הדרך לארדואן סלולה

צילום מסך מסרטון תעמולה של כחול לבן
צילום מסך מסרטון תעמולה של כחול לבן

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופט אליהו מצא, הבהיר שלו היה מכהן כיום בבג"צ, היה מקבל את העתירות נגד כהונת נתניהו.

מחזיקים בדעתו פרופסור מרדכי קרמניצר, פרופסור אורית קמיר, פרופסור חיים גנז וכן אנשי אקדמיה ומשפטנים בכירים נוספים. אני מנחש שלפחות חלק משופטי בית המשפט העליון בדימוס, אוחזים בדעה דומה.

המשנה לנשיאת העליון לשעבר, השופט מצא, הבהיר שלו היה מכהן כיום בבג"צ, היה מקבל את העתירות נגד כהונת נתניהו. מחזיקים בדעתו אנשי אקדמיה ומשפטנים בכירים רבים

לעומתם, מדובר ב-11 שופטי בג"צ הנוכחיים (והם המכריעים הבלעדיים כמובן) ובתומכים בכירים בפסיקתם, בהם פרופסור דניאל פרידמן שהוא חתן פרס ישראל במשפטים ושר המשפטים לשעבר.

תפוח האדמה הלוהט גולגל לפתחו של בג"צ. והוא השיב אותו אלינו: מניעת כהונת נאשם בעבירות פליליות חמורות שיש עימן קלון, כך קבע בעצם בג"צ, היא הכרעה פוליטית, ציבורית, ערכית ומוסרית. לא נוכל לקבל הכרעה משפטית שמונעת את כהונת הנאשם בעבירות פליליות שיש עימן קלון. הכרעה פוליטית, ציבורית, ערכית ומוסרית זו נתונה לאזרחים וכן לנציגיהם בבית הנבחרים: חברי הכנסת.

התעקשות נתניהו להתבצר על כיסאו, הולידה את המשבר החוקתי, הפרלמנטרי והדמוקרטי החמור בתולדות מדינת ישראל. ברור כבר לאורך שנים שנתניהו חסר כל בושה. הנקודה המדהימה היא התייצבות גוש פולחן אישיות בן 58 חברי הכנסת לצדו, התייצבות גנבת הקולות אורלי לוי לצדו, וכן נכונות בני גנץ, גבי אשכנזי וחברי סיעת חוסן לישראל-כחול לבן מחד, ונכונות עמיר פרץ ויצחק שמולי מאידך, להכשיר את השרץ המוסרי.

הסוגיה המשפטית כבדת המשקל הוכרעה. אך החרפה המוסרית והציבורית אינה קשורה בכלל לסוגיה המשפטית.

אין שום סיבה ממשית (אבל באמת שום סיבה) להפר את הבטחת היסוד העקרונית לא לשבת בממשלה תחת נאשם במשפט פלילי בעבירות חמורות שיש עימן קלון. זה לא קשור בחזקת החפות (שעליה יש לשמור מכל משמר) של האדם הפרטי בנימין נתניהו, לזכותו החוקתית להליך הוגן, להתפשטות נגיף הקורונה, למשבר הכלכלי שנגזר מתקופת הסגר בשל הקורונה, או מכל אתגר ביטחוני, מדיני או כלכלי אחר.

זה כן קשור בחוסר היכולת להציג אלטרנטיבה למדיניות הכלכלית שהולידה את קריסת מדינת הרווחה, נסיקת מחירי הדיור, הפקרת מערכת הבריאות, הפקרת העצמאים, ריסוק העבודה המאורגנת וקריעת שמיכת הביטחון הכלכלי לו זכאי כל אזרח.

זה קשור גם בנכונות העגומה להביא את רעיון הסיפוח (והאפרטהייד הרשמי) לקרום עור וגידים.

התעקשות נתניהו להתבצר בכיסאו הולידה את המשבר החוקתי, הפרלמנטרי והדמוקרטי החמור בתולדות המדינה. שנים ברור שנתניהו חסר בושה. הנקודה המדהימה היא נכונות האחרים להכשיר את השרץ

1זה קשור גם בנכונות להימנע מהגבלת כהונת ראש ממשלה ל-2 קדנציות ולהימנע מחקיקת חוק איסור כהונת ראש ממשלה תחת כתב אישום וכן חוק איסור הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת תחת כתב אישום.

וזה משתלב במתן הכשר למי שביסס את שלטונו על שיסוי והסתה, על רדיפת ארגוני זכויות אדם, על הפחדה שהולידה את צינון חופש הביטוי באקדמיה, על רדיפת אמנים ביקורתיים, על רקימת עלילת שווא בדיונית נגד משטרת ישראל, פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, על הפרחת האשמות כוזבות ומסוכנות נגד מערכת המשפט, על ניסיונות להשתלט באופן פלילי לכאורה על התקשורת הישראלית, על הפחדת עיתונאים ביקורתיים ועל השתלת מדבררים בכלי התקשורת השונים.

או כחול-לבן או ארדואן, קראו כרזות כחול-לבן בראשות בני גנץ לפני הבחירות.

ובכן, אין כחול-לבן. הדרך לארדואן סלולה.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אילו היה לנאשם כלשהו השפעה כלשהי על מערכת המשפט, הדבר היה מוגדר ניגוד עניינים, שעלול לשבש את ההליך המשפטי. יש להניח שכל בית משפט היה פוסק שיש לפעול לביטול ההשפעה של אותו נאשם על מערכת ה... המשך קריאה

אילו היה לנאשם כלשהו השפעה כלשהי על מערכת המשפט, הדבר היה מוגדר ניגוד עניינים, שעלול לשבש את ההליך המשפטי.
יש להניח שכל בית משפט היה פוסק שיש לפעול לביטול ההשפעה של אותו נאשם על מערכת המשפט, כדי להבטיח הליך תקין.
אין ספק שזו ההחלטה המשפטית המתבקשת, ואין מקום להתחמק ממנה בתואנות שמדובר בהחלטה פוליטית לכאורה….
הדחיית פה אחד של ההעתירות האחרונות שהוגשו לבית המשפט העליון בהרכב מלא, מוכיחה עד לאן יכולה להגיע השפעתו של נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים!

עוד 478 מילים ו-2 תגובות
סגירה