רפי פרץ, איילת שקד, נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' אחרי הבחירות ב-2 במרץ 2020 (צילום: פלאש90)
פלאש90

למרות האיומים והתיעוב ההדדי, לימינה ולנתניהו אין ברירה אלא לשבת יחד

לפני חמש שנים, עם קופה צנועה של שמונה מנדטים, קיבלו בנט ושקד את תיקי החינוך והמשפטים, כי נתניהו הזדקק להם ● הפעם, עם 72 חברי קואליציה, נתניהו לחוץ קצת פחות ● "הוא אפילו לא ישב איתנו ופתח איזו מחברת לרשום את הדרישות וההצעות", סיפרה שקד לזמן ישראל ● למרות זאת, ההימור הפוליטי הוא שימינה תהיה בממשלה: לנתניהו מספיקה האופוזיציה מימין של ליברמן, ולבנט וחבריו אין מושג מה עושים באופוזיציה ממילא ● פרשנות

במאי 2015 נכנסו נפתלי בנט ואיילת שקד לשני תפקידים, שעליהם לא מיללו ולהם לא פיללו. עם קופה צנועה של שמונה מנדטים שהשיגו בבחירות, ואחרי שאיבדו שליש מכוחם, בנט הפך לשר החינוך ושקד לשרת המשפטים.

ברחוב בלפור התייחסו למינויים הללו בחיוך מריר. "למה אומרים שאני קובעת כל מה שקורה בממשלה?", שאלה שרה נתניהו מישהו שעבר בסביבה. "אם זה היה נכון, בנט היה שר חינוך? איילת במשפטים? אני הייתי נותנת להם לעשות עלינו סיבוב כזה?".

"למה אומרים שאני קובעת כל מה שקורה בממשלה?", שאלה שרה נתניהו מישהו שעבר בסביבה. "אם זה היה נכון, בנט היה שר חינוך? איילת במשפטים? אני הייתי נותנת להם לעשות עלינו סיבוב כזה?"

מאז עברו חמש שנים בדיוק, אבל הפילוסופיה הפוליטית של הנתניהוז כלפי בנט ושקד לא השתנתה. הם לא רוצים אותם אף פעם, לעולם לא, בשום ממשלה, אבל יקבלו אותם בחירוק שיניים רק אם המעשה הכרחי ושומר על נתניהו עצמו.

לפני הבחירות במועד א' באפריל 2015 היה נדמה כי בנימין נתניהו מגשים את חלום חייו. בקמפיין אגרסיבי הוא הצליח לחסל את הימין החדש, המפלגה שהקימו אז בנט את שקד. השניים לא הצליחו לעבור את אחוז החסימה, וקרוב ל-140 אלף קולות של הימין נזרקו לפח.

לימים התברר כי נתניהו טעה, לא הצליח להקים ממשלה ונגררנו לעוד שתי מערכות בחירות, שבהן בנט ושקד הצליחו יותר. נתניהו למד את הלקח. בחצי השנה האחרונה נתניהו נאלץ לקבל את בנט כשר הביטחון כי חשש שהוא עומד לערוק ולחבור לבני גנץ, יאיר לפיד וכחול-לבן כאשר הם עוד היו ביחד.

אבל השנאה לבנט לא דעכה. במהלך מערכת הבחירות האחרונה, נתניהו התייחס לבנט כמו אל בדיחה, ואפילו ביקש בסרקסטיות מאנשים בציונות הדתית לצחוק בקול רם כאשר הזכיר את שמו. בנט לא הגיב. המיזם שלו יחד איילת שקד, הרב רפי פרץ ובצלאל וסמוטריץ' קיבל שישה מנדטים בקלפי במרץ האחרון.

בנימין נתניהו ונפתלי בנט בישיבת גוש הימין אחרי הבחירות במרץ 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ונפתלי בנט בישיבת גוש הימין אחרי הבחירות במרץ 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

היום בנט ושקד לא יכולים לסחוט שני תיקים נכבדים כמו ב-2015. אז הייתה קואליציה של 61 מנדטים. היום יש לנתניהו 72 חברי כנסת. ובכל זאת, נתניהו רוצה את ימינה בפנים, לא בגלל שהוא אוהב את בנט ושקד, אלא בגלל שהוא לא רוצה אופוזיציה מימין נוסף על אביגדור ליברמן.

בימינה בינתיים צועקים וצווחים, מקבלים החלטה להישאר בחוץ ומאיימים להיות אופוזיציה נחושה ל"ממשלת השמאל". הטענה העיקרית היא שנתניהו לא מתייחס אליהם. "הוא אפילו לא ישב איתנו  ופתח איזו מחברת לרשום את הדרישות וההצעות", אמרה איילת שקד לזמן ישראל. "עם כחול לבן הוא ישב מבוקר עד לילה. הוא לא רוצה אותנו בממשלה. הוא רוצה לפרק אותנו מבפנים, אבל אין לו סיכוי".

"הוא אפילו לא ישב איתנו  ופתח איזו מחברת לרשום את הדרישות וההצעות", אמרה שקד לזמן ישראל. "עם כחול לבן הוא ישב מבוקר עד לילה. הוא לא רוצה אותנו בממשלה. הוא רוצה לפרק אותנו מבפנים, אבל אין לו סיכוי"

לנתניהו אין סיבה להתרגש מדי. הוא מכיר את העסק היטב. בנט, שקד, פרץ וסמוטריץ' לא ישבו מעולם באופוזיציה ואין להם מושג איך מתנהלים שם. טקס השבעת הממשלה נדחה בינתיים ליום חמישי בגלל הביקור הבזק של מזכיר ההגנה האמריקאי מייק פומפיאו ביום רביעי, כך שיש לנתניהו עוד יום לניהול משא ומתן, ולרכב על גל החרדות של ימינה. במונחים פוליטיים בני זמננו זהו נצח.

ההימור שלי: בנט הוא הציר המרכזי בסיפור. ברגע שהוא יקבל את תיק הבריאות (בנט לא משתגע על תיק החינוך) ימינה תהיה בממשלה. תיק הבריאות אכן חוזר עכשיו לידי הליכוד. נתניהו ייתן אותו לבנט, והוא יכריז כי "קיבלנו תיק חשוב בימים קריטיים למדינת ישראל" וכו'. האחרים בימינה יתיישרו עם עוד תיק וחצי, וכך ייגמר הסיפור.

עוד 534 מילים
סגירה