקות: "במדינה כמו ישראל, אנחנו יכולים להיות עם היקף ומהירות בדיקות שלא יצריך את משיכת החבל בין בטיחות הציבור לבין הכלכלה והפרנסה. קצב הבדיקות הוא ארוך מדי, אבל תמונת המצב משתפרת. לגביי הביקוש – אם כל רופא משפחה יוכל להפנות לבדיקות, נגיע לסדר גודל של 50,000-60,000 בדיקות ביום ואז לא נוכל להיות מופתעים".

16:14 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט התייחס במסיבת עיתונאים שקיים לאפשרות הצטרפותה של מפלגת ימינה לממשלת האחדות.

"אנחנו לא תחת רושם שנלחמים עלינו, אנחנו רוצים להיות בממשלה. מאשימים אותנו שאנחנו רוצים תיקים משמעותיים. הממשלה שתקום לא תהיה קלה ונכון להיום הצטרפותנו בכלל לא בכיוון".

"הדרך להניע את הכלכלה זה דרך מכת חשמל כלכלית. לא רואים איך אנשים שלא גדלו בהסתדרות יוציאו אותנו מלפיתת החנק. יכול להיות שנהיה באופוזיציה ונתמוך מבחוץ בכל מהלך טוב של הממשלה, אבל גם נתנגד לכל מהלך רע".

16:20 עריכה

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד): "הגשתי הסתייגות שתמנע מ'יש עתיד-תלם' לקבל מימון שוטף על שני ח"כים נוספים שאין להם. הם מעוניינים להשאיר לעצמם כ-9 מיליון ש"ח ב-3 השנים הקרובות. הם צריכים להחזיר את המיליונים האלה לציבור. עושק הקופה הציבורית לא מתקבל על הדעת".

 

16:32 עריכה

השרה יפעת שאשא ביטון (ליכוד) על הדיון בבג"ץ: "המהירות שבה השופט מזוז הקל ראש בבחירה של מיליוני אזרחים, היא עזות מצח של בית משפט ששם את עצמו מעל לבוחרים ולנבחרים כאחד. הדמוקרטיה ושלטון החוק אינם רק מתי שנוח! ולכן, אסור לבית המשפט להתערב ולערער על חוק יסוד שנחקק כבר לפני שנים רק כי בחירת העם לא נוחה בעיניכם".

17:34 עריכה

ח"כ מיקי זוהר, יו"ר סיעת הליכוד עם סיום הדיון בבג"ץ: "אם תתקבל החלטה הזויה שתמנע מראש הממשלה לכהן בתפקידו, נלך לבחירות ובעזרת השם ננצח".

18:30 עריכה

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד מציגה שש סיבות שלדעתה, בגינן בג"ץ לא יכול להתערב בזהות ראש הממשלה

שש סיבות מדוע בג"ץ לא יכול להתערב בזהות רה"מ:1. כי חוק יסוד הממשלה אומר בפירוש שרה"מ יכול לכהן תחת כתב אישום.2. כי…

פורסם על ידי ‏איילת שקד – Ayelet Shaked‏ ב- יום ראשון, 3 במאי 2020

18:34 עריכה

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "הליך חקיקה בזוי במיוחד מתנהל כרגע בכנסת. פייק חקיקה. מעולם לא היה חוק כל כך מרחיק לכת שכמעט לא השתנה בין קריאה טרומית לסופית. הסיבה: איומי הליכוד, שאם פסיק משתנה – יילכו לבחירות. כלומר, אם הכנסת תעשה את עבודתה – פתאום אין קורונה ואין חירום ואין אחדות. וכחול לבן רועדים".

18:44 עריכה

שר הביטחון, נפתלי בנט, אישר היום באופן סופי את פרויקט הנגשת מערת המכפלה שבעיר חברון לכלל ציבור המתפללים.

השר הנחה את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, לבצע את כל הפעולות הנדרשות להפקעת המקרקעין במקום לשם הנגשת מערת המכפלה.

כמו כן, אישר בנט למועצת התכנון העליונה ליטול את סמכויות התכנון הנדרשות להשלמת כלל הליכי התכנון מעיריית חברון. "אבקש לקדם את הנושא ללא דיחוי", כתב השר למתפ"ש.

19:38 עריכה

העימות בצמרת משרד המשפטים נמשך. שר המשפטים אמיר אוחנה שלח מכתב לנציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ, ובו הביע את התנגדותו לכהונתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כממלא מקום פרקליט המדינה. "היועץ איננו יכול לקחת לעצמו את תפקיד פרקליט המדינה, בהיעדר כל מקור חוקי לכך", כתב.

20:33 עריכה

שר החינוך רפי פרץ התייחס הערב לפתיחה ההדרגתית של מערכת החינוך: "היום הראשון היה יום חג גדול לילדי ישראל, חוזרים לאט לאט לשגרה. אני מעריך שתוך יומיים-שלושה המערכת תיכנס לסדר. הנהלים כבר יותר ברורים".

עוד הוסיף פרץ: "ביום שלישי נקבל נתונים, בנתיים הנתונים טובים, ואני מעריך שמערכת החינוך, מגיל לידה ועד גיל 6, תהיה מוכנה בחודש הקרוב".

20:35 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף אמש בחריפות את בג"ץ בשיחה עם בכירים בליכוד – כך דווח בכאן 11.

"לרשות השופטת אין איזונים ובלמים. ישראל היא המדינה היחידה בעולם המערבי שבה בג"ץ יכול לקבל כל החלטה ואף אחד לא מרסן אותו", אמר נתניהו לשרים על פי הדיווח.

נתניהו אף העלה את מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, במהלך השיחה, כשזו עסקה בחזרת הלימודים לשגרה בצל נגיף הקורונה. כשהשיחה עברה לנושאים פוליטיים אמר לו נתניהו "תאטום את אוזניך".

20:36 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה: "החלטת בג"ץ תהיה אשר תהיה בסוף מי שיציל את האזרחים מנתניהו הם האזרחים".

20:38 עריכה

ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) על החזרה ללימודים: "רק רבע מהתלמידים באו היום לבתי הספר. ככה זה כשלא מסבירים, נותנים הנחיות מבולבלות וסותרות, לא מקשיבים לראשי הערים ולא יוצרים אמון בציבור".

20:40 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, משיב לשר המשפטים אמיר אוחנה: "אני לא הולך לכהן כמ"מ פרקליט המדינה, אלא הסמכויות שהיו לו חוזרות אליי, כפי שהיה בתקופת הביניים בין שי ניצן עד שדן אלדד מונה".

20:45 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב דיון בשיחת וידאו עם נציגי העצמאיים והעסקים הקטנים.

בפתח הפגישה אמר נתניהו: "אני חושב שאנחנו עשינו הרבה דברים טוב יותר מרוב מדינות העולם, התוצאות מראות את זה, אבל יש כמה דברים שאנחנו יכולים ללמוד מהם.

"הדבר המרכזי שאנחנו יכולים ללמוד מהאמריקנים זה שכשהם הקצו כסף, הם גם חילקו אותו ביעילות הרבה יותר גדולה. אצלנו החלוקה הייתה מותנית בכל מיני קריטריונים וכל מיני תהליכים, בין אם דרך הבנקים, או דרך הפקידות או דרך שניהם. מה שאנחנו רוצים לעשות ועומדים לעשות זה לשנות את זה באופן דרסטי ולאמץ בעצם מודל אמריקני שמעביר את הכסף בצורה הרבה יותר ישירה.

"העצמאים חשובים לנו, זה אמיתי. אני הובלתי את השינוי הכלכלי הגדול ביותר במדינת ישראל שהתייחס לסקטור הפרטי כסקטור המוביל שאותו צריך לטפח. זה לא השתנה. הדבר היחידי שאנחנו צריכים לדאוג לו כרגע זה שהכספים שכבר תיקצבנו אכן יגיעו, ויגיעו אליכם במהירות האפשרית. זה מה שהולך לקרות השבוע ובשבוע הבא".

בדיון השתתפו גם שר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה אלי כהן, מנכ"ל משרד רה"מ ור' המועצה הלאומית לכלכלה.

הפגנת העצמאים והשכירים, ירושלים (צילום: Flash90/יונתן זינדל)
הפגנת העצמאים והשכירים, ירושלים אמש (צילום: Flash90/יונתן זינדל)
20:47 עריכה

ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת התייחסה לחשד לרצח גבר את אשתו הערב בבת ים: "הבוקר דיברנו בוועדה על הכשלים בטיפול באלימות נגד נשים. דרשנו מהמשרדים להבין את גודל השעה…יש מגיפות לא פחות מסוכנות מהקורונה – כמו אלימות במשפחה. הדם של הנשים האלה הוא על ידי הרוצחים אבל גם על מוסדות המדינה שלא עשו מספיק כדי למנוע".

20:50 עריכה

השר לבטחון פנים גלעד ארדן: "לאור הנתונים הטובים יש לפתוח את המשק ובמהירות – כולל הקניונים, השווקים, חדרי הכושר ועוד. כעת עלינו לעשות הכל כדי להציל את פרנסתם של מאות אלפי בעלי עסקים, שצריכים לקבל ודאות ויציבות".

21:24 עריכה

הליכוד בתגובה לכך שיו"ר התנועה למען איכות השלטון כינה במהלך הדיון בבג"ץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו "יצור": "חוצפה של אליעד שרגא לכנות 'יצור' את ראש הממשלה נתניהו שהציל את חייהם של אלפי ישראלים רק עכשיו במשבר הקורונה היא עוד סיבה לכך שאת העתירות ההזויות שלו צריך לגלגל מכל המדרגות.

סגירה