מיקי חיימוביץ ומירב כהן. מתמודדות עם עמר ינקלביץ' על תפקיד השרה של כחול-לבן (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90

מלכתחילה הרשימה שגנץ הרכיב לפני יותר משנה היתה דלה בנשים, אך ניתן היה לקוות שמאז יתאמץ לתקן את הליקוי במתן עדיפות למינוי נשים מתאימות למשרדי ממשלה משפיעים ● במקום זאת, האישה הבכירה ברשימתו לא מועמדת לתפקיד שרה, ושתי ח״כיות נוספות מכחול-לבן נאלצות לחכות במתח להחלטת הבוס לגבי עתידן המיניסטריאלי ● וכך התקווה הלבנה של המחנה הליברלי מסתמנת כדגל שחור גם בגזרת השוויון החברתי ● פרשנות

בשעה שראש הממשלה בנימין נתניהו מתמודד עם מיעוט תיקים לחלק לבכירי הליכוד ואולי גם ימינה, ראש הממשלה החלופי בני גנץ אמור להיות בנירוונה: יש לו כמעט תיק לכל חבר כנסת בכחול-לבן. לא ברור, אם כן, איך זה יכול להיות שגנץ שוב מוצא את עצמו מדיר נשים ואולי אף מקפח את חברות המפלגה שלו.

רשימת חוסן לישראל שהרכיב גנץ לקתה מלכתחילה בייצוג נשים – רק חמש מ-15 חברי הכנסת של המפלגה הן נשים: מיקי חיימוביץ', אורית פרקש-הכהן, מירב כהן, עומר ינקלביץ' ופנינה תמנו שטה (שהצטרפה לפלג חוסן לישראל בעת הפילוג מיש עתיד, במקומה של ע'דיר כמאל מריח שפרשה מחוסן לישראל ועברה לאופוזיציה).

פנינה תמנו-שטה (צילום: מרים אלסטר/פלאש 9)
פנינה תמנו-שטה. עברה מיש עתיד לחוסן לישראל ותתמנה לשרת הקליטה והעלייה (צילום: מרים אלסטר/פלאש 9)

ד"ר אסף שפירא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, מכותבי מחקר מדיניות בנושא הייצוג הנשי בפוליטיקה, אמר לפני כמה חודשים לזמן ישראל כי אפשר אולי לקשר את מיעוט הנשים בתל"ם ובחוסן לישראל לכך ש"מדובר במפלגות שהוקמו על ידי גנרלים.

"אני חושב שזה קרה במקרה, כי כחול-לבן הוקמה בזמן קצר, ואז אתה לא עושה חיפושים מעמיקים. אתה פשוט בוחר את האנשים המוכרים לך ולצוות הקרוב לך, ובמעגלים שבהם מסתובב בני גנץ לא היו כנראה הרבה נשים מוכרות. אני לא מנקה אותו מאחריות, אין בעיה למצוא נשים ראויות".

האישה הבכירה ברשימה לא תהיה בממשלה

לגנץ נקרתה ההזדמנות לתקן את הייצוג החסר במתן עדיפות למינוי נשים מתאימות למשרדי ממשלה משפיעים. חיימוביץ', מקום רביעי בחוסן לישראל, היא אחת ממובילות דגל המהפכה הירוקה והגנת הסביבה בכנסת כיום – רק מתבקש שתקבל את המשרד להגנת הסביבה. אך הליכוד התעקשו להשאיר את התיק בידם וגנץ ויתר ללא מאבק ניכר על המשרד במשא ומתן הקואליציוני.

חיימוביץ', כרגע, מיועדת לראשות ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. זהו תפקיד חשוב העוסק בתחום התמחותה, אך עדיין תמוה שהאישה הבכירה ביותר ברשימה מודרת מהממשלה.

מיקי חיימוביץ' (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
מיקי חיימוביץ'. ממוקמת גבוה – אבל לא תהיה שרה (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

אם לא שרה להגנת הסביבה, אז למה לא שרת חקלאות, למשל? חיימוביץ' היתה יכולה לפעול במשרד זה רבות בתחום החשוב והקרוב ללבה של זכויות בעלי חיים. במקומה, התיק מיועד כרגע עבור אלון שוסטר, מקום 13 בחוסן לישראל. חיימוביץ' הביעה עניין גם בתיק התרבות, אך זה צפוי ללכת לחילי טרופר, מקום שישי בחוסן לישראל.

אז מדוע הוצבה מלכתחילה חיימוביץ' במקום הרביעי, הגבוה, במפלגה?

זמן קצר אחרי הקמת כחול-לבן, לפני הבחירות באפריל 2019, חיימוביץ' אמרה לזמן ישראל: "אני חושבת שעשיתי בחיים מספיק דברים שהובילו אותי לכאן. אבל אני חייבת להודות שלא עשיתי משהו אקטיבי כדי להגיע למקום הספציפי הזה. כנראה שמי שמיקם אותי בשביעייה הראשונה מאמין בי, וחושב שיש לי את היכולת הזאת. מבחינתי, אני מביאה מחויבות מלאה לעשות את הטוב ביותר שאני יכולה".

"אני חושבת שעשיתי בחיים מספיק דברים שהובילו אותי לכאן. אבל אני חייבת להודות שלא עשיתי משהו אקטיבי כדי להגיע למקום הספציפי הזה. כנראה שמי שמיקם אותי בשביעייה הראשונה מאמין בי"

בדיעבד, ועל רקע דחיקתה משולחן הממשלה, קשה שלא לתהות אם הבחירה של גנץ בה ושיבוצה במיקום כה גבוה הם צעד אופורטוניסטי בלבד, קישוט הרשימה בידוענית, מתוך מטרה לנצל את פרסומה של חיימוביץ' אחרי 25 שנים מצליחות בתקשורת.

נתניהו ב' ונתניהו ג'

מירב כהן, המסייעת כבר שנים לקשישים ומשקיעה בכך את כל מרצה מרגע שנבחרה לכנסת – בזמן שחברי כנסת רבים אחרים עוסקים בעיקר בפוליטיקה קטנה – היא ללא ספק המתאימה ביותר בכחול-לבן למשרת השרה לשוויון חברתי ולגמלאים.

ביומיים האחרונים, גורסים דיווחים עקשניים כי היא, הממוקמת 8 ברשימת חוסן לישראל, פחות מתאימה בעיני גנץ מאשר עומר ינקלביץ', הממוקמת שלושה מקומות מתחתיה.

מירב כהן, המסייעת כבר שנים לקשישים ומשקיעה בכך את כל מרצה מרגע שנבחרה לכנסת היא ללא ספק המתאימה ביותר בכחול-לבן למשרת השרה לשוויון חברתי ולגמלאים

אם כהן או ינקלביץ' יקבלו את התיק החשוב – במיוחד בתקופת הקורונה והמשבר החמור במצב הגימלאים במדינה – נדע מן הסתם ביומיים הקרובים. אבל עצם העובדה שמינויה של כהן בכלל מוטל בספק היא נקודה נוספת לגנות גנץ ואופן ניהול הסיעה שלו.

מועמדי כחול-לבן לתפקידים מיניסטריאליים, שהמתינו אתמול במתיחות לשיבוצים המיניסטריאליים והאחרים, ניסו לנחם את עצמם בכך שבשלב הזה מדובר בעיקר ברכילויות וספינים.

מירב כהן בכנסת. 14 במאי 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
מירב כהן בכנסת. 14 במאי 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

יש ביניהם הסכמה גורפת על התאמתה המושלמת של כהן למשרד לשוויון חברתי וגמלאים, אך היה מי שהזכיר שגם לינקלביץ' יש רקע רלוונטי – כמי שעבדה במשרד לשוויון חברתי קודם שאוחד עם משרד הגמלאים. אלא שסיום עבודתה במשרד היה עגום למדי, כשהודחה משירות המדינה בעקבות דיווחי נוכחות כוזבים.

הייצוג הנשי החסר והיחס המבטל המסתמן לנשים שכן שולבו ברשימה הם רק ביטוי למדרון זרוע הסלעים שבו מתדרדרים גנץ ושותפו גבי אשכנזי. שני מנהיגים שנתפסו עד לאחרונה כמי שבאו לנקות את האורוות, והתגלו כמי שהעדיפו דווקא להצטרף לגנבי הסוסים.

נתניהו ב(ני) ונתניהו ג(בי), המשוכנעים שמצבם הטבעי הוא בלשכה מהודרת עם צבא עוזרים ושרתים מכרכרים. הם לא יגנו על מערכת המשפט; הם לא ימנעו סיפוח; הם לא יצילו את מערכת הבריאות. והם גם לא יתרמו דבר וחצי דבר לשוויון חברתי או לקידום נשים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
מתן עדיפות למינוי נשים" - כי? אהה...אפלייה מתקנת... מהי מתקנת בדיוק? גברים, בחורים, חיילים משוחררים שיידחו על הסף מתוקף היותם...גברים, יחושו בצדק כמקופחים על לא עוול בכפם, ומכאן המרחק ל... המשך קריאה

מתן עדיפות למינוי נשים" – כי? אהה…אפלייה מתקנת… מהי מתקנת בדיוק? גברים, בחורים, חיילים משוחררים שיידחו על הסף מתוקף היותם…גברים, יחושו בצדק כמקופחים על לא עוול בכפם, ומכאן המרחק לקיפוח יזום נגד נשים הוא קצר מאוד, כך שאפליה זו לא תתקן כלום, רק תגרום לעוד אפלייה.

עוד 718 מילים ו-2 תגובות
סגירה