הנשיא העביר לנתניהו את המנדט להרכבת הממשלה

ראש הממשלה ושר הביטחון נפתלי בנט שוחחו לאחר שימינה לא המליצה לנשיא על נתניהו: "לא הושגו הסכמות" ● מבקר המדינה הודיע שיבדוק את החלטות הממשלה בהתמודדותה עם נגיף הקורונה ● התנועה לאיכות השלטון וסיעת מרצ עתרו לבג"ץ נגד חוקי הרוטציה וממשלת החילופים, שהתקבלו היום ● מיום ראשון יתחדשו הלימודים ביישובים הערביים

בנימין נתניהו וראובן ריבלין (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
בנימין נתניהו וראובן ריבלין
06:52 עריכה

בג"ץ דחה אמש פה אחד את העתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים ונגד ההסכם להקמת ממשלת נתניהו-גנץ.

על ההחלטה של חברי הכנסת להמליץ לנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מי מחבריהם פסק בית המשפט כי "עניין זה מצוי בלב ליבו של ההליך הדמוקרטי. התערבות חיצונית בהליך זה יש בה משום פגיעה מהותית בעקרון הכרעת הרוב". השופטים ציינו שחרף החלטתם הם אינם ממעיטים "מחומרת האישומים התלויים ועומדים נגד חבר הכנסת נתניהו".

לגבי ההסכם הקואליציוני קבע בית המשפט כי זהו הסכם "חריג" בהשוואה להסכמים קואליציוניים מן העבר שנדונו בבית המשפט וחלק מהוראותיו "מעוררות קשיים לא מבוטלים", למשל, החוק הנורבגי המדלג והשחיקה במעמד האופוזיציה. למרות זאת, בשלב זה, החליט בית המשפט שלא להתערב בהסכם.

בשל אילוצי זמנים הסתפקו השופטים בפרסום של תמצית פסק הדין, ובמועד מאוחר יותר יתפרסמו נימוקים מפורטים של בית המשפט. בראש ההרכב עמדה הנשיאה חיות, ולצידה המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ.

• פסק הדין
• תמצית פסק הדין

07:03 עריכה

הבוקר, מעט אחרי השעה שש, התחדשו דיוני הוועדה המיוחדת, בראשות איתן גינזבורג, שדנה בתיקון חוק יסוד הממשלה לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. המליאה תקיים הצבעות על תיקוני החוק החל מהבוקר.

07:04 עריכה

נתניהו וגנץ סיכמו אמש שהממשלה החדשה תושבע ביום רביעי הקרוב. חברי כנסת מהליכוד, כחול לבן, ש"ס ויהדות התורה צפויים לפנות היום לנשיא בבקשה להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה. לאחר מכן יקבל יושב ראש הליכוד 14 יום לצורך כך.

07:33 עריכה

מהיום מותרת הפעלתם של חדרי כושר, שווקים וחנויות הפועלות בקניונים. זאת כחלק מהסרת ההגבלות, שהוטלו במסגרת המאבק במגפת הקורונה.

07:51 עריכה

במערכת הפוליטית והציבורית הגיבו להחלטת בג"ץ לדחות את העתירות בעניין הממשלה ה-35.

08:18 עריכה

התנועה לאיכות השלטון, שהייתה בין העותרים לבג"ץ נגד הטלת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים ונגד ההסכם להקמת ממשלת נתניהו-גנץ, הודיעה שהיא מכבדת את פסק הדין, אך תקיים הפגנה נגד הממשלה המסתמנת.

08:33 עריכה

המעונות הפרטיים לפעוטות עד גיל שלוש ייפתחו ביום ראשון – כך סיכמו אמש בין משרד האוצר לבין נציגי המעונות הפרטיים.

09:07 עריכה

החלה ישיבתה של מליאת הכנסת, שבה צפויה להיערך הצבעה בקריאה שנייה ושלישית על הצעת חוק יסוד הממשלה (ממשלת חילופים). את הדיון מנהל חבר הכנסת יעקב מרגי.

09:16 עריכה

בשעה חמש אחר הצהריים תתקיים ישיבה של הקבינט המדיני-ביטחוני. הודעה על הישיבה נמסרה אתמול לחברי הקבינט.

09:28 עריכה

במליאת הכנסת החלה ההצבעה על תיקון חוק יסוד הממשלה וממשלת חילופים. ההצבעות על ההסתייגויות צפויות להימשך מספר שעות.

10:06 עריכה

ששת חברי הכנסת של סיעת ימינה נעדרים מההצבעות הנערכות במליאת הכנסת. טרם סוכם על הצטרפות הסיעה לממשלת נתניהו-גנץ. השר בצלאל סמוטריץ' מימינה אמר הבוקר בראיון לירון דקל וחיים לוינסון בתאגיד השידור כאן שנתניהו לא מנהל כרגע משא ומתן עם מפלגתו.

10:27 עריכה

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 72 תומכים מול 36 מתנגדים את התיקון חוק יסוד הממשלה. בשעה זו נערכת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית על הצעת חוק ממשלת חילופים.

10:50 עריכה

אמנם הושג סיכום עם המעונות הפרטיים ועם המעונות המפוקחים, אך לא הושג סיכום עם המעונות הפרטיים המפוקחים. ארגון אמ"א – איחוד מעונות ארצי – הודיע שלא הגיע להסכמות עם משרד האוצר ולא יחדש ביום ראשון את הלימודים. בארגון חברים כ-700 מעונות, שבהם מטופלים כ-50 אלף פעוטות.

11:10 עריכה

חברי הכנסת של כחול לבן החלו לחתום על הבקשה שתוגש היום לנשיא המדינה להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו.

12:18 עריכה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק ממשלת חילופים. 71 חברי כנסת תמכו לעומת 37 שהתנגדו. כל הסתייגויות המתנגדים נדחו. אושר חוק מימון המפלגות, שלפיו תזכה סיעתם של יועז הנדל וצבי האוזר, דרך ארץ, למימון.

12:25 עריכה

לאחר שהכנסת השלימה את הליכי החקיקה, עתרה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ נגד החוק המעגן את תפקיד ראש הממשלה החלופי.

• עתירת התנועה לאיכות השלטון

12:44 עריכה

מתנגדים ותומכים של נתניהו מפגינים ליד בית ראש הממשלה.

12:55 עריכה

13:00 עריכה

לא רק התנועה לאיכות השלטון, גם סיעת מרצ עותרת לבג"ץ נגד החקיקה שהעבירה הקואליציה המסתמנת.

13:06 עריכה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע שהוא בוחן את החלטות הממשלה בהתמודדותה עם נגיף הקורונה, זאת בתגובה לפנייה של התנועה לטוהר המידות בנושא.

13:51 עריכה

בישיבה של ועדת הבריאות הארצית, ועדת המעקב לענייני חינוך, ועדי הורים בחברה הערבית ונציגים של ועד ראשי הרשויות הערביות הוחלט שמיום ראשון הקרוב ישובו התלמידים ביישובים הערביים ללימודים.

14:00 עריכה

בג"ץ מתח ביקורת על השימוש הנרחב שעושה הממשלה בתקנות חירום, אף שהכנסת כבר פועלת וניתן לחוקק חוקים. בג"ץ דן בסוגיה בהרכב מורחב של חמישה שופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות.

14:19 עריכה

כ-30 אלף עצמאים שנרשמו באתר רשות המיסים וקיבלו הודעה שזכאותם אושרה – נדרשים להירשם שוב בשל תקלה באתר. מדובר בגולשים שנרשמו באתר אתמול. הם קיבלו היום הודעה על כך שעליהם להירשם מחדש.

15:01 עריכה

יו"ר סיעת יש עתיד-תל"ם ח"כ משה יעלון בראיון לערוץ הכנסת: "פעמיים גילינו שמתנהל מו"מ מאוחרי הגב שלנו, בפעם השנייה זה היה ביום רביעי בלילה לפני שהתפרקנו וכששאלתי, הכחישו".

עוד אמר ח"כ יעלון: "בבוקר של הפירוק אמרתי לגנץ: 'דיר באלאק אל תגרום לפירוק בכחול לבן'".

15:28 עריכה

נשיא המדינה ראובן ריבלין ביקר היום יחד עם שר הביטחון, נפתלי בנט, במכון למחקר ביולוגי בנס ציונה, שרשם השבוע הישג מדעי בקנה מידה עולמי, במלחמה נגד נגיף הקורונה.

"הלוואי ומנס ציונה תצא הבשורה…התהליך מורכב ואורך זמן, אבל כל פריצת דרך שלכם היא צעד משמעותי לניצחון", אמר הנשיא למדעני המכון על פיתוח הנוגדנים.

15:29 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יעקב ליצמן מינו את פרופ' נמרוד מימון לעמוד בראש תכנית "מגן אבות ואמהות" של משרד הבריאות. התוכנית גובשה ע"י פרופ' גמזו ומרכזת את הטיפול בבתי האבות.

16:10 עריכה

גורמים במשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן מסרו כי יולי אדלשטיין ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו לנצל את המו"מ על תיק הבריאות כדי להסיר מעליו את הווטו לתפקיד יו"ר הכנסת, או לבטל את הסעיף הזה מההסכם – כך דווח במעריב.

16:25 עריכה

הליכוד ימסור בשעה 16:45 לבית הנשיא את 61 החתימות של חברי כנסת המבקשים להטיל על בנימין נתניהו את תפקיד הרכבת הממשלה. ימינה לא חתמו על טופסי ההמלצה.

16:50 עריכה

נציגי סיעות הליכוד וכחול לבן הגישו לנשיא המדינה ראובן ריבלין 72 חתימות של חברי כנסת הממליצים על בנימין נתניהו להרכבת הממשלה הבאה. ההשבעה צפויה ביום רביעי הקרוב.

17:59 עריכה

לאחר הגשת החתימות לנשיא, מפלגת ימינה בהודעה: "ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון נפתלי בנט שוחחו. בנט שב והדגיש כי רצונה של ימינה הוא להבין מה קווי היסוד של הממשלה בשל הבעייתיות המסתמנת (משרדי המשפטים והכלכלה בידי אנשי ההסתדרות והשמאל). בנט ציין כי ימינה תצטרף לממשלה רק אם תוכל להשפיע באופן מהותי,, זאת לאחר שתמכה בנתניהו ובמחנה הלאומי ללא הסתייגות לאורך חודשים. לא הושגו הסכמות".

18:02 עריכה

וכך נראית חתימתו של יו"ר כחול לבן בני גנץ על ההמלצה לנשיא על בנימין נתניהו

18:03 עריכה

יו"ר ימינה ושר הביטחון נפתלי בנט דרש מראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את תיקי הבריאות והתחבורה בממשלה החדשה. מקורב לנתניהו אמר לחדשות 13 כי אין אפשרות קיום למפלגה של שישה ח"כים, שארבעה מהם רוצים להיות שרים.

18:26 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידת מנהיגי המדינות המובילות בהתמודדות עם מגפת הקורונה: "אף אחד לא יודע מה יקרה כשנפתח את הכלכלות שלנו ואת בתי הספר. עלינו להיות מוכנים לאפקט אקורדיון. נפתח את הכלכלה, אך עלינו להיות מוכנים לאפשרות שנאלץ שוב לסגור".

 

19:21 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון (יש עתיד-תלם): "אנחנו נהיה אופוזיציה לוחמת. יש פרשות נוספות, שעליהן צריך נתניהו להיחקר, והוקפאו בגלל שנת הבחירות. אנחנו נוודא שזה יקרה!".

20:01 עריכה

ביום ראשון לא יהיו צהרונים בגני הילדים בגלל מחסור בתקציב – כך דווח בחדשות 12.

20:04 עריכה

לאחר שהוגשו 72 חתימות של ח"כים שהמליצו להעביר את המנדט להרכבת הממשלה לבנימין נתניהו – נשיא המדינה ראובן ריבלין שיגר מכתב לנתניהו ובו נמסר לו כי נתונים לרשותו 14 ימים להשלים את המלאכה. על פי הערכות – הממשלה תושבע ביום רביעי הקרוב.

20:18 עריכה

מקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו אמרו לכאן 11 כי "בנט יכול לשכוח מהדרישות שלו לכניסה לממשלה". כזכור – במפלגת ימינה דורשים את תיק הבריאות ותיק בכיר נוסף.

20:20 עריכה

בכחול לבן עדיין מתלבטים האם להאריך את כהונת הממשלה עד 2024 בגלל משפט נתניהו ומסמנים את שר הבריאות מטעמם – יצחק רייס. כך דיווח עמית סגל בחדשות 13.

21:02 עריכה

1,400 פעילים במפלגת הליכוד פנו לראש הממשלה נתניהו בבקשה למנות את השרה גילה גמליאל לתפקיד בכיר בממשלה הבאה. על המכתב חתומים 160 ראש סניפים, 1,003 חברי מרכז ו-242 פעילים מרכזיים.

21:04 עריכה

הסתיימה ישיבת הקבינט המדיני-בטחוני.

21:06 עריכה

יו"ר יש עתיד-תלם יאיר לפיד תקף את הממשלה של נתניהו וגנץ: "עוד שבוע הם רוצים להקים ממשלה, כי בעוד שבועיים יפתח משפטו של נתניהו. עוד שבוע הם יישבעו לו אמונים, עוד שבועיים הוא יישפט על שוחד, מרמה והפרת אמונים…רק על דבר אחד כולם מסכימים – כולם יקבלו ג'ובים".

21:07 עריכה

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) עם הענקת המנדט לנתניהו: "רבים שהתחייבו לפעול נגד נתניהו מכתירים אותו ואת ממשלת הסיפוח היום. אנחנו נשארנו נחושים נגדו ונגד דרכו. עכשיו עלינו לבנות אלטרנטיבת שמאל אמיתית הנאבקת לסיום הכיבוש, לשוויון מלא לאזרחים, ולביסוס דמוקרטיה מהותית".

21:10 עריכה

שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב: "המסך עולה בהדרגתיות. עולם התרבות הישראלי חוזר לפעילות הדרגתית. הצלחתי לאשר פתיחתם של בתי הספר לאמנויות וזאת לאחר שאושרה פתיחתן של הספריות הציבוריות וחדרי הסטודיו למחול לכל הגילאים. מוסדות התרבות יכולים לחזור לשגרת החזרות והאימונים. במשרד נערכים לגיבוש מתווה להחזרת הקהל למוסדות התרבות באופן הדרגתי תחת הכללים של משרד הבריאות".

סגירה