נתניהו: לא ראוי שהשופטים יתערבו ברצון העם

השווקים והקניונים ייפתחו בחמישי, הגנים בראשון, מעונות היום והמשפחתונים עדיין בסימן שאלה ● הדיון בבג"ץ הסתיים אחרי 9 שעות, חיות: "חמישי זו שעת השין" ● מזוז דחה בקשת אוחנה שיפסול את עצמו מדיון בהארכת מינוי דן אלדד ● דוח המבקר: אנגלמן הדגיש את הצורך בהפחתת הבירוקרטיה בזמן משבר קורונה, ומצא חוסר בנתונים במאזן של המדינה

בנימין נתניהו ומשה כחלון ב-2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
Aharon Krohn/Flash90
בנימין נתניהו ומשה כחלון ב-2019
07:11 עריכה

בג"ץ ידון הבוקר בעתירות נגד ההסכם להקמת ממשלת נתניהו-גנץ. אתמול דן בג"ץ בהרכב מורחב של 11 שופטים בעתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על חבר כנסת הנאשם בפלילים. כמו אתמול גם היום הדיון, שיחל בשעה 10:00 בבוקר, ישודר בשידור ישיר.

07:16 עריכה

הממשלה תדון ב-11:00 בבוקר בהסרה של מגבלות שהוטלו על הציבור כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה. הממשלה ככל הנראה תאשר פתיחה של צימרים וגנים לאומיים, חידוש הלימודים הפרונטליים במוסדות להשכלה גבוהה, ביקור אצל קרובי משפחה והתקבצויות של עד 19 משתתפים.

07:28 עריכה

אתמול שבו תלמידים בכיתות א'-ג' וי"א-י"ב ללימודים; הבוקר יתחדשו הלימודים בשורה של יישובים, שבהם נמנעו אתמול הרשויות מלפתוח את מוסדות החינוך. אתמול הגיעו לבתי הספר כ-60% מתלמידי כיתות א'-ג'. באשקלון, אזור, נס ציונה, הוד השרון, ראש העין, נתיבות, אופקים, עכו, מצפה רמון, קריית מלאכי, קריית גת ובחלק מתל אביב ישובו הבוקר ללימודים; בחיפה וברמת השרון יחזרו מחר ללימודים.

08:35 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "אין סיכוי שנתניהו יקיים את הסכם הרוטציה הזה". ליברמן אמר את הדברים בראיון לאריה גולן בכאן רשת ב'.

09:38 עריכה

ועדת השרים לענייני הגבלות אישרה בלילה את המשך ההגבלות שהוטלו על אזורים בירושלים ובבית שמש. ההגבלות הוארכו ב-24 שעות.

09:39 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו, חבר הכנסת ליברמן, קורא לחוקק חוקה לישראל ולהקים בית משפט לחוקה.

10:07 עריכה

החל הדיון בבג"ץ בעתירות נגד ההסכם להקמת ממשלת נתניהו-גנץ. בדומה לדיון אתמול גם היום יפתחו המשיבים, ואחריהם ידברו הטוענים.

10:19 עריכה

בפתח הדיון בבג"ץ עדכנה אביטל סומפולינסקי מהייעוץ המשפטי של הכנסת שהצעת החוק המכונה "החוק הנורבגי המדלג" לא הונחה על שולחן הכנסת.

10:32 עריכה

הנשיאה חיות הציעה לחלק את הטיעונים לארבע קבוצות, וביקשה להתמקד בשתי הקבוצות האחרונות – בדגש על הרביעית – כי בהם יש סיכוי שבג"ץ יתערב.

10:39 עריכה

אחדות מבין אלפי ההסתייגויות שהוגשו נגד החקיקה שמקדמות הליכוד וכחול לבן –

11:03 עריכה

שרי הממשלה יתבקשו בישיבתם להאריך את ההיתר של שירות הביטחון הכללי לבצע איכון טלפונים כחלק מההתמודדות עם מגפת הקורונה.

12:04 עריכה

עורך דינו של נתניהו, מיכאל ראבילו, התייחס בדיון בבג"ץ לנציגת הליכוד בוועדה למינוי שופטים אוסנת מארק. מארק איננה חברת כנסת כיום, וכדי שתתמנה צריכים שני ח"כים להתפטר. ראבילו הגיב לפרסום, שלפיו, באמצעות החוק הנורבגי תיכנס מארק לכנסת, ואם לא תפעל מארק כפי שתתבקש, היא תוצא מהכנסת. לדבריו, ח"כים יתמנו לשגרירים, והתפטרותם מהכנסת תיעשה שלא באמצעות החוק הנורבגי, וכך לא יהיה איום כלשהו על מארק.

12:43 עריכה

ההסעות למוסדות החינוך ישובו לפעול בהדרגה ממחר – כך נמסר ממשרד החינוך. כל הסעה תכיל עד מחצית ממספר הנוסעים המורשים לנסוע בה בשגרה. שר החינוך רפי פרץ אמר שהיום הצטרפו למערכת החינוך 31 רשויות. לדבריו, עד סוף השבוע תהיה "שגרה מלאה" בכיתות א'-ג'.

12:46 עריכה

בדיון בבית המשפט העליון תהתה הנשיאה אסתר חיות מדוע תקופת החירום מנוצלת להקפאה של מינויי בכירים.

12:57 עריכה

בליכוד ובכחול לבן הגיעו להסכמה שכדי לשנות את חוקי הרוטציה ששתי המפלגות מקדמות לא יהיה צורך ב-75 חברי כנסת – כפי ששאפו עד כה – אלא ב-70 או 72 מחוקקים, כך דיווחה מורן אזולאי ב-ynet.

13:16 עריכה

אחרי למעלה משלוש שעות, בג"ץ סיים לשמוע את טענות המשיבים ויצא להפסקה בת חצי שעה. אחרי ההפסקה יישמעו דברי העותרים.

13:49 עריכה

על רקע הביקורת של בג"ץ על "החוק הנורבגי המדלג" שוקלים בכחול לבן לסגת ממנו לחלוטין.

הבאים ברשימת כחול לבן לכנסת –
• יוראי להב הרצנו, יש עתיד
• מיכל וונש, תל"ם
• עינב קאבלה, חוסן לישראל
• תהלה פרידמן, יש עתיד
• הילה וזאן, חוסן לישראל

ישנה הערכה, שבכחול לבן יציעו לכמה מהבאים בתור מטעם יש עתיד ותל"ם ברשימה לכנסת להצטרף אליהם – בתמורה לכך ששרים מחוסן לישראל יתפטרו מהכנסת.

13:58 עריכה

אחרי הפסקה בת כחצי שעה התחדש הדיון בבג"ץ. בחלק זה של הדיון יישאו דברים נציגי העותרים. ראשונת הדוברים – עורכת הדין דפנה הולץ-לכנר.

14:13 עריכה

חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה מכחול לבן – שצפויה להתמנות לשרת העלייה והקליטה – אמרה שאם יהיו מינויים שיידרשו, לטובת הציבור, הדבר ייעשה בתיאום עם הליכוד. בכך התייחסה תמנו-שטה לתהייה שהועלתה בדיון בבג"ץ היום לגבי הקפאת מינויי בכירים בחצי השנה הקרובה. בראיון לאמיר איבגי אמרה חברת הכנסת, שהיא לא מאמינה שבג"ץ יתערב באופן משמעותי בהסכם הקואליציוני.

14:21 עריכה

הממשלה דנה בשעה זו בהסרה של הגבלות, שהוטלו במטרה למנוע את התפשטות מגפת הקורונה. לפי התקנות שהופצו לשרי הממשלה, על הפרק עומדת פתיחה של קניונים, שווקים וחדרי כושר ביום שישי הקרוב. כן תותר פתיחה של ספריות וייעשו טיפולים שאינם רפואיים.

14:38 עריכה

ראשי הקואליציה העתידית הציבו אולטימטום לראשי האופוזיציה המסתמנת, לפיו, אם לא יושגו היום הסכמות לגבי סדרי הדיון במליאת הכנסת לגבי חוק הרוטציה – יפעילו את סעיף 98 של תקנון הכנסת. סעיף זה מאפשר לתחום את הדיון בכנסת ליומיים בלבד ומונע פיליבסטר.

14:57 עריכה

הדיון בבג"ץ נמשך, ואחד העותרים, עו"ד אביגדור פלדמן, אומר ש"הלכנו לישון עם ראש ממשלה אחד וקמנו עם שניים".

"השאלה היא האם אפשר להרכיב דבשת על חוקי היסוד? הסיטואציה הזו להבדיל מקורונה לא נשלחה מהטבע אלא בגלל התנהגויות של אנשים והתעקשות של ראש הממשלה לא לעזוב את כסאו, לא לתת למישהו אחר מסיעת הליכוד … האם בגלל ההתעקשות של האדם הזה נשנה חוקי יסוד?".

השופט מזוז: "במהות אלה הסדרים דומים עם יותר עצמה פחות עצמה, אדוני צריך להצביע שהוראה בהסכם פוליטי היא פר-סה בלתי חוקית ונוגדת עקרונות יסוד שמצדיקה התערבות, אתם מדברים שזה עושה שינויים, כלשעצמו זה לא אומר כלום".

פלדמן: "הטיעון מכוון ישירות להסכם, כל השינויים לא באו אלא כדי לבצר את ההתחייבות של נתניהו לפנות את כסאו אחרי 18 חודשים, השאלה נוגעת ישירות להסכם, האם כדי לבצר מצב פוליטי מסוים יש לחוקק ולשנות חוקי יסוד מסויימים … זה פוגע בכבוד של חוקי היסוד".

15:09 עריכה

יאיר לפיד אומר כי הממשלה המתגבשת נוצרה כדי לחלק ג'ובים וגודלה מעיד על "בזבוז אדיר". לטענתו, משבר קורונה ממילא לא מנוהל ויותר מדי ידיים על ההגה "והפתרון שלה – להקים עוד משרדים".

15:25 עריכה

הוועדה המיוחדת לממשלת החילופים קיבלה את ההסתייגות של אבי ניסנקורן, (כחול-לבן), לפיה כל שינוי בחקיקה יצריך 70 ח"כים במקום 75 כפי שהוצע בחוק המקורי. השינוי מתייחס לתיקון חקיקה של חוק יסוד: הממשלה.

15:34 עריכה

שר האוצר משה כחלון תקף את משרד הבריאות במהלך ישיבת הממשלה שדנה בשחרור הגבלות נוספות מהמשק. לפי מעריב, כחלון אמר כי "החלטות הממשלה לפתוח ענפים נכשלות בשל נהלים לא ברורים ולעתים בלתי אפשריים, גם בתחום הכלכלי וגם בתחום החינוך … לא ייתכן שהכוח המונופוליסטי של משרד הבריאות יטרפד כל החלטה שאינה נראית לו והוא הופך את ישיבות הממשלה לחסרות ערך".

15:45 עריכה

ביום חמישי הקרוב בג"ץ ידון בהרכב מורחב של חמישה שופטים, בעתירה שהגיש מרכז עדאלה בשמו ובשם הרשימה המשותפת נגד המשך תקנות שעת חירום בתקופת קורונה.

במסגרת הבקשה הדחופה, בג"ץ מתבקש לקבוע שהמשך ההתקנה של תקנות שעת חירום חורגת מסמכות הממשלה לאור העובדה שאין מניעה לחוקק את התקנות האלה בכנסת (שכבר התכנסה). כמו כן מבקשים העותרים לקבוע שהממשלה חרגה מסמכות כל עוד הכנסת לא הסמיכה אותה לכך במסגרת חקיקה ראשית.

היועמ"ש אביחי מנדלבליט כבר הגיב לעתירה ובמכתב לראש הממשלה קבע שהימנעות הממשלה מהבאת הצעות החוק לכנסת עלולה להיות בעלת תוצאות קשות להתמודדות עם נגיף קורונה.

בנוסף, עדאלה הגישו עוד שלוש עתירות נגד תקנות שעת חירום שהותקנו במהלך המשבר, בטענה שהן פוגעות בזכויות יסוד, (איכון סלולרי, מניעת מפגשי אסירים עם משפחותיהם ועורכי דינם והוצאת נשים לחל"ת ללא היתר). ביטול התקנות האלה מסתמך על כך שלא הוכרז מצב חירום מיוחד בגין קורונה.

במרכז עדאלה אומר כי "עשרות תקנות דרקוניות מותקנות בהיעדר שקיפות וללא כל דיון, על ידי ממשלת מעבר הפועלת ללא מנדט, ומבלי שכלל הוסמכה לכך. השימוש בתקנות לשעת חרום, בשעה שיש כנסת נבחרת פעילה מנוגדת לעקרונות הבסיסיים ביותר של הפרדת הרשויות, ופוגעת באופן קשה בשלטון החוק".

16:00 עריכה

חילופי דברים בין אחד העותרים, עו"ד אליעד שרגא, לבין השופטים, שמבקשים ממנו להתמקד במישור המשפטי:

חיות: "אדוני מדבר פוליטיקה הוא לא מדבר משפטים". שופט נוסף מעיר כי "אדוני מבקש צו מוחלט שהעולם יהיה טוב יותר, אין סעד מוחלט כזה".

שרגא: "אנחנו הפכנו את הדבר הכי בנאלי של להיות בסדר לסוג של מוזרות. דיברנו על הפארטו לא על ה-100%, רק על 80-20".

שרגא הוסף כי "ההסכם הזה הוא חלק ממעטפת שלמה של חוסר כשירות מוסדית. עושים פה ניתוח לב פתוח בחוקי היסוד של מדינת ישראל והכל בשביל אותו משחק חסינות, וזה ימשיך עד לתוצאה שהיא הימלטות מאימת הדין".

16:27 עריכה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הגיש את הדוח השנתי שלו ליו"ר הכנסת בני גנץ. הדוח כולל 34 פרקים על משרדי ממשלה ומוסדות שלטון בהם ביקורת על הדו"חות הכספיים של המדינה. המבקר יבדוק גם את תפקוד המוסדות במשבר קורונה.

המבקר מצא שהממשלה והכנסת לא מקיימות דיון על המאזן המדינתי שכרגע נמצא בגירעון של 1.96 מיליארד שקל. בדו"חות חסרים נתונים מהותיים כמו שווי קרקעות ונכסים בלתי מוחשיים.

אנגלמן: "בדקנו שורה של נושאים במספר משרדי ממשלה, והצבענו על ליקוים משמעותיים שמחייבים ייעול ושיפור תהליכים, כמו גם, צורך בעמידה בכללי מנהל תקין. מטרת הביקורת היא להצביע על מה שדרוש תיקון ולייעל את המערכת הציבורית ובכך לתרום לשיפור השירות לאזרח. הציפייה היא כי נבחרי הציבור והפקידות המקצועית יחתרו לתיקון הליקויים. שכן, יישום המלצות הביקורת = הצלחת המגזר הציבורי = מתן מענה מיטבי לאזרח. חלק ניכר מהביקורות עוסק בנושאים חברתיים בכדי לשמש פה עבור אוכלוסיות שקולן לא תמיד נשמע".

אנגלמן התייחס בדבריו גם לחשיבות של ייעול התהליכים הבירוקרטים שמקשים על השירות לאזרח במיוחד בתקופת משבר קורונה:

"המלצות הביקורת בדוחות המבקר הנוגעים לפישוט הליכים בירוקרטיים, בכפוף לשמירה על כללי מנהל תקין, כוחם יפה בפרט בשעה זו של התמודדות ממשלתית עם משבר הקורונה".

"מומלץ כי המשרדים השונים יפעלו לפשט הליכי בירוקרטיה שלא לצורך,Keep it simple, זה נכון בימי שגרה וקל וחומר בעתות חירום כפי שאנו חווים במשבר הקורונה. יתר על כן, דוח 70ב מצביע כי לא אחת, ישנם ליקויים מהותיים בטיפול באוכלוסיות הראויות לקידום. בפרט בימים אלו, נדרש להטות אוזן לצרכי אוכלוסייה זו, ולסייע לה לצלוח את המשבר. נוסף על כך, משבר הקורונה מזמן למשרדי הממשלה ולגופים הציבוריים הזדמנות לפיתוח השירות הדיגיטלי והנגשת השירותים לאזרחים בכלים מקוונים מתקדמים. בכוונתי לעדכן את תכנית הביקורת המשרדית, כך שתכלול בדיקת נושאים עיקריים בהתנהלות הגופים המבוקרים בעת משבר הקורונה".

הדוח מתייחס בין היתר לפוטנציאל הסיכון למאגר הביומטרי השמור במאגר רישיונות הנהיגה, היעדר פתרון לפנסיה של גמלאי צה"ל, הפחתת תקציב להתמודדות לאומית עם התאבדויות, ביקורת על ענייני מנהל ורכש במשרד ראש הממשלה, היעדר גורם מתכלל ותכנית לאומית בתחום החוץ, עליה במדד מחירי בשר הבקר למרות רפורמות בייבוא, היעדר בדיקה של מספוא מיובא לבקר וצאן, סחבת משפטית בפרקליטות בטיפול בפשיעה כלכלית, גידול בבקשות המעצר עד תום ההליכים, תנאי מעצר ירודים, תת דיווח על פגיעות הטרדה מינית, זמני המתנה ארוכים בוועדות הביטוח הלאומי ועוד.

17:02 עריכה

דיוני מליאת הכנסת בהצעת חוק ממשלת חילופים יתחילו מחר ב-10:00 עד לרביעי ב-16:00.

ברביעי אחה"צ המליאה תתחיל להצביע על 1,000 הסתייגויות לכל היותר (מצד ח"כים שאינם חלק מהקואליציה המתגבשת) ועוד 20 הצבעות על הסתייגויות של ח"כים מסיעות שהציעו את החוק.

17:16 עריכה

הממשלה מאריכה את האיכון הסלולרי בידי שב"כ עד ל-6 ביוני ומבקשת מהכנסת לעגן אותו בחקיקה רגילה. במקביל, הממשלה צפויה לאשר פתיחת קניונים ושווקים ללא מתחמים מוגדרים כבר בחמישי וחדרי הכושר עשויים להיפתח בשישי.

17:35 עריכה

מתחדש הדיון בבג"ץ, אחרי הפסקה קצרה. מטעם יש עתיד יופיע עורך הדין אלירם בקל שינסה לדבר בשם האופוזציה.

"יש עתיד תלם איננה עותרת ציבורית, היא הסיעה הגדולה באופוזיציה … אנחנו מלינים על פגיעה בתפקוד הכנסת ומרקם היחסים בין שלוש הרשויות וטוענים כמי שעלולים להיות הנפגעים העיקריים של הפגיעה הזאת".

17:46 עריכה

השופט מני מזוז דחה את בקשת שר המשפטים שיפסול את עצמו מהדיון על מינוי מ"מ פרקליט המדינה, דן אלדד.

הדיון הוא עתירה נגד שר המשפטים שהתבקש להימנע מהארכת מינויו של אלדד כמ"מ פרקליט המדינה. זאת, מאחר שמדובר במינוי זמני של שר בממשלת מעבר ערב סיום כהונתו. מזוז החליט שאוחנה יגיש תגובה מקדמית עד אמצע מאי והוציא צו מניעה להארכת המינוי.

אוחנה ביקש ממזוז להימנע מלדון בעתירה בגלל כהונתו כיועמ"ש בעבר וכן בגלל התבטאות שלו בכנס בחיפה. מזוז לא פסל את עצמו ונימק זאת בכך שכיהן כיועמ"ש לפני למעלה מעשור ומעולם לא נקבע ששופטים ששימשו בתפקיד זה פסולים לדון בעניינים הנוגעים למשרד המשפטים.

באשר לדברים שנאמרו על ידי מזוז בכנס, השופט אמר כי הם לא התייחסו לאוחנה "אלא באופן כללי לתופעה של שר לעומתי, כאשר הדוגמה שצוינה התייחסה דווקא לשר להגנת הסביבה".

בנוסף, אוחנה טען שהצו ניתן ללא דיון ולפני שנשמעו טענות הצדדים. על כך השיב מזוז כי הוא נתן צו ארעי מוגבל עד למתן החלטה אחרת תוך הוראה לקבלת תגובות המשיבים בתוך שבועיים.

18:07 עריכה

ישראל תשקיע 60 מיליון דולר במחקר ופיתוח של איבחון, טיפול ופיתוח תרופות וחיסון לקורונה, כך הודיע נתניהו בוועידת מנהיגים עולמית להתמודדות עם הנגיף.

18:32 עריכה

עו"ד ראבילו, המייצג את נתניהו בדיון בבג"ץ, עלה לדבר ומדגיש את חוסר היכולת של בית המשפט להתערב בחוקי יסוד למעט במקרים קיצוניים.

"אין סמכות לפסול חוק יסוד, אין מקום לבקר את חוקי היסוד זה לא אמור להיות בבית המשפט הנכבד הזה … למי שיש עמדה פוליטית יבוא ויקים מפלגה ויגיד מה נראה לו ראוי ומה לא".

השופט מלצר העיר: "אם היו מבטלים את הבחירות לכנסת, או שהיו פוגעים במעמד אחת הרשויות, לרבות השופטת, it goes without saying, על זה ברור שאי אפשר לעשות את זה".

18:49 עריכה

שירות התעסוקה מעדכן היום לראשונה על יממה שבה יותר חזרו למעגל העבודה מאשר כאלה שנרשמו לחל"ת.

מאז העדכון האחרון אתמול בשעה 16:00 ועד היום ב-16:00, התקבלו 10,193 דיווחים על חזרה למעגל העבודה וביטול חל"ת – בעוד מספר הנרשמים כדורשי עבודה באותו פרק זמן היה נמוך משמעותית ועמד על 2,523

מאז 19.4.2020 – תחילת השבוע שאחרי חופשת הפסח – התקבלו בסה"כ 30,808 דיווחים על חזרה לעבודה, בעוד מספר הנרשמים כדורשי עבודה עמד על כ-70 אלף (לשם השוואה, בחודשים ינואר ופברואר במלואם, טרם המשבר, נרשמו כ-23 אלף וכ-26 אלף דורשי עבודה בהתאמה בסה"כ).

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "זהו היום הראשון שבו אנו רואים מצב שעשוי לסמן מגמה חיובית, שכן מספר החוזרים למעגל העבודה גבוה בבירור ממספר היוצאים ממנו על פי המדווח לנו".

"אנו מעריכים כי עדיין ישנם רבים שחזרו לעבוד וטרם דיווחו על כך, ומסיבה זו, אנו נמנעים לעת עתה מפרסום נתונים על היקפי האבטלה. אנו קוראים לכל מי ששבו לעבוד להסדיר את הרישום בהקדם באתר שירות התעסוקה על מנת לשמור על זכויותיהם, ולמנוע העברת דיווחים שגויים אודותיהם, שעלולים לגרום לחובות מול ביטוח לאומי".

"במקביל, אנשי שירות התעסוקה נערכים להפעלת תוכנית החירום שלנו לצמצום ממדי האבטלה לכל אותם האנשים שישארו מחוץ למעגל העבודה גם לאחר הגל הגדול של החוזרים מהחל"ת. גם בימים אלו אנו ממשיכים לייצר פתרונות עבור אלפי מובטלים אל מול מעסיקים שזקוקים לעובדים".

19:06 עריכה

כחול-לבן והליכוד הגדירו את פסקת ההתגברות כנושא חדש שלא יצטרך להיכלל בחוק הרוטציה, לפי הדיווח של כאן.

19:12 עריכה

אחרי 9 שעות, הסתיים יום הדיונים השני בבג"ץ. הדיון עסק היום בהסכם הקואליציוני ועורכי הדין של הליכוד יצטרכו להגיש עד מחר ב-14:00 הבהרות וביום חמישי תינתן החלטה לפחות לגבי חלק מהסעיפים, כדברי חיות: "זו שעת השין שלנו".

19:37 עריכה

נתניהו ושרים נוספים אמורים להציג הערב את המשך שחרור ההגבלות על המשק ואסטרטגיית היציגה מהמשבר. יינתן זמן לשאלות. ישתתפו בתדריך שרי הבריאות, הכלכלה, החינוך, התרבות והספורט, מנהלי משרדי הבריאות ורשות המסים.

20:46 עריכה

גיא פינס פירסם הערב סרטון שבו נראית בתה של מירי רגב נוסעת עם הרכב הממשלתי של אמה, שרת הספורט והתרבות.

20:52 עריכה

תומכי נתניהו מפיצים סרטון מכפיש ומסית כלפי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כך לפי דיווח ב-ynet.

20:57 עריכה

מירי רגב מגיבה לסרטון שבו נראתה בתה נוסעת בגגון פתוח ברכב הממשלתי של אמה:

"בפעמים המעטות שהיא נוהגת ברכב שלי זה רק כשהרכב המשפחתי תקול, הערתי לה על ההתנהגות הזו והיא הצטערה על זה".

21:03 עריכה

משרד הבריאות מדווח הערב שבשיראל יש כרגע 5,947 חולי קורונה, 70 מונשמים, 235 שמתו ומעל 10,000 מחלימים. אתמול דווחו 7,927 בדיקות.

21:15 עריכה

נתניהו מציג את היציאה מהמשבר.

"ההתמודדות עם משבר הקורונה מתנהלת ללא הפוגה, איננו מרפים מהמאמץ להתגבר על הנגיף כי ריפיון פירושו סכנה, מתחילת המשבר השקענו מאמץ לאומי לבלום את הקורונה והשגנו הצלחה גדולה מאוד.

"מספר המחלימים כל יום גדול יותר ממספר הנדבקים … אנחנו דואבים עם משפחות הנפטרים מהמגיפה שלא היתה כמוה מאה שנים ומבחינת המשפחות כל מי שנפטר זה חורבן גדול מאוד … המאמץ העיקרי שלנו היה להציל חיים, יש כאלה שמבטלים את זה, ואומרים שאין בעיה, זו הגזמה, לא – אין פה שום הגזמה, נפטרו 235 איש וכל אחד עולם ומלואו.

"מה קורה במדינות אחרות: באיטליה הלכו לעולמם 29 אלף בני אדם, בבריטניה 28 אלף, בספרד 25 אלף, בארה"ב 69 אלף ובניו יורק לבדה 18 אלף. עוד מדינה בגודל של ישראל, שוודיה, 2,769.

"זה לא האקלים, בברזיל האקלים חם, ויש מספר מתים גדול מאוד במדינות אחרות, זה לא אי, בריטניה גם אי, גם כשמנרמלים את הגיל מורידים אחוזים קטנים ממה שקורה כאן, העולם לומד מאיתנו.

ההצלחה שלנו לא מתבססת על גנטיקה ולא על אקלים אלא שלושה דברים: הצעדים המהירים והמחושבים שנקטנו, סגירת הגבולות, הבידוד הביתי והמעקב הדיגיטלי. המסירות הנפלה של הצוותים הרפואיים … כל הגורמים שעוסקים בהצלת חיים … הגורם השלישי והקרדינלי זה ההיענות שלכם אזרחי ישראל להנחיות, בלעדיכם כל זה לא היה קורה ולא יכול להימשך.

על בסיס ההישגים גיבשנו תכנית מקיפה, סדורה ואחראית שמאפשרת לחזור לשגרה חדשה, שגרת הקורונה.

"אם מספר החולים החדשים ביום עובר את המאה אנחנו עוצרים. המדד השני הוא קצב ההדבקה, היום אנחנו בהכפלה כל 31 יום, אם נגיע להכפלה כל עשרה ימים אנחנו עוצרים, והמדד השלישי הוא מספר החולים הקשים, אם נגיע ל-250 אנחנו עוצרים ומחשבים מסלול מחדש.

"אם תידלק נורה אדומה נשנה את המדיניות וכל ההישגים ירדו לטמיון, אני מבקש שתמשיכו לשמור על מרחק בטיחות, שטיפת ידיים והיגיינה וחבישת מסיכה.

21:23 עריכה

בהמשך דבריו נתניהו מדבר על ביטול מגבלת הטווח ליציאה מהבית והיתר לבקר בני משפחה, (בלי להתחבק). ההתקהלות תוגבל ל-20 איש במרחב פתוח ואם לא תחול עליה בתחלואה יותרו התכנסויות של עד 50 איש. "נאפשר חתונות של עד 50 איש בל"ג בעומר".

בנוסף, הוא מדבר על כך שיהיה ייעול של תהליכי קבלת המענקים וההלוואות. "אנחנו רוצים לראות את הכסף בחשבון, והם צודקים". בחמישי ייפתחו הקניונים והשווקים, "לקחת אוכל מותר, לאכול אותו אסור … מחזירים בהדרגה את הספורט והפנאי, ספריות מוזיאונים ומתקני ספורט, נפרסם הנחיות מדויקות לגבי פארקים, וצימרים".

"ביום ראשון יתחילו לפעול הגנים, יש עוד דיונים לגבי משפחתונים ומעונות היום. ב-14 ביוני החינוך הבלתי פורמלי וההשכלה הגבוהה יחזרו לפעול כסדרם".

21:29 עריכה

אחרי נתניהו מדבר שר האוצר משה כחלון. "מדברים על יעד של להפוך את זה מגרף שיורד בחלק הרפואי, לגרף עולה בצמיחה הכלכלית … בסוף פברואר שלא היה חולה אחד ראש הממשלה אמר לי שהולכים לי לאירוע ענק".

 

21:38 עריכה

לראשונה מתחילת המשבר נתניהו עונה לשאלות וחוזר על כך שבמדינות בגודל אוכלוסיה דומה לישראל התחלואה גבוהה יותר. "הצעדים לא היו של הפחדה אלא של הצלה … התארגנו תוך כדי תנועה, אף אחד לא חף מטעויות, תיקנו תוך כדי את העבודה".

 

21:50 עריכה

נתניהו וראש רשות המסים ערן יעקב מציגים את קבלת המענקים באמצעות כניסה ודיווח על המחזור של כל עסק באזור האישי של אתר הרשות. נתניהו מודה לשר הבריאות יעקב ליצמן, ("מודה לשר ליצמן על פועלו במשרד הבריאות, המערכת מתפקדת היטה בזכותו"). לאחר מכן מדבר שר החינוך רפי פרץ על פעילות החינוך בקיץ במתכונת מיוחדת של בית הספר לחופש הגדול.

נתניהו לוקח את רשות הדיבור ומתייחס להליך המשפטי: "היסוד המובנה של הדמוקרטיה זה הזכות לבחור ולהיבחר, וכיצד נבחרים? ברוב קולות, מי שמקבל את הרוב הוא נבחר, הרוב בעם קובע מי יוביל אותו, אני נבחרתי ברוב קולות, הליכוד בראשותי קיבלה יותר קולות מכל מפלגה אחרת, יש רוב עצום שרוצה שאנחנו נוביל וכך צריך להיות, לא מן הראוי שלא השופטים ולא הפקידות יתערבו ברצון העם. הדבר השני הוא שחשוב שנוציא את הממשלה הזו לפועל. הדבר השלישי הוא שההסכם בינינו לכחול-לבן נבנה בקפידה ולערער אותו מגדיל סיכוי שניגרר לבחירות רביעיות, אני מקווה שהבג"ץ לא יעשה את זה".

מירי רגב עולה לאחר מכן להציג את חזרת ספורט החובבים היחידים לפעילות. ליגת הכדורבל תחודש עד סוף החודש.

22:32 עריכה

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) הגיש הצעת חוק להפרטת תאגיד השידור הציבורי וגלי צה"ל.

"גלי צה"ל עולה 50 מיליון שקל בשנה חוץ מכוח האדם הבלתי מוגבל העומד לרשותה … התאגיד עולה 800 מיליון שקל בשנה … לא מספק את הסחורה ולא מייצג את הרבגוניות בשיח הישראלי אלא אליטה קטנה וסגורה ברוב המקרים".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
נתניהו איש שמאל.הוא חיזק את השליטה של בג"ץ,ואח"כ מתבכיין שאוכלים לו.לכן מגיע לו לקבל את המכות,לאכול את הדג ,ולשלם עבור מעשיו.ראוי שמשהו אחר ממפלגת מחל יבוא לשלוט,ויפה שעה אחת קודם.יללה ... המשך קריאה

נתניהו איש שמאל.הוא חיזק את השליטה של בג"ץ,ואח"כ מתבכיין שאוכלים לו.לכן מגיע לו לקבל את המכות,לאכול את הדג ,ולשלם עבור מעשיו.ראוי שמשהו אחר ממפלגת מחל יבוא לשלוט,ויפה שעה אחת קודם.יללה יפנה את מקומו לרעהו הנאמן למדינה ויש כאלה הרבה

סגירה