בנימין נתניהו בישיבת ממשלה בשיחה וידאו קונפרנס (צילום: חיים צח/לע"מ‎)
חיים צח/לע"מ‎

בזמן שכולם מתמקדים בבג"ץ, בליכוד החל הקרב על תשעה תיקים

נתניהו כינס שרים בכירים בליכוד להתייעצות טלפונית במוצ"ש והבהיר להם: כל התערבות של בג"ץ בהסכם הקואליציוני משמעותו בחירות רביעיות ● השרים לא קונים את זה, ובצמרת הליכוד החלה המלחמה על שלל התיקים המצומק ● אוחנה לבטחון פנים, רגב לתחבורה - אבל ברקת, אדלשטיין, ארדן וסער בצרות ● ובינתיים, את ההפוגות הקומיות מספקות ישיבות הממשלה שמתנהלות בשיחות ועידה ● פרשנות

במוצאי שבת כינס בנימין נתניהו שרים בכירים בליכוד להתייעצות טלפונית. הנושא היה, כמובן, הדיון המכריע בבג"ץ שהחל אתמול (ראשון).

נתניהו נשמע נחרץ. אם בג"ץ יפסול את המועמדות שלו, הולכים לבחירות, זה ברור. אבל מה שמעניין יותר היא שאלה מה יקרה אם בג"ץ יתערב בהסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול-לבן. נתניהו הפתיע את השרים והודיע כי גם במקרה כזה הוא ילך לבחירות חדשות. לא פחות.

"ההסכם שעשינו הוא קונסטרוקציה קשה. זה פאזל. כל סעיף הוא כמו לבנה בחומה ואם היא תיפול, הכול יקרוס", אמר להם ראש הממשלה.

בהמשך השיחה היו לו גם דוגמאות לנפילת החומה: אם, למשל, בג"ץ יבטל את סיפור ראש הממשלה החלופי ואת הסעיף ששני ראשי הממשלה יושבעו באותו היום, או אם חלילה בג"ץ יבטל את הסעיף המפורסם – 4 ה' בהסכם הקואליציוני – שמבטיח לראש הממשלה מעון שרד גם אחרי הרוטציה.

למרות הדברים הללו, השרים התרשמו כי נתניהו לא ילך לבחירות, אם בג"ץ ישנה או יפסול סעיפים כאלה ואחרים בהסכם. הם הגיעו למסקנה כי נתניהו לא רוצה בחירות, וכי ההסכם שהשיג עם בני גנץ הוא חלומי מדי – גם אם בג"ץ יוריד, למשל, את הסעיף שמקפיא את המינויים בחצי השנה הראשונה. היום ידון בג"ץ במלוא ההרכב בסעיפי ההסכם הקואליציוני.

השרים התרשמו כי נתניהו הוא לא ילך לבחירות, אם בג"ץ ישנה או יפסול סעיפים כאלה ואחרים בהסכם. הם הגיעו למסקנה כי נתניהו לא רוצה בחירות, וכי ההסכם שהשיג עם גנץ הוא חלומי מדי גם אם בג"ץ יוריד סעיף

השרים הבכירים בליכוד העריכו אתמול כי נתניהו מעדיף הסכם חסר על פני בחירות בימים של אי-ודאות, עם מיליון מובטלים ומשק קורס. אז למה נתניהו נשמע כל כך נחרץ? הוא כנראה מבקש לדרבן את השרים שלו להפעיל עד הרגע האחרון לחץ על השופטים, כדי שלא יפסלו את הכשירות שלו ושל ההסכמים.

"אתם צריכים להגיד על בסיס קבוע שמחריבים כאן את בחירת העם", הפציר נתניהו. "שדמוקרטיה אמיתית היא זו שבה יש איזונים ובלמים, והשופטים לא יכולים לקבוע מי יהיה כאן ראש הממשלה".

כולם עסוקים בדיונים בבג"ץ, וגם היום רבים יעקבו אחרי השידור החי, אבל בצל הדיונים מתקיימות כמה דרמות פוליטיות נסתרות מהעין.

בהתייעצות הטלפונית במוצאי שבת שאלו השרים את נתניהו "מה להגיד בתקשורת אם שואלים אותנו על המינויים בממשלה?" נתניהו התחמק. "רק אחרי סיום החקיקה אלך לטפל בזה". כלומר, הכול מתכנס ליום חמישי הקרוב, אם בג"ץ לא יפסול את נתניהו ונלך לבחירות חדשות.

בהתייעצות הטלפונית במוצאי שבת שאלו השרים את נתניהו "מה להגיד בתקשורת אם שואלים אותנו על המינויים בממשלה?" נתניהו התחמק. "רק אחרי סיום החקיקה אלך לטפל בזה". כלומר, הכול מתכנס ליום חמישי הקרוב

ועכשיו לדרמות. בצמרת הליכוד מתנהלת מלחמת עולם על תשעה תיקים, אם ימינה תצטרף לממשלה. אמיר אוחנה מתקרב לתיק לביטחון פנים. ראש הממשלה ומקורביו מבקשים להוקיר לו תודה על העבודה שעשה למענם במשרד המשפטים, והם צריכים אותו גם במשרד לביטחון פנים. במקרה כזה מירי רגב תקבל את תיק התחבורה.

מירי רגב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מירי רגב -שרת התחבורה לעתיד? (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

השר גלעד ארדן בבעיה. בתחילת הקדנציה הוא נשאר תקופה מסוימת מחוץ לממשלה, כי סירב לקבל את התיק לביטחון פנים. היום הוא נלחם בכל כוחו על התיק הזה, אבל נתניהו לא רוצה אותו שם. ארדן גם לא ייסע לכהן כשגריר באו"ם. האופציה הזו כבר לא קיימת מבחינתו.

נתניהו הולך להסתבך עם שלושה בכירים ופופולריים בליכוד. ניר ברקת, שיש לו ביד הבטחה להיות שר אוצר וכבר הכין תוכניות יסוד לטיפול במשבר הכלכלי, עשוי למצוא את עצמו מחוץ לממשלה, ויחד אתו גם יולי אדלשטיין (מקום שני בפריימריז) וגדעון סער (מקום שישי). זו לא אופוזיציה פשוטה.

נתניהו הולך להסתבך עם שלושה בכירים ופופולריים בליכוד. ניר ברקת עשוי למצוא את עצמו מחוץ לממשלה, ויחד אתו גם יולי אדלשטיין (מקום שני בפריימריז) וגדעון סער (מקום שישי). זו לא אופוזיציה פשוטה

הלאה: השגרירות בארצות הברית כבר אינה על הפרק. ראש הממשלה החליט שהוא רוצה את השגריר המכהן רון דרמר בתפקיד עד הבחירות בארצות הברית, בנובמבר השנה, ואם הנשיא דונלד טראמפ ייבחר שוב, אז דרמר ימשיך אתו. השרים שאין להם מקום בממשלה לא רוצים לנסוע לפריז, לונדון או ברלין מוכות הקורונה. כפי שזה נראה ברגע זה, השגרירה באו"ם תהיה השרה ציפי חוטובלי.

 שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
שגריר ישראל בארצות הברית לנצח נצחים, רון דרמר (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

ומה עם אורלי לוי-אבקסיס? ראש הממשלה הבטיח לה תפקיד שרה. בינתיים הוא לא יצר קשר.

היום תתכנס הממשלה להחליט על הקלות נוספות לציבור תחת משבר הקורונה. זו תהיה עוד שיחת ועידה טלפונית רבת משתתפים, שתספק קרוב לוודאי כמה הלצות.

בישיבת הממשלה ביום שישי האחרון ביקשה השרה רגב סליחה והלכה להכין חמין. שר אחר יצא לרוץ ושכח את הפלאפון. ובאחת הישיבות הליליות בשבוע שעבר נרדם אחד השרים הבכירים, וראש הממשלה והשרים נאלצו לשמוע במקומו את חדשות הלילה בוקעות ממכשיר הטלוויזיה בסלון ביתו.

עוד 696 מילים
סגירה