• פריחה במצפה אופיר (צילום: שמואל בר-עם)
    שמואל בר-עם
  • מבוא חמה (צילום: שמואל בר-עם)
    שמואל בר-עם
  • הנוף מיער שווייץ (צילום: שמואל בר-עם)
    שמואל בר-עם
  • תל מוטילה (צילום: שמואל בר-עם)
    שמואל בר-עם
  • טבריה (צילום: אסף בן-צבי)
    אסף בן-צבי
  • בית צידה (צילום: אסף בן-צבי)
    אסף בן-צבי
  • בית צידה (צילום: אסף בן-צבי)
    אסף בן-צבי

טיול לשבת שמונה בעקבות אחת

הכנרת בשיאה, מזג האוויר סביר, הנחיות הריחוק החברתי מוסרות בהדרגה, וזוהי הזדמנות מצוינת לנסוע לטייל בצפון הארץ - עם אלכוג'ל ומסיכה ● אביבה ושמואל בר-עם מביאים שמונה נקודות תצפית נהדרות אל הכנרת, שמציעות נופים מרהיבים והיסטוריה מורכבת

גרציה מנדס נשיא, הידועה גם בשם דונה גרציה, הייתה אחת מהנשים העשירות באירופה במאה ה-16. גרציה, שנולדה ב-1510 למשפחת אנוסים בפורטוגל, התחתנה עם דודה העשיר בגיל 18. כשהוא מת פחות מעשור לאחר מכן, היא גילתה שהותיר לה את הונו. בסופו של דבר, בעקבות מאבק משפחתי על הירושה, אחותה הלשינה עליה לרשויות והיא נכלאה על כך שהמשיכה לנהל חיים יהודים.

זה היה עידן האינקוויזיציה, זמן של סכנה גדולה עבור יהודים באירופה. כך שלאחר שדונה גרציה שוחררה מהכלא, היא שכנעה את הסולטן הטורקי לבנות מחדש את העיר שהייתה מפוארת בעבר, טבריה. שם, היא ביססה יישוב יהודי שיקלוט פליטים הבורחים מספרד ומפורטוגל, בנוסף לפעולות אחרות שלה לטובת הציבור: בניית בתי ספר ובתי כנסת, ומתן חסות לאמנות יהודית.

כך שלא מפתיע לגלות שלצד מלון על שמה, ומוזיאון ייחודי המספר את סיפורה, טבריה מתגאה גם ביער דונה גרציה עם תצפית ממנה אפשר ליהנות מנצנוץ מי הכנרת. היער הוקם ב-2010, לכבוד חגיגות 500 שנים להולדתה.

יש עשרות נקודות תצפית בטבריה וסביבתה הצופות אל הכנרת – ואין זמן טוב להגיע אליהן מאשר עכשיו (מתוך הנחה שאין מגבלות בהקשר של הקורונה בזמן שאתם יוצאים מהבית, כמובן). בתחילת השבוע, הכנרת הייתה רק 10 ס"מ מתחת לקו האדום העליון, ו-4.1 מטרים מעל לקו האדום התחתון שלה.

(עדכונים שוטפים על מפלס הכנרת ניתן למצוא באתר החמוד הזה).

אלו מספר נקודת תצפית נפלאות סביב האגם והסיפורים שמאחוריהן:

מצפה אופיר (צילום: שמואל בר-עם)
מצפה אופיר (צילום: שמואל בר-עם)

1

מצפה אופיר

כביש 789, צפון-מזרח לקיבוץ עין גב; נגיש לכיסא גלגלים

בגובה של קרוב ל-480 מטרים, מעל למי הכנרת, הנקודה הזו שימשה כעמדה של צלפים סורים מ-1948 ועד לכיבוש רמת הגולן במלחמת ששת הימים. באביב ניתן לראות כאן את פריחת אירוס ארם נהריים בצבעים עזים של ורוד וסגול. מצפה אופיר פותח על ידי ג'ימי שעל מהמושב הקרוב גבעת יואב, כאנדרטה לבנו אופיר, שמת ממחלה בגיל 16. 16 עצי זית, שנשתלו במקום, מסמלים את שנות חייו. מתחת לתצפית ניצבים קיבוץ עין גב והגן הלאומי כורסי, עם טבריה וההרים של הגליל התחתון בצד השני של המים. והטוב מכולם, נוף של כל הכנרת במבט אחד.

הנוף ממצפה לוי אשכול (צילום: שמואל בר-עם)
הנוף ממצפה לוי אשכול (צילום: שמואל בר-עם)

2

מצפה לוי אשכול

בתוך יער לוי אשכול במושב מנחמיה

מונומנט בולט למדי לזכרו של ראש הממשלה לוי אשכול, הנישא מעל גבעה עם נוף עוצר נשימה של בקעת הירדן, רמת הגולן, הרי גלעד, שדות מוריקים וקצהו של אגם הכנרת. בונוס נוסף: אם יושבים על המעקה אפשר לראות חלק ממאות אלפי הציפורים הטסות בשמי המדינה בכל שנה – בגובה העיניים.

הנוף ממצפה השלום (צילום: שמואל בר-עם)
הנוף ממצפה השלום (צילום: שמואל בר-עם)

3

מצפה השלום

ביציאה מכביש 98 מדרום לקיבוץ כפר חרוב; נגיש לכיסא גלגלים

מ-1948 עד 1967, חיילים סורים הפציצו יישובים סביב הכנרת ממוצבים מבוצרים ברמת הגולן הנמצאים ישירות מעל לאגם. ביום אחד בלבד, הם ירו מעל 300 פגזים לקיבוץ עין גב שמתחתם. בעוד שמספר מוצבים סורים הפכו לאתרי זיכרון, אחד מהם – מצפה השלום – הפך לתצפית נהדרת. משביל הנוף אפשר לצפות בכל הכנרת. בזמן שאתם צופים במים, שימו לב כמה ירוק ועשיר חופה הדרומי.

מצפור בית צידה (צילום: שמואל בר-עם)
מצפור בית צידה (צילום: שמואל בר-עם)

4

מצפור בית צידה

מזרח למעלה גמלא על כביש 869; נגיש לכיסא גלגלים

נקודת התצפית, המוקדשת לזכרו של דני קסטן, לשעבר יו"ר איגוד הכדורסל הישראלי והחברה הממשלתית לתיירות, ממוקמת 110 מטר מעל לגובה המים. היא צופה אל החלק הצפוני המנצנץ של הכנרת, ואל בקעת בית צידה העשירה במים. שפע האדמה והמים, הנסחפים על ידי נהר הירדן ונחלים אחרים, הפכו את האזור לפורה במיוחד. קל לזהות את הר תבור והגבעות של הגליל התחתון ממול, ומצפון ניתן לרוב לראות את החרמון. ב-1976, האו"ם השווה את הציונות לגזענות. בתגובה, ראש הממשלה יצחק רבין החליט לבנות ישובים חדשים ברמת הגולן. אחר מהארבעה היה מעלה גמלא, ממש מתחת לתצפית.

מבוא חמה (צילום: שמואל בר-עם)
מבוא חמה (צילום: שמואל בר-עם)

5

מבוא חמה

בתוך יער מבוא חמה, ליד קיבוץ מבוא חמה; נגיש לכיסא גלגלים.

עד 1967, חיילים סורים שבסיסים היה ביישוב תאופיק ברמת הגולן, ירו שוב ושוב אל מתיישבים החיים בקיבוץ תל קציר מתחתם. היום, פארק נהדר עומד פחות מ-500 מטרים מהישוב הנטוש. הפארק נבנה סביב עין עקוב, מעיין עם מים זורמים באטיות. הפארק השליו, הממוקם ביער מבוא חמה, כולל גשר להולכי רגל, צמחיית נחלים בשפע, ומגוון של עצים. ביניהם: ערבת בבל, תמר, זית, אשל, אורן קנרי ומספר זנים של אקליפטוס. מעל לכל, תוכלו ליהנות מנופים נהדרים של בקעת הירדן, מורדות הגולן והכנרת. עשרות שולחנות פיקניק מפוזרים בפארק, ושביל נגיש לכיסאות גלגלים מוביל לשולחן שעוצב במיוחד כדי להיות נגיש.

יער שווייץ (צילום: שמואל בר-עם)
יער שווייץ (צילום: שמואל בר-עם)

6

יער שווייץ

כביש הנוף 90; מצפון לצומת כנרת

במשך אלפי שנים, בכל פעם שירדו גשמים בגבעות שמעל לטבריה, אדמה וצמחיה היו מחליקות בירידות החדות לכיוון העיר. לבסוף, ב-1982, החלו לנטוע את 200 אלף העצים הראשונים מעל לטבריה, עם שימוש בצמחים בעלי מערכת שורשים כפולה שהתאימו היטב לאדמה, וחסמו את המורדות עם חומות אבן נמוכות. כיום, הגבעות שמעל לטבריה ידועות בתור יער שווייץ, והן מכוסות במגוון רחב של צמחים וציוד פנאי. בין הצמחים והעצים תמצאו כסיה, רוזמרין, חרוב, אלת המסטיק, ניצת הוורד ים תיכונית וברוש. התוצאה מפוארת, ומציעה גם נוף נפלא.

תל מוטילה (צילום: שמואל בר-עם)
תל מוטילה (צילום: שמואל בר-עם)

7

תל מוטילה

נקודת תצפית בתוך מושב אלמגור; נגיש לכיסא גלגלים

לאחר מלחמת העצמאות, שטחים ממזרח לנהר הירדן והכנרת הוגדרו כאזורים מפורזים. בתחילת מאי 1951, כוחות סורים לבושים בבגדים אזרחיים נעו לאזורים ההם, והשתלטו על 3 נקודות שולטות מעל לכביש המוביל צפונה מטבריה. אחת מהגבעות הייתה תל מוטילה. מה-2 במאי ועד ה-6 במאי, קרבות קשים התרחשו בין הסורים לחיילים ישראלים. לבסוף, ישראל השתלטה על הגבעות. מהאנדרטה היפה, המנציחה 41 חיילים שנהרגו כאן בקרב, יש נוף מדהים של הכנרת.

עין פוריה (צילום: שמואל בר-עם)
עין פוריה (צילום: שמואל בר-עם)

8

עין פוריה

על כביש 90, כביש 7677 בכיוון של יער שווייץ ופוריה

עד 1992, עין פוריה היה עוד סבך גדול של עשבים עם מעיין סתום. באותה שנה, מובטלים מטבריה ומיישובים סמוכים גויסו כדי לפנות את הצמחייה ולנקות את המעיין. התוצאה היא אתר מקסים שבו אפשר להירגע, והמים המעט מלוחים שלו זורמים כל השנה. מדובר גם באתר פיקניק נהדר, עם גשרים מהנים להולכי רגל, תעלות, שולחנות אבן אטרקטיביים, ועצי תמר ודקל מעין גדי.

 

עוד 869 מילים
סגירה