קודם נגרש את החושך

ישראלים צופים בדיון בבג"ץ בעתירות נגד הרכבת הממשלה על ידי נתניהו מול משכן הכנסת (צילום: Yonatan-Sindel-Flash90)
Yonatan-Sindel-Flash90
ישראלים צופים בדיון בבג"ץ בעתירות נגד הרכבת הממשלה על ידי נתניהו מול משכן הכנסת

מצבנו עגום. בג"ץ עסוק בימים אלה בשאלות כה הזויות, שאם היה מעלה אותן מישהו לפני עשור, בספר או בכתבה עיתונאית, היה נשלח לאשפוז.

הממשלה שמחכה לנו מעבר לפינה הורתה, ואולי לידתה, בהסכם מביש, שיש בו קלון, חוצפה ורוע לא פחות מאלה שבהם נחשד מי שאמור לעמוד בראשה. ובנוסף, המוטיבציה האמיתית שמאחורי התנהלותו של נתניהו בענייני הקורונה מציבה סימני שאלה חמורים.

מצבנו עגום. בג"ץ עסוק בימים אלה בשאלות כה הזויות, שאם היה מועלות לפני עשור, בספר או בכתבה עיתונאית, היה נשלח לאשפוז. הממשלה מעבר לפינה הורתה, ואולי לידתה, בהסכם מביש, שיש בו קלון, חוצפה ורוע

כל כך הרבה חושך.

למזלנו ישנם הרבה אנשים נחושים וחדורי להט, אשר מבלים לילות כימים במאמצים עילאיים לשנות שינוי עמוק את המדינה – מי במטרה לגרש את החושך ומי במטרה להביא את האור.

אני מבקש במיוחד להעלות כאן על נס את חבריי לקבוצה שפועלת במישור המשפטי, בעתירה לבית הדין הגבוה לצדק. העתירה, שגרסה ראשונה שלה הוגשה לפני כחמישה חודשים, נדונה כעת בבג"ץ בהרכב מורחב של 11 שופטים, בראשות הנשיאה חיות. חתומים עליה כ-120 בכירים ובכירות, עתה ובעבר, במגוון של מגזרים בישראל – חינוך ותרבות, אקדמיה, הייטק, ביטחון, שירות ציבורי, ועוד. תרומתם המצטברת של העותרים למדינה עצומה.

חלקה הראשון של העתירה דורש במפגיע למנוע הקמת ממשלה ועמידה בראשה ממי שמואשם בעבירות קשות שיש עמן קלון. לדרישה זו בסיס משפטי רחב ואיתן, והיא עומדת על יסודות מוסריים, ציבוריים ועקרוניים ברורים כשמש. חלקה השני דורש לפסול סעיפים מרכזיים רבים בהסכם השערורייתי שנחתם בין ראש ממשלת המעבר נתניהו לבין יו"ר הכנסת גנץ, בהיותם בלתי חוקתיים בעליל. אם יוצא לפועל יפגע ההסכם הזה פגיעה אנושה לא רק ברשות המחוקקת, אשר כבר עתה עומדת על כרעי תרנגולת, אלא גם ברשות השופטת עצמה.

אני גאה להיות בין מובילי קבוצת העותרים הזאת, המורכבת מאזרחים שומרי חוק, חסרי-פניות, שאך את טובתה של המדינה הם מבקשים. אך ברצוני להוקיר ולחזק גם אתכם, השופטים, בליווי תקווה ותפילה שיעמוד לכם האומץ והכוח לעשות את מה שכל בר-דעת יודע שאתם אמורים ויכולים לעשות. במילותיו של ספר יהושע, "אַל- ִתּיָרא וְאַל-ֵתָּחת".

אני גאה להיות בין מובילי קבוצת העותרים הזאת, אזרחים שומרי חוק, חסרי-פניות, שאך את טובת המדינה מבקשים. אך ברצוני להוקיר ולחזק גם אתכם, השופטים, בליווי תקווה ותפילה שיעמוד לכם האומץ והכוח

חלקים עצומים מהחברה האזרחית תומכים בקביעתנו שכמייצגים את הרשות השופטת, האחרונה שעדיין עומדת איתנה, מונח על כתפיכם כובד משקל חסר תקדים, ואשר אין דומה לו: להחליט על דמותה העתידית של המדינה, לא פחות. האם פניה לתקווה ולאור, שבהם הנחלת ערכים של מוסר וניקיון כפיים לילדינו ולנכדינו, או שמא, חלילה, להעצמת האפלה והחושך, שמהם לא תוכל עוד להשתקם.

אנחנו אתכם. נקבל כל החלטה שלכם, תהיה אשר תהיה, ונגן עליה בחירוף נפש. גם אם תידחה עתירתנו או חלקים מרכזיים בה, נרכין ראשנו בעצב ונקבל את פסיקתכם, כיאה לשומרי חוק במדינה דמוקרטית. מעמדה הבלתי מעורער והבלתי תלוי של הרשות השופטת היא בנפשנו ממש.

אך אם אכן תתקבל העתירה ויגורש החושך, נוכל להתפנות להבאת האור. אם תפסקו לפסול את ההסכם הקואליציוני, נצפה שגנץ ואשכנזי יכבדו אותו גם הם, בתור מי שחרתו על דגלם את חשיבותה של הדמוקרטיה, על כל חלקיה. במקרה כזה, נצפה שבמקום "לשפץ" את ההסכם עם האיש ששם לו למטרה לחסל את הדמוקרטיה, הם יגנו עליה ועל בג"ץ מפניו. את זאת יוכלו לעשות בפעילות נמרצת להקמת קואליציה דמוקרטית, ואו אז האור יתחיל להפציע.

צריך אורך רוח, אומץ לב, עקביות ונחישות. אך השינוי בוא יבוא.

פרופ' דוד הראל ממכון ויצמן, הוא חתן פרס ישראל למדעי המחשב משנת 2004. הוא משמש גם כסגן נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. הראל פעיל בארגונים ומישורים שונים למען שוויון זכויות אזרחי, נקיון כפיים ציבורי, ושלום.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 522 מילים ו-1 תגובות
סגירה