בנימין נתניהו עם ראש עיריית אפרת עודד רביבי, בעת ביקור ראש הממשלה בהתנחלות ב-31 ביולי 2019 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
גרשון אלינסון/פלאש90

בחסות כחול-לבן, נתניהו מתכנן להגיע לבחירות מוקדמות אחרי הסיפוח ביו"ש

ממשלת נתניהו החמישית הופכת למציאות בצל מאבקים בתוך הליכוד, שם "כולם רוצים להיות היום אמיר אוחנה" ● אבל אחד הארועים המדהימים יתרחש בעוד שבועות ספורים: החלת הריבונות על בקעת הירדן וסיפוח ישובים ביו"ש ● גנץ, אשכנזי ועמיר פרץ יצטרכו לתמוך בכל כוחם במהלך שהם התנגדו לו כל חייהם ● אחרי זה, נתניהו ממש ישמח אם בג"ץ יפסוק נגד הרוטציה - וכולם ילכו לבחירות ● פרשנות

שרי הקבינט המדיני-ביטחוני ישבו אמש שעות ארוכות על ודנו בנושאי ביטחון עלומים, בכלל זה המצב בסוריה ובעזה.

הישיבה התנהלה בתנאי קורונה נוקשים, במה שמכונה "זום אדום", מאובטח במיוחד. השרים מירושלים הגיעו למשרד ראש הממשלה, והשרים מאזור השפלה הגיעו לקריה בתל אביב, משם הם התחברו בדיגיטציה יחד עם ראשי זרועות הביטחון.

זו הייתה ישיבת הקבינט הראשונה שהתנהלה בארבעת החודשים האחרונים, מאז החיסול של קאסם סולימאני ב-3 בינואר השנה.

אבל עם כל הדרמה הביטחונית באשר תהיה, השרים היו עדיין תחת הרושם של החלטת בג"ץ משלשום, אשר סללה את דרכה של ממשלת נתניהו החמישית. מעבר לזה, כל שר חשב באיזו פוזיציה פוליטית הוא יהיה בממשלה החדשה, אם בכלל, והאם הוא יחזור ויראה את הקבינט הביטחוני בזום הבא, או שייסוג לאחור. הקרב על התיקים מוציא את השרים מדעתם, כי ברור לכולם שחמישה הולכים להיפלט החוצה, ואולי יותר.

כל שר חשב באיזו פוזיציה פוליטית הוא יהיה בממשלה החדשה, אם בכלל. הקרב על התיקים מוציא את השרים מדעתם, כי ברור לכולם שחמישה הולכים להיפלט החוצה, ואולי יותר

פסק הדין של בג"ץ נדון בהרחבה במשך יום אתמול. אחרי שיחות עם שרים בצמרת הליכוד ומקורבים לבנימין נתניהו, אני מציע לשים לב לשני דברים: בג"ץ, בגדול, אמר לעותרים נגד ההסכם הקואליציוני, "תבואו בפעם אחרת". לכולם ברור כי בפעם הבאה יתבקשו השופטים לדון במעמדו של ראש הממשלה החלופי, והאם נתניהו הנאשם בפלילים יכול לשמש ממלא מקום עם חסינות.

לכאורה, זהו האיום הישיר על גורל הממשלה ועל המשך הכהונה של נתניהו. למעשה, נתניהו צריך  ליזום פנייה כזו לבג"ץ. מצד אחד, הוא לא רוצה להצטייר כמו קומבינטור שמפר הסכמים בריש גלי. זה גם לא טוב למשפט שלו. מצד שני, נתניהו לא רוצה להעביר את השרביט לגנץ אחרי שנה וחצי. בגץ לפני הרוטציה עשוי לפטור אותו מהדילמה הזו ולשלוח אותנו לבחירות.

לבחירות הבאות נתניהו יגיע אחרי החלת הריבונות על בקעת הירדן וסיפוח ישובים ביהודה ושומרון. זהו אחד האירועים המדהימים שנובעים מן ההסכם הקואליציוני. סעיף 29 בהסכם מאפשר לנתניהו להחיל את הריבונות כבר בעוד פחות מחודשיים, ב-1 ביולי. לשרי הביטחון (בני גנץ) והחוץ (גבי אשכנזי) אין שום אפשרות למנוע את המהלך. "הם יכולים רק לסתום את הפה", כפי שהתבטא אתמול אחד השרים.

לבחירות הבאות נתניהו יגיע אחרי החלת הריבונות על בקעת הירדן וסיפוח ישובים ביו"ש. לגנץ ואשכנזי אין שום אפשרות למנוע את המהלך. "הם יכולים רק לסתום את הפה", כפי שהתבטא אתמול אחד השרים

מעבר לזה, גנץ, ובעיקר אשכנזי שמתנגד לסיפוח באופן חד-משמעי, יצטרכו לתמוך בכל כוחם במהלך הזה כדי לשמור על הממשלה ולהבטיח את הרוטציה. שלא לדבר על יו"ר העבודה עמיר פרץ, שכל חייו נלחם בסיפוח השטחים, ועכשיו הוא חלק מכחול-לבן ומתברר כי שיקר את כולם.

נתניהו, שכל חייו נמנע מהחלת הריבונות ומסיפוח זוחל של מיליוני פלסטינים, נחוש עכשיו לבצע מהלך היסטורי מהסוג הזה, בתמיכה של לפחות 85 חברי כנסת, יותר מחברי הפרלמנט שתמכו בהסכמי קמפ דיוויד מול המצרים בספטמבר 1978.

מהלך הריבונות יבטא את העליונות המוחלטת של נתניהו וגוש הימין על גנץ וכחול-לבן. 59 חברים יש בבלוק הימין. 19 במרכז-שמאל. בשעת מבחן יסתבר כי זו ממשלה פריטטית רק על הנייר, בלי יכולת פעולה ואיום אמיתי של המיעוט. לכחול-לבן אין גם כוח פרלמנטרי, כי רוב חברי הכנסת החדשים הולכים להיות שרים בממשלה, וזוהי עוד מציאות הזויה בממשלה ה-35 החדשה.

לשם השוואה: ממשלת הרוטציה הראשונה, בין 1988-1984, נבנתה על בסיס שוויוני לגמרי, כמעט 50 חברי כנסת לכל צד. הממשלה לא הייתה תלויה ברצון הטוב של שמעון פרס או יצחק שמיר שהחליף אותו אחרי שנתיים. הממשלה הזו צלחה את האינפלציה העצומה, סיימה את מלחמת לבנון הראשונה, והתמודדה עם פרשות שטלטלו את המערכת כמו  מטוס הלביא, פרשת קו 300 והמרגל ג'ונתן פולארד.

וכך, בעוד בכחול-לבן מחפשים שרים שיכהנו בממשלה, בליכוד רבים 15 שרים ובכירים אחרים על 9 תיקים, בהנחה שימינה אכן תיכנס בסוף. גם ההיצע האיכותי של התיקים נמוך והיחיד שמקבל משרד בכיר הוא ישראל כ"ץ, שיהיה שר האוצר.

השרים האחרים, גם בישיבות הקבינט, עוקבים בשבע עיניים אחרי היריבים, מזהים התקרבות או חנופה לנתניהו, מעודדים ומטרפדים התארגנות תומכת בליכוד, בהתאם לנסיבות, ובעיקר – מבקשים להתקרב בכל דרך לנתניהו או למקורביו. "כולנו רוצים להיות היום אמיר אוחנה", אמר אחד מהם.

השרים עוקבים בשבע עיניים אחרי היריבים, מעודדים ומטרפדים התארגנות תומכת בליכוד, בהתאם לנסיבות, ובעיקר – מבקשים להתקרב בכל דרך לנתניהו או למקורביו. "כולנו רוצים להיות היום אוחנה", אמר אחד מהם

עוד מילה על ימינה ואירועים מוזרים. במהלך מערכות הבחירות האחרונות נאבקו גנץ וכחול-לבן בשר החינוך רפי פרץ. הוא הופיע בשלטים של המפלגה כמעט כמו בנימין נתניהו. "אצלי לא יהיה שר חינוך כזה בממשלה", אמר גנץ, בעקבות מעשים ודברים שאמר הרב פרץ.

היום גנץ הפך להיות המתווך הבכיר שמבקש להכניס את ימינה לממשלה, בניגוד לאינטרס האריתמטי שלו. גנץ מנסה לשכנע את נתניהו לתת לפרץ את תפקיד סגן שר הביטחון. אז מה אם הרב פרץ מתנגד לשירות משותף. הקורונה משבשת את הכול, גם קצת את השכל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
Shimon Hananel 6 במאי ב-13:41 נתניהו יחליט לבד בפרשת "בהר" גמזו • גנתון אחרי הדיונים בבג"ץ, נתניהו נערך לקרבות הפוליטיים בדרך להרכבת הממשלה לאחר סיכומי חלוקת התיקים עם כחול לבן, לרה"מ... המשך קריאה

Shimon Hananel
6 במאי ב-13:41
נתניהו יחליט לבד בפרשת "בהר" גמזו • גנתון
אחרי הדיונים בבג"ץ, נתניהו נערך לקרבות הפוליטיים בדרך להרכבת הממשלה
לאחר סיכומי חלוקת התיקים עם כחול לבן, לרה"מ שני מכשולים פוליטיים לפתור: ימינה ושרי הליכוד
אחרי קבלת המנדט יהיה פרק זמן של שבועיים כדי להשביע ממשלה, במקביל לדיונים נוספים שצפויים להתקיים בבג"ץ
בכחול לבן המיועד לתפקיד שר הבריאות מנכ"ל איכילוב רוני גמזו
בתמורה נתניהו מבקש את תיק התרבות והתקשורת
נקודה המפנה בפסח שני י"ד אייר עת המנדט יהיה בידי נתניהו
הבריאות תלך לבנט הפיצוי לגנץ יהיה קטן עם פקיעת האופציות
איך גנתון קשורה לפרשת "בהר" הפטרה
מי קנה את האדמה?
בתגובה הראשונה למטה הקדמה
המשך מחר לאחר חצות מסיבות מובנות
שמעון חננאל
https://www.facebook.com/wapy.land

עוד 740 מילים ו-1 תגובות
סגירה