בג"ץ דחה פה אחד את כל העתירות נגד נתניהו וההסכם הקואליציוני

גנץ ונתניהו דנו בהארכת הממשלה העתידית ל-4 שנים ● בנט רוצה את תיק הבריאות ● מנדלבליט לדן אלדד: אין קושי שתציג נושאים למבקר המדינה ● נתניהו: פעיל השמאל חיים שדמי תועד בקריאות הסתה לרצח נגד בני ● שדמי מבהיר: אינני תומך באלימות ● בנט אישר אלפי יחידות דיור חדשות באפרת ● השר אוחנה ערער על החלטת השופט מזוז שלא לפסול את עצמו מדיון

הרכב של 11 שופטי בית המשפט העליון במהלך הדיון בבג"ץ בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול-לבן, 4 במאי 2021 (צילום: צילום מסך, שידור הרשות השופטת)
צילום מסך, שידור הרשות השופטת
הרכב של 11 שופטי בית המשפט העליון במהלך הדיון בבג"ץ בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול-לבן, 4 במאי 2021
07:19 עריכה

משרדי העבודה והרווחה והאוצר הגיעו הלילה להסכמה עם הארגונים המפעילים את רוב מעונות היום והמשפחתונים המפוקחים לגיל הרך על החזרתם לפעילות ביום ראשון הקרוב. בהסכם נקבע מתווה להפעלת הפעוטונים תחת מגבלות הקורונה ולפיצוי כספי עבור התקופה שבה לא פעלו, במשך כמעט חודשיים, בהוראת המדינה. במעונות ובמשפחתונים שישובו לפעול ביום ראשון עשרות אלפי פעוטות.

07:24 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בראיון ל"ניו יורק טיימס": ישראל תתחיל לבצע 100 אלף בדיקות סרולוגיות, כדי להעריך את שיעור ההדבקה בקרב האוכלוסייה.

07:25 עריכה

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן אמר בראיון ל"מעריב" כי הוא רואה את עצמו כמועמד לראשות הממשלה.

"כאשר שואלים אותי 'האם אתה מרגיש בשל כדי להתמודד לראשות הממשלה?', אני סבור שמבחינת הכישורים, הניסיון והבשלות, מכל אלה שנמצאים כרגע בכנסת ישראל, אני מרגיש את עצמי בטח הכי בשל מכל אחד אחר כאן – מבחינת הניסיון, הביצוע, הוותק ושלל הפרמטרים. החל מ־1996 עברתי כל תחנה אפשרית – מלשכת ראש הממשלה ועד הקריה בתל אביב", אמר ליברמן.

07:38 עריכה

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן בראיון ל"ישראל היום": "אם ישראל תכריז על כך, ארצות הברית מוכנה להכיר כבר בשבועות הקרובים בריבונות ישראלית על בקעת הירדן ועל ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון".

"כאשר תהליך המיפוי יסתיים, כשממשלת ישראל תסכים להקפיא את הבנייה באותו אזור בשטחי C שלא מיועד להחלת ריבונות, אנחנו נכיר בריבונות של ישראל…לא אנחנו מכריזים ריבונות, אלא ישראל, ואז אנחנו מוכנים להכיר בכך".

07:57 עריכה

השר זאב אלקין (ליכוד) על ההסכם הקואליציוני בראיון לכאן רשת ב': "הוצאה של לבנה אחת מההסכם יכולה למוטט את כולו. עיקר המורכבות נובעת מחוסר האמון של כחול לבן. אני מאוד מקווה שבג"ץ יעשה את הדבר הנכון ולא יתערב בהסכם הפוליטי".

על תיק הבריאות אמר: "כחול לבן ביקשו את התיק עוד בשלב הראשוני של המו"מ. יהדות התורה התעקשה להחזיק בתיק, ולכן כחול לבן קיבלו תשובה שלילית, אבל נאמר להם שאם הנסיבות ישתנו – הם יקבלו זכות ראשונים. ברגע שהתיק התפנה – עשינו מה שהבטחנו ופנינו אליהם".

זאב אלקין (צילום: Flash90)
זאב אלקין (צילום: Flash90)
07:59 עריכה

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד: "יש היום כנסת. היא תתכנס ותצביע במשך שעות ארוכות על דבר אחד: הקמת ממשלה של 36 שרים ו-16 סגני שרים, שתסחט עוד ועוד כסף ממעמד הביניים הישראלי. מהעצמאים שקורסים".

"יש לי הצעה טובה יותר", הוסיף לפיד: "אנחנו שם. כולנו. אופוזיציה וקואליציה. נמצאים במילא במליאה. בואו נצביע על דמי אבטלה לעצמאים. נעביר את החוק בשלוש קריאות. חוק פשוט. שורה אחת: 'דמי אבטלה לעצמאים יהיו באותם תנאים כמו לשכירים'. בזה אין פוליטיקה. מצידי שביבי יקח את הקרדיט. אין בעיה. העיקר שהחוק יעבור".

08:00 עריכה

השר יובל שטייניץ מאיים בראיון בגל"צ: "אם בית המשפט העליון ימשיך לדון בחוק יסוד הממשלה, ויפסול, לא תהיה ברירה לכנסת הבאה אלא להגביל את כוחו של בג"ץ".

08:10 עריכה

מליאת הכנסת החלה לדון בהצעות החוק לתיקון חוק היסוד, לפני ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית על החוק.

08:23 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' (ימינה): "נתניהו סירב לבקשתי להתעדכן בנוגע לעסקת השבויים. נתנגד לכל שחרור של מחבלים".

על המשא ומתן עם הליכוד אודות כניסה לממשלה הוסיף בראיון בגל"צ: "כבר כמה ימים אין דיונים עם הליכוד. הם לא משדרים שיש להם עניין שניכנס לקואליציה".

08:25 עריכה

בכחול לבן מתעקשים שההבטחות מהמפלגות החרדיות לקיום הרוטציה יוצגו באופן פומבי לפני השבעת הממשלה.

09:02 עריכה

השר יואב גלנט התייחס בתכנית של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM למתיחות בצפון: "המציאות היא שסביבנו יש אויבים שלא מכירים בזכות שלנו להתקיים כאן במדינה יהודית, דמוקרטית וציונית. הדבר הזה ברור, הם חומדים את חלקת האלוהים הקטנה שהקמנו פה בעמל רב. אנחנו לא נאפשר הקמה של צבא איראני בסוריה, בגבולנו הצפוני, ולא נאפשר את הכפלת החזית שקוראים לה חיזבאללה מדרום לבנון למזרח החרמון".

09:07 עריכה

הפעימה השנייה של תשלום הפיצוי לעצמאים על הפסדי הקורונה, שהייתה אמורה להתחיל אתמול, עדיין לא החלה לפעול. מאות אלפי העצמאים שנכנסו אתמול בערב לאתר מצאו הודעה לפיה הגשת הבקשה מתעכבת ותיפתח היום בבוקר. ואולם, הבוקר כשניסו להיכנס שוב גילו שהמערכת עדיין לא עובדת וההגשה עדיין לא מתאפשרת – כך מדווח כתבנו תני גולדשטיין. ברשות המיסים טוענים כי הכל עובר כשורה.

09:12 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה הגיש ערעור לנשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, על החלטתו של השופט מזוז שלא לפסול את עצמו.

הערעור הוגש באמצעות בא כוחו של השר אוחנה, עו"ד שמחה רוטמן, בהמשך להחלטתו של השופט מני מזוז שלא לפסול את עצמו מלדון בעתירה בעניינו של השר אוחנה הנוגעת ליחסים שבין שר המשפטים וסמכויותיו אל מול היועץ המשפטי לממשלה.

בערעורו, אוחנה ציין כי התנהלותו של השופט מזוז וסירובו לפסול את עצמו מדיון בנושא אשר עליו התבטא בעבר הקרוב והרחוק, ושעסק בעניין סמכותו כחוק של שר המשפטים, אשר לגביו ולגבי פעולותיו התבטא פומבית ובאופן לא ראוי, פוגעים פגיעה ממשית בטוהר ההליך המשפטי.

10:06 עריכה

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ: "שתי מחלות – מהראשונה אנחנו נשמתחררים, את השנייה אנחנו רוצים להדביק לעצמנו בכוח, לבלוע, כדי שנהיה חולים לתמיד? סיפוח הוא נגע מסוכן".

10:37 עריכה

גורמים בכחול לבן מביעים אופטימיות לגבי יישום ההסכמים מול הליכוד: "איננו מזהים ניסיון של הליכוד ושל בנימין נתניהו לברוח מההסכם. טוב יעשה בגץ אם לא יתערב בפסילת נתניהו לראשות הממשלה או בהסכם הפוליטי בין דתי המפלגות. זו היתה העמדה של כחול לבן על כל חלקיה עוד במערכות הבחירות הקודמות – כך דווח בכאן רשת ב'.

 

10:39 עריכה

הפגנות ברחבי הארץ במחאה על הטיפול הכושל באלימות כלפי נשים. ח"כ מרב מיכאלי מהעבודה: "5 נשים נרצחו בישראל בתוך 7 שבועות, בחסות הקורונה. שוב, כרגיל, הממשלה מדברת על 'משבר לאומי' אבל לא סופרת חצי מהאוכלוסיה, והאלימות כלפי נשים מגיעה לשיאים בלתי נתפסים – נשים בכל הארץ משלמות בדמן".

10:59 עריכה

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) עדכנה כי "למשבר הקורונה יש השלכות שעולות בחיי אדם, ויש כאלה שמשלמות את המחיר יותר מאחרים. לפני כשנה יצאנו לרחובות בעקבות גל רציחות. דרשנו ליישם תכנית ממשלתית שכבר נמצאת על השולחן – אבל הממשלה לא עשתה דבר כדי לתקצב אותה. עוד חיים יקרים אבדו מאז, והיום אנחנו לא שותקות יותר. בשבוע הבא אגיש הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית על תפקוד הממשלה מול האלימות המזעזעת הזאת".

11:47 עריכה

שר התחבורה בצלאל סמוטרץי' הודיע כי סיכם עם האוצר על התקנת תאי נהגים בתחבורה הציבורית והפרדה בין הנהג לנוסע.

12:03 עריכה

ח"כ יאיר גולן פנה ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, במליאת הכנסת, ואמר: "בני, יש לנו עבר משותף כל כך עשיר ורחב. מ-88' כשהייתי סמג"ד שלך בצנחנים – אתה לימדת אותי טקטיקה. מי מכניס עצמו לשטח נחות ואח"כ מבקש מהאויב לירות? מי קודם מתפרק מנשקו ואחרי זה צועק בהתלהבות בוא נצא לקרב? ככה לימדת אותי בלחימה בלבנון, ביו"ש ובעזה? איך שכחת כל כך מהר?".

12:36 עריכה

מתוך תקציב של 150 אלף שקל בשנה, שר המשפטים אמיר אוחנה משלם על חשבון המדינה לעורך דין בסוגיית דן אלדד סכום של 20 אלף שקלים – כך דווח בחדשות 13.

12:57 עריכה

ח"כ יאיר גולן: "חבריי מהציונות הדתית, חלום הסיפוח לא יתגשם. נתניהו יחזיק בו לפני חוטמכם ויוליך אתכם בכחש פעם אחר פעם בתירוצים שונים ומשונים, ובלבד שהפיתיון יוותר בידו, ואתם תהיו כנועים וצייתנים".

13:04 עריכה

פרופ' רבקה ווייל, מומחית למשפט חוקתי בבית ספר הארי רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי, טוענת במאמר שפירסמה אתמול, כי שאלת הכשירות של הנאשם בנימין נתניהו לכהן כראש ממשלה חלופי היא סוגיה מאתגרת. (נתי יפת)

מצד אחד, כתבה, ההסכם הקואליציוני מתייחס אל ראש הממשלה החלופי כשווה מעמד לראש ממשלה לעניינים רבים, בהם מינויי ופיטורי שרים ממחנהו, השבעה בכנסת קודם לכניסתו לתפקיד, אבטחה ומעון שרד כשל ראש ממשלה, זכות וטו על סדר היום של הממשלה, זכות וטו על פיזור הכנסת, והחלת סעיפי החוק החלים על ראש ממשלה לעניין מעורבות בפלילים.

מנגד, הוסיפה, פרקליטי ראש הממשלה, הליכוד וכחול-לבן טענו השבוע בבג"ץ, כי ההסדר החדש דומה להסדרי רוטציה קודמים ומתבסס עליהם, להוציא העיגון שלו בחוק יסוד הממשלה. אלא שבהסדרי הרוטציה מהעבר ממלא מקום ראש הממשלה היה במעמד שר, מה שאומר שהלכות דרעי ופנחסי אמורות לחול על נתניהו מרגע שבני גנץ יהפוך לראש הממשלה ולמנוע את כהונתו.

"ככל שמדובר פה בהסדר הדומה לראש ממשלה וממלא מקום ראש ממשלה מהסגנון שהתקיים בעבר במדינת ישראל, אזי מדובר בניסיון למלט מהלכת דרעי-פנחסי את מי שאמור להיות ממלא מקום ראש ממשלה", כתבה ווייל.
"ככל שראש ממשלה חלופי הינו מוסד חדש מהיסוד, העולה כדי ראש ממשלה מקביל", הוסיפה, "אזי דינו של ראש ממשלה חלופי לעניין פלילים אמור להיות כדין ראש הממשלה… מקרה זה מעורר שאלות חוקתיות חדשות, הנוגעות לניהול משותף של ענייני המדינה מהיום הראשון, שדיון בו חורג מעניינה של רשימה זו".

לאור זאת, מסכמת ווייל, השאלה החשובה לעניין כהונת נתניהו כראש ממשלה חלופי היא האם בג"ץ לא יתערב בכוונה לבצע שינוי חוקתי של שיטת המשטר הישראלית, כך שהיא תכלול אפשרות להשבעה בו-זמנית של שני ראשי ממשלה. אם כך יקרה, כפי שרמזו הנשיאה אסתר חיות והשופט מני מזוז, יוסר המכשול בפני כהונת נתניהו כראש ממשלה חלופי.

13:14 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הספיד את הרב רבינוביץ' שהלך לעולמו.

13:16 עריכה

שר הפנים אריה דרעי ביקר היום בבסיס פיקוד העורף ברמלה. במהלך הסיור הודעה לאלוף הפיקוד ידעי: "שחררנו את רוב המדינה אבל אף אחד לא יודע מה יהיה בהמשך. המשימה החשובה שלנו כעת היא ליישם את מה שלמדנו בשבועות האחרונים".

13:17 עריכה

שר הביטחון, נפתלי בנט, אישר את הרחבת המועצה המקומית אפרת ביהודה ושומרון בכ-1,100 דונם. המשמעות היא בניית אלפי יחידות דיור חדשות ביישוב, כ-7,000 עפ"י הערכות גורמי המקצוע, מה שיאפשר הגעת תושבים חדשים ואת המשך התרחבות היישוב כחיזוק משמעותי לגוש עציון רבתי.

האישור התקבל לאחר השלמת ההליכים המשפטיים שנדרשו והנחיית השר את הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש ביהודה ושומרון לתת הרשאה לתכנון. החלטת השר מעניקה למעשה הרשאה למשרד השיכון לתכנון בשטחי "גבעת העיטם", המצויים בתחום השיפוט של המועצה המקומית אפרת.

13:19 עריכה

ח"כ אורנה ברביאי (יש עתיד-תל"ם) על טיפול הממשלה בנושא האלימות נגד נשים: "20 מיליון ש"ח שהוקצו למלחמה באלימות נגד נשים, התפיידו בשל הגעה מאוחרת למשרד הרווחה. אז איך הממשלה המסורבלת שתקום, עם שני שרים ושני סגני שרים בכל משרד, תטפל באזרחי המדינה? נשים נרצחות הן אינן עילה לממשלת חירום, אפוד מגן לראש הממשלה הנאשם בפלילים דווקא כן".

13:45 עריכה

ח"כ איילת שקד (ימינה) על אישור הקמת אלפי יחידות דיור באפרת על ידי שר הביטחון בנט: "מהלך חשוב עם השלכות אסטרטגיות".

14:04 עריכה

תחילתה של הממשלה – הרחבת השולחן

14:41 עריכה

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד תקף את יו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "הלפיד היחיד בעולם שמפיץ חושך ושנאה".

15:12 עריכה

יאיר נתניהו הגיש תלונה במשטרה על הסתה ואיומים כלפיו. במשטרה אומרים כי "כל מקרה המגיע לידיעת המשטרה ובו נטען שנעברו עבירות הסתה, נבדק ומועבר לפרקליטות לעיון והחלטה על המשך ההליך כמקובל, וכך נעשה גם במקרה זה".

15:17 עריכה

עופר שלח מתקשה להבין מה הסיפור של סעיף קבינט הפיוס בממשלת המתגבשת.

"אין לנו זמן לפרט מה יעשה קבינט הפיוס הזה אבל אני מניח שבתוכו יהיה בני גנץ שיכרע ברך בפני האיש שניהל נגדו את המאבק הכי מלוכלך בתולדות הפוליטיקה הישראלית, צייר אותו כחולה נפש וסוטה מין ובנו הפיץ עליו עלילות שאם היה מפיץ עלי לא הייתי מתפייס עם אף אחד".

16:10 עריכה

במהלך הדיון על חוק החילופים, אביגדור ליברמן תקף את ראש הממשלה ואמר ש"נתניהו הפך את הליכוד לפרודיה זולה ומגוחכת של מפא"י של שנות ה-50 וה-60. כל הליכודניקים הפכו למפא"יניקים. זה בולט כשאני שומע מישהו מסיעת הליכוד מאשים ב'אתם השמאל'".

 

16:31 עריכה

שופט השלום בתל אביב, שאול אבינור, גזר 5 חודשי מאסר על מפקד צוות יס"מ בתחנת שרת לאחר שהורשע בתקיפת נתינים זרים במועדון. הנאשם נכנס למועדון בפעילות לאיתור מועדונים לא חוקיים, הרים את אחד המתלוננים מחולצתו והפיל אותו. הוא היכה באגרופים שני מתלוננים אחרים.

16:48 עריכה

נתניהו אומר ש"ההסתה בשמאל חצתה קווים אדומים", ומתייחס לתלונה שהגיש בנו יאיר על הסתה ואיומים כלפיו. התלונה הוגשה על מי שנתניהו מכנה "פעיל שמאל קיצוני, חיים שדמי". שדמי – אקטיביסט, במאי סרטי תעודה ועיתונאי – פירסם פוסטים וכתבות גם בזמן ישראל.

16:56 עריכה

שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו צפוי להגיע לישראל בשלישי הבא, לפי דיווח של ברק רביד.

17:26 עריכה

הכנסת מצביעה כעת על הצעת חוק תיקון חוק יסוד: הממשלה, שיסדיר את הסכם ממשלת החילופים בין כחול-לבן לליכוד. ההצבעה על אלף ההסתייגויות שהונחו על שולחן הכנסת התחילה ב-16:00 ותימשך שעות רבות. במקביל, החל איסוף החתימות שימליצו על נתניהו כמועמד לראשות ממשלה ויעניקו לו מחר עוד שבועיים לנהל את את המגעים להקמת קואליציה.

17:48 עריכה

קבוצה של 15 מתנחלים תקפו רועה צאן פלסטיני בצפון הגדה, לפי דיווח של יש דין. התוקפים יידו לעברו אבנים ותושבי הכפר הסמוך בורקה הגיעו כדי לחלצו.

18:19 עריכה

בזמן ההצבעה על ההסתייגויות לחוק הרוטציה, נתניהו קורא ביוגרפיה על צ'רצ'יל ולפיד קורא על פולמוס רעיוני בין אדמונד ברק לתומס פיין במאה ה-18, לפי דיווח של טל שלו.

18:41 עריכה

יאיר לפיד מדווח על ההצבעה של חבריו לשעבר בכחול-לבן, שהתנגדו להגבלת מספר השרים בממשלה, ועכשיו על התנגדותם להגבלת הכהונות של ראש ממשלה.

18:47 עריכה

הממשלה אמורה לדון הערב בהגבלות ל"ג בעומר. לפי דיווח בוואלה!, תיאסר הדלקת מדורות ושהייה בהן בכל הארץ בין ה-7 ל-13 במאי וכן תיאסר כניסה לקבר הרשב"י במירון.

18:56 עריכה

ביממה האחרונה התקבלו דיווחים על 5,577 חזרות לעבודה לעומת 1,739 שנרשמו כדורשי עבודה. מאז ה-19 באפריל חזרו לתעסוקה 43,883 עובדים.

19:13 עריכה

העיתונאי חיים שדמי מגיב להאשמתו של יאיר נתניהו (ואביו) על כך שאיים והסית כנגדו. "אין לי, לא היתה לי ולא תהיה לי כל כוונה להשתמש באלימות פיזית או לאיים על חייו של איש, גם לא של אדם שהוא בעיני נאלח והורס הדמוקרטיה הישראלית.

בלהט ההפגנה – כמו בלהט היציע בכדורגל – לפעמים אומרים דברים באופן יצירתי ומלא תשוקה … אני לא מרגיש צורך להתנצל בפני משפחת נתניהו.

אני כן מרגיש צורך להבהיר בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים: אינני תומך באלימות, מעולם לא הכיתי או פגעתי פיזית באיש, לעולם לא אעשה זאת ולעולם לא אקרא לאיש לעשות זאת".

שדמי הוא עיתונאי, סופר ובמאי של סרטי תעודה, ופרסם גם תחקירים בזמן ישראל.

שלום לכולם.עניין קטן: אין לי, לא היתה לי ולא תהיה לי כל כוונה להשתמש באלימות פיזית או לאיים על חיו של איש, גם לא של…

פורסם על ידי ‏‎Haim Shadmi‎‏ ב- יום רביעי, 6 במאי 2020

19:23 עריכה

ליגת העל בכדורגל תחדש את פעילותה בסוף החודש. הקבוצות יחזרו להתאמן ב-10 במאי והמשחקים יתקיימו 3 שבועות לאחר מכן, לפי סיכום בין משרדי התרבות והספורט, הבריאות ומנהלת הליגה.

19:47 עריכה

אביחי מנדלבליט מבהיר לדן אלדד שמבחינתו אין בעיה שייפגש עם מבקר המדינה.

במכתב ששלח הערב היועמ"ש למ"מ פרקליט המדינה היוצא דן אלדד, הוא מבהיר לו שלמרות שלא ידוע מהן הטענות שבגינן ביקש לקיים פגישה עם מבקר המדינה, ולמרות סיום תפקידו כממלא מקום פרקליט המדינה, "איני רואה כל קושי שתציג בפניו כל נושא שאתה סבור כי ראוי שמבקר המדינה ישקול לקיים בו בדיקה בהתאם לסמכויותיו".

המכתב מגיע בעקבות פניה של אלדד אל המבקר בבקשה לדון בנושאים שקשורים לפרשת הרפז. בהמשך הבקשה לפגישה בוטלה.

20:01 עריכה

גנץ ונתניהו הולכים לשנות את ההסכם הקואליציוני. לפי דיווחים שונים, השניים דנים בהארכת כהונת הממשלה בארבע שנים, כך שהמתכונת הנוכחית של שנה וחצי לכל אחד תישאר, ולאחריה תגיע עוד שנה של חצי-חצי.

20:05 עריכה

משרד החינוך לא יאפשר רוטציה בין קבוצות הילדים שיחזרו למעונות היום והפעוטונים בשבוע הקרוב. לפי החלטת הממשלה, הגנים מחולקים לשתי קבוצות כאשר קבוצה אחת מגיעה בימים א' עד ג' וקבוצה שניה בימים ד' עד ו'. ההורים מוחים על כך שאין אפשרות להחליף, מאחר שיום שישי הוא קצר יותר ועבור רבים גם אינו יום עבודה.

20:36 עריכה

שר הביטחון, נפתלי בנט: "פניתי באופן רשמי לראש הממשלה לבקש את תיק הבריאות והקורונה – על מנת להקים מערך פנדמיה לאומי לקראת ההתפרצות הבאה, שעלולה להגיע בחורף הקרוב. אם נקים מערך כזה, נוכל בפעם הבאה להתמודד עם המגיפה תוך פגיעה קטנה יותר בכלכלה".

20:46 עריכה

הממשלה הצביעה בעד איסור הדלקת מדורות בל"ג בעומר וכן על איסור הגעה למירון.

21:19 עריכה

פגישת נתניהו גנץ הסתיימה בלא תוצאות לגבי תיק הבריאות והארכת הכהונה תתאפשר בבוא הזמן, לפי הדיווח של כאן.

21:52 עריכה

הממשלה אישרה מניעת התקהלות והדבקה בל"ג בעומר. החל מ-7 ועד 13 במאי תיאסר הדלקה ושהייה בסמוך למדורות בכל הארץ וכן תיאסר השהייה במירון. בנוסף, תיאסר השכרת צימרים ויחידות אירוח במירון ומה-14 ועד ה-17 במאי.

ביום ראשון הקרוב תוסר המגבלה על חתונות, לוויות ותפילות של עד 20 איש. אישור נוסף ניתן לטיפול נפשי בקטין גם ללא מסיכה ובלי לשמור מרחק. לבסוף, הותרה פתיחתם של מכוני כושר וסטודיות לספורט או מחול כך שלכל אדם יוקצו 10 מ"ר במכון ו-7 בסטודיו.

22:04 עריכה

33 חולי קורונה נוספו ביממה האחרונה ומספר המונשמים עומד על 69. סך החולים הפעילים ירד ל-5,434 ועד כה מתו 239.

22:24 עריכה

הכנסת יצאה להפסקה וחברי האופוזיציה משכו את כל ההסתייגויות ודורשים להצביע על החוק.

22:54 עריכה

הודעה משותפת לליכוד ולכחול לבן:

ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן רא"ל (במיל') ח"כ בני גנץ סיכמו על הקמת הממשלה והשבעתה ביום רביעי בשבוע הבא, 13.5.20. זאת לאחר השלמת תהליך החקיקה הלילה.

בינתיים בכנסת: התקיימה הצבעה על החזרת סוגיית הארכת כהונת הממשלה לוועדה, והמהלך אושר.

23:13 עריכה

בית המשפט העליון פרסם את תמצית הנימוקים של פסק הדין בעתירות בעניין הרכבת הממשלה ה-35 וקבע פה אחד כי אין עילה משפטית להתערב בהטלת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו.

עוד נפסק פה אחד כי אף שההסכם הקואליציוני בין סיעת כחול לבן וסיעת הליכוד מיום "מעורר קשיים משפטיים לא מבוטלים", לעת הזו אין מקום להתערב באיזה מסעיפיו, וזאת בין היתר בהינתן התיקונים וההבהרות שמסרו ראש הממשלה וסיעות כחול-לבן והליכוד.

ההודעה המלאה של בית המשפט העליון

בית המשפט העליון פרסם הערב את תמצית הנימוקים בפסק הדין בשמונה העתירות בהן דן בימים 3.5.2020 ו-4.5.2020 העוסקות בשתי שאלות עיקריות: (1)  האם ניתן להטיל את מלאכת הרכבת ממשלה בישראל על חבר כנסת אשר הוגש נגדו כתב אישום בעבירות על טוהר המידות? (2) האם ההסכם הקואליציוני שנחתם ביום 20.4.2020 בין סיעת הליכוד לסיעת כחול לבן נוגד עקרונות חוקתיים וחוקיים והאם הוא סותר את תקנת הציבור עד כי יש להורות על בטלותו או על בטלות חלק מסעיפיו?

בשל סד הזמנים שאינו מאפשר מתן פסק דין מלא, ניתנה בשלב זה תמצית פסק הדין בלבד, הכוללת את התוצאה האופרטיבית שאליה הגיע הרכב השופטים פה אחד,  ותמצית/עיקר הנימוקים, ובמועד מאוחר יותר יינתן פסק דין משלים ובו נימוקים מפורטים והערות שייכתבו על ידי מי מהשופטים שימצא זאת לנכון – כל אחד וטעמיו.

הרכבת הממשלה

אשר לשאלה הראשונה נקבע כי ככל שהדבר נוגע לתנאי הכשירות הקבועים בחוק, כתב אישום התלוי ועומד נגד חבר כנסת אינו מונע את הטלת תפקיד הרכבת הממשלה עליו, וכפועל היוצא מכך את מינויו לעמוד בראשה. עם זאת, בית המשפט הדגיש כי משוכת הכשירות איננה סוף פסוק וכי ככל שהדבר נוגע לתפקידים ציבוריים נקבע זה מכבר בפסיקה העקרון ולפיו "כשירות לחוד ושיקול דעת לחוד", כפי שנפסק בעבר למשל בכל הנוגע למינוי שרים (הלכת דרעי-פנחסי).

לאחר שבחן מיהו הגורם שיש לבחון את שיקול דעתו בנסיבות המקרה, נמצא כי מבין ארבעת הגורמים שמנו העותרים, הגורם היחיד המפעיל שיקול דעת מהותי שאותו ניתן לבחון בהקשר זה, הוא חברי הכנסת המבקשים להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת מסוים. בהקשר זה נקבע כי "ההחלטה לבקש מנשיא המדינה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר כנסת פלוני היא החלטה הכרוכה בהפעלת שיקול דעת פוליטי רחב. היא נועדה לתרגם את דין הבוחר לכדי תמיכה באחד מחברי הכנסת לתפקיד ראש הממשלה וזאת באמצעות רוב מתוך חברי הכנסת התומכים בבקשה. עניין זה מצוי בלב ליבו של ההליך הדמוקרטי. התערבות חיצונית בהליך זה יש בה משום פגיעה מהותית בעקרון הכרעת הרוב העומד בבסיס שיטת המשטר שלנו". מן המהות הפוליטית של החלטה זו, כך נקבע, נגזר גם היקפה המצומצם ביותר של הביקורת השיפוטית שניתן להפעיל לגביה המוגבלת למצבים חריגים ונדירים ביותר ולנסיבות קיצוניות בלבד, שהמקרה דנן אינו נמנה עמם.

בית המשפט ציין כי רשם בפניו את הודעת היועץ המשפטי לממשלה ולפיה כהונתו של חבר הכנסת נתניהו תהיה כפופה להסדר ניגוד עניינים שייערך עמו, אשר יקבע "מגבלות בקשר למילוי תפקידו בעניינים הנוגעים למערכת אכיפת החוק", וזאת אישר גם בא כוחו של ראש הממשלה בטיעוניו.

בית המשפט סיכם את מסקנתו בהקשר זה באומרו כי "המסקנה המשפטית שאליה הגענו אין בה כדי להמעיט מחומרת האישומים התלויים ועומדים נגד חה"כ נתניהו בעבירות על טוהר המידות, ומהקושי הנגזר מכהונה של ראש ממשלה הנאשם בפלילים. אולם תוצאה זו היא פועל יוצא של הדין ומשאמרנו זאת נאמר גם שחזקת החפות עומדת לו. תפקידו של בית המשפט מוגבל לבחינת עילות הביקורת השיפוטית הקבועות בדין. על כן, כאשר נמנע בית המשפט מהתערבות במינוי כזה או אחר, אין ללמוד מכך אלא זאת – שההחלטה על המינוי אינה בניגוד לדין".

ההסכם הקואליציוני

בכל הנוגע להסכם הקואליציוני מיום 20.4.2020 בין סיעות הליכוד וכחול לבן, נקבע כי מדובר בהסכם חריג גם בהשוואה להסכמים קואליציוניים מן העבר שנדונו בבית המשפט, ואולם אף שהוא מעורר "קשיים משפטיים לא מבוטלים", לעת הזו אין מקום להתערב באיזה מסעיפיו, בין היתר, בהינתן התיקונים וההבהרות שמסרו ראש הממשלה וסיעות כחול לבן והליכוד במהלך הדיון ובהודעתם מיום 5.5.2020.

בכל הנוגע להוראות בהסכם הקואליציוני העוסקות בחקיקה עתידית, נפסק כי בית המשפט אינו מתערב בהליכי חקיקה בטרם הושלמו, בין אם הם בעיצומם או שטרם באו לעולם. לפיכך, לא נמצא מקום להידרש להוראות בהסכם הקואליציוני העוסקות בחקיקה עתידית, וזאת מבלי שהדבר ייחשב כמתן הכשר להוראות המנויות שם "אשר חלקן לפחות מעוררות על פני הדברים קשיים לא מבוטלים".

באשר להוראות ההסכם שעניינן התחייבויות המצריכות קיום הליכים פנים-פרלמנטריים בכנסת צוין כי בכל הנוגע לקווי היסוד של הממשלה אשר לפי ההסכם הקואליציוני הוגבלו בתקופת החירום למשבר הקורונה בלבד, הבהירו סיעות כחול לבן והליכוד בעקבות הדיון כי  "הממשלה תודיע על קווי היסוד של מדיניותה ביחס לכל תקופת כהונתה בהתאם לקבוע בחוק יסוד: הממשלה".

אשר למתן ראשות ועדות לאופוזיציה ומינוי שני נציגים מן הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים (סעיפים 22 ו-26 להסכם), נקבע כי סעיפים אלו מעוררים קושי לא מבוטל, אך משטרם התקבלה הצעת הוועדה המסדרת להקמת הוועדות הקבועות הטעונה אישור מליאת הכנסת וטרם התקיימה הצבעה חשאית בכנסת לצורך בחירת נציגיה לוועדה לבחירת שופטים אין מקום לחרוג מהכלל לפיו לא תופעל ביקורת שיפוטית על מעשי הרשות טרם שאלה התגבשו.

אשר לקבוצת ההוראות העוסקת בהגבלת תקופת החירום; הקפאת מינויים והגבלת חקיקה נקבע כי לאור ההבהרות של הצדדים (שפורטו בפסק הדין) וההבהרה הכללית בדיון לפיה הוראות ההסכם הקואליציוני כפופות לכל דין, קרי, לחקיקה, לחקיקת משנה ולפסיקה לא גלומה בהוראות אלו בהסכם הקואליציוני אי חוקיות או פגיעה בתקנת הציבור המחייבת את ביטולן על ידי בית המשפט. עם זאת, נקבע כי ככל שתתעורר סוגיה ספציפית הנוגעת ליישומה הקונקרטי של הוראה כלשהי מן ההוראות הנ"ל, ייבחנו הדברים בשעתם ולגופם.

עקרון הפרשנות המקיימת הוחל גם לגבי ההוראות בהסכם הנוגעות למינויים למועצות ולתאגידים שאינם חברות ממשלתיות, ובית המשפט קיבל בהקשר זה את פרשנות היועץ המשפטי לממשלה לפיה הוראות אלו כפופות לחוק ולפסיקה בעניין מינויים בשירות הציבורי והאיסור על שקילת שיקולים פוליטיים במסגרת מינויים אלה. עם זאת, גם בהקשר זה נקבע כי ככל שתתעורר סוגיה ספציפית הנוגעת ליישומה של ההוראה, ייבחנו הדברים בשעתם ולגופם.

לסיכום, קבע בית המשפט כי מדובר "בהסכם קואליציוני חריג, שחלק מהוראותיו מעוררות קשיים לא מבוטלים. כך לדוגמה, ההסכמות בעניין החוק הנורווגי המדלג, אם יוחלט להוציאן אל הפועל, הן מוקשות ביותר נוכח היותן שינוי רטרואקטיבי של כללי המשחק ושל הזכות לבחור ולהיבחר. כך גם השחיקה במעמדה של האופוזיציה בישראל. עם זאת, טרם בשלה העת לבחון טענות אלה".

06:52 עריכה

בג"ץ דחה אמש פה אחד את העתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים ונגד ההסכם להקמת ממשלת נתניהו-גנץ.

על ההחלטה של חברי הכנסת להמליץ לנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מי מחבריהם פסק בית המשפט כי "עניין זה מצוי בלב ליבו של ההליך הדמוקרטי. התערבות חיצונית בהליך זה יש בה משום פגיעה מהותית בעקרון הכרעת הרוב". השופטים ציינו שחרף החלטתם הם אינם ממעיטים "מחומרת האישומים התלויים ועומדים נגד חבר הכנסת נתניהו".

לגבי ההסכם הקואליציוני קבע בית המשפט כי זהו הסכם "חריג" בהשוואה להסכמים קואליציוניים מן העבר שנדונו בבית המשפט וחלק מהוראותיו "מעוררות קשיים לא מבוטלים", למשל, החוק הנורבגי המדלג והשחיקה במעמד האופוזיציה. למרות זאת, בשלב זה, החליט בית המשפט שלא להתערב בהסכם.

בשל אילוצי זמנים הסתפקו השופטים בפרסום של תמצית פסק הדין, ובמועד מאוחר יותר יתפרסמו נימוקים מפורטים של בית המשפט. בראש ההרכב עמדה הנשיאה חיות, ולצידה המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ.

• פסק הדין
• תמצית פסק הדין

07:03 עריכה

הבוקר, מעט אחרי השעה שש, התחדשו דיוני הוועדה המיוחדת, בראשות איתן גינזבורג, שדנה בתיקון חוק יסוד הממשלה לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. המליאה תקיים הצבעות על תיקוני החוק החל מהבוקר.

07:04 עריכה

נתניהו וגנץ סיכמו אמש שהממשלה החדשה תושבע ביום רביעי הקרוב. חברי כנסת מהליכוד, כחול לבן, ש"ס ויהדות התורה צפויים לפנות היום לנשיא בבקשה להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה. לאחר מכן יקבל יושב ראש הליכוד 14 יום לצורך כך.

סגירה