ממשלת צללים של איש אחד

פרשנות מרגע שהתפרצה מגפת הקורונה בישראל, מיצב את עצמו נפתלי בנט כשר הבריאות האלטרנטיבי ● בזמן שנתניהו נאם, בנט השיב על שאלות בפייסבוק ● כשנתניהו הפריח הבטחות, בנט שלח חיילים עם חמגשיות ● וכשנתניהו שלף שקפים, בנט הציג לוח מחיק וטוש ● אם הימר שמתקפת היח״צ הזו תוביל אותו למשרד הבריאות - הוא נכשל בגדול ● האם בנט הוא חתרן בלתי נלאה או מנהיג אחראי? חברים ויריבים מאמינים שהוא גם וגם ● עכשיו, באופוזיציה, יהיה לו די זמן להתבגר

נפתלי בנט (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
Sraya Diamant/Flash90
נפתלי בנט

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, יו"ר ימינה נפתלי בנט יתיישב היום, לראשונה בקריירה הפוליטית שלו, על ספסלי האופוזיציה ומחוץ לממשלתו החמישית של בנימין נתניהו. בכך תסתיים, לעת עתה, סאגה ארוכת שנים של יריבות אישית וחוסר-אמון הדדי, שהגיעה לשיא חדש בחודשיים האחרונים, במהלך משבר הקורונה.

מרגע שהמגפה התפרצה בישראל, ימים ספורים אחרי הבחירות ב-2 במרץ 2020, בנט מיקם את עצמו כשר הבריאות האלטרנטיבי של מדינת ישראל והמסבירן הלאומי. וכל זה, בזמן שהוא מכהן כשר הביטחון שנתניהו לא רצה בו. אם בנט לקח הימור בחודשים הללו שצעדיו יחזקו את מעמדו כשותף נאמן ושר בכיר אצל נתניהו – ההימור נכשל. שלא לומר חזר נגד יו"ר ימינה כבומרנג.

מוקדם יותר קיימנו ישיבת הפקת לקחים של מערכת הביטחון וצה"ל בהתמודדות עם משבר הקורונה, לקראת אפשרות של התפרצות שנייה בחורף…

פורסם על ידי ‏נפתלי בנט – Naftali Bennett‏ ב- יום רביעי, 13 במאי 2020

כלפי חוץ, לפחות, לא ניכר בבנט שהכיר בכישלון גם ברגעים האחרונים של כהונתו. השבוע עוד המשיך בתדרוך הקבוע שלו, "עדכון קורונה בגובה העיניים", כאילו אוטוטו הוא מקבל את תיק הבריאות, כפי שדרש.

בתדרוכים הללו – מספרן 19 מאז החל המשבר, בממוצע פעמיים בשבוע – ניסה בנט למצב את עצמו כתמונת-מראה כמעט אנרכיסטית אל מול התדרוכים הקבועים של נתניהו ומנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב. כשנתניהו מסר הצהרות ונאם נאומים, בנט הבטיח לענות "על כל השאלות, גם של מאזינים מהבית"; כשנתניהו שיחרר הבטחות שלא התגשמו, בנט התחייב לתת תמונת מצב כנה ופתוחה בלי ספינים. ומול המצגות וגינוני המלכות של נתניהו, בנט הלך על טוש ולוח מחיק.

במילים אחרות, מול חברת ההיי-טק הדשנה והמסואבת שנקראת "ממשלת ישראל", שר הביטחון של אותה ממשלה ביקש לשדר דימוי של סטרטאפיסט צעיר, פרוע ואנרגטי. זה שאומר את האמת לציבור, בזמן שכולם מסביב משקרים. בממשלה שמנותקת מהעם, הוא יהיה השר המגניב שמדבר בגובה העיניים ואומר לחבר'ה, "אל תתקרבו לסבא וסבתא".

"המשימה של ממשלת החירום שקמה הוא להקים מערך חירום לפנדמיה", פתח בנט את התדרוך האחרון, ומשם עבר מיד לביקורת ישירה נגד ראש הממשלה עצמו: "חשוב מאד שכל הזמן נשווה עצמנו למדינות דומות אלינו. אני יודע שיש מי שאוהב להשוות אותנו למדינות הקשות ביותר כמו בלגיה, ששם יש הרבה מאד מבוגרים והגיל החציוני מאד גבוה, האוכלוסייה בוגרת. בישראל מזג האוויר חם והאוכלוסייה צעירה".

בנט המשיך והציג את תכנית הקרב המפורטת שהכין לחודשים הבאים: "אני חושב שנעשו פעולות נכונות בתחילת הדרך, אבל המשימה החשובה ביותר היא להיערך עם מערך חירום לגל שני שיכול להתחיל בסוף ספטמבר מבלי שנצטרך שוב לסגור את מדינת ישראל. (צריך) לנצח את הקורונה מבלי לפגוע בכלכלה ובחינוך, רק עם התנהגות נאותה של האזרחים. איך אפשר לעשות דבר כזה? אסביר עכשיו".

בנט משך אליו הלוח המחיק הרועד על-גלגלים ושירטט מתווה רפואי מפורט לטיפול עתידי במחלה, שכלל התייחסות לקופות החולים היישוביות, למערך הבדיקות והחקירות האפידמיולוגיות, לרכש ריאגנטים, להכשרת והשמשת מעבדות, מעקב אחר סימפטומים, ועוד.

הוא תיאר מערך כוח אדם שלם: 2000 "חוקרי קורונה" בחירום, 5000 "מלווי נשאים", 10 "צוותי התנפלות במילואים", "חוזים למלוניות בידוד בחירום", "מערך בדיקות סרולוגיות". "עד עכשיו העסק הזה לא מתרומם", הבהיר בנט, כשלוגו "משרד הביטחון" מהדהד מאחוריו.

מעקב אחרי ציוציו היומיומיים של בנט בטוויטר, הכוללים מלוא-הטנא רהב על הצלחותיו, קורטוב מחיאות כפיים לצבא האדיר שלנו ופרץ בלתי-פוסק של יוזמות ורעיונות, משאיר הרחק מאחור את מבוכת ההסברה של מערכת הבריאות המסורבלת. "אחריות נוטלים, לא מקבלים", הכריז עם פרוץ המשבר, ומכאן והלאה החליט שהוא קצין המבצעים של המחלה.

אחריות לוקחים; לא מקבלים. **הרבה שאלו אותי:"מה צה"ל ומשרד הביטחון קשורים בכלל למשבר הקורונה?". מיד עם פרוץ הקורונה…

פורסם על ידי ‏נפתלי בנט – Naftali Bennett‏ ב- יום שישי, 1 במאי 2020

בסוף מרץ התגאה כיצד מנהל הרכש במשרד הביטחון הסב פס ייצור טילים לפס ייצור של מכונות הנשמה; יממה אחר כך הכריז על 350 מורות חיילות המטפלות בילדים של צוותי הרפואה ועל הקדמת מענק המילואים; כמה שעות אחר כך שיבח את הישראלים ש"התמידו בריחוק מסבא וסבתא", ועל אף שהדגיש שישראל נמצאת בשיעורי תמותה "מאד מאד נמוכים" – נמנע בעקביות מלאזכר את פעולות משרד הבריאות או הממשלה כדי להגיע לשם.

בימים שלאחר תחילת הסגר, הפכה הקורונה בידי שר הביטחון למבצע צבאי לכל דבר, כזה שאינו קשור בשום צורה ואופן למשרד הבריאות או לממשלה. כל הפעולות שתיאר הצטיירו כלוחמת גרילה ממש, כאילו מדובר בצבא שיש לו מדינה:

"צהל יירתם לסייע לתושבי הערים", "פגשתי בחמ"ל את ראש העיר בני ברק", "צהל יוצא למשימה לחלץ את הקשישים מבני ברק", "חיילי צהל יחלקו סלי מזון ל- 350 אלף קשישים", "תודה ללוחמי הצנחנים חלק מתושבי בני ברק בכו מהתרגשות ומאושר",  "כל הכבוד לחיילי חטיבת הצנחנים, חטיבת הקומנדו, פיקוד העורף" ועוד ועוד.

המספרים של בנט עפו לכל עבר: 45 "שמרטפיות", 60 טון ציוד רפואי, 2 מיליון מנות לקשישים, ריאגנטים ל-100 אלף בדיקות, 100 מכונות הנשמה. "אני עובד מסביב לשעון, 24/7", הבהיר שר הבריאות, כלומר הביטחון, של ישראל.

אחרי שמנה את הישגיו, עבר בנט לקמפיין ממוקד נגד משרד הבריאות – ובאופן עקיף נגד ראש הממשלה עצמו – והבהיר שאי אפשר לסמוך עליהם בניהול המשבר, וכי יש להעביר את הטיפול במערך הבדיקות והחירום לידיו של הצבא:

"בשל בעיות חריפות בביצוע ובעודף בירוקרטיה, תהליך הגדלת הבדיקות יארך זמן רב מדי אם יישאר בידי משרד הבריאות … הממשלה פועלת מתוך עיוורון: הייתי בדיון שבו נציג משרד הבריאות דיבר על 5,000 נשאים ונציג אחר דיבר על 50 אלף. לממשלה אין מושג אם יש עכשיו 6,000 או 20 אלף או 200 אלף נשאים בישראל. האויב הכי גדול שלנו הוא קיבעון מחשבתי, אי-פתיחות ואיטיות הפעולה".

חתרן או מהפכן?

בנט סימן עצמו במהלך כל משבר הקורונה כפרופ' זאב רוטשטיין הלאומי של מדינת ישראל. זה שמסרב לראות את עצמו שחקן בנבחרת של כישלון, ממאן להמתין להנחיות ואישורים ומתחיל לפעול לבד בשטח כמו חייל קומנדו בודד.

אם מנכ"ל הדסה הקים מעבדה עצמאית בבית החולים – בנט יקים עשרות כאלה; אם פרופ' רוטשטיין שולח צוותים לבצע בדיקות עצמאיות בציבור – בנט ישלח את כל יחידות העילית של צה"ל אל רחובות בני ברק להשליט סדר ורוגע. אם רוטשטיין מקיים מבצעי רכש עצמאיים עבור בית החולים שלו – בנט יגייס את מערכת הביטחון כולה כדי לנצל את קשריה ברחבי העולם ולסייע בהבאה מהירה מכונות הנשמה.

אבל רוטשטיין אינו שר. חובתו הראשונית היא לשמור על בטיחותו של צוות בית החולים שהוא מנהל ועל האוכלוסייה אותה הוא משרת. בנט, לעומת זאת, הוא חבר בכיר בממשלה, חבר בקבינט ונושא באחריות כוללת. חובתו, כמובן, להעביר ביקורת על המדיניות, במיוחד בישיבות הממשלה. השאלה היא, האם בניהול מדיניות עצמאית וקמפיין נפרד לטיפול בקורונה הוא לא חותר תחת הממשלה שבה הוא מכהן?

במשרד הבריאות התבוננו במעשיו של בנט כמעט מהרגע הראשון בגיחוך מהול במרירות. בשיחות עם זמן ישראל, גורמים במערכת הבריאות תארו את מעשיו כלא פחות מחתירה מכוונת, מתוך צורך בלתי נלאה לחשיפה. לשיטתם, בנט מוכן לעשות כמעט הכל, כולל לפגוע ביכולת ההתמודדות של המערכת בשעת חירום, כדי לזכות בתשומת הלב הזו. גורמים במשרד טוענים כי הוא זרע בהלה וכאוס מיותרים דווקא בתקופה שבה נדרשת הירתמות כללית של כל הגורמים במערכת.

"הוא מתנהג כאילו הוא לא חלק מהסיטואציה אלא רק פרשן של הסיטואציה", אומר גורם בכיר במערכת הבריאות. "הוא לא חלילה חבר בקבינט ושר של המערכת העשירה והגדולה ביותר בישראל, הוא פשוט המתבונן מהצד שיודע יותר טוב מכולם".

"הוא מתנהג כאילו הוא לא חלק מהסיטואציה אלא רק פרשן של הסיטואציה. הוא לא חלילה חבר בקבינט ושר של המערכת העשירה והגדולה ביותר בישראל, הוא פשוט המתבונן מהצד שיודע יותר טוב מכולם"

אבל לפעמים הוא אפקטיבי. ההסברה שלו והשיח שהוא מייצר בגובה העיניים ממלאים חסר.

"הוא אפקטיבי כי הוא זיהה שיש פה בעיית הסברה ושנוצר ואקום בתווך שבין ראש הממשלה לבין משה בר סימן טוב, ואקום שנובע מהעדרו של שר בריאות שיודע לעשות קומוניקציה ברשתות החברתיות ברמה גבוהה. והוא נכנס לוואקום הזה ש(שר הבריאות יעקב) ליצמן הותיר. מבחינתו זה היה אוקיינוס כחול אדיר לפעולה כדי להאדיר את שמו. אין לי בעיה עם זה, אני לא מתעסק עם סוגיות פוליטיות. אבל הרבה מהדברים שהוא מדברר הן פשוט החלטות שהתקבלו בפורומים סגורים והוא לוקח עליהן את כל הקרדיט.

"מה שמפריע לי יותר מהיח"צ העצמי הוא הפעלת מקהלת הצבא האדום של הכתבים הצבאים בתדרוכים בלתי פוסקים על כמה מערכת הביטחון הייתה יכולה לטפל במשבר טוב יותר ממערכת הבריאות. 'תנו לצה"ל לנצח, תנו לפיקוד העורף את הכוח'. מדובר פה במשבר מורכב, קשה, מתמשך. אז הבאת את הקומנדו לבתר את בני ברק, או את הצנחנים לקרב דו-צדדי בבתי האבות. יופי של פוטו-אופ, אבל זה התפקיד של הקומנדו? תסכים איתי שאת חלוקת המזון למבודדים יכולות לעשות גם בנות השירות הלאומי".

"אז הבאת את הקומנדו לבתר את בני ברק, או את הצנחנים לקרב דו-צדדי בבתי האבות. יופי של פוטו-אופ, אבל זה התפקיד של הקומנדו? תסכים איתי שאת חלוקת המזון למבודדים יכולות לעשות גם בנות השירות הלאומי"

הוא לא צודק שבחלק מהאתגרים, מערכת הביטחון הייתה יכולה לחשוב מחוץ לקופסה או לעבוד באופן יותר נמרץ ממערכת הבריאות?

"מאד נוח לעבוד מול מערכת הביטחון בתחומי הרכש, למשל. אבל מעניין שהחשיבה של בנט מחוץ לקופסה מתעוררת רק במקומות שבהם האחריות היא של מישהו אחר. בתחומים שבסמכותו, הביצועים לא משהו. לא ראינו חשיבה גדולה מחוץ לקופסה בביצוע בדיקות ברשות הפלסטינית שנמצאת בתחום אחריותו, בשמירה על הנהלים של ריחוק בבסיסי צה"ל או בנושא של החולים שנחתו בנתב"ג. שם פתאום נעלמה החשיבה מחוץ לקופסה. היא צצה רק בביקורת על משרדים אחרים".

גם בשעה זו, 1:40 לפנות בוקר, אני ממשיך לעבוד למען ביטחון אזרחי ישראל, למען ביטחונכם. מנסה להספיק כמה שיותר עד הרגע האחרון. ואני חייב לומר: בשמחה גדולה. זו זכות עצומה לשרת את העם שלי????????. לילה טוב.

פורסם על ידי ‏נפתלי בנט – Naftali Bennett‏ ב- יום שני, 11 במאי 2020

למראית הדה-ז'וו

אכן, פרשת הנחיתות בנתב"ג מעידה שלעיתים בנט עסוק יותר ביח"צ עצמי מאשר ברצון כן להיכנס מתחת לאלונקה ולפתור בעיות שנמצאות בסמכותו המלאה. אחת ההחלטות הראשונות שקיבלה ממשלת ישראל הייתה סגירת השמיים והגבולות כדי לחסום חדירה של חולים ונשאים חדשים מטיסות המגיעות לישראל.

במסגרת הפרקטיקה הזאת, דרש בנט כי נוסעים הנוחתים בישראל בטיסות המועטות שנותרו (המביאות עמן, בין היתר, ישראלים השבים הביתה מטיול או יהודים המבקשים לבצע עלייה חפוזה בצל המשבר העולמי) יועברו היישר מנתב"ג לבידוד במלוניות.

ב-1 באפריל אישר ראש הממשלה את הבקשה והנחה את משרד הביטחון להעביר את כל הבאים לישראל מחו"ל לבידוד ב"מלוניות קורונה" או במתקנים אחרים שיוסבו לצורך כך, אולם בהמשך ביטל את ההנחיה והנחה את משרד הביטחון לבצע בדיקות קורונה לשבים מחו"ל ואז להעבירם לבידוד בבתים.

בנימין נתניהו ונפתלי בנט בישיבת גוש הימין אחרי הבחירות במרץ 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ונפתלי בנט בישיבת גוש הימין אחרי הבחירות במרץ 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אולם, בעוד אזרחי ישראל מסוגרים בביתם תחת הנחיות נוקשות ומאות אלפים נאבקים באובדן הפרנסה, טיסות עמוסות בנוסעים החשודים כחולים נחתו בנתב"ג באין-מפרע, והנוסעים החולים התפזרו לדרכם ללא תשאול או בדיקה של איש. בין משרד הביטחון למשרד ראש הממשלה הוחלפו האשמות, ובנט התנער מאחריות גם לבדיקה וגם לתשאול, על אף שאלה הוטלו על משרדו עם או בלי קשר לסוגיית המלוניות.

ב-11 באפריל הטיל ראש הממשלה את האחריות לביצוע ההעברה למלוניות מחדש על משרד הביטחון ועל השר בנט. חופשי מכל צורך להסביר את הפשלה, המשיך בנט במסע היח"צ כאילו מדובר בסוגיה רעננה, ולא בדה-ז'וו.

"מרגע זה האחריות על קליטת נוסעים מחו"ל עוברת למשרד הביטחון ולצה"ל", צייץ, שלא לומר השוויץ. "הם ישוכנו במלוניות למשך 14 יום. זו החלטה נכונה וטובה. כולם ידעו מראש שהם מחוייבים לשהייה של 14 יום במלונית בבידוד".

אלא שהציוץ הזה זהה כמעט לחלוטין לציוצו מה- 25 במרץ: "אנחנו במשרד הביטחון ניקח את האחריות לגבי הישראלים השבים מחו"ל", כתב גם אז. "החל ממוצ"ש, מי שחוזר ממדינות סיכון בחו"ל ייבדק מי עם נחיתתו בארץ – ויועבר למלוניות לבידוד".

אז נכון, ההנחייה לגבי שיכונם של החוזרים במלוניות סבלה מזיגזוגים בהחלטות מצד ראש הממשלה, אבל האחריות לבדיקת השבים מחו"ל הייתה של בנט עם או בלי המלוניות. וההגדרה "מרגע זה האחריות על קליטת נוסעים עוברת למשרד הביטחון ולצה"ל", מטעה ונוגדת את עקרונות השקיפות וגילוי הלב שתבע מגורמים אחרים.

ומה באשר להטפה הבלתי-פוסקת של בנט להגברה מסיבית של כמות הבדיקות? ובכן, ההנחיות החדשות עליהן חתם בנט ב-12 באפריל מעידות שגם התעקשותו המפורסמת על אינפלציה של בדיקות היא בחלקה פופוליסטית. עובדה: בתרשים ההנחיות שהוציא (וליווה בהצהרה בטלגרם על "הנוהל שאישרתי"), אפילו הנוסעים שנוחתים לא מחוייבים בבדיקת מטוש אוטומטית. אם אינם מראים תסמינים ברורים, הם נשלחים למלונית אחרי בדיקת חום ותשאול תסמינים בידי מד"א בלבד.

נוסעים המגיעים לנתב
נוסעים המגיעים לנתב"ג ב-11 במרץ 2020 (צילום: פלאש90)

חמ"ל מקביל

הנטייה הטבעית של בנט לשמש אופוזיציה מתוך הקבינט אינה חדשה. במהלך מבצע "צוק איתן" נקלע לעימותים קשים עם שר הביטחון משה יעלון כאשר לאורך כל המבצע ביקר בחריפות את גישתו "החלבית", לדבריו, ודרש נקיטת פעולות חריפות ומשמעותיות יותר נגד חמאס.

גם אז, כמו היום, טען בנט – אז בתפקידו כשר הכלכלה – שהצבא מנהל את המערכה הלא-נכונה בזמן הלא-נכון ובאמצעים הלא-נכונים. גם אז, כמו היום, עשה זאת מתוך הקבינט בו היה חבר. גם אז, כמו היום, ביקש לטעת בציבור את התחושה שלו היה הוא השר הממונה (אז בביטחון, היום בבריאות) הביצוע היה חלק יותר וזיהוי המטרות היה מתבצע מוקדם יותר.

בנט טען שהרמטכ"ל דאז בני גנץ ושר הביטחון יעלון פיספסו לחלוטין את איום המנהרות בדרום והגיבו אליו מאוחר מדי, ושהקבינט מיעט לדון בנושא ("זה היה בקושי סעיף י"ז בדו"ח מודיעיני שוטף", אמר). הוא הקים בזמן-אמת מעין חמ"ל פרטי של קצינים בכירים עמם הוא מתייעץ, וטען כנגד יעלון והרמטכ"ל כי עיכבו משמעותית את הכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועה – הכניסה שנועדה לחסל את האיום הנשקף מ-32 המנהרות.

הוא הקים בזמן-אמת מעין חמ"ל פרטי של קצינים בכירים עמם הוא מתייעץ, וטען כנגד יעלון והרמטכ"ל כי עיכבו משמעותית את הכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועה – הכניסה שנועדה לחסל את איום המנהרות

גם אז, כמו היום, הפגין בנט שליטה רבה בפרטים. אלא שבעוד שהמידע סביב הקורונה נחשב שקוף וגלוי, הרי שבמבצע צבאי הדיונים סגורים וחלק מהמידע לא אמור לדלוף. בסביבתו של יעלון חשדו כי קצינים בכירים מדליפים לבנט מידע מבצעי מסווג, בו הוא משתמש כדי לגבות את טענותיו על התנהלות נרפית של צהל ברצועה. למעשה, באותם ימים האשימו בכירי מערכת הביטחון את הרב הצבאי הראשי לשעבר, תא"ל אברהם רונצקי, בהדלפת מידע ביטחוני סודי לבנט, והוא הורחק מפעילות צבאית סביב מבצע "צוק איתן".

בתחקיר "המקור" על מבצע "צוק איתן", תקף בנט את גנץ: "אתה הרמטכ"ל של מדינת ישראל. אתה אחראי על ביטחון אזרחי ישראל. אתה יודע שיש 30 מנהרות מוכנות להפעלה מיידית, לפיגוע שכמותו ישראל לא ידעה. אתה יודע את זה ואתה לא עושה כלום כדי לשמור עליהם?"

משה (בוגי) יעלון ונפתלי בנט בכנסת ב-2014 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משה (בוגי) יעלון ונפתלי בנט בכנסת ב-2014 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בסופו של יום, בנט כנראה צדק: צמרת המערכת הביטחונית לא העריכה נכון את הסכנה המיידית הטמונה במנהרות חמאס. כאשר יצאה התראה ביטחונית על הישוב כרם שלום, בנט מיהר להציע לפנות את הישוב אך יעלון וגנץ סירבו והעדיפו פעולה הגנתית על פני חדירה קרקעית.

עוד בטרם חוסלו המנהרות, בוצעו ארבעה פיגועים בידי מחבלים שיצאו מפירים של מנהרות הסמוכים לישובים בדרום. שני פיגועים סוכלו ובשניים נוספים נהרגו שישה חיילים. גם ההערכות של יעלון שחיסול המנהרות ייקח "יומיים-שלושה" התגלו כמוטעות, והמבצע ארך 19 יום.

בוגי האשים את בנט בחתרנות: "אתה לא תנהל לי את הצבא", אמר לו בישיבת הקבינט לאחר שהתברר שהוא מדבר עם קצינים מאחורי גבו. "אתה לא תבוא לי מהשטח ותגיד לי עושים ככה או לא עושים ככה, שמעת?". "אני כן, אם לא מדווחים אמת", השיב לו בנט. "אני צריך לתת לך דין וחשבון?", שאל יעלון, ובנט השיב: "בוודאי".

הדמות מארץ נהדרת חוזרת

האם בנט הוא הילד היחיד בקהל שמבחין במבושיו של המלך, או פרובוקטור צמא-פרסום שמוכן לשם כך לשרוף את המועדון? התשובה היא, כנראה, גם וגם. לבנט יש כשרון לזהות ליקויים ולהגיב מהר ובנחישות, אבל גם נטייה ילדותית לבעוט בדלי החלב ברוח וצלצולים.

"יש פה איש שיודע לנהל, הוא באמת אופרטור", מסנגר עליו חבר ותיק. "אני מכיר אותו היטב ואני אומר לך שהוא דרגה אחת מעל כל העמיתים שלו בממשלה, כמו ישראל כ"ץ או משה כחלון. בנט הוא איש חד-מחשבה, איש ניהול מעולה. הוא באמת חשב שחלק מתפקידו כשר הביטחון זה להיות במרכז העשייה (במשבר הקורונה), וזה לא מופרך".

"אני מכיר אותו היטב ואני אומר לך שהוא דרגה אחת מעל כל העמיתים שלו בממשלה, כמו ישראל כ"ץ או משה כחלון. בנט הוא איש חד-מחשבה, איש ניהול מעולה. הוא באמת חשב שחלק מתפקידו זה להיות במרכז העשייה"

עם זאת, אפילו חברו של בנט רחוק מלהתרשם מההתנהלות הפומבית של שר הביטחון. "אני מכיר אותו טוב ויש פה שני אנשים: בכל מה שקשור לתפיסה חדה ולניהול, הוא אלוף העולם. מה שלי קשה אתו זה האופן הילדותי שבו הוא מתקשר את עצמו. הציוצים המטופשים בטוויטר והפרסומים הבלתי פוסקים.

"יש משהו ילדותי באופן שבו הוא מייחצן את עצמו כל הזמן, וזה גם לא יושב עליו טבעי. אתה באמת כל כך טוב, אז תעבוד. למה אתה צריך כל היום וכל הלילה לספר כמה אתה גדול? תן לביצועים שלך לדבר במקום לציוצים".

אמרת לו את זה?

"כן דיברתי אתו. הוא מצדיק את עצמו בכך שהוא פוליטיקאי, ואומר שאם הוא לא מדווח על מה שהוא עושה הוא לא קיים. פוליטיקה זה מקצוע, הוא מסביר לי. אבל אני חושב שבקטע הזה הוא פחות מוצלח.

"אני חושב שההתנהלות הפומבית שלו מקלקלת לו. עובדה שהדמות שלו בארץ נהדרת תפסה כל כך, והיא קורעת אותו לגזרים – כי יש בה הרבה אמת. בשביל מה הוא צריך את האמירות 'הכי, הכי, הכי' ו'אחים שלי אני אוהב אתכם' וכל החרטבונה הזאת. הוא משדר חוסר בשלות ואותי, כמי שמעריך ומעריץ את היכולות שלו – והייתי בשמחה מפקיד בידיו כל משרד, כולל משרד הבריאות – זה מבאס".

"יש משהו ילדותי באופן שבו הוא מייחצן את עצמו כל הזמן, וזה גם לא יושב עליו טבעי. אתה באמת כל כך טוב, אז תעבוד. למה אתה צריך כל היום וכל הלילה לספר כמה אתה גדול? תן לביצועים שלך לדבר במקום לציוצים"

לא כולם סבורים שבנט משתטה בפוזיציה הציוצית הבלתי-פוסקת שאימץ בשבועות האחרונים.

"אני חושב שבנט הגיע למשבר הזה ממעמד ציבורי נמוך מאד ושידרג את עצמו בחודשיים האחרונים", מנתח היועץ האסטרטגי רונן צור, שעבד במערכות הבחירות האחרונות עם בני גנץ. "הוא הצליח לעבור משיח ישראלי-ילדותי לשיח ישראלי-בוגר וזה לא עניין של מה בכך. בעבר איבד הרבה נכסים תדמיתיים כי קיבל ייעוץ לא טוב והתמכר לגימיקים.

רונן צור (צילום: יחצ)
רונן צור (צילום: יחצ)

"בשבועות האחרונים הוא מקבל מחמאות על תיפקודו כשר הביטחון והוכיח שהוא לא חושש להתעמת עם נתניהו ועם ליצמן על נושאים עקרוניים. כך שמבחינה אובייקטיבית, בנט במצב טוב יותר מעמיתיו בממשלה.

"אם ביום אחד הוא הוא מוביל את הכותרות עם ההודעה על פריצת דרך של המכון הביולוגי בחקר הקורונה ושעה אחר כך עם ההפצה של הכוחות האיראניים בסוריה, וכל זה בלי לייצר מאבקי קרדיטים עם הצמרת הצבאית, אז הוא בהחלט קנה לעצמו מחדש את כרטיס הכניסה למועדון המנהיגים הלגיטימיים, אלה שהאזרח מוכן לראות בהם מובילים לעתיד".

למרות ההצלחה הטקטית בהימור על הקורונה, נראה שבנט מפסיד את המערכה הכוללת – והוא צועד בפסיעות רחבות לעבר האופוזיציה. ספק אם הציבור יזכור בעוד שנה או שנתיים את הקייס ההירואי שהציג סביב משרד הבריאות כשאמר בנאומו האחרון, "המשרד הכי חשוב בעניין חירום הקורונה הוא משרד הבריאות והם (נתניהו וגנץ) בורחים ממנו בכל כוחם כאילו מדובר במגפה".

"אני לא מבקש את משרד החוץ עם קוקטיילים", הוסיף בנט. "הייתי לוקח על עצמי לבצע את מה שאמרתי בתחום הבריאות כדי שבעוד 140 ימים לא יצטרכו להחריב את הכלכלה ולסגור שוב את המדינה".

צור סבור שכדי שבנט יוכל לממש את השובר הציבורי שקיבל במהלך פעילותו בתקופת הקורונה, הוא צריך להוכיח שהוא מסוגל להתמיד בהתנהגות בוגרת. "יש לו יכולת לבעוט בדלי החלב דווקא כשזה מתמלא. הוא מוכן לפעמים למכור הכול בשביל כותרת עלובה – כולל להיגרר לקרבות בוץ ילדותיים ולהשתמש בגימיקים. בתור חבר אופוזיציה, במיוחד, הוא יצטרך להתאפק לא לתפוס איזו ציפור ולדבר אליה, כמו שעשה במהלך הבחירות.

"הוא מוכן לפעמים למכור הכול בשביל כותרת עלובה – כולל להיגרר לקרבות בוץ ילדותיים. בתור חבר אופוזיציה, במיוחד, הוא יצטרך להתאפק לא לתפוס איזו ציפור ולדבר אליה, כמו שעשה במהלך הבחירות"

"דווקא עם מסיבות העיתונאים בגובה העיניים הצליח להרחיק עצמו מהעדר שיושב ליד ראש הממשלה ורעייתו וקד קידה בהתאם להנחיותיהם. המבחן הגדול שלו  בטווח הרחוק יהיה ביכולת להתאפק ולא להישאב מחדש אל המסלול הילדותי שאפיין את דמותו בעבר".

נפתלי בנט, גרסת ארץ נהדרת (צילום: ארץ נהדרת/מאקו)
תגובתו של נפתלי בנט (צילום: ארץ נהדרת/מאקו)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מ בנט הוא אכן נתון עתה לראייה דו צדדית. מחד הוא אדם חיובי לגמרי שרצה למצוא שביל זהב בנושא הדתי - שנהייה בהדרגה השסע העיקרי בחברתנו (מחליף בכך את העדתי של פעם). הוא גם כללית בעל התנהגות... המשך קריאה

מ
בנט הוא אכן נתון עתה לראייה דו צדדית.
מחד הוא אדם חיובי לגמרי שרצה למצוא שביל זהב בנושא הדתי – שנהייה בהדרגה השסע העיקרי בחברתנו (מחליף בכך את העדתי של פעם).
הוא גם כללית בעל התנהגות ג'נטלמנית מה שהתגלה בבירור בעימותים שהיו לו עם החרד"לים כאשר רץ לבד בימין החדש – הם תקפו באופן בוטה (לעתים מזעזע בעיוות בהצגת הדברים) והוא ענה בנועם לשון.
שותפיו שם גם לא השכילו להתעלות מעל גישה צרה וסקטוריאלית ובכך חיבלו בתוכניתו הכללית לפנות לכל עם ישראל. לכן פרק את מסגרת הבית היהודי המקורי ואז כאשר הייתה נפילה אלקטורלית, שבעצם בגללם, עודהאשימו אותו בכך.
הייתה לו פה בעייה עם איילת שקד שראתה, בטעות, יתרון פוליטי בחבירה עם החרדלים למיניהם – חשבה שזה מנוף פוליטי שכדאי בכל מחיר להצמד לו. אלא שזה ממילא לא יכול להצליח כי אין שם התאמה אמיתית בין הצדדים והפערים הבסיסיים תמיד יתפרצו. אך עקב הטראומה של אי מעבר אחוז החסימה של הימין החדש נפגע בטחונו העצמי והוא ככל הנראה שעה לעצתה. אז אמנם באמת הם נכנסו לכנסת אך ההופעה הכללית שלהם, ובייחוד התמיכה הנרצעת בנתניהו (שלמעשה היתל בהם) , כבר הפכה שלילית. הייתה פה נפילה תדמיתית של ממש ובסוף הם אף הושפלו עתה לגמרי.
בנט ניסה להציל משהו עם תיפקוד טוב מאד בענייני הקורונה וגם נסיון לתפקוד אקטיבי בהחלטות צבאיות (אף שלהטדות על האמת ממש לא התלהבתי מדברי הרהב שלו ביחס לאיראן) אך כללית זה כבר היה מאוחר מידי.
גם המערכה נגד בית המשפט העליון הפכה פתאום בעייתית מאד בעיני תיבור רחב פה – מה שבלט בהתייחסות למה שעשה יורי אדלשטיין בזמנו שנראה פתאום לרבים, אולי פעם ראשונה כך, סיכון של ממש לדמוקרטיה פה (ואני מציין כאן לטובה שגם בנט וגם שקד התבטאו בעד היענות ולא התרסה כפי שאדלשטיין עשה).

זה המצב עתה. בנט הוא בבירור פוטנציאל להנהגה בישראל ועתה יצטרך למצוא את הדרך חזרה למרכז הזירה. היא קיימת אך צריך הרבה זהירות ותבונה.

עוד 2,927 מילים ו-3 תגובות
סגירה