• אסמאעייל הנייה (במרכז, מנופף בידו), ארכיון, 2018 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
    AP Photo/Khalil Hamra
  • אישה חולפת ליד חנות בגדים סגורה בטורקיה, השבוע (צילום: AP Photo/Ali Unal)
    AP Photo/Ali Unal
  • ראש ממשלת עיראק החדש, מוסטפא אל-כאזימי (צילום: Iraqi Parliament Media Office, via AP)
    Iraqi Parliament Media Office, via AP
  • אנשי טליבאן שהגיעו לקטר מאפגניסטן כדי לחתום על הסכם הפסקת אש עם ארה"ב, פברואר 2020, ארכיון (צילום: AP Photo/Hussein Sayed)
    AP Photo/Hussein Sayed
  • חייל ישראלי מושיט עזרה לפצוע ממטען חבלה שהשאירו המצרים כאשר נסוגו מעזה, יוני 1967 (צילום: AP Photo/Kurt Strumpf)
    AP Photo/Kurt Strumpf

מעבר לגבול מנהיג חמאס מצא חבר חדש וטורקיה מצאה את מי להאשים

איש הדת המצרי שהעז לשבור את החרם הלא-רשמי על חמאס ● המענה היצירתי שהטורקים מצאו למשבר הכלכלי חסר התקדים ● האתגרים של ראש ממשלת עיראק החדש ● השמועות שאולי יהפכו למציאות במפרץ הפרסי ● והפגישה ששינתה את ההיסטוריה של האזור כולו - או שלא ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

חמאס מנסה למצוא בן ברית באל-אזהר

שיחה מעניינת התקיימה השבוע בין מי שעמד בראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעייל הנייה, לבין שייח' מוחמד אחמד א-טייב, המופתי של אל-אזהר, האימאם של מסגד אל-אזהר במצרים, ולשעבר נשיא האוניברסיטה בעלת אותו שם. השניים דנו ב"ייהוד ירושלים" ובסכנת הסיפוח, והסכימו להילחם בהם יחד.

אל-אזהר הוא מוסד חשוב. למרות התלות הגדולה במשטר המצרי (הנשיא ממנה את האימאם ואת נשיא האוניברסיטה), היוקרה וההיסטוריה הארוכה של אל-אזהר – האוניברסיטה הראשונה בעולם – מושכות אלפי סטודנטים מהעולם הערבי והמוסלמי, שבאים לקהיר כדי ללמוד באל-אזהר ולזכות בהסמכה הדתית.

אסמאעייל הנייה (במרכז, מנופף בידו), ארכיון, 2018 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
אסמאעייל הנייה (במרכז, מנופף בידו), ארכיון, 2018 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

מדוע השיחה בין הנייה לא-טייב חשובה כל כך? כי מבחינת האליטה הצבאית והדיפלומטית במצרים, חמאס נתפסת כאיום, אחת מזרועותיו הרבות של ארגון האחים המוסלמים, שהוצא מחוץ לחוק במצרים והוכרז שם כארגון טרור.

אין לחמאס ידידים רבים במצרים, לאחר שאנשיה השתתפו בפעילות טרור בחצי האי סיני, שהייתה מכוונת נגד חיילים מצריים. האימאם של אל-אזהר הוא בין היחידים שמוכנים לשוחח עם הנייה רשמית ופומבית, ולהעניק לו קצת לגיטימיות.

אין לחמאס ידידים רבים במצרים, לאחר שאנשיה השתתפו בפעילות טרור בחצי האי סיני, שהייתה מכוונת נגד חיילים מצריים. האימאם של אל-אזהר הוא בין היחידים שמוכנים לשוחח עם הנייה רשמית ופומבית

כאשר לפני מספר שנים, הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי הודיע על הצורך הדחוף לבצע רפורמות באסלאם ולנתק אותו מהאידאולוגיה הג'יהאדיסטית, א-טייב הביע התנגדות ברורה וקולנית למהלך. ה"בידעה" – איסור על התחדשות ושינוי אם אין לכך אסמכתה במקורות – הוא עקרון משמעותי באסלאם מאות רבות.

לדעת א-טייב אין לאף אחד – כולל נשיא מצרים – סמכות להתערב בעניין ולדחוף לרפורמה. אולי התפיסה השמרנית הזו יצרה חיבור בינו לבין מנהיג חמאס.

2

האם טורקיה תישאר ללא מט"ח עד יולי

המטבע הטורקי נמצא בהתרסקות, ולמרות ההבטחות של מפלגת השלטון לפיהן השער יתייצב בקרוב, נראה שבשלב הזה טורקיה חווה משבר כלכלי קשה מאוד.

אז מה עושים כשקשה וצריך לגרום לאוכלוסייה להאמין שהמשבר הוא תולדה של התערבות חיצונית, ולא של התנהלות בעייתית מצד הממשלה? מונעים משלושה בנקים זרים לפעול במדינה. Paribas הצרפתי, Citibank האמריקאי ו-UBS AG השווייצרי הואשמו בכך שפעילותם "פגעה באופן משמעותי במטבע הטורקי".

אישה חולפת ליד חנות בגדים סגורה בטורקיה, השבוע (צילום: AP Photo/Ali Unal)
אישה חולפת ליד חנות בגדים סגורה בטורקיה, השבוע (צילום: AP Photo/Ali Unal)

בעולם מעריכים שאם התרסקות הלירה הטורקית תימשך, המדינה תישאר ללא מטבע חוץ עד תחילת יולי. הבנק המרכזי כבר מזהיר כי מאז תחילת המשבר הרזרבות הידלדלו מ-40 מיליארד דולר לכ- 25.9 מיליארד, והמשבר רק ומחריף.

למרות זאת, טורקיה שיגרה סיוע הומניטרי לפקיסטן, שנתפסת כבת בריתה. הכסף מיועד למשפחות נזקקות, שידן אינה משגת לקנות מזון בתקופת הרמדאן.

3

עיראק מקבלת ממשלה והבטחות רבות

מוסטפא אל-כאזימי, לשעבר ראש המודיעין ועיתונאי, ומתנגד חריף של סדאם חוסיין, זכה לתמיכת הפרלמנט אחרי דיונים שנמשכו עד הרגע האחרון.

אחרי שבעה חודשים של קיפאון פוליטי והפגנות נרחבות נגד פוליטיקאים מושחתים ואדישים, עיראק סוף-סוף זוכה בממשלה חדשה. כאזימי הצליח הרבה יותר משני המועמדים האחרים שניסו להרכיב ממשלה לפניו, אך כשלו.

מי שמוביל את עיראק, חייב לתמרן בין איראן – שרואה בעיראק חצר ביתית, לבין ארה"ב – שממשיכה בנוכחותה הצבאית ומעניקה לממשלה סיוע צבאי משמעותי.

ראש ממשלת עיראק החדש, מוסטפא אל-כאזימי (צילום: Iraqi Parliament Media Office, via AP)
ראש ממשלת עיראק החדש, מוסטפא אל-כאזימי (צילום: Iraqi Parliament Media Office, via AP)

נראה שאל-כאזימי נהנה מאמון בוושינגטון, כי מיד לאחר מינויו, עיראק קיבלה אישור להמשך לרכוש חשמל בקיץ – בניגוד לסנקציות האמריקאיות על איראן.

יחד עם זאת, ברור שמשימתו של אל-כאזימי אינה פשוטה כלל. הוא יצטרך לפעול מהר ובנחישות כדי להחזיר לצעירים העיראקיים, את האמון בפוליטיקה ולמנוע את חזרתם לרחובות ולכיכרות הערים. הוא יצטרך להילחם בשחיתות שפשתה בכל מוסדות השלטון בעיראק, מבלי לריב עם הפוליטיקאים המשפיעים בארצו, ולצמצם את נוכחות והשפעת המיליציות הפרו-איראניות, מבלי לריב עם איראן.

אל-כאזימי יצטרך להחזיר לצעירים העיראקיים את האמון בפוליטיקה, ולמנוע את חזרתם לרחובות ולכיכרות הערים. הוא גם יצטרך להילחם בשחיתות שפשתה בכל מוסדות השלטון בעיראק, מבלי לריב עם הפוליטיקאים

4

מה עומד מאחורי השמועות בקטר

הקלטת אודיו עם קולות של ירי, שנפוצה ברשתות החברתיות לפני מספר ימים, ממשיכה להסעיר את התקשורת הערבית, במיוחד את התקשורת המפרצית.

אנשי טליבאן שהגיעו לקטר מאפגניסטן כדי לחתום על הסכם הפסקת אש עם ארה"ב, פברואר 2020, ארכיון (צילום: AP Photo/Hussein Sayed)
אנשי טליבאן שהגיעו לקטר לחתום על הסכם שלום עם ארה"ב, פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Hussein Sayed)

מי שהפיץ את ההקלטה רמז לכך שבקטר מתרחשת הפיכה שלטונית. לידיעה הזאת לא היה אישור מאף מקור אחר, ועדים רבים שמתגוררים בקטר, מקומיים וזרים, העידו על כך שאין במדינה הזעירה כל הפיכה, ירי או מהומות.

בהינתן היריבות בין קטאר לערב הסעודית, בחריין, מצרים ומדינות נוספות ב"ציר הסוני", והאיומים שנשמעים על המשך השלטון של שייח' תמים, בקטר, השמועה שרצה ברשתות הפכה למאות כתבות פרשנות בתקשורת הערבית והזרה.

כמו כן, הפיכות שלטוניות הן אינן עניין נדיר במדינות ערב, ושייח' תמים הצעיר  הדיח ב-2013 את אביו, שייח' חמד, שבשנת 1995 הדיח את אביו, שייח' ח'ליפה.

לקטר ולעומד בראשה יש אויבים רבים, שמתנגדים בתוקף למדיניות העצמאית של האמירות הקטנה, הממשיכה לתמוך באחים המוסלמים ומנהלת קשרים קרובים עם איראן וטורקיה. כל עוד המצב הזה יימשך, הסבירות להפיכה צבאית בקטר תלך ותגבר, גם אם הפעם מדובר היה בסך הכל פייק-ניוז.

לקטר יש אויבים רבים, שמתנגדים בתוקף למדיניות העצמאית של האמירות הקטנה, הממשיכה לתמוך באחים המוסלמים ומנהלת קשרים קרובים עם איראן וטורקיה. כל עוד המצב הזה יימשך, הסבירות להפיכה תגבר

5

יום בתולדות המזה"ת: הסובייטים מעבירים מידע שקרי

ב-11 במאי 1967, יו"ר נשיאות הסובייט העליון, ניקולאי פודגורני, פגש במוסקבה את משלחת הקצינים המצריים הבכירים (אחד מהם היה אנואר סאדאת), והעביר להם מידע שיקרי על כך ישראל מרכזת את כוחותיה בגבול עם סוריה ומתעתדת לתקוף את סוריה בין התאריכים 18-22 במאי. כעבור שלושה ימים, הנשיא גמאל עבד אל-נאצר החל לרכז כוחות בסמוך לגבול עם ישראל. ההיסטוריונים חלוקים בדעתם האם נאצר ידע שהמידע שנמסר לו על ידי הסובייטים היה אמיתי או לא.

חייל ישראלי מושיט עזרה לפצוע ממטען חבלה שהשאירו המצרים כאשר נסוגו מעזה, יוני 1967 (צילום: AP Photo/Kurt Strumpf)
חייל ישראלי מושיט עזרה לפצוע ממטען שהשאירו המצרים שנסוגו מעזה, יוני 1967 (צילום: AP Photo/Kurt Strumpf)

ב-11 במאי 1967, יו"ר נשיאות הסובייט העליון, ניקולאי פודגורני, פגש במוסקבה את משלחת הקצינים המצריים הבכירים (אחד מהם היה אנואר סאדאת), והעביר להם מידע שיקרי על כך שישראל מרכזת את כוחותיה בגבול

עוד 831 מילים ו-1 תגובות
סגירה