מנדלבליט לבג"ץ: אין מקום לפסול את ההסכם הקואליציוני של הליכוד וכחול לבן

היועץ המשפטי לממשלה הגיב לעדכון ההסכם של המפלגות, שבו נקבע שהקפאת החקיקה תבוטל והקפאת מינויי בכירים תקוצר משישה חודשים למאה ימים ● משרד החינוך פרסם הנחיות לקראת הפעלת הגנים ביום ראשון: הילדים יגיעו שלוש פעמים בשבוע, כל קבוצה תכלול עד 18 תלמידים ● שתי שכונות בחורה שבנגב הוכרזו כאזור מוגבל ● מיכה פטמן הצטרף לצוות ההגנה של נתניהו

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט
07:16 עריכה

הכנסת צפויה להתחיל היום במרתון דיונים לקראת אישורם הסופי של התיקונים לחוק יסוד הממשלה וחוק יסוד הכנסת. אלה נועדו להכשיר את ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן. אמש אושרה ההצעה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

07:17 עריכה

לאחר הדיונים הארוכים והקדחתניים בבג"ץ, היום בשעה 14:00 יצטרכו הליכוד וכחול לבן לספק הבהרות ותיקונים להסכם הקואליציוני שנחתם באם יהיו להם כאלו. שופטי בג"ץ ימסרו את החלטתם הסופית בנושא עד יום חמישי הקרוב.

08:07 עריכה

הבוקר צפוי להתקיים דיון בוועדת המשנה לשירותים חשאיים בראשות ח"כ גבי אשכנזי, כשתוכן הדיון יהיה הארכת איכון שב"כ לאור הודעת הממשלה שבכוונתה לחוקק חוק מסודר בנושא. לפי טבלת הנתונים רק 7% ממקבלי הסמסים מהשב"כ אותרו בסופו של דבר כחולים. 

08:28 עריכה

בדיון בוועדת המשנה למודיעין המתקיים על רקע בקשת הממשלה להאריך בשישה בשועות את סמכות השב"כ לאכן מגע אזרחים עם חולי קורונה, אמר ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) לראש המל"ל: "אתם מבקשים להפוך את המדינה שלנו ממדינה דמוקרטית למדינת שב"כ שבה מנטרים אזרחים כדי שמשהו לא יתפוצץ".

ראש המל"ל, מאיר בן שבת, אמר כי למדינה אין חלופות זמינות לאתר מגעי הדבקה. לדבריו, "השימוש באמצעי השב"כ נחוץ כעת הרבה יותר לאור ההקלות בסגר". ח"כ יאיר לפיד השווה את איכון השב"כ לתאונות הדרכים בישראל, ואמר: "האם הייתם מאפשרים לאכן כל מכונית שעולה במהירות על המותר כדי למנוע תאונות דרכים?".·

08:30 עריכה

בכחול לבן שוקלים לוותר על חלק מהוועדות בכנסת המגיעות להם מתוקף ההסכם הקואליציוני שנחתם, ולהעבירן לאופוזיציה. זאת על מנת לרכך את הביקורת שנשמעה, גם על ידי בג"ץ, על כך שהאופוזיציה נותרה עם ראשות של ועדה אחת בלבד בכנסת – כך דווח הבוקר בכאן רשת ב'.

08:41 עריכה

מפלגת כחול לבן החליטה לוותר על החוק הנורבגי המדלג, בעקבות ביקורת בג"ץ. החוק היה אמור לאפשר התפטרות שרים או סגני שרים וכניסת ח"כים חדשים על בסיס רשימת המפלגה, ולא על בסיס הרשימה שהוגשה לכנסת. "נמשיך לחפש גרסה מרוככת לנורבגי, תוך שימת לב להערות השופטים אתמול, אך זה לא יקרה קודם השבעת הממשלה", אמר גורם במפלגה.

09:12 עריכה

ח"כ אופיר סופר (ימינה) התייחס הבוקר לאי הוiדאות לגבי צירופה של מפלגתו לממשלת האחדות של הליכוד וכחול לבן.

"נתניהו לא החליט עדיין איפה הוא רוצה אותנו. לנו צריך להיות שיקול איפה אנחנו רלוונטיים יותר באופוזיציה או בקואליציה", אמר סופר בראיון לערוץ הכנסת.

09:29 עריכה

שידור ישיר מוועידת החוץ והביטחון בנושא איכון שב"כ

09:30 עריכה

מהנאמר בוועדת המשנה למודיעין

09:34 עריכה

עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון שהגישה עתירה נגד ההסכם הקואליציוני אמר בראיון בגל"צ: "בג"ץ לא חושש להחליט החלטות דרמטיות". עוד הוסיף: "פסק הדין שחייב את ח"כ אדלשטיין לכנס את המליאה לדיון בהחלפתו מוכיח זאת".

אליעד שרגא (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אליעד שרגא (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
10:13 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן: "ברגע שחוק גיוס בני ישיבות עובר במתכונת של מועצת גדולי התורה, אני הראשון שהולך להגיש בג"ץ"

10:20 עריכה

ועדת המשנה למודיעין של ועדת החוץ והביטחון החליטה להאריך בשלושה שבועות את האישור לשב"כ להמשיך ולהשתמש באיכון טלפונים במטרה לאתר חולי קורונה. הממשלה בקשה אורכה של שישה שבועות, במטרה להכין על פי דרישת בג"צ הצעת חוק בנושא, אך בוועדה הוחלט לקצר את האורכה לשלושה שבועות.

10:42 עריכה

החלו הדיונים במליאה, קריאה שנייה ושלישי על חוק יסוד הממשלה, חוק הרוטציה.

10:45 עריכה

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בדיון במליאת הכנסת על חוק הרוטציה: "תפרדו מהשולחן הזה. משולחן הממשלה. הנגרים באים. הם כבר הוזמנו כדי להגדיל אותו. חגיגה מושחתת של ג'ובים בחסות הקורונה. פה יבנו את השולחן הגדול בתולדות ממשלות ישראל. שולחן ל-35 שרים ושולחן נוסף לעוד 16 סגני שרים. רק 2 קבוצות ירוויחו ממנו: שרים ונגרים".

 

10:46 עריכה

יו"ר הוועדה המיוחדת לחוק הרוטציה ח"כ איתן גינזבורג נשא דברים בפתח הדיון על אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

"אנחנו לא הולכים לשנות את שיטת המשטר של מדינת ישראל. הצעת החוק מוסיפה פרק חדש לחוק יסוד הממשלה שיאפשר הסדר חדש להקמת ממשלת אחדות כשאין אפשרות להקים ממשלה אחרת. בחרנו בממשלת אחדות גם אם זה אומר להתפשר", דברי ח"כ גינזבורג.

11:18 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון התייחס הבוקר בראיון לכאן רשת ב' להסכם הקואליציוני בין כחול לבן והליכוד: "הורים לחיילים שאלו מי ערב לכך שראש ממשלה שנלחם על חייו לנוכח אישומיו, מקבל החלטות שקולות? הרי נתניהו דרש מאולמרט להתפטר כשהחלה החקירה נגדו. נאה דורש, נאה מקיים".

11:19 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר בראיון ל-ynet כי ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מכין את הקרקע לבחירות רביעיות על רקע עימות עם בג"ץ".

לדבריו, "כל מה שראיתי אתמול מביא אותי למסקנה הזו. נתניהו מנסה להימלט ממשפט וגם מוועדת חקירה ממלכתית בנושא הקורונה". הוא הוסיף: "אני חושב שמי שמסתכל עד היום יודע – האדם היחידי שמסוגל לעמוד מול נתניהו זה אביגדור ליברמן. אני כן רוצה ליצור אלטרנטיבה שלטונית".

11:53 עריכה

השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, הגיב לדבריו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שאמר כי נתניהו מתכונן לבחירות: "על פי תחזיותיו בעבר, מה שהוא אומר קורה הפוך".

עוד הוסיף בראיון ל-ynet: "אנחנו מעוניינים לסיים ביום חמישי הקרוב את כל הליכי החקיקה בכנסת ולכונן את הממשלה החדשה".

12:18 עריכה

קרב ציוצים בין השר בצלאל סמוטריץ' מימינה וח"כ שלמה קרעי מהליכוד על רקע פסקת ההתגברות. לאחר שקרעי כתב כי הגיש הצעת חוק לפסקת התגברות כללית ברוב של 61, כתב סמוטריץ': "אם הייתי חושב שיש סיכוי שהליכוד יקדמו את פסקת ההתגברות שלך הייתי חושש, כי בהצעת החוק שהנחת, נתת הסמכה בחוק לבג". לפסול חוקים. מה שאין להם. יצרת מציאות של אקטיביזם על סטרואידים".

12:46 עריכה

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "מברך את המשרד להגנת הסביבה על העברת הכסף מקרן הניקיון לרשויות המקומיות. סייענו בכנסת להעברת החוק שאיפשר את התשלום. כמו שהבטחתי – כל דבר טוב שהממשלה תעשה לטובת הכלכלה, נתמוך בלי שום שיקולים פוליטיים".

13:10 עריכה

בתום דיון של גורמי מקצוע, הוחלט לאפשר לשבים מחו"ל לשהות בבידוד ביתי ולא במלוניות. הדבר יובא להחלטת הממשלה במהלך היום.

13:40 עריכה

ח"כ חילי טרופר מכחול לבן הסביר מדוע מפלגתו החליטה שלא להמשיך ולקדם את החוק הנורווגי שיאפשר לה לדלג על הבאים בתור ברשימה המקורית של המפלגה כפי שהתמודדה לכנסת.

"לא התחלנו את החקיקה של החוק הנורווגי המדלג כי הבנו שהוא אולי מורכב מדי", אמר טרופר בראיון בגל"צ.

13:44 עריכה

הח"כים גדעון סער ומיכל שיר הגישו הצעת חוק לפיצוי עסקים בשל סגירת עסקיהם במצב חירום.

הצעת החוק נועדה להגן על עסקים שחויבו להיסגר בהוראת המדינה במצבי חירום או אסונות טבע.

לפי הצעת החוק, עסק שנסגר עקב החלטה של אחת מרשויות המדינה ולצורך הפעלתו הוא שוכר נכס, יהיה זכאי בעלי העסק לקבל מהאוצר החזר הוצאות שכר הדירה בגובה של 90% מסכום השכירות.

13:58 עריכה

הליכוד וכחול לבן סיכמו להסיר מההסכם הקואליציוני ביניהן את סעיף הקפאת החקיקה לחצי שנה. זאת על רקע הערות בג"ץ לגבי ההסכם.

14:38 עריכה

כחול לבן והליכוד לבג"ץ: יתוקן איסור החקיקה לחצי שנה, תקוצר הקפאת מינוי בכירים‎

בתשובה שמסרו הליכוד וכחול לבן לבג"ץ, הבהירו הצדדים כי הקפאת מינויי הבכירים תקוצר. "האמור בסעיף 3(ג) סיפא להסכם בעניין המינויים, כפוף לאמור בחוק ובפסיקה ויחול למשך 100 ימים מיום השבעת הממשלה (100 ימי חסד מיום כניסת השר לתפקידו). בהסכמה ניתן להביא את המינוי לממשלה קודם לכן", נכתב במסמך.

עוד  צוין כי תקופת החירום תוגבל לשישה חודשים מיום השבעת הממשלה. בהתייחס לחוק הנורווגי מסרו במפלגות כי טרם הוגשה הצעת החוק הרלוונטית, וכי בימים אלו היא מגובשת. "בכל מקרה, הובהר כי השבעת הממשלה אינה תלויה בקידום הצעת החוק".

"אמירה המובנת מאליה שהמינויים בשירות הציבורי יתבצעו בהתאם לדין". על פי גורמים בליכוד, אלה התיקונים המוצעים: ביטול חוק ברוב של 70 ולא של 75, ויתור על החוק הנורווגי, ולגבי מינויים יוחלט כי השר החדש בכל משרד יוכל למנות, בכפוף להסדרים בהסכם בנוגע למינויים הדורשים הסכמה בהסכם הכללי, בלי קשר למגבלת חצי השנה.

15:22 עריכה

עורכת הדין דפנה הולץ-לכנר, פרקליטתם של אנשי התעשייה והרוח שעתרו נגד כהונת נתניהו, מסרה שתפנה היום לבית המשפט כדי שיובהר במפורש בהסכם הקואליציוני שחתמו הליכוד וכחול לבן, שקיום ההסכם לא מותנה בתוצאותיו של הליך משפטי נגד ראש הממשלה. זאת, לדבריה, לאחר שעורך דינו של נתניהו הצהיר על כך בעל פה.

15:26 עריכה

המטה לביטחון לאומי ממליץ לשקול את ביטול חופשת התלמידים בל"ג בעומר, כדי למנוע הפרות אפשריות של ההנחיות.

16:20 עריכה

"אחד הביזיונות הגדולים והנאלחים שנראו על המרקע בישראל": שר התקשורת דודי אמסלם פנה ליושבת ראש הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', בבקשה למנוע שידור של קטע, שבו מציע מתמודד בתוכנית "הישרדות" לשרוף את ספר תהילים.

בקטע האמור נראים מתמודדים בתוכנית מנסים להבעיר אש, כשהמתמודד עידו קוז'יקרו מציע לשרוף את ספר תהילים. בתגובה אמרה המתחרה ליטל סמדג'ה, ש"יש דברים שלא צוחקים איתם".

16:36 עריכה

השר נפתלי בנט פרסם הנחיות לפגישות עם סבים וסבתות, ובהן – ההוראה לשמור על מרחק של שלושה מטרים במפגש ולהימנע ממגע פיזי.

16:59 עריכה

משרד החינוך פרסם הנחיות לקראת פתיחת הלימודים בגנים בשבוע הבא. לפיהן, ילדים בגילאי 6-3 יגיעו לגנים שלוש פעמים בשבוע. בכל קבוצת תלמידים יהיו עד 18 ילדים, שיחולקו לשתי קבוצות נפרדות, שיילמדו במרחבים נפרדים בגן.

17:32 עריכה

בליכוד טוענים שכחול לבן מוכנה לתת מעט מדי עבור משרד הבריאות – כך דיווחה דפנה ליאל ב-N12. לפי הפרסום, בליכוד מעוניינים בשלושה תיקים "עם בשר".

18:04 עריכה

ועדת השרים לענייני אזור מוגבל הכריזה על שתי שכונות בחורה כאזורים מוגבלים למשך חמישה ימים. בחצות הסתיים הסגר שהוטל על היישוב בנגב.

18:48 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה מסר לבג"ץ את תגובתו לעדכון ההסכם הקואליציוני של הליכוד וכחול לבן. אביחי מנדלבליט סבור שאין לפסול את ההסכם או איזה מסעיפיו.

• תגובת מנדלבליט לעדכון ההסכם הקואליציוני

19:34 עריכה

הממשלה מקדמת הענקת אות לעובדי מערכת הבריאות.

20:02 עריכה

ראש הממשלה נתניהו בירך על רכישת החברה הישראלית מוביט על ידי אינטל.

20:14 עריכה

דן אלדד הודיע למבקר המדינה שעם סיום תפקידו כממלא מקום פרקליט המדינה לא יעסוק עוד בשאלת הסיבות לסגירת תיק מנדלבליט בפרשת הרפז.

20:37 עריכה

עורך הדין מיכה פטמן יצטרף אל צוות ההגנה של ראש הממשלה נתניהו – כך דיווח הערב גיא פלג בחדשות 12. משפט נתניהו ייפתח ב-24 במאי.

20:52 עריכה

יושב ראש ימינה, נפתלי בנט: אם יוצע לי לכהן כשר הבריאות, אתמנה לתפקיד.

21:08 עריכה

נתניהו מעוניין לקבל לקבל בחזרה מכחול לבן את משרד התקשורת, או את משרד התרבות והספורט, כחלק מהתמורה שתינתן עבור תיק הבריאות, אולם במפלגתו של גנץ מסרבים להצעה – כך דיווח הערב מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן.

21:24 עריכה

דן אלדד הודיע למבקר המדינה על ביטול הפגישה ביניהם שנקבעה למחר. הוא הסביר שהפגישה נקבעה מתוקף תפקידו כממלא מקום פרקליט המדינה, ומשעה שעזב את התפקיד – אין מקום לקיימה. הפגישה בין השניים אמורה הייתה לעסוק בנסיבות סגירת התיק של אביחי מנדלבליט בפרשת הרפז.

21:50 עריכה

שר החינוך רפי פרץ קורא למפוטרים לעשות הסבה להוראה.

22:00 עריכה

22:24 עריכה

רשות החירום הלאומית מעריכה שבחגי תשרי יהיה גל תחלואה שני בנגיף הקורונה, שיהיה קשה יותר מגל התחלואה הנוכחי.

22:56 עריכה

בשעה זו נמשכת ישיבת הכנסת, שהחלה הבוקר בשעה 10:00. ישיבת המליאה עתידה להסתיים בשעה 00:30. מרבית הישיבה מוקדשת לדברי ביקורת של המתנגדים לחקיקה, שמקדמות סיעות הליכוד וכחול לבן, שנועדה להביא ליישום ההסכם הקואליציוני שחתמו.

מחר בשש בבוקר תתחדש הישיבה. בשעה 16:00 אחר הצהריים צפויה להתחיל ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית על החוקים.

סגירה