נתניהו שוב מתמרן את הזירה הפוליטית לאזור הנוחות שלו

אחרי שגם היועמ"ש וגם כחול-לבן תרמו את חלקם, נתניהו על סף קבלת הכשר בג"ץ ועמו את המנדט להרכבת הממשלה ● השאלה היא, מה הוא יעשה אז? ● כל האופציות בידי נתניהו - ואתמול הוא כבר ניצל זאת כדי לדרוש בחזרה את תיקי התקשורת והתרבות ● אם בכל זאת יחליט ללכת לבחירות חדשות, מה יעשו אז בכחול-לבן? ● פרשנות

בנימין נתניהו (צילום: Ronen Zvulun/Pool via AP)
Ronen Zvulun/Pool via AP
בנימין נתניהו

שלשום בערב שאלתי בכיר בכחול-לבן מה יקרה אם בנימין נתניהו יקבל מחר את 61 החתימות המיוחלות, אחרי שכל חוקי היסוד המתוקנים וההסתייגויות של בג"ץ יתקבלו ויעברו כדין.

"מה יקרה אם נתניהו יקבל כך את המנדט להקים ממשלה, אבל יניח את החתימות בכיס וילך לבחירות חדשות, בכל זאת ולמרות הכל?", הקשיתי. הבכיר מכחול-לבן נאנח ואמר שהוא מקווה שזה לא יקרה: "אנחנו תלויים בו, זה נכון, אבל נעשה את המקסימום לצאת טוב".

מה שברור, נתניהו, נאשם בעבירות פליליות, כבר מביט אחורה בזעם, או בחיוך, לעבר בג"ץ, שהוא כל כך חשש ממנו ומפסיקותיו. ראש הממשלה מתמרן שוב את הפוליטיקה הישראלית לכיוונים שהכי נוחים לו. לפעמים זה פשוט בלתי נתפס.

נתניהו, נאשם בעבירות פליליות, כבר מביט אחורה בזעם, או בחיוך, לעבר בג"ץ, שהוא כל כך חשש ממנו ומפסיקותיו. ראש הממשלה מתמרן שוב את הפוליטיקה לכיוונים שהכי נוחים לו. לפעמים זה פשוט בלתי נתפס

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הכשיר את נתניהו בבג"ץ. בני גנץ תרם את חלקו הנכבד ושלח פרקליט מוכשר, שסובב ב-180 מעלות, בלי הרבה בושה, את כל הקמפיין של כחול-לבן נגד נתניהו בשנה וחצי האחרונות. אחרי שגם נשיא המדינה, הכנסת וכמובן הליכוד טענו כי אין למנוע מנתניהו להרכיב את הממשלה הבאה, די ברור שגם בג"ץ לא יתערב בסוגייה המז'ורית הזו. בקיצור, נתניהו כשר, זך וטהור להרכיב את הממשלה הבאה עם שלושה כתבי אישום.

אבל ראש הממשלה לא מסתפק בזה. בימים האחרונים הוא איים שכל התערבות של בג"ץ בהסכם הקואליציוני השערורייתי שהוא חתם עם גנץ וכחול-לבן תגרור את המדינה לבחירות. בג"ץ אכן התערב בהסכם הזה, אבל בסעיפים שוליים שלא נוגעים במעמדו של נתניהו כראש הממשלה או כראש הממשלה החלופי.

עד כה, שופטי בג"ץ לא דרשו לשנות סעיפים שימנעו מנתניהו את התפקיד, לא נגעו במעון השרד שלו, וגם לא בוועדה לבחירת שופטים שכל כך חשובה לו, כי הוא רוצה לקבוע מי יהיה השופט שידון בבוא היום בערעור שיגיש על פסק הדין במשפטו, אם יורשע.

עד כה, שופטי בג"ץ לא נגעו במעון השרד וגם לא בוועדה לבחירת שופטים שכל כך חשובה לנתניהו, שרוצה לקבוע מי יהיה השופט שידון בבוא היום בערעור שיגיש, אם יורשע

וכך, הליכוד וכחול-לבן הסכימו להכניס כמה שינויים בהסכם הקואליציוני, להגביל את תקופת החירום לחצי שנה ולתת קדימות לחקיקת קורונה. בעקבות הביקורת של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, הוחלט שלא להקפיא חקיקה. החוק הנורווגי המדלג ישונה וסעיף הקפאת המינויים יקוצר מחצי שנה למאה ימים. כל השינויים הללו לא נוגעים לגורלו האישי ולעתידו של נתניהו, ולכן גם לא מעניינים אותו ברגע זה.

עכשיו נתניהו והליכוד על הסוס, וכחול-לבן מובילים אותם כמו המן את מרדכי. הם אצים רצים בוועדות הכנסת ובמליאה להעביר את כל חוקי היסוד עד יום חמישי.

אם החוקים יעברו, ההסכם הקואליציוני יושלם ונתניהו יקבל 61 חתימות. ואם הם לא יעברו? נלך לבחירות ב-4 באוגוסט, וזה הדבר האחרון שכחול-לבן המפורקת רוצה בו בימים אלה. על המלכוד המפואר הזה הם יכולים לבוא בטענות רק לעצמם. "בור כרה ויחפרו וייפול בשחת יפעל", כתב כבר דוד המלך (תהלים פרק ז').

ואם החוקים לא יעברו? נלך לבחירות ב-4 באוגוסט – הדבר האחרון שכחול-לבן המפורקת רוצה בו בימים אלה. על המלכוד המפואר הזה הם יכולים לבוא בטענות רק לעצמם. "בור כרה ויחפרו וייפול בשחת יפעל", כתב כבר דוד המלך

נתניהו לא רוצה בחירות, לדעתי. הוא אולי ניצח את הקורונה, אבל עדיין  לא ניצח את הכלכלה ואת מיליון המובטלים. זו הסיבה היחידה שהוא צריך את גנץ וחבריו לצדו, אבל בינתיים הוא מכניס את כחול-לבן לאטרף.

אתמול נתניהו כבר דרש מהם בחזרה את משרדי התקשורת והתרבות והספורט אחרי שחתם על סעיף 14ד' בהסכם, שמעניק להם את התיקים הללו. וואו. מה שעוד מחכה לגנץ? נתניהו רק מחכה לימים כאלה.

עוד 557 מילים
סגירה