נשיא ברזיל הכריז מלחמה על הדמוקרטיה, והקהילה היהודית מסרבת להתגייס

בחסות משבר הקורונה הקשה בברזיל, הנשיא ז'איר בולסונארו מנסה לכרסם בסמכויות בית המשפט העליון ולבצר את שלטונו באמצעים לא דמוקרטיים ● בארץ הוא התקבל בכבוד מלכים על ידי נתניהו, ושגריר ישראל בברזיל נהנה מיחסים מיוחדים איתו, אך ראשי הקהילה היהודית שם חושבים לגמרי אחרת ● אחרי שדגלי ישראל הונפו בהפגנות נגד שלטון החוק בברזיל, הם יצאו בגינוי חריף

נתניהו ובולסונארו בישראל, מרץ 2019 (צילום: Heidi Levine/Pool Photo via AP)
Heidi Levine/Pool Photo via AP
נתניהו ובולסונארו בישראל, מרץ 2019

רק לעתים נדירות יוצא לראש קהילה יהודית בחו"ל להביע דעה נגד הנפת דגלי ישראל בפומבי. אבל זה בדיוק מה שקרה השבוע בברזיל, כאשר מפגינים הזועמים על מגבלות הקשורות לקורונה הפגינו נגד בית המשפט העליון במדינה, וקראו להחזרת החוקים מימי עידן הדיקטטורה הצבאית – וגם דגל ישראל הונף שם.

"הקהילה היהודית הברזילאית היא פלורליסטית. יש יהודים בכל חלק של הספקטרום הפוליטי, מימין לשמאל, מהמרכז, תומכים ומתנגדים של הממשלה", אמר בתגובה פרננדו לוטנברג, נשיא הקונפדרציה היהודית של ברזיל, Conib.

"גם בין התומכים הישראלים יש גיוון גדול. השימוש הקבוע בדגלי ישראל, בהפגנות כמו זו שהתרחשה אתמול, יכול לשלוח מסר שגוי בנוגע להרכב הפלורליסטי של הקהילה היהודית בברזיל, ולייצג בטעות את העמדה שלנו ביחס לאג'נדה של המפגינים כלפי הממשלה", הוא המשיך בהצהרה מיוחדת.

"Conib מחויבת לדמוקרטיה ולזכויות הציבור, והיא מצרה על נוכחות דגלי ישראל, דמוקרטיה דינמית, בפעולות שבהן מתרחשות מתקפות על מוסדות דמוקרטיים".

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו, מימין, מחבק את בתו בזמן שתומכים מחזיקים בדגל ישראל, דגל ארצות הברית ודגל ברזיל, במהלך הפגנה נגד שר המשפטים לשעבר סרג'יו מורו ובית המשפט העליון, מול ארמון הנשיאות פלנלטו,, ברזיליה, 3 במאי, 2020 (צילום: AP\ ארלדו פרס)
ז'איר בולסונארו, מימין, מחבק את בתו בזמן שתומכים מחזיקים בדגל ישראל, דגל ארצות הברית ודגל ברזיל, במהלך הפגנה נגד שר המשפטים לשעבר סרג'יו מורו ובית המשפט מול ארמון הנשיאות, 3 במאי 2020 (צילום: AP\ ארלדו פרס)

ביום ראשון, בולסונארו הצטרף להפגנה גדולה בה מפגינים אוונגליסטים ברובם הביעו את התסכול שלהם מהנחיות הריחוק החברתי לריסון מגפת הקורונה, תקפו את בית המשפט העליון וקראו קריאות נוספות.

חלק יצאו נגד שר המשפטים לשעבר של בולסונארו, שהתפטר בתחילת השנה תוך האשמת הנשיא בהתערבות בענייני משרדו. אחרים קראו להחזרת הדיקטטורה הצבאית אשר שלטה בברזיל בין 1964 ל-1985. בהפגנה שנערכה מול ארמון פלנטלו הנשיאותי, נצפה בולסונארו ליד דגלי ענק, ביניהם דגל ישראל.

זו לא הפעם הראשונה שבה מנהיג הימין השנוי במחלוקת השתתף בעצרות במהלכן התומכים בו, רובם אוונגליסטים, יצאו נגד בית המשפט והפרלמנט של ברזיל, הנחשבים כמתנגדים לקמפיין של בולסונארו נגד הצעדים לעצירת הווירוס.

ב-19 באפריל, למשל, בולסונארו – תומך נלהב של ישראל – הצטרף למה שעיתון הגרדיאן הגדיר "עצרת בעד דיקטטורה". באותו זמן, נשיא ברזיל לשעבר פרננדו אנריקה קרדוזו גינה את הנשיא על הצטרפות ל"הפגנות אנטי-דמוקרטיות".

תומכים בנשיא ברזיל ז'איר בולסונארו במהלך הפגנה נגד שר המשפטים לשעבר סרג'יו מורו ובית המשפט העליון, מול ארמון הנשיאות פלנלטו, ברזיליה, 3 במאי, 2020 (צילום: AP\ ארלדו פרס)
תומכים בבולסונארו בהפגנה נגד שר המשפטים לשעבר סרג'יו מורו ובית המשפט, 3 במאי 2020 (צילום: AP\ ארלדו פרס)

ארגונים יהודיים נוספים הביעו את עמדתם נגד התופעה. "הדגל של ישראל בהפגנות נגד הדמוקרטיה לא מייצגות את הערכים היהודיים", כך מסר ארגון Jews for Democracy, בעל הנטייה היונית.

מכון ישראל-ברזיל תיאר את הנפת דגלי ישראל באותן עצרות בתור פעולה הקרובה ל"שריפה שלהם", וציין כי באותה עת דגלי ישראל הוצגו גם במגוון הפגנות מהצד השמאלי של המפה נגד הממשלה הנוכחית.

משרד החוץ הישראלי סירב להגיב לכתבה. שגריר ישראל בברזיל, יוסי שלי, לא הגיב לפנייה של זמן ישראל בנושא. ביום שני, הוא שיתף פוסט ברשתות החברתיות שתמך במפגינים התומכים בבולסונארו.

Importantíssimo posicionamento da Confederação Israelita do Brasil – CONIB. A comunidade judaica brasileira é…

פורסם על ידי ‏‎Judeus pela Democracia‎‏ ב- יום שני, 4 במאי 2020

בשיחות פרטיות, חלק מהדיפלומטים הישראלים אמרו כי הם לא מאושרים מהדגלים, אותם תומכי בולסונארו אוונגליסטים מניפים בהפגנות ברחבי המדינה, משום שהם יכולים להפוך את ישראל לעניין מפלגתי.

"רבים מהמתנגדים לבולסונארו רואים את הדגל ומשייכים את הקהילה היהודית והמדינה היהודית בתור שותפים ותומכים נלהבים של הנשיא", אמר לוטנברג, ראש Conib לזמן ישראל ביום שלישי.

"אנחנו לא יכולים להגדיר מי יכול ומי לא יכול לקחת דגלי ישראל להפגנות. מה שאנחנו וארגונים יהודיים רבים אחרים עומדים הוא שהדגל הוא סמל של האומה היהודית והעם היהודי, וכי רבים מאיתנו מחזיקים בדעות שונות מאוד וחולקים בתוקף על האג'נדה של המפגינים, במיוחד כשהם מקדמים פעולות אנטי-דמוקרטיות שפי שהיה ביום ראשון האחרון".

"הדגל הוא סמל של האומה היהודית והעם היהודי, ורבים מאיתנו מחזיקים בדעות שונות מאוד וחולקים בתוקף על האג'נדה של המפגינים, במיוחד כשהם מקדמים פעולות אנטי-דמוקרטיות שפי שהיה בהפגנה השבוע"

כבר זמן רב שיש מתחים בין שגרירות ישראל בברזיל ל-Conib, שהוקם ב-1948 ו"תומך בישראל, בציונות ובדיאלוג לשלום במזרח התיכון", על פי האתר שלו.

Conib, המייצג 120 אלף יהודים, שואף להיות א-מפלגתי, בעוד שהשגריר שלי – מינוי פוליטי – היה ברור מאוד בתמיכה שלו בבולסונארו ובאג'נדה הימנית שלו.

היהודים בברזיל חלוקים בדעתם בנוגע לבולסונארו. חלק שיבחו את העובדה כי לאחר מספר ממשלות סוציאליסטיות, איש ימין לא מתנצל עם דעות פרו-ישראליות ברורות עלה לשלטון, בעוד שאחרים חוששים מהעמדות שלו בעד נשק, התמיכה שלו בדיקטטורה הצבאית לשעבר במדינה והרטוריקה הפופוליסטית שלו, לרבות משפטים נגד הומוסקסואלים ונשים.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו (שמאל) מעניק את עיטור הצלב הדרומי, העיטור הלאומי הגבוה ביותר למבקרים רבי דרג, לשגריר ישראל בברזיליה יוסי שלי ב-7 במאי, 2019 (צילום: צילום מסך, יוטיוב)
בולסונארו מעניק את עיטור הצלב הדרומי, העיטור הלאומי הגבוה ביותר, לשגריר יוסי שלי, 2019 (צילום מסך, יוטיוב)

נכון להיום (חמישי), ברזיל רשמה 125 אלף מקרי קורונה, ו-8,536 מקרי מוות. אך בולסונארו זלזל במחלה כבר זמן רב והגדיר אותה "שפעת קטנה", כשטען נגד סגרים וסגירת הכלכלה כפי שביצעו מושלי המדינות ובתמיכת בית המשפט.

ברזיל רשמה 125 אלף מקרי קורונה, ו-8,536 מקרי מוות. אך בולסונארו זלזל במחלה כבר זמן רב והגדיר אותה "שפעת קטנה", כשטען נגד סגרים וסגירת הכלכלה כפי שביצעו מושלי המדינות ובתמיכת בית המשפט

המושלים של סאו פאולו וריו דה ז'נרו, המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהוירוס, סגרו את בתי הספר והעסקים וקראו לריחוק חברתי מחמיר. שניהם מבקרים של בולסונארו ומועמדים אפשריים במירוץ לנשיאות ב-2022.

עובדים מקימים בית חולים שדה ארעי לטיפול בחולי קוביד-19 באצטדיון פקאמבו בסאו פאולו, ברזיל, 30 במרץ 2020 (צילום: AP/אנדרה פנר)
הקמת בית חולים שדה לטיפול בחולי קורונה באצטדיון בסאו פאולו, ברזיל, 30 במרץ 2020 (צילום: AP/אנדרה פנר)
עוד 667 מילים
סגירה